Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 122
Offentligt
1572523_0001.png
NOTAT
Miljøteknologi
J.nr. MST-5200-00089
Ref. Kaasm/masch
Den 10. november 2015
Opdateret GRUNDNOTAT
til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Revideret forslag til kommissionsforordning for testprocedure, der
skal ligge til grund for krav om holdbarhed til udskiftede
røgrensningssystemer samt revision af krav til bærbare
emissionsmålingssystemer (PEMS).
KOM(2015)xxx (foreløbig udgave)
1. Resumé
Forslaget (komitésag) har til formål at,
1) Sikre holdbarheden af forureningsbegrænsende
udskiftningsanordninger, der anvendes ved erstatning af
eksisterende fabriksmonterede systemer på køretøjer,
2) De testbrændstoffer der anvendes kan overholde udledningskravene,
3) Udvide testproceduren for test af udledninger ved virkelig kørsel for
tunge køretøjer, så disse fremover også omfatter ultrafine partikler.
Der fastsættes en akkumuleret testmetode, der skal sikre, at køretøjerne
overholder luftemissionskravene i euro 5/6 og euro VI normerne for
køretøjers udledninger, også ved længere tids brug, når der anvendes
forureningsbegrænsende udskiftningsanordninger til røgrensningen.
Herudover fastsættes regler for anvendelse af testbrændstoffer og det
tilkendegives, at der senest ved udgangen af 2018 vil blive introduceret en
test for partikel antal. Endelig indføres ændringer i forhold til en række
testparametre. Det forventes, at forslaget vil blive sat til afstemning i
motorkomitéen den 8. december 2015. Forslaget vurderes ikke at have
statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser for staten,
regionerne og kommunerne. Forslaget vurderes at indebære marginale
besparelser for erhvervet, idet det nye testsystem vil betyde en billiggørelse
af test af forurenings-begrænsende udskiftningsanordninger, som samlet vil
betyde en mindre udgift til indkøb af udskiftningsanordningerne. Forslaget
er neutralt i forhold til beskyttelsesniveauet. Regeringens foreløbige
generelle holdning: Regeringen er enig i relevansen af at få etableret en
testprocedure, der sikrer, at også forureningsbegrænsende
udskiftningsanordninger overholder holdbarhedskravene, og på den
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 122: Opdateret notat om komitésag om krav om holdbarhed til udskiftede røgrensningssystemer
1572523_0002.png
baggrund agter regeringen at stemme for kommissionens forslag.
2. Baggrund
Kommissionen har fremsat et opdateret forslag til kommissionsforordning
vedr. supplerende krav til testprocedure til markedsovervågning af
eksisterende tunge køretøjers udledninger ved virkelig kørsel.
Forslagets element om holdbarhedskrav til testprocedurer blev fremsat i
februar 2015 og en regeringsholdning blev ved den lejlighed fastlagt.
Forslaget kom dog ikke til afstemning, da medlemsstaterne ønskede
forslaget udvidet med flere elementer. Indeværende forslag er derfor
udvidet med krav til testbrændstoffer og testmålinger for ultrafine partikler.
Forslaget har hjemmel i Europa Parlamentet og Rådets forordning nr.
2009/595/EF om emissioner fra tunge køretøjer (euro VI) samt forordninger
vedr. adgang til vedligeholdelsesinformationer 2007/715/EU (euro 5/6),
2007/46/EF artikel 4(3) og Artikel 5(4).
Forslaget forventes at komme til afstemning den 8. december 2015.
Afstemningen afholdes i Komitéen for Motorkøretøjer efter
forskriftsproceduren med kontrol efter artikel 5 stk. 3, jf. art. 15, stk. 3 i
forordning 2007/715/EF.
Komitéen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol i henhold
til forordning nr. 2011/182 artikel 12 jf. forordning 2006/512. Hvis der i
komitéen er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen
direktivet/forordningen efter at Europa-Parlamentet har gennemført en
legalitetskontrol af forslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komitéen,
forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidig Europa-
Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skal
Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med
kvalificeret flertal, eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to
måneder, kan Kommissionen udstede direktivet/forordningen efter at
Europa-Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.
3. Formål og indhold
Kommissionen fremsætter forslag om at:
1. Testkrav til nye røgrensningssystemers holdbarhed;
2. Testbrændstoffer;
3. Mindre ændringer af krav til test af tunge køretøjer ved virkelig
kørsel.
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 122: Opdateret notat om komitésag om krav om holdbarhed til udskiftede røgrensningssystemer
1572523_0003.png
Ad 1. Testkrav til nye røgrensningssystemers holdbarhed
Kommissionen har udarbejdet et forslag til en ny supplerende
testprocedure, der har til hensigt at sikre nye røgrensningssystemers
holdbarhed, der anvendes ved erstatning af eksisterende fabriksmonterede
systemer på biler, busser og lastbiler. Der er i dag ikke en sådan procedure,
men det er tilkendegivet behov herfor i forordning 2011/582/EU Bilag XI
(4.3.2.4).
Udskiftningssystemerne anvendes i situationer, hvor det fabriksmonterede
udstyr ikke længere er funktionsdygtigt, og forslag til testprocedure af
udskiftningssystemerne skal sikre beskyttelsesniveauet, som vedtaget af
Europa Parlamentet og Rådet i forbindelse med euro 5/6 og euro VI, også
for disse systemer.
Den nye test skal sikre, at udledningerne fra et udskiftningssystem er under
de tilladte grænser også efter ca. 115.000 km for lette køretøjer og 500.000
km for tunge køretøjer. Dette svarer til 3000 og 12.500 timer. Af praktiske
og økonomiske hensyn er det centrale i det nye testforslag, at der kan
anvendes en såkaldt akkumuleret ældningsprocedure. I stedet for at teste
over 3.000 til 12.500 timer, kan der anvendes en intensiveret test over
kortere tid.
Ad 2. Testbrændstoffer
Kommissionen foreslår, at der kan anvendes markedstilgængelige
brændstoffer såsom høj kvalitets paraffin brændstoffer såsom B100 til test
af køretøjer. Der stilles i forslaget krav om, at skal køretøjet godkendes til
at kunne bruge disse brændstoffer, skal der foreligge en testrapport, og det
skal demonstreres, at emissionsgrænseværdier mv. kan overholdes.
Ad 3. Mindre ændringer af krav til test af tunge køretøjer ved virkelig
kørsel (udledning af partikler)
Med henblik på overensstemmelseskontrol efter ibrugtagning er der indført
en procedure for brug af bærbare emissionsmålingssystemer (portable
emissions measurement systems, benævnt PEMS). Kommissionens forslag
til test af ibrugtagne tunge køretøjer indebærer, at det tilkendegives, at der
senest ved udgangen af 2018 vil blive introduceret en test for partikel antal
(ultrafine partikler). I dag testes kun gasser ved virkelig kørsel som følge af
mangel på passende partikel-måleudstyr. Kommissionen har igangsat et
pilotprojekt, der skal se på dette.
3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 122: Opdateret notat om komitésag om krav om holdbarhed til udskiftede røgrensningssystemer
1572523_0004.png
Endvidere indebærer Kommissionens forslag ændring af fordelingen
mellem by, land og motorvejskørsel for visse køretøjskategorier, hvor
bykørsel øges fra at udgøre 34 % til nu at skulle udgøre 45 % i testkørslen.
Hertil kommer en række forslag til mindre ændringer, hvor
kølemiddeltemperaturen ved teststart skal være 30˚C i stedet for 70˚C, en
præcisering af den statistiske behandling af prøveresultaterne, mere præcise
referencer for gasdrevne køretøjer samt afrapporteringskrav.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ingen udtalelser fra Europa Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionens nærhedsvurdering:
Forslaget er en ændring til eksisterende EU-lovgivning, der regulerer det
indre marked med hensyn til godkendelse af motorer til vejgående
køretøjer. En harmoniseret tilgang vurderes at være mest
omkostningseffektivt set i forhold til fabrikanter og slutbrugere. Reglerne er
etableret af hensyn til beskyttelse af befolkningen og reduktion af
luftforurening.
Regeringens nærhedsvurdering:
Da formålet vedrører realiseringen af det indre marked, og idet forslaget
vedrører en indsats overfor grænseoverskridende luftforurening, finder
regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Forordningen har direkte retsvirkning for Danmark og ændringerne vil
derfor også være bindende for Danmark.
7. Konsekvenser
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Det nye testsystem vil betyde en billiggørelse af test af
udskiftningssystemer, som samlet vil betyde en mindre udgift end nu til
indkøb af røgrensningssystemer. Besparelsen for erhvervet vil dog være
marginal. Der vurderes ikke at være yderligere erhvervsomkostninger som
4
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 122: Opdateret notat om komitésag om krav om holdbarhed til udskiftede røgrensningssystemer
1572523_0005.png
følge af de øvrige ændringsforslag.
Statsfinansielle og erhvervsadministrative konsekvenser.:
Ingen.
Samfundsøkonomiske konsekvenser:
Der vil være en marginal besparelse for erhvervet ved indkøb af
udskiftningssystem.
Beskyttelsesniveau:
Forslaget er neutralt ift. beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Det tidligere rammenotat om udskiftningsanordninger for
røgrensningssystemer har været i høring i specialudvalgene for miljø og
transport fra den 3. – 6 marts 2015. Der kom høringssvar fra 3f, som gav
udtryk for at de støttede indstillingen.
Det reviderede rammenotat har været i høring i EU-specialudvalgene for
miljø og transport fra den 6. – 9. november 2015. Der blev ikke modtaget
substantielle høringssvar i den forbindelse.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det oprindelige forslag blev drøftet i komitéen for motorkøretøjer den 15.
oktober 2014. Udkast til revideret forslag har været indledende drøftet i
motorkomitéen den 6. oktober 2015.
Der forventes at være generel tilslutning til at vedtage proceduren for testen
af udskiftningsanordninger til røgrensning samt de mindre ændringer til
PEMS-testen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er enig i relevansen af at få etableret en testprocedure, der
sikrer, at også udskiftnings-røgrensningssystemer overholder
holdbarhedskravene for hhv. euro 5/6 og euro VI, der er fastsat af Europa
Parlamentet og Rådet.
Regeringen finder, at den nye testprocedure skal implementeres hurtigst
muligt, af hensyn til at sikre køretøjernes overholdelse af
luftemissionskravene også ved længere tids brug, når der anvendes
5
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 122: Opdateret notat om komitésag om krav om holdbarhed til udskiftede røgrensningssystemer
1572523_0006.png
erstatningssystemer til røgrensningen.
Regeringen ønsker at støtte arbejdet med at få testet ibrugtagne tunge
køretøjers emissioner ved virkelig kørsel (PEMS testen). Særligt finder
regeringen det positivt, at kommissionen har igangsat et udredningsarbejde
med henblik på inden 2018 at få medtaget ultrafine partikler (partikel antal)
af testen.
På den baggrund agter regeringen at stemme for kommissionens forslag.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 13. marts 2015.
6