Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 121
Offentligt
1572454_0001.png
NOTAT
Jord & Affald
J.nr. MST-7015-00017
Ref. aglun
Den 17. november 2015
NOTAT
til
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til Kommisionsbeslutning om ændring af bilag
II til Rådets og Parlamentets direktiv 2000/53/EC om begrænsning af
anvendelsen af visse farlige stoffer i motordrevne køretøjer (ELV-
direktivet) - Komitesag
KOM D040865/01
1. Resumé
Kommissionen foreslår, at bly skal udgå af bilag 2 til Rådets og Parlamentets
direktiv 2000/53/EC af 18. september 2000 om udrangerede køretøjer (ELV), til
de anvendelsesformål, hvor den tekniske og videnskabelige udvikling har vist, at
der nu findes brugbare erstatninger. De øvrige anvendelsesformål, hvor der
endnu ikke findes erstatninger, bevares med ny tidsfrist for revision.
Der er ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for regioner,
kommuner, staten eller erhvervslivet.
Der skal stemmes om forslaget i den tekniske komité den 30. november 2015.
Forslaget påvirker miljøbeskyttelsesniveauet med en samlet lille positiv
påvirkning.
Regeringen mener, at brug af bly skal begrænses i videst muligt omfang og
forbydes til anvendelser, hvor der findes alternativer.
Regeringen agter derfor at stemme for Kommissionens forslag.
2. Baggrund
Kommissionen har sendt ovennævnte forslag til den tekniske tilpasningskomité,
som bistår Kommissionen med at ændre direktivets bilag under hensyn til den
tekniske og videnskabelige udvikling.
Forslaget har hjemmel i artikel 4, stk. 2, litra b), i Rådets og Parlamentets direktiv
2000/53/EC af 18. september 2000 om udrangerede køretøjer (ELV).
Komitéen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol beskrevet i
artikel 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Notat om komitésag om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i motordrevne køretøjer (ELV-direktivet)
1572454_0002.png
2006/512 af 17. juli 2006. Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder
Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger
Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa Parlamentet.
Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod
det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle
sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan
Kommissionen udstede direktivet.
Kommissionen har fremsendt forslaget
tilpasningskomité d. 30. november 2015.
3. Formål og indhold
Rådets og Parlamentets direktiv 2000/53/EC af 18. september 2000 om
udrangerede køretøjer (ELV) artikel 4, stk.2, litra a), indeholder følgende
bestemmelse: ”Medlemsstaterne sikrer, at materialer og komponenter i køretøjer,
der markedsføres efter d. 1. juli 2003, ikke indeholder bly, kviksølv, cadmium eller
hexavalent chrom, bortset fra de tilfælde, der er omhandlet i direktivets bilag II, og
på de deri anførte betingelser”.
Forslaget har til formål at tilpasse direktivets bilag II, der indeholder en liste med
materialer og komponenter, der er undtaget fra forbuddet mod anvendelse af
tungmetallerne i nye motordrevne køretøjer samt reservedele hertil, i takt med at
den tekniske udvikling gør dette muligt.
Bilag II er revideret i 2014, således som det er fastlagt i bilaget, hvorefter en
vurdering af den tekniske og videnskabelige udvikling har vist, at det er muligt at
undgå bly til visse anvendelsesformål, der er omfattet af undtagelserne i bilag II.
Disse undtagelser skal derfor udgå af bilaget efter en nærmere fastsat tidsfrist.
Revisionen har dog også vist, at det er uundgåeligt at anvende bly til visse andre
anvendelsesformål, der er omfattet af revisionen i 2014, da der endnu ikke findes
erstatninger. Disse anvendelsesformål udgår derfor ikke af bilaget, men der
fastsættes en frist for en ny revision.
Forslaget indeholder følgende ændringer i forhold til de gældende undtagelser fra
forbuddet i artikel 4, stk.2, litra a):
Nugældende undtagelse
1. Bly i loddemateriale med højt
smeltepunkt (dvs. blylegeringer med
85 vægtprocent bly eller mere)
Undtagelse 8e)
2. Bly
i
konnektorsystemer
med
deformerbare ben
Undtagelse 8f)a)
3. Bly
i
konnektorsystemer
med
deformerbare
ben
bortset
fra
bilkabelkonnektorers kontaktflade i
køretøjer, der er typegodkendt efter
den 31. december 2016
Undtagelse 8f)b)
Ændring
Undtagelsen bevares med ny tidsfrist
for revision i 2019
Undtagelsen bevares for køretøjer, der
er typegodkendt inden den 1. januar
2017 og reservedele til sådanne
køretøjer
Undtagelsen bevares med ny tidsfrist
for revision i 2019
til
afstemning
i
den
tekniske
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Notat om komitésag om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i motordrevne køretøjer (ELV-direktivet)
1572454_0003.png
4. Bly i loddemateriale til etablering af
elektrisk
forbindelse
mellem
halvlederskive og bæresubstrat i
integrerede kredsløbspakker med flip
chip
Undtagelse 8g)
5. Bly i loddemateriale til at fastgøre
varmespredere til varmedræn i
halvlederenheder
med
en
chipstørrelse på mindst 1 cm2 af
projektionsoverfladen og en nominel
strømtæthed på mindst 1A/mm2 af
siliciumchipområdet
Undtagelse 8h)
6. Bly i loddematerialer til elektriske
anvendelsesformål på glas med
undtagelse af loddematerialer i ruder
af lamineret glas
Undtagelse 8i)
7.
Bly i loddemateriale til laminerede
ruder
Undtagelse 8j)
Undtagelsen bevares med ny tidsfrist
for revision i 2019
Undtagelsen udgår for køretøjer, der er
typegodkendt efter den 1. januar 2016,
og reservedele til sådanne køretøjer
efter samme dato
Undtagelsen udgår for køretøjer, der er
typegodkendt efter den 1. januar 2016,
og reservedele til sådanne køretøjer
efter samme dato
Undtagelsen udgår for køretøjer, der er
typegodkendt efter den 1. januar 2020,
og reservedele til sådanne køretøjer
efter samme dato
Undtagelsen udgår for køretøjer, der er
typegodkendt efter den 1. januar 2017,
og reservedele til sådanne køretøjer
efter samme dato
8. Bly i dielektriske keramiske materialer
i
kondensatorer,
der
udligner
temperaturrelaterede
afvigelser
i
sensorer i ultrasoniske sonarsystemer
Undtagelse 10d)
Ovenstående skema viser, at forslagets ændringer indebærer, at fire af de
nugældende undtagelser udgår på en angiven dato. De resterende fire undtagelser,
der skulle revideres i 2014, bevares med en ny dato for revision for tre af
undtagelserne.
4. Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget er at udmønte den reguleringsbeføjelse til
kommissionen, der fremgår af Rådets og Parlamentets direktiv 2000/53/EC af 18.
september 2000 om udrangerede køretøjer (ELV), finder regeringen, at forslaget
er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Konsekvenser
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
ELV-direktivet er implementeret i lov om kemiske stoffer og produkter og
nærmere udmøntet i bekendtgørelse om begrænsning af import, salg samt
fremstilling til eksport inden for EU og til EFTA-lande af person- og varebiler m.v.,
der indeholder visse farlige stoffer, jf. bekendtgørelse nr. 570 af 23. juni 2003.
Efterfølgende ændringer af direktivet er gennemført ved ændringer i denne
bekendtgørelse.
Bekendtgørelsen forbyder med virkning fra 1. juli 2003 import og salg af person-
og varebiler samt materialer og komponenter til disse biler, som indeholder bly,
kviksølv, cadmium og hexavalent chrom med de undtagelser, der fremgår af bilag
II. Forslaget vil kunne gennemføres ved ændring af denne bekendtgørelse.
3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Notat om komitésag om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i motordrevne køretøjer (ELV-direktivet)
1572454_0004.png
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Forslaget har ingen økonomiske konsekvenser for staten, kommuner, erhvervsliv
eller borgere. Forslaget har endvidere ingen erhvervsadministrative konsekvenser.
Beskyttelsesniveau:
Forslaget vurderes ud fra en samlet betragtning at have en lille positiv påvirkning
af beskyttelsesniveauet.
6. Høring
Forslaget og et notat om forslaget har været i høring miljø-specialudvalget, hvor
der ikke er indkommet bemærkninger.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det ventes, at et stort flertal af medlemsstaterne vil stemme for forslaget.
8. Regeringens generelle holdning
Det er generelt dansk holdning, at anvendelsen af tungmetallerne skal udfases i
takt med, at substitutionsmulighederne tilvejebringes.
Dansk holdning har igennem mange år været, at brug af bly skal begrænses i videst
muligt omfang og forbydes til anvendelser, hvor der findes alternativer, og støtter
på den baggrund de undtagelser, der skal udgå.
Regeringen er enig i, at forslaget opfylder betingelserne for fortsat at undtage
materialer eller komponenter, såfremt der ikke er tekniske alternativer eller
substitutionsmuligheder, men med en ny tidsfrist for revision. Samlet set er
forslaget en stramning i forhold til eksisterende regler. De undtagelser, der ikke
udgår ved denne revision, er specifikt begrundede og af teknisk karakter.
På dette grundlag kan Regeringen acceptere de foreslåede tilpasninger, og agter
derfor at stemme for Kommissionens forslag.
4