Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 95
Offentligt
1580548_0001.png
NOTAT
9. december 2015
Anvendelse af følg- eller forklarprincippet om sociale klausuler
Følg- eller forklarprincippet om sociale klausuler har været gældende for
statslige ordregivere siden 1. februar 2013. Princippet skal øge brugen af
uddannelses- og praktikpladser og indebærer, at ordregiverne i relevante
udbud af bygge- og anlægskontrakter samt tjenesteydelseskontrakter en-
ten skal anvende sociale klausuler eller forklare, hvorfor de ikke gør det.
Princippet er blevet udvidet til kommunerne og regionerne i forbindelse
med økonomiaftalen for 2014.
Et udbud er relevant og derfor omfattet af følg- eller forklarprincippet,
når der er tale om bygge- og anlægskontrakter samt tjenesteydelseskon-
trakter med en varighed på minimum 6 måneder, og en kontraktværdi på
mindst 10 mio. kr. og/eller en lønsum på 4 mio. kr.
Der er tidlige gjort rede for anvendelsen af princippet i 2013 i forbindelse
med spørgsmål 307-308 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og Eksport-
udvalget d. 4. april 2014 efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF). For
at følge udviklingen skulle opfølgningen gentages i 2015.
Anvendelse af princippet
Tabel 1.1 giver et overblik over nøgletallene fra opgørelserne i de to peri-
oder: 1. februar – 31. december 2013 og 1. januar – 31. december 2014.
Antal rele-
vante udbud
Antal relevante
udbud med socia-
le klausuler
Antal relevante
udbud med
forklaring
Antal rele-
vante udbud
uden forkla-
ring
42
1.februar –
31. december
2013
1. januar –
31. december
2014
109
61
6
93
81
0
12
Tabel 1.1 Nøgletal fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens opgørelser af følg- eller forklarprin-
cippet
Tabel 1.1 viser, at statslige ordregivere i perioden 1. januar – 31. decem-
ber 2014 har haft 93 relevante udbud, hvori der i 81 af dem er anvendt
sociale klausuler. Det svarer til 87 pct. Den samlede kontraktsum for de
81 relevante udbud, hvor der er anvendt sociale klausuler er ca. 20 mia.
kr.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 95: Status på statslige ordregiveres anvendelse af følg- eller forklarprincippet om sociale klausuler om praktik- og uddannelsespladser, fra erhvervs- og vækstministeren
1580548_0002.png
2/3
Til sammenligning havde de statslige ordregivere i perioden 1. februar –
31. december 2013 109 relevante udbud, hvori der var anvendt sociale
klausuler i 61 af dem. Det svarer til 56 pct.
Andelen af relevante udbud, hvori sociale klausuler er blevet anvendt, er
således større i 2014 end i 2013.
I de resterende 12 relevante udbud i 2014 er der hverken anvendt sociale
klausuler eller offentliggjort forklaringer på, hvorfor de ikke er anvendt
1
.
Den samlede kontraktsum for disse 12 relevante udbud er ca. 820 mio. kr.
De 12 udbud fordeler sig på fem statslige ordregivere. Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen kontakter disse ordregivere med en påmindelse om at
anvende princippet.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har senest i april 2014 udsendt en
generel påmindelse til alle ministerier om at anvende princippet.
Opgørelse af praktikpladser, som ”følg eller forklar”-princippet har
ført til
På baggrund af de statslige ordregiveres indberetninger har Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen beregnet et samlet antal praktikpladser, som følg-
eller forklarprincippet har ført med sig i både 2013 og 2014.
Beregningerne viser, at følg- eller forklarprincippet har ført til:
Ca. 340 praktikpladser i 2013
Ca. 580 praktikpladser i 2014
Antallet af praktikpladser i staten som følge af princippet er derfor umid-
delbart steget fra 2013 til 2014.
Det skal bemærkes, at beregningerne er behæftet med betydelig usikker-
hed. De statslige ordregivere har brugt forskellige metoder til at fastlægge
antallet af praktikanter/lærlinge, som skal være tilknyttet den udbudte
kontrakt (fx i årsværk eller antal praktikanter). Der er derfor foretaget en
beregning på baggrund af indberetningerne, der bl.a. indebærer at års-
værk er omregnet til praktikpladser. Dette er forbundet med usikkerhed.
Anvendelse af følg- eller forklarprincippet i kommuner og regioner
I forbindelse med økonomiaftalerne for 2014 forpligtede kommunerne og
regionerne sig også til at anvende følg- eller forklarprincippet om sociale
klausuler. Opgørelserne af anvendelsen foretages dog selvstændigt af KL
og Danske Regioner.
En undersøgelse fra KL viser, at der i 59 % af kommunernes relevante
udbud i 2014 blev anvendt sociale klausuler. Undersøgelsen opgør ikke,
1
Ordregiverne har i deres indberetninger til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen angivet forkla-
ringer på, hvorfor sociale klausuler ikke er anvendt i de 12 relevante udbud.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 95: Status på statslige ordregiveres anvendelse af følg- eller forklarprincippet om sociale klausuler om praktik- og uddannelsespladser, fra erhvervs- og vækstministeren
3/3
hvor mange elever og/eller lærlinge de sociale klausuler har givet beskæf-
tigelse til.
En opgørelse fra Danske Regioner viser, at der i forbindelse med syge-
husbyggerierne er etableret mere end 340 praktikantårsværk. Der er dog
tale om et samlet antal årsværk fra projekternes start og frem til 2015. En
del af årsværkene er derfor ikke etableret som følge af følg-eller forklar-
princippet.