NOTAT
9. december 2015
Anvendelse af følg- eller forklarprincippet om sociale klausuler
Følg- eller forklarprincippet om sociale klausuler har været gældende for
statslige ordregivere siden 1. februar 2013. Princippet skal øge brugen af
uddannelses- og praktikpladser og indebærer, at ordregiverne i relevante
udbud af bygge- og anlægskontrakter samt tjenesteydelseskontrakter en-
ten skal anvende sociale klausuler eller forklare, hvorfor de ikke gør det.
Princippet er blevet udvidet til kommunerne og regionerne i forbindelse
med økonomiaftalen for 2014.
Et udbud er relevant og derfor omfattet af følg- eller forklarprincippet,
når der er tale om bygge- og anlægskontrakter samt tjenesteydelseskon-
trakter med en varighed på minimum 6 måneder, og en kontraktværdi på
mindst 10 mio. kr. og/eller en lønsum på 4 mio. kr.
Der er tidlige gjort rede for anvendelsen af princippet i 2013 i forbindelse
med spørgsmål 307-308 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og Eksport-
udvalget d. 4. april 2014 efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF). For
at følge udviklingen skulle opfølgningen gentages i 2015.
Anvendelse af princippet
Tabel 1.1 giver et overblik over nøgletallene fra opgørelserne i de to peri-
oder: 1. februar – 31. december 2013 og 1. januar – 31. december 2014.
Antal rele-
vante udbud
Antal relevante
udbud med socia-
le klausuler
Antal relevante
udbud med
forklaring
Antal rele-
vante udbud
uden forkla-
ring
42
1.februar –
31. december
2013
1. januar –
31. december
2014
109
61
6
93
81
0
12
Tabel 1.1 Nøgletal fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens opgørelser af følg- eller forklarprin-
cippet
Tabel 1.1 viser, at statslige ordregivere i perioden 1. januar – 31. decem-
ber 2014 har haft 93 relevante udbud, hvori der i 81 af dem er anvendt
sociale klausuler. Det svarer til 87 pct. Den samlede kontraktsum for de
81 relevante udbud, hvor der er anvendt sociale klausuler er ca. 20 mia.
kr.