Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 87
Offentligt
1579779_0001.png
KOM(2015)0586
FREMSAT 24-11-2015
EU-indskydergarantiordning
EU-indskydergarantiordningen i hovedpunkter
HVEM GAVNER DET?
Den fælles europæiske indsky-
dergarantiordning skal sikre
bankkunder i eurozonen mod tab i
tilfælde af bankkonkurser.
Tidsramme for gennemførelse
Planen er at oprette den fælles euro-
pæiske
indskydergaranti-ordning
over en periode på 7 år, i 3 etaper,
der først udvikler en genforsikrings-
ordning (2017-2019), via en medfor-
sikringsordning (2020-2023) til en
egentlig fuld forsikringsordning
(2024)
Dækning og udbetaling:
Ifølge forslaget fastholdes et dæk-
ningsniveau på 750.000 kr hvis en
bank rammes af konkurs – dækning
ud over den grænse vil afhænge af
hvad de enkelte indskud er knyttet
til.
HVORFOR NU?
Indskydergarantiordningen er
tredje og sidste led i etableringen
af såkaldte bankunion, og dermed
EU’s bestræbelser på at etablere
et tættere samarbejde om regule-
ringen af den finansielle sektor.
De to tidligere vedtagne tiltag er
det fælleseuropæisk banktilsyn,
og den fælleseuropæisk afvik-
lingsmyndighed
HVORFOR FÆLLES EURO-
PÆISK?
For det første har nationale ind-
skydergarantiordninger vist sig
for sårbare overfor lokale finan-
sielle kriser. For det andet skal
den samlede pakke forhindre
negativt samspil mellem usunde
banker og usunde finansielle
sektorer. Mange forskellige ind-
skydergarantiordninger i med-
lemslandene begrænser ifølge
Kommissionen fordelene ved Det
Indre Marked
Finansiering:
Ifølge forslaget, er det hensigten at
den europæiske indskydergaranti-
fond skal opbygges over en periode
på 8 år, gennem bidrag fra EU-
landenes kreditinstitutter.
Målet er, at garantifonden skal di-
sponere over 0,8 pct. af indskud i
alle banker i bankunionen, hvad i
2024 vil udgøre ca. 43 mia. euro.
For at bankerne ikke skal påføres
ekstra udgifter i forbindelse med
finansieringen af den fælles garanti-
fond, er det planen at bankernes
bidrag til den fælles fond, modregnes
i de nationale garantifonde, og at
bankernes bidrag med tiden, udeluk-
kende vil gå til den fælles europæi-
ske fond.
Administration af den europæiske
indskydergaranti.
Den fælleseuropæiske indskyderord-
ning vil blive administreret af den
fælleseuropæiske afviklingsmyndig-
hed, der som agentur vil være fuldt
operationelt 1. januar 2016.
To forskellige organer i afviklings-
myndigheden vil beslutningsdygtige.
Et
eksekutivmøde,
hvor en formand,
næstformand og fire faste medlem-
mer vil deltage, og hvor
konkrete
udbetalinger i forbindelse med beta-
lingsstandsninger, vil blive besluttet.
Derudover vil der være et større
plenarmøde,
hvor alle deltagere af
bankunionen vil være repræsenteret
Bidrag i forhold til risikoprofil.
Indskuddene til fonden fra de enkelte
kreditinstitutter vil ifølge forslaget
skulle beregnes i forhold til størrelse
af deres dækkede indskud samt deres
”risikoprofil”, således at kreditinsti-
tutter med høj risikoprofil, vil skulle
bidrage med mere end kreditinsti
tut-
Overholder forslaget nærheds-
princippet?
I den kommende behandling af for-
slaget, har Folketinget udvalget for-
slaget til et særlig nærhedscheck, for
at undersøge om forslaget overholder
nærhedsprincippet.
Fristen for behandling af forslaget og
eventuelt at gøre indsigelser overfor
Kommissionen og de andre EU-
lande, er 8 uger fra forslaget ligger i
en dansk sprogudgave.
ter med risikoprofil.
HVEM KAN DELTAGE?
Alle kreditinstitutter i de 19 euro-
lande deltager obligatorisk. Der-
udover kan medlems lande uden
for euro-zonen deltage, hvis de
samtidig deltager i bankunionen.
SKAL DANMARK DELTAGE I DEN FÆLLES EUROPÆUISKE
INDSKYDERGARANTIORDNING?
Da Danmark ikke er et af de 19 euro-lande, vil en eventuel dansk deltagelse
afhænge af om Regeringen beslutter, at Danmark skal deltage i bankunio-
nen. Se i øvrigt
Rapport om mulig dansk deltagelse i det styrkede banksam-
arbejde,
EUU, bilag 516, 2014-2015 om emnet.