Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 84
Offentligt
1578328_0001.png
Foretræde for Folketingets
Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalg
Eksport, vækst og beskæftigelse i
investeringsfondsbranchen
10. december 2015
Torsdag d. 10. december
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Præsentation til Investeringsfondsbranchens foretræde for udvalget den 10/12-15 om beskæftigelse og potentialer i investeringsfondsbranchen
1578328_0002.png
Hvorfor er vi her i dag?
Danske investeringsfonde har stort eksportpotentiale, som kan skabe
øget vækst og nye arbejdspladser i Danmark
Skattemuren forhindrer, at eksportpotentialet i dag bliver udnyttet
Skatteministeriets ”Analyse af beskatningen af investeringsinstitutter og
deres investorer” anviser modeller – ikke konkrete løsninger
Hvis skattereglerne justeres:
Gevinst:
Flere hundrede nye danske job i branchen samt yderligere nye
indirekte job i IT-, revisions- og advokatbranchen ved øget eksport og
hjemflytning af administration af udenlandske investeringsfonde
Risici:
Kapital og eksisterende job flyttes ud af Danmark. Nordea har
allerede valgt at samle fondsadministrationen i Finland og Luxembourg
Hvilke lande konkurrerer vi med?
Sverige, Finland, Østrig, Tyskland,
Luxembourg, Belgien, Holland, Frankrig, England m.fl.
2
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Præsentation til Investeringsfondsbranchens foretræde for udvalget den 10/12-15 om beskæftigelse og potentialer i investeringsfondsbranchen
1578328_0003.png
Den danske investeringsfondsbranche her og nu
Over 4 mio. danskeres opsparing under forvaltning
Mere end 1.800 mia. kr. under forvaltning
Risikospredning ved investering i obligationer og aktier
København har i de senere år tilkæmpet sig en position som Nordens
centrum for kapitalforvaltning
Eksport af investeringsfonde er ikke fulgt med, hvilket skyldes de
skattemæssige barrierer
Ca. 8.000 personer beskæftiger sig med kapitalforvaltningsrelaterede
funktioner, jf. Finanssektorens Arbejdsgiverforening
Hertil kommer stort antal arbejdspladser i tilknyttede erhverv, herunder
IT og rådgivningssektorer (advokater og revisorer m.v.)
3
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Præsentation til Investeringsfondsbranchens foretræde for udvalget den 10/12-15 om beskæftigelse og potentialer i investeringsfondsbranchen
1578328_0004.png
Investeringsfondsbranchens eksportpotentiale
Stort eksportpotentiale for Danmark
Individuelle aftaler: DK eksport er steget fra 550 til 750 mia. kr. på 4 år
Investeringsfonde: DK eksport kun på 41 mia. kr. Europæisk marked er på i alt 90.000
mia. kr. Dvs. at eksportpotentialet p.t. ikke bliver udnyttet
Flere hundrede nye arbejdspladser, hvis eksportpotentialet kan udnyttes,
jf. Finanstilsynets rapport fra 2011
Danske udbyderes hjemtagelse af udenlandske fonde til administration i
Danmark kan i sig selv skabe arbejdspladser
Værditilvæksten pr. beskæftiget (løn + overskud) vurderes at være ca. 1,5
mio. kr. årligt
Mange EU-lande har ændret skattereglerne
De danske skatteregler tager ikke højde for, at markedet er blevet
internationalt
4
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Præsentation til Investeringsfondsbranchens foretræde for udvalget den 10/12-15 om beskæftigelse og potentialer i investeringsfondsbranchen
1578328_0005.png
Overblik over eksportrelaterede problemer og
løsninger
Skattemæssigt problem
1. Udenlandske kunder bliver overbeskattet
af udbytter fra danske investeringsfonde og
køber ikke dansk
Perspektiv og løsning
11 toneangivende lande har ikke denne skat
Løsning: Kopier udenlandsk model
Samfundsmæssige fordele
Potentiale for hjemflytning og bedre
eksportadgang
Provenuneutral løsning
2. Branchen kan ikke administrere
europæiske investeringsfonde fra Danmark
Behov for at samle fondsadministration ét
sted – helst i Danmark
Løsning: Kopier udenlandsk model fra
toneangivende lande
Kunderne har forskellige behov for
valutaafdækning og ikke alle ønsker udbytte
udbetalt
Løsning: Kopier udenlandsk model med
andelsklasser
Potentiale for hjemflytning af fonde med
200 mia. kr. og risiko for udflagning
Provenuneutral løsning
3. Forskellige kunders behov kan ikke
dækkes af den samme investeringsfond via
andelsklasser
Danske kapitalforvaltere kan udnytte
eksportpotentialet, og udenlandske fonde
kan nemmere konkurrere om danske
kunder
Provenuneutral løsning
5
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Præsentation til Investeringsfondsbranchens foretræde for udvalget den 10/12-15 om beskæftigelse og potentialer i investeringsfondsbranchen
1578328_0006.png
Skatteministeriets rapport åbner for løsninger
Skatteministeriet analyserer skattereglerne og opstiller forskellige
modeller, men anbefaler ikke en konkret løsning på eksportproblemet
IFB anbefaler Model 2 (omlægning af udbytteskatten):
Skatteministeriet anslår at provenutab er meget begrænset (10 mio. kr.)
Dansk beskatningsret til aktieudbytter sikres ved, at danske udbytter beskattes i
investeringsfonden med 15 pct. svarende til de gældende regler for
investeringsselskaber
Model 2 sikrer neutral beskatning af udenlandske kunder
Udenlandske kunder skal hverken betale dansk skat, når de modtager afkastet som
udbytte, eller når de sælger investeringsbeviser
En udenlandsk kunde bliver beskattet på samme måde som ved en direkte
investering i værdipapirerne (kun skat af danske aktieudbytter)
Samme beskatning som i toneangivende europæiske lande (Finland, Sverige,
Tyskland, Østrig, Belgien, Frankrig, Holland, Schweiz, UK, Luxembourg og Irland)
6
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Præsentation til Investeringsfondsbranchens foretræde for udvalget den 10/12-15 om beskæftigelse og potentialer i investeringsfondsbranchen
1578328_0007.png
IFB’s forslag:
Model 2 forbedres for at imødegå
skatterapportens bekymringer
Skatterapportens bekymring:
Kapitalfonde kan sende penge i
skattely via danske investeringsfonde uden dansk udbytteskat
IFB’s løsning:
Model 2 forbedres ved at opstille betingelser, så
andre brancher, herunder kapitalfonde, ikke kan udnytte reglerne
Skatterapportens bekymring:
Danske kunder overbeskattes af
danske aktieudbytter
IFB’s løsning:
Model 2 justeres, så investeringsinstitutter med
minimumsbeskatning (IMB) kan vælge den nuværende model og
dermed undgå overbeskatning af danske kunder
IFB har ”trykprøvet” løsningen hos førende skatteeksperter
7
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Præsentation til Investeringsfondsbranchens foretræde for udvalget den 10/12-15 om beskæftigelse og potentialer i investeringsfondsbranchen
1578328_0008.png
Dansk administration af udenlandske investeringsfonde
Branchens udfordring:
Ikke muligt at flytte administration af
udenlandske fonde hjem til Danmark, da eksempelvis svenske
investorer vil blive beskattet efter danske regler i stedet for svenske
Skatterapportens bekymring:
Branchen kan placere sine fonde i
udlandet, hvorved udenlandske kunder slipper for dansk udbytteskat
IFB’s Løsning:
Danmark opkræver allerede i dag skat af udbytter fra danske selskaber til
udenlandske investeringsfonde. Det sikrer Danmarks beskatningsret
Hvis udbytteskatten for investeringsfondes udbytter til udenlandske kunder
omlægges, jf. Skatterapportens Model 2, beskattes investorerne i deres hjemland
som hidtil
IFB har ”trykprøvet” løsningen hos førende skatteeksperter
8
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Præsentation til Investeringsfondsbranchens foretræde for udvalget den 10/12-15 om beskæftigelse og potentialer i investeringsfondsbranchen
1578328_0009.png
Forslag: Akut behov for at vælte skattemuren
Behov for at fremme lige konkurrencevilkår ved at give mulighed
for fri eksport og import af investeringsfonde
Eksporthindring kan løses stort set provenuneutralt
Eksport, vækst og beskæftigelse i investeringsfondsbranchen vil
medføre øgede skatteindtægter
Behov for at finde en politisk løsning på en erhvervspolitisk
udfordring
Risiko for udflytning af arbejdspladser til vores nabolande
Forslag: Nedsætte en hurtigt arbejdende task force med
deltagelse af Erhvervs- og Vækstministeriet, Skatteministeriet,
brancheorganisationer og uvildige eksperter
9
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Præsentation til Investeringsfondsbranchens foretræde for udvalget den 10/12-15 om beskæftigelse og potentialer i investeringsfondsbranchen
1578328_0010.png