Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 83
Offentligt
1577720_0001.png
KL’s Turismetræf 2016 fokuserer på kommunernes betydning for, at den første nationale turismestrategi i Danmark
bliver en succes. Kommunerne spiller en afgørende rolle for, at potentialet i dansk turisme indfries i samarbejde
med erhvervslivet og turismens øvrige aktører i større enheder på tværs af offentlige og private interesser.
Programmet tager afsæt i de aktuelle prioriteringer i kommunerne, de tre nye turismeudviklingsselskaber og rege-
ringen. Med en kombination af både politiske og strategiske indlæg og debatter – og konkrete lokale og tværkom-
munale eksempler, lægges der op til, at deltagerne får inspiration og svar på, hvordan vi går fra strategi til praksis?
Temaerne tager afsæt i KL’s anbefalinger til regeringen og den nationale turismestrategi.
Turismetræf 2016 er henvendt til borgmestre, kommunalpolitikere, direktører fra kommunerne, regionerne, rele-
vante ressortministerier, kommunale ledere, embedsmænd, organisationer og øvrige interessenter på erhvervs-
og turismeområdet.
Tilmeldingsformular og yderligere information findes på
http://www.kl.dk/turismetraef
Program
Dagens ordstyrer: Ekstern lektor og turismeforsker Peter Kvistgaard, Aalborg Universitet.
09.30
10.00
Ankomst, registrering og morgenmad
Turismens sandhedsvidner
Turismens centrale aktører sætter rammen for konferencens problemstillinger ved at komme
med et kort statement om:
Hvad er den største udfordring i dansk turisme? Hvad virker?
Turismen i kommunerne skal skabe vækst og nye arbejdspladser
KL byder velkommen og præsenterer KL’s turismepolitiske anbefalinger til regeringen og den
nationale turismestrategi. Med strategien
Danmark i forandring
har KL sat fokus på, hvordan
der kan sikres bedre rammer for vækst og udvikling i hele landet. Turisme er et erhverv, som
har vækstpotentiale i både land og by. KL’s turismeudspil adresserer udfordringer og mulighe-
der i kommunerne på turismeområdet og sætter retningen for KL’s arbejde på turismeområdet
i fremtiden.
Overborgmester og medlem af KL’s bestyrelse Frank Jensen (S), Københavns Kommune
(inviteret)
Regeringens prioriteringer i udviklingen af dansk turisme
Regeringen har åbnet op for flere muligheder til kommunerne for udvikling af særligt landområ-
der med ændringerne i planloven. Derudover vil regeringen i foråret 2016 præsentere den første
nationale turismestrategi, som sætter retningen for, hvordan regeringen vil prioritere i udviklin-
gen af dansk turisme fremover.
Erhvervs- og Vækstminister Troels Lund Poulsen (V)
Kort pause
Airbnb – en digital markedsplads for turister
Fremtidens turist er digital. Digitalisering af turismeprodukterne er inde i en rivende udvikling
og flere velkendte portaler og websites bliver erstattet med nye produkter. Det seneste nye er
Airbnb. Det blev grundlagt i 2008, har base i San Fransisco og er allerede nu en troværdig
netværksmarkedsplads, hvor folk kan udleje, opdage og booke unikke, private boliger i hele
verden - online fra mobiltelefon, computer eller tablet. Hvilke trends skal vi satse på i fremtidens
turisme i Danmark?
Landechef for Norden Aja Guldhammer, Airbnb
10.15
10.30
11.00
11.15
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 83: Invitation til KL’s Turismetræf 2016
11.45
Danmarks styrkepositioner giver positive tal på bundlinjen
Der er et stort potentiale for vækst i erhvervsturismen i Danmark. I Herning og Aarhus kommu-
ner er erhvervsturismen en væsentlig generator for vækst i direkte og indirekte brancherelate-
rede erhverv fx hotel, restaurant og transport. Dertil kommer den væsen tligste økonomiske på-
virkning, som er den nationale og internationale profilering og salg af danske produkter og ser-
viceydelser. Fagmesser og videnskonferencer skal ses som en styrkelse og profilering af Dan-
marks erhvervsmæssige styrkepositioner, fx inden for energi, teknologi og fødevarer. Ved af-
holdelse af fagmesser i Herning deltager over 100.000 nationale og internationale beslutnings-
tagere og indkøbere.
Direktør for By, Erhverv & Kultur Jørgen Krogh, Herning Kommune
Frokost
Welcome to Denmark
Den amerikanske ambassadør i Danmark, Rufus Gifford, er efterhånden ved at blive berømt i
Danmark blandt andet på grund af DR3’s dokumentarserie
Jeg er ambassadøren fra Amerika,
men også fordi han er kendt for at være imødekommende overfor alle mulige traditionelle såvel
som utraditionelle og kreative aktører. Rufus Gifford er en dedikeret Obama -protegé og har en
fortid som kreativ direktør i Hollywood. Han repræsenterer sit land og markedsfører samtidig
sin velvilje over for Danmark i stort set alle offentlige sammenhænge. Ambassadøren fra Ame-
rika er inviteret til at komme og fortælle os om, hvordan Danmark ses med amerikanske øjne
og hvad vi skal markedsføre os på internationalt.
De forenede staters ambassadør i Danmark, Mr. Rufus Gifford (Inv iteret)
SESSIONER med fokus på investeringspotentiale, by- og produktudvikling
(se næste side)
Pause med kaffe/kage
Kulturturisme skaber vækst i hele Danmark
Kulturturisme er på verdensplan den hastigst voksende form for tur isme, og tegner sig pt. for
40 pct. af den globale turisme. OECD har udpeget kulturturisme til at være det største og ha-
stigst voksende turismemarked, der ud over ekstra indtjening også vil spille en betydelig rolle i
forhold til at styrke landets konkurrencekraft og attraktivitet. Hvordan får Danmark en større
andel af kulturturisterne, både i og uden for de store byer? Med attraktive og professionelle
kulturinstitutioner spredt ud over hele landet er der et stort potentiale for at løfte denne opgave.
Kulturborgmester Carl Christian Ebbesen, Københavns Kommune
Direktør i VisitAarhus og medlem af Vækstforum Midtjylland, Peer H. Kristensen
DEBAT: Mere sammenhæng i den offentlige turismefremme? Udviklingsselskabernes an-
befalinger til kommunerne
Mød de tre direktører, som er ansat til føre den nationale turismestrategi ud i livet. Hør hvad
status er – og hvordan kommunerne skal arbejde sammen med selskaberne i fremtiden? Hør
også, hvordan udviklingsselskaberne agerer i forhold til de regionale vækstfora. Får kommu-
nerne dobbeltarbejde med den nye organisering – eller er der sikret en arbejdsdeling med den
nye struktur, så vi får et mere sammenhængende system i dansk turisme? Der lægges op til
dialog og spørgsmål med direktørerne for de tre nye selskaber.
Direktør Jens Hausted, Dansk Selskab for Kyst- og Naturturisme
Direktør Mikkel Aarø-Hansen, Wonderful Copenhagen
Underdirektør Jonas Wilstrup, MeetDenmark
Opsamling på dagen
12.15
13.00
13.30
14.30
15.00
15.30
16.00
Tilmeld dig på http:// www.kl.dk/turismetraef
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 83: Invitation til KL’s Turismetræf 2016
SESSIONER
Eftermiddagens sessioner har dialog og debat i fokus. Omdrejningspunktet er tre centrale te-
maer med afgørende betydning for den videre udvikling og vækst i turismeerhvervet. Det gælder
hhv. (1) Investeringspotentialer og offentlig/privat samarbejde, (2) Udvikling af kystbyerne samt
(3) Produktudvikling på tværs. Med afsæt i korte og konkrete oplæg fra forskellige relevante
oplægsholdere lægges op til debat i salen om de udfordringer og problemstillinger, som der er
– og hvilke nye veje, som der skal betrædes i de kommende år?
Session 1 – Investeringspotentialer og offentlig/privat samarbejde
Fornyet udvikling af turismepotentialet, særligt ved kysterne, kræver at sektoren bliver mere
attraktiv at investere i. Det gælder både ved kysterne og i de større byer. Hvilke perspektiver
og (uindfriede?) muligheder findes der for fornyet investering i turismeerhvervene og hvilken
rolle spiller offentlige myndigheder ift. få indfriet disse? Kan vi fi nde nye modeller for offentlige-
private samarbejder omkring investering og kvalitetsløft inden for geografisk afgrænsede områ-
der?
Investeringspotentialer i dansk kystturisme v/Formand Bent Larsen, Visionsgruppen for
NordAls
Offentlig/privat samarbejde – et eksempel fra Nordtyskland v/Hotelejer Albrecht Kurbjuhn,
Polarstern
Offentlig/privat samarbejde efter BiD modellen – danske erfaringer v/Konsulent Emma Lo-
renzen, COWI A/S (DK)
Session 2 – Udvikling af kystbyerne
Kystbyerne spiller en central rolle for indfrielsen af potentialet for udviklingen i turismen. De skal
både rumme bymæssig kvalitet og egenart og samtidig kunne tilbyde en række opholds- og
indkøbsmuligheder for at fungere som attraktive støttepunkter for turisternes ophold ved de
danske kyster. Udviklingen af kystbyer er en kompleks affære og indebærer ofte en række for-
skelligartede tiltag. God planlægning med fokus på både kvalitet og realistiske investeringspo-
tentialer er helt centralt og emnet er aktualiseret af forsøgsordningen ved kysterne. Hvad er god
kystbyplanlægning? Vi inspireres blandt andet af Hjørrings kommunes udviklingsarbejde i hhv.
Løkken og Lønstrup.
Planlægning og vækst i dansk kystturisme går hånd i hånd v/Ekstern lektor og turismefor-
sker Peter Kvistgaard, Aalborg Universitet
Planlægning og udvikling af Løkken by samt Lønstrup v/Chefkonsulent Helle Lassen, Hjør-
ring kommune
Session 3 – Tværkommunal produkt- og destinationsudvikling skal fremmes
Der er et potentiale for at styrke den tværkommunale produkt- og destinationsudvikling på tværs
af forretningsområder. Turisterne efterspørger i stigende grad større og mere varierede pakke-
løsninger i dansk turisme. For kyst- og naturturisten er attraktionerne fx ofte knyttet op til de
stedbundne kvaliteter, såsom nærheden til kysten, naturoplevelser, badning, vandsport og hav-
nemiljøer. Men VisitDenmarks analyse af kulturturismen i Danmark viser også, at turisterne har
mere end ét motiv til at vælge Danmark, fx lokal kulturarv og øvrige kulturelle tilbud. Der er nye
og spændende muligheder for at udnytte de stedbundne kvaliteters økonomiske potentialer,
som kan understøtte turisternes oplevelser, overnatningssteder, forbrugsmuligheder etc. Hvor-
dan sikrer vi, at produkt- og destinationsudvikling fokuserer skarpt på turisternes efterspørgsel
i Danmark?
Få mere ud af ressourcerne ved at løfte i flok og få en større slagkraft sammen v/Kommu-
naldirektør Jesper Hosbond Jensen, Syddjurs Kommune
Fælles indsats for turistfremme i Nordjylland v/Direktør Lars Enevold, Destination Nordjyl-
land
Turismeudvikling i oplevelsesklynger v/ Turismeforsker Bodil Stilling Blichfeldt, Aalborg Uni-
versitet
Tilmeld dig på http:// www.kl.dk/turismetraef