Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 81
Offentligt
1577675_0001.png
25. november 2015.
Erhvervs- og Vækstministeriet.
København, den 25. november 2015.
a.
Erhvervs- og Vækstministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til, at Finanstilsynet i 2015
afholder en merudgift på 2,8 mio. kr. til nye opgaver, herunder it-understøttelse, som følge af imple-
mentering af nye EU-retsakter.
Udgiften i 2015 finansieres af afgifter fra de virksomheder, som Finanstilsynet fører tilsyn med.
b.
Erhvervs- og vækstministeren forventer at fremsætte et lovforslag og to ændringsforslag i februar
2016, der gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/65/EU af 15. maj 2014 om
markeder for finansielle instrumenter (MiFID II) og supplerer Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning nr. 596/2014 af 16. april 2014 om markedsmisbrug (MAR) og Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning nr. 600/2014 af 15. maj 2014 om markeder for finansielle instrumenter (MiFIR).
MAR, MiFIR og MiFID II udvider Finanstilsynets forpligtelse til at føre tilsyn med kapitalmarke-
det i forhold til i dag. Med de nye regler skal der således føres tilsyn med flere markeder, aktører og
instrumenter, ligesom der skal føres tilsyn med overholdelse af en række nye regler.
Finanstilsynets nye opgaver indebærer øget IT-understøttelse samt opgaver i forbindelse med den
europæiske lovgivningsproces og ekstraordinære lovgivningsopgaver. Det samlede merbevillingsbe-
hov i 2015 udgør 2,8 mio. kr., heraf 1,8 mio. kr. til IT-understøttelse og 1,0 mio. kr. til opgaver i
forbindelse med den europæiske lovgivningsproces og ekstraordinære lovgivningsopgaver.
IT-understøttelse
Retsakterne MAR, MiFID II og MiFIR betyder, at Finanstilsynet skal modtage nye og mere omfat-
tende indberetninger fra værdipapirhandlere, markedspladser og dataleverandører. De eksisterende
IT-systemer kan ikke håndtere de nye indberetninger.
Det vurderes nødvendigt at igangsætte fem nye IT-projekter for at håndtere MAR, MiFID II og Mi-
FIR. IT-projekterne er internationale projekter, som Finanstilsynet kan tage del i. Nogle af systemer-
ne skal dog efterfølgende tilpasses til de danske systemer.
Merudgiften til it-understøttelse i 2015 udgør 1,8 mio. kr., heraf 0,4 mio. kr. lønsum.
BP001470
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 81: Kopi af aktstykke for Finanstilsynet, fra erhvervs- og vækstministeren
1577675_0002.png
25. november 2015.
2
Europæisk lovgivningsproces og ekstraordinære lovgivningsopgaver
De lovgivningsmæssige rammer udstukket i MAR, MiFID II og MiFIR skal udfyldes gennem i om-
egnen af 128 delegerede retsakter, tekniske standarder og retningslinjer, hvoraf ca. 23 vedrører
MAR, ca. 65 vedrører MiFID II og ca. 40 vedrører MiFIR (såkaldt niveau 2-regulering).
Finanstilsynet skal bidrage til udarbejdelsen af de delegerede retsakter og tekniske standarder, der
foregår i arbejdsgrupper og en række tilhørende underarbejdsgrupper under ESMA. Som led i dette
arbejde vil Finanstilsynet skulle levere bidrag til diskussionspapirer, høringsdokumenter og udkast til
bestemmelser, der skal indgå i de tekniske standarder og delegerede retsakter.
Finanstilsynet vil også skulle deltage i niveau 3-reguleringen. Erfaringerne fra implementering af
EMIR-forordningen og Short-selling-forordningen viser, at deltagelse i niveau 3-regulering er væ-
sentlig for at sikre, at velfungerende dansk praksis kan videreføres.
Den nationale tilsynspraksis i hver medlemsstat vil på sigt blive underlagt såkaldte ESMA peer re-
views, hvor tilsynsmyndighedernes tilsynspraksis er genstand for ESMA’s og andre tilsynsmyndig-
heders vurdering.
Merudgiften til europæisk lovgivningsproces og ekstraordinære lovgivningsopgaver i 2015 udgør
1,0 mio. kr., heraf 0,7 mio. kr. lønsum.
Økonomiske konsekvenser samt finansiering
Det samlede merbevillingsbehov i 2015, inkl. udgifter til IT-systemer, udgør 2,8 mio. kr., heraf 1,1
mio. kr. lønsum.
Finanstilsynet er i dag fuldt ud finansieret af afgifter betalt af de virksomheder, som organisationen
fører tilsyn med, jf. kapitel 22 i lov om finansiel virksomhed §§ 361-367. De nye opgaver finansieres
på samme vis, således at afgiftsstigningerne fordeles på alle virksomheder under Finanstilsynets til-
syn efter den fordelingsnøgle, som er fastsat i lov om finansiel virksomhed.
Dispositionerne i 2015 kan specificeres således:
§ 08.23.01.
Finanstilsynet
10. Almindelig virksomhed
Udgift
18.
Lønninger
22.
Andre ordinære driftsomkostninger
Indtægt
13.
Kontrolafgifter og gebyrer
1,1 mio. kr.
1,7 mio. kr.
2,8 mio. kr.
c.
Sagen forelægges Finansudvalget nu, da de beskrevne opgaver skal påbegyndes og varetages i
2015.
Under henvisning til ovenstående anmodes om tilslutning til, at Finanstilsynet i 2015 afholder en
merudgift på 2,8 mio. kr. til nye opgaver, herunder it-understøttelse, som følge af implementering af
nye EU-retsakter, således at der på forslag til lov om tillægsbevilling for 2015 optages følgende:
Udgift
- Mio. kr. -
Indtægt
e.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 81: Kopi af aktstykke for Finanstilsynet, fra erhvervs- og vækstministeren
1577675_0003.png
25. november 2015.
3
§ 08.23.01.
Finanstilsynet
2,8
2,8
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 25. november 2015
T
ROELS
L
UND
P
OULSEN
/ Torben Skovgaard Andersen
Til Finansudvalget.