Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 77
Offentligt
1577143_0001.png
Konsekvenser af ændringer i de
praktiserende landinspektørers
uafhængige rolle i samfundet
Illustreret og kommenteret dokumentation i forbindelse
med igangværende lovforberedende arbejde om
påtænkte ændringer i landinspektørloven
Oktober 2015
Praktiserende Landinspektørers Forening
Kalvebod Brygge 31-33
1780 København V
www.plf.dk
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 77: Henvendelse af 8/12-15 fra Praktisterende Landinspektørers Forening om ophævelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører
1577143_0002.png
Praktiserende Landinspektørers Forening
Indhold
INTRODUKTION
....................................................................................................................................................... 3
P
OLITISKE MÅLSÆTNINGER OG OPDRAG
.......................................................................................................................3
F
REMLAGT BRANCHEDOKUMENTATION IKKE MEDTAGET I EMBEDSUDVALGS RAPPORT
..........................................................3
I
GANGVÆRENDE LOVFORBEREDENDE ARBEJDE PÅ FORKERT GRUNDLAG
.............................................................................3
B
RANCHENS REAKTION PÅ FEJLBEHÆFTET RAPPORT
........................................................................................................4
N
ÆRVÆRENDE DOKUMENT SUPPLERER TIDLIGERE RESPONSA
...........................................................................................4
TMU-RAPPORTENS ANBEFALING – FAKTA BOKS........................................................................................... 5
R
EGERINGENS
V
ÆKSTPLAN
2015 –
INITIATIV EJERSKABSREGLER FOR LANDINSPEKTØRER
......................................................5
TMU-RAPPORTENS INITIERENDE PRÆMISSER HOLDER IKKE ......................................................................... 6
P
RÆMIS
1 – N
UVÆRENDE REGLER ER EN BARRIERE FOR KONKURRENCEN
...........................................................................6
P
RÆMIS
2 - N
UVÆRENDE REGLER ER EN BARRIERE PRODUKTIVITETEN
...............................................................................6
P
RÆMIS
3 - N
UVÆRENDE REGLER ER EN BARRIERE INNOVATION
.......................................................................................6
K
ONKLUSION
...........................................................................................................................................................6
TMU-RAPPORTENS NØGLETAL ER FEJLBEHÆFTEDE ...................................................................................... 7
T
ABEL
1.0: R
APPORTENS NØGLETAL SAMMENLIGNET MED
PLF’
S EGNE TAL
.......................................................................7
D
ATAGRUNDLAG
......................................................................................................................................................7
S
AMLET OMSÆTNING OG ANTAL FULDTIDSANSATTE
.......................................................................................................7
O
MSÆTNING PR
.
MEDARBEJDER
.................................................................................................................................7
K
ONKLUSION
...........................................................................................................................................................7
ILLUSTRATION............................................................................................................................................. 8
N
UVÆRENDE LØSNINGSORIENTERET MEDIATOR MODEL
..................................................................................................8
F
REMTIDIG KONFLIKTORIENTERET ADVOKATORISK MODEL
...............................................................................................9
TMU-RAPPORTENS KONSEKVENSVURDERINGER ER MANGELFULDE ........................................................... 10
R
ISIKOSCENARIE MELLEM NUVÆRENDE OG FREMTIDIG MODEL
(
MODEL
3)
..........................................................10
TMU-RAPPORTENS KONKLUSIONER ER UDOKUMENTEREDE ...................................................................... 13
U
VILDIG RAPPORT DOKUMENTERER FEJL I
TMU´
S ANALYSER
.........................................................................................13
TMU´
S ANALYSER BØR REVIDERES
............................................................................................................................13
L
OVÆNDRING VIL MEDFØRE KONSOLIDERING OG MANGLENDE KONKURRENCE
..................................................................13
M
ANGLENDE HELHEDSVURDERING OG SAMFUNDSMÆSSIGE KONSEKVENSER
....................................................................13
H
VORFOR FJERNE NOGET DER FUNGERER
?..................................................................................................................14
”Rapporten er fejlbehæftet og
tendentiel, konklusionerne er
udokumenterede og
konsekvensvurderingerne er
mangelfulde” (PLF)
2015-11-02 plf dokumentation - tmu-rapport.docx
2
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 77: Henvendelse af 8/12-15 fra Praktisterende Landinspektørers Forening om ophævelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører
1577143_0003.png
Praktiserende Landinspektørers Forening
Introduktion
Politiske målsætninger og opdrag
Det igangværende lovforberedende arbejde om mulige ændringer i Landinspektørloven har baggrund
i vækstinitiativ nr. 49 fremlagt i 2013, der som et af i alt 80 tiltag - fremlagt af den daværende ABF-
regering - havde til formål, at:
Skabe beskæftigelse
Øge konkurrencen
Medvirke til lavere priser på det danske marked
Grundlaget for konkret udmøntning blev placering i et tværministerielt udvalg (TMU) med
repræsentanter fra Erhvervs- og Vækstministeriet (står bag skiftende vækstpakker), Miljøministeriet
(hvor Geodatastyrelsen, som er ressortområde for landinspektørerne, er forankret) og
Finansministeriet (der skal bruge nøgletal til at fremlægge regeringens økonomiske resultater), der
fik til opgave at udfærdige en analyse af landinspektørbranchen inden politisk realisering af
vækstinitiativerne.
Efter regeringsomdannelsen primo 2014 blev vækstplanen ”Danmark helt ud af krisen” fremlagt,
hvoraf det bl.a. fremgår, at:
”Vi skal styrke virksomhedernes konkurrenceevne ved blandt andet at reducere omkostningerne for
erhvervslivet og sikre, at virksomhederne har adgang til kvalificeret og produktiv arbejdskraft. ”
Under afsnittet ”Øget konkurrence i byggebranchen gennem lempeligere adgang til erhvervet”
lægges der op til en ophævelse af ejerskabsrestriktionerne for landinspektørvirksomheder:
”Regeringen vil igangsætte analyser af autorisationsordningen for statikere samt af
ejerskabsrestriktionerne for landinspektørvirksomheder med henblik på at sikre konkurrence og
fjerne unødige byrder og adgangsbarrierer. ”
Fremlagt branchedokumentation ikke medtaget i embedsudvalgs rapport
PLF fik sammen med andre brancheaktører – samt en enkelt stor rådgivende ingeniørvirksomhed, der
arbejder aktivt på at få mulighed for at overtage landinspektørernes eneretsarbejder - foretræde for
udvalget i december 2014, hvor branchen fremlagde dokumentation til brug for TMU´s arbejde.
Disse fremlagte faktuelle informationer om branchen er ikke medtaget i den rapport, der af TMU blev
præsenteret i ly af Folketingsvalget i maj. Her fremlægges nøgletal og beskrivelser, som branchen
på centrale områder ikke kan genkende. De bærende konklusioner er derfor efter branchens
opfattelse forkerte – og rapporten tegner et direkte forkert billede af konkurrencesituationen i
landinspektørbranchen.
Rapporten indeholder også fem mulige modeller for fremtidige rammevilkår for at drive
landinspektørvirksomhed i DK, som ikke understøtter den historisk udviklede og internationalt
anerkendte danske model med den praktiserende landinspektør i en uvildig og samfundsmæssig
særlig rolle, hvor de administrative byrder såvel i virksomheder og på myndighedsniveau er
begrænsede, og hvor der løbende er foretaget nøje afbalancerede hensyn mellem eneretsarbejder
og fri konkurrence mellem flere aktører.
Igangværende lovforberedende arbejde på forkert grundlag
Til trods for, at TMU´s udarbejdede rapport dokumenterbart er fejlbehæftet og derfor generelt ikke
er retvisende, er den - uden parlamentarisk behandling og på trods af branchens tilbagevisninger af
2015-11-02 plf dokumentation - tmu-rapport.docx
3
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 77: Henvendelse af 8/12-15 fra Praktisterende Landinspektørers Forening om ophævelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører
1577143_0004.png
Praktiserende Landinspektørers Forening
indholdet - anvendt som oplæg til det igangværende lovforberedende arbejde. Ifølge branchens
oplysninger arbejdes der - imod branchens kraftige anbefaling - med en af de mest skadelige af de
fem beskrevne modeller.
PLF er således direkte bedt om administrativt at bistå med implementering af ”model 3”, som med
et pennestrøg vil fjerne den praktiserende landinspektør og totalt vil ændre landinspektørens uvildige
rolle som de praktiserende landinspektører indtager i dag – og i stedet gøre landinspektøren til
interessent og dermed potentiel part i konflikter. Der vil ske et paradigmeskifte i den danske
matrikulære model – fra en mediator model til en konflikt model.
Hvis landinspektørloven ændres på det foreliggende grundlag risikerer dette efter branchens klare
opfattelse at medføre forringelser i borgernes retssikkerhed, forbrugebeskyttelsen, serviceniveauet,
øge de administrative udgifter til centrale myndighedsorganer, forsinke byggerier – og medføre andre
uhensigtsmæssige konsekvenser, der vil være stik imod de politiske intentioner, som skiftende
regeringer har meldt ud.
Branchens reaktion på fejlbehæftet rapport
PLF har som reaktion til den fejlbehæftede rapport udarbejdet særskilt dokumentation, hvor
branchen gennemgår rapporten for fejl og mangler, der blandt andet peger på fejl og mangler på
områder som:
Beskæftigelse
Prisniveau
Omsætning pr virksomhed
Honorar pr medarbejder
Sammenligning med andre brancher
Herudover er der kommenteret på de skitserede fem modeller – hvor fire af dem er varianter over
model 3. PLF´s indsigelser går primært på:
Uvildighed
Retssikkerhed for 3. part
Forbrugerbeskyttelse
Personlig hæftelse for virksomheder
Bureaukratiske konsekvenser
Nærværende dokument supplerer tidligere responsa
Som sammenfatning heraf er præmisser og nøgletal beskrevet ligesom risici ved den nuværende og
den påtænkte konfliktmodel er illustreret.
Dokumentet er udarbejdet i forbindelse med møde mellem Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
og PLF den 28. oktober 2015 samt til brug for dialog med politikere og medier forud for eventuel
fremlæggelse af lovforslag, der som følge af det igangværende lovforberedende arbejde kan
forventes primo 2016 – trods, at ændringer i landinspektørloven ikke er fremlagt i lovkataloget ved
Folketingets åbning.
København den 25. oktober 2015
Praktiserende Landinspektørers Forening
Torben Juulsager
Formand
2015-11-02 plf dokumentation - tmu-rapport.docx
4
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 77: Henvendelse af 8/12-15 fra Praktisterende Landinspektørers Forening om ophævelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører
1577143_0005.png
Praktiserende Landinspektørers Forening
TMU-rapportens anbefaling – fakta boks
Regeringens Vækstplan 2015 – initiativ ejerskabsregler for landinspektører
Link til Finansministeriets hjemmeside ”Vækst 2015”:
http://www.fm.dk/temaer/vaekst-2015 -
jf.
”Effektivt byggeri og billig forsyning”
2015-11-02 plf dokumentation - tmu-rapport.docx
5
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 77: Henvendelse af 8/12-15 fra Praktisterende Landinspektørers Forening om ophævelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører
1577143_0006.png
Praktiserende Landinspektørers Forening
TMU-rapportens initierende præmisser holder ikke
Dette afsnit beskriver den faktiske konkurrencesituation på det matrikulære marked
(eneretsopgaverne), hvor de praktiserende landinspektører agerer, samt den ramme disse vilkår
sætter for produktivitetsudvikling og innovation i branchen.
Præmis 1 – Nuværende regler er en barriere for konkurrencen
1) Markedet:
Markedet er lille og konkurrencepotentialet er begrænset – årsomsætningen på de
praktiserende landinspektørers eneretsopgaver udgør samlet kr. 250-300 mio.
2) Prisdannelse:
75-80% af alle eneretsopgaver er konkurrenceudsat og afregnes til en ”prøvet” pris
(udbud, licitation, prisoverslag etc.). Dokumenteret i en undersøgelse fra 2014. Den resterende
mængde af eneretsopgaver udføres typisk for ”stamkunder”, som er tilfredse med ydelse og pris.
3) Prisudvikling:
Målt i f.t. fremskrevne ”faste priser” fra tidligere Honorarregler og Offentlige
Takster (København og Frederiksberg Kommuner samt Sønderjyllands Amt) vedrørende
eneretsarbejderne er der over de seneste 20 år sket et prisfald på mellem 25-75% på matrikulære
standardopgaver. Markedet har bevæget sig mod markant lavere priser. Dokumenteret i en
undersøgelse fra 2014. De praktiserende landinspektørers øvrige opgaveportefølje foregår på et helt
frit og konkurrenceorienteret marked.
Præmis 2 - Nuværende regler er en barriere produktiviteten
1) Markedet:
Mængden af eneretsopgaver er 100% afhængig af konjunkturerne og rammevilkårene
for ejendomsudvikling. Forretningsområdet er begrænset og knytter sig som en rådgivningsydelse, til
konkrete ønsker om at gennemføre en ejendomsforandring. Mængden af Eneretsopgaverne kan ikke
”vækstes” ved markedsføring og prissætning.
2) Prisniveau:
Det nuværende konkurrence- og markedsbaserede prisniveau har ingen betydning for
mængden af eneretsopgaver. Honoraret for udstykning af en parcelhusgrund i en typisk kommunal
udstykning af et boligområde udgør eksempelvis omkring kun 1% af grundens salgspris.
3) Prisudvikling:
Den frie prisudvikling med et betydeligt prisfald på eneretsarbejderne resulterer i
produktivitetsoptimeringer i landinspektørvirksomhederne – organisation og opgaveløsning.
Præmis 3 - Nuværende regler er en barriere innovation
1) Forretningsudvikling:
I landinspektørbranchen sker der løbende produkt- og forretningsudvikling
såvel internt i branchen men også ved multidisciplinære samarbejder med andre brancher. Der sker
udvikling af arbejdsprocesserne samt ide- og produktudvikling i hele opgaveporteføljen.
2) Branchestruktur:
Branchen har løbende konsolideret sig i forhold til markedet. Siden 2004 har
branchen udviklet sig fra 100 landinspektørfirmaer til 55 landinspektørfirmaer i 2015 – i en bred
varieret firmastruktur fra enkeltmandsfirmaer til store vækstbaserede firmaer med op til 300 ansatte
Konklusion
TMU-rapportens præmisser baserer sig på en udokumenteret og fejlagtig påstand om manglende
konkurrence på eneretsarbejderne.
Gennem en undersøgelse fra 2014 af konkurrenceudviklingen i landinspektørbranchen har PLF
dokumenteret, at der eksisterer er en intens og hård konkurrence i landinspektørbranchen – også på
eneretsarbejderne. Denne dokumentation er afleveret til TMU, men indgår ikke i rapportens analyser.
Eneretsopgaverne udføres på et konkurrencebaseret marked med fri etableringsret og helt fri
prisdannelse.
2015-11-02 plf dokumentation - tmu-rapport.docx
6
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 77: Henvendelse af 8/12-15 fra Praktisterende Landinspektørers Forening om ophævelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører
1577143_0007.png
Praktiserende Landinspektørers Forening
TMU-rapportens nøgletal er fejlbehæftede
Dette afsnit beskriver de faktiske økonomiske forhold i landinspektør branchen sammenlignet med
tilsvarende nøgletal fra TMU-rapporten. Nøgletallene er indhentet af rådgivningsfirmaet BDO, der i
alt har modtaget svar fra 35 ud af de organiserede 55 virksomheder i PLF. Nøgletallene i BDO’s notat
er vurderet på baggrund af konkrete regnskabstal og øvrige nøgletal tilsendt fra de deltagende
virksomheder. TMU-rapporten baseres på Erhvervs- og Vækstministeriets egne beregninger, som PLF
ikke har fået adgang til, og som branchen stiller sig uforstående over for, idet branchen ikke kan
genkende tallene.
Tabel 1.0: Rapportens nøgletal sammenlignet med PLF’s egne tal
Emne
Deltagende virksomheder
Samlet omsætning
Samlet antal ansatte
Samlet værditilvækst
Omsætning pr. medarbejder - Vægtet
Omsætning pr. medarbejder - Uvægtet
TMU-Rapport
55
643.000.000
608
426.000.000
1.059.000
1.412.000
BDO-Rapport
35
670.198.228
740
494.539.413
906.078
874.447
Datagrundlag
BDO’s opgørelse er beregnet efter dialog med de 35 virksomheder, der har indberettet nøgletal fra
regnskabsåret 2014. PLF er ikke bekendt med, at Erhvervs- og Vækstministeriet eller andre instanser
har været i kontakt med PLF’s medlemsvirksomheder i forbindelse med indhentningen af tal, hvorfor
branchen er uforstående over for grundlaget for TMU-rapportens nøgletal.
Samlet omsætning og antal fuldtidsansatte
Hvor den samlede omsætning i TMU-rapporten er 643 mio. kr. fordelt på 55 virksomheder med i alt
608 fuldtidsansatte, er der i BDO-rapporten tale om en højere omsætning på 670,198 mio. kr. fordelt
på 35 virksomheder med 740 fuldtidsansatte (alle store virksomheder indgår i statistikken). Det
faktiske antal fuldtidsansatte i landinspektørbranchen skønnes til at være ca. 850, hvis de
virksomheder, der ikke har medvirket i BDO-rapporten medregnes. Der er dermed tale om en alvorlig
regnefejl i TMU-rapportens beskrivelse af konkurrencesituationen i landinspektør branchen, da
virksomhedernes omsætning fordeles mellem flere medarbejdere end rapporten hævder.
Omsætning pr. medarbejder
På grund af den ukorrekte angivelse af antallet af medarbejdere i landinspektørvirksomhederne
bliver TMU-rapportens tal for omsætning pr. medarbejder pustet kunstigt højt op. Dette bekræftes
af BDO’s rapport, der afslører, at Erhvervs- og Vækstministeriet på det vægtede gennemsnit regner
mere end 150.000 kr. forkert i omsætningen pr. medarbejder, mens der på det uvægtede gennemsnit
regnes mere end 500.000 kr. forkert. Fejlen er meget alvorlig, idet rapporten bl.a. bruger tallene til
at tegne et billede af en konsolideret branche, hvor omsætningen pr. medarbejder er så høj, at der
er grundlag for sammenligning med bl.a. advokatbranchen.
Konklusion
BDO’s tal, der er indhentet hos 35 landinspektørvirksomheder viser, at TMU-rapporten rummer en
række alvorlige fejlslutninger, der enten må basere sig på fejlagtige beregninger eller ukorrekte tal.
Herudover er der udstillet en række andre nøgletal i rapporten, som branchen ikke kan genkende.
Ligeledes har Erhvervs- og Vækstministeriet tydeligvis undladt at inddrage tal fra PLF’s
prisudviklingsundersøgelse,
der
dannede
grundlag
for
rapporten
”Konkurrence
i
landinspektørbranchen”, der blev indsendt til TMU i december 2014. PLF stiller sig dog gerne til
rådighed med nøgletal i forbindelse med den videre politiske behandling af forslaget.
2015-11-02 plf dokumentation - tmu-rapport.docx
7
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 77: Henvendelse af 8/12-15 fra Praktisterende Landinspektørers Forening om ophævelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører
1577143_0008.png
Praktiserende Landinspektørers Forening
Illustration
Følgende illustrationer viser ændringen i landinspektørens rolle i den matrikulære proces ved
implementering af TMU-rapportens model 3 for fremtidig regulering af rammerne for udøvelse af
matrikulære arbejder. Den centrale og helt grundlæggende ændring ligger i det paradigme skifte,
der sker omkring landinspektørens samfunds- og rådgivermæssige position – i forhold til skellet, i
forhold til 3. part og i forhold til samfundets interesser. Et skifte fra en løsningsorienteret mediator
model med den uafhængige praktiserende landinspektør repræsenterende ”skellets interesse” mod
en konfliktorienteret advokatorisk model med ansatte landinspektører repræsenterende
virksomheds- og partsinteresser.
Figur 1.1: Nuværende løsningsorienteret mediator model
Den nuværende matrikulære model baserer sig på et grundlæggende samfundsmæssigt ønske om at
sikre hensynet til 3. parts rettigheder ved fastlæggelse af ejendomsgrænser. Den praktiserende
landinspektør navigerer i et spændingsfelt mellem forskellige interesser og fungerer som skellets
ambassadør og som mediator mellem de involverede interessenter – det er den praktiserende
landinspektørs opgave at sikre en uvildig vurdering og håndtering af de ejendomsretlige interesser.
Gennem en regulering af erhvervsudøvelsen ved blandt andet ejerskabsregler og hovedformålskrav
for landinspektørselskaber samt krav til personlig hæftelse har samfundet sikret den praktiserende
2015-11-02 plf dokumentation - tmu-rapport.docx
8
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 77: Henvendelse af 8/12-15 fra Praktisterende Landinspektørers Forening om ophævelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører
1577143_0009.png
Praktiserende Landinspektørers Forening
landinspektørs uafhængige rolle i den matrikulære proces – på kundens, samfundets, skellets og 3.
parts præmisser.
Det bagvedliggende hensyn er præcist beskrevet i TMU-rapporten:
”Hensigten med de selskabsretlige begrænsninger har overordnet set været at sikre, at
eneretsarbejderne er de centrale i selskabet, at de udføres uafhængigt af uvedkommende interesser
samt at selskabet ledes af personer med indsigt i de arbejder, som selskabet udfører, og som står
personligt og økonomisk til ansvar herfor. Der må således ikke kunne rejses tvivl om uafhængigheden
hos de landinspektører, som virker i selskabet, og om at de medejere, som ikke er landinspektører,
kun har begrænset indflydelse på selskabets drift og landinspektørernes udførelse af deres opgaver”
Figur 1.2: Fremtidig partsorienteret konflikt model
Ved afskaffelse af ejerskabsrestriktionerne, hovedformålskrav for landinspektørselskaber og krav til
personlig hæftelse forsvinder den praktiserende landinspektør, og de matrikulære arbejder kan
udføres af en ansat beskikket landinspektør i et hvilket som helst firma. I den matrikulære proces
overgår landinspektøren fra en rolle som uvildig mediator til en parts-/interessentrolle, hvor
landinspektøren ikke har som hovedformål at repræsentere ”skellets interesse”, men kan derimod
repræsentere en given virksomhed, en rettighedshaver eller en rådgiver frem for skellet. Det vil
sætte landinspektøren i en ”advokerende” rolle – ensidig interessevaretagelse. Det vil påvirke
landinspektørens legitimitet i opgavevaretagelsen og alt andet lige bidrage til en forøgelse af
klageniveau og bureaukrati.
2015-11-02 plf dokumentation - tmu-rapport.docx
9
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 77: Henvendelse af 8/12-15 fra Praktisterende Landinspektørers Forening om ophævelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører
1577143_0010.png
Praktiserende Landinspektørers Forening
TMU-rapportens konsekvensvurderinger er mangelfulde
Da ophævelsen af ejerskabsrestriktionerne og formålsparagraffen utvivlsomt vil medføre uklarhed
omkring landinspektørens rolle og interessevaretagelse, må der forventes et stigende antal konflikter
om fastlæggelse af skel, hvilket ikke indgår i TMU’s vurdering af konsekvenserne ved en ny model.
Når den praktiserende landinspektør forsvinder ud af lovgivningen og markedet, må det ligeledes
forventes, at grundlaget brancheorganisation PLF ophører. Vurderingen af konsekvenserne af
fraværet af én samlet brancheorganisation på det matrikulære marked og i den matrikulære model
indgår ikke i TMU-rapportens konsekvensvurderinger.
Nedenstående tabel indeholder derfor risikoscenarier ved sammenligning af den nuværende
matrikulære model og den fremtidige model 3 for landinspektørbranchen i Danmark.
Modelmatrice 1.0: Risikoscenarie mellem nuværende og fremtidig model
Emne
Antal matrikulære
sager
Eneretsarbejderne
omfatter desuden
afmærkning af skel og
ejerlejlighedsopdeling
Nuværende model
Der registreres ca. 8000
Matrikulære sager –
udstykning,
arealoverførsel m.v. –
om året i
Geodatastyrelsen
Der gennemføres 60-70
skelforretninger om
året, hvoraf der overgår
gennemsnitlig 3 sager til
domstolene.
Fremtidig model
Uændret sagsmængde.
Skelforretninger
En domstolslignende
proces ledet af en
praktiserende
landinspektør til
fastlæggelse af skel i
situationer hvor der er
uenighed om skellets
placering.
Der må forventes at ske
en stigning i antallet af
skelforretninger, når
der kan opstå tvivl om
den beskikkede
landinspektørs rolle og
interessevaretagelse, i
skelfastlæggelsen.
Fortsætter på samme
måde som i dag, men
må forventes at få
flere klagesager.
Landinspektørnævn
Statsligt udvalg under
Geodatastyrelsen som
behandler klager over
landinspektørens
udførelse af
eneretsarbejder.
(Landinspektørloven § 9)
Behandler
gennemsnitligt 7
klagesager om året,
med sanktion i ca. 2.
Honorarudvalget
Branche udvalg under PLF
som behandler klager
over landinspektørens
honorar og sagshåndtering
i hele opgaveporteføljen.
En del af det samlede
ankesystem omkring
eneretsarbejderne.
Finansieres og drives som
en gratis service af PLF
Er en del af det samlede
ankesystem omkring
eneretsarbejderne.
Finansieres i dag internt
i branchen. Behandler
gennemsnitligt 11
klagesager om året.
Udvalget vil ophøre ved
PLF´s nedlæggelse.
Klagerne overgår
herefter til
forbrugerklagenævn
eller domstole i
forbindelse med civile
søgsmål.
Bemærkninger
Antallet af matrikulære sager
vil være upåvirket af valget af
model, da antallet er
konjunkturbestemt. Der er
ikke noget vækstpotentiale
målt i flere udstykninger eller
ejerlejlighedsopdelinger.
Den naturlige stigning i
antallet af skelforretninger vil
nødvendigvis også føre til
flere sager ved domstolene.
Skelfastlæggelser vil generelt
kunne drages i tvivl til skade
for ejendomsejerne samt
pant- og rettighedshaver i fast
ejendom.
Nævnet må forventes at skulle
håndtere et stigende antal
klagesager, som følge af den
øgede usikkerhed om
landinspektørens uvildighed
og habilitet. Det vil bidrage til
fordyrelse af den matrikulære
sagsudarbejdelse og
forlængelse af sagsforløb.
Det må forventes, at en
ophævelse af
ejerskabsrestriktionerne vil
medføre stigende usikkerhed
og flere interessekonflikter
ved fastsættelse af skel. Der
må derfor forventes en
stigning i antallet af
klagesager – herunder også
honorarspørgsmål.
Omkostninger til retssager er i
modstrid med ønsket om
lavere priser på
eneretsarbejder.
2015-11-02 plf dokumentation - tmu-rapport.docx
10
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 77: Henvendelse af 8/12-15 fra Praktisterende Landinspektørers Forening om ophævelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører
1577143_0011.png
Praktiserende Landinspektørers Forening
Ledelseskrav
Et flertal af personer i
landinspektørfirmaernes
ejerkreds og ledelse skal
være landinspektører med
beskikkelse, som
beskæftiger sig i firmaet.
(Landinspektørloven § 4a,
stk. 4)
Krav om at et
landinspektørkontor
herunder filialkontorer
ledes af og bemandes
med en landinspektør
med beskikkelse.
Krav om ledelse og
tilstedeværelse af en
beskikket landinspektør
på et kontor, der
beskæftiger sig med
matrikulære arbejder,
forsvinder.
Der vil ske en
konsolidering og
centralisering i
branchen, hvor specielt
mindre firmaer /
kontorer i
udkantsområder
forventes at ophøre.
Kollektive
overenskomster vil
blive opsagt.
Branchestruktur
Der findes i dag ca. 55
firmaer med ca. 140
kontorsteder spredt
over hele landet.
Overenskomst
PLF har p.t.
overenskomster med
3 aftaleparter (ALF, TL,
KLF). Omfatter ca. 500
personer.
Overenskomsterne
omfatter ud over
lønforhold blandt andet
pensionsordninger samt
rammebeløb til
efteruddannelse.
PLF er en arbejdsgiver-
organisation og indgår
kollektive overenskomster
på vegne af medlems
Virksomhederne og
varetager
overenskomstmæssige
spørgsmål
Brancheorganisation
PLF er samlende
brancheorganisation for
praktiserende
landinspektører, og
optræder bl.a. som
sparingspartner og
høringspart i forbindelse
med udvikling af det
matrikulære område.
Desuden tager PLF bl.a.
et kollektivt ansvar for
varetagelse af
selvjustits i branchen
samt kvalitetssikring af
matrikulære arbejder.
Begrebet Praktiserende
Landinspektør vil de
facto forsvinde, og PLF
vil blive nedlagt som
brancheorganisation.
Det må forventes, at der ikke
er tilstedeværelse af
beskikkede landinspektører på
filialkontorer, som måtte blive
opretholdt. Det vil alt andet
lige forringe kvaliteten og
serviceniveauet – hvilket især
vil ramme udkantsområderne.
Som følge af konsolideringen
vil konkurrencesituationen
blive svag i udkantsområderne
og medføre stigende priser til
skade for forbrugerne.
Desuden vil lokale
arbejdspladser blive flyttet til
større byer.
PLF’s rolle som
arbejdsgiverorganisation vil
hurtigst muligt blive ophævet
for at stille
medlemsvirksomhederne frit i
f.t. konkurrencen fra andre
aktører, der ikke har
kollektive overenskomster.
I stedet skal der forhandles
individuelle overenskomster,
hvilket vil medføre større
administrative byrder for
specielt de mindre
virksomheder. Desuden vil
spørgsmål og tvister omkring
aftaleforhold skulle behandles
og afgøres i et andet system –
ex. faglige voldgiftsretter.
Ved PLF´s ophør, forsvinder
én samlet interessent for den
private matrikulære sektor.
Forretningsområdet vil miste
en aktiv sparrings- og
høringspart.
Vil resultere i en svagere og
mindre kvalitetssikret
udvikling af området samt i en
forringelse af vidensdeling.
2015-11-02 plf dokumentation - tmu-rapport.docx
11
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 77: Henvendelse af 8/12-15 fra Praktisterende Landinspektørers Forening om ophævelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører
1577143_0012.png
Praktiserende Landinspektørers Forening
Habilitet
Habilitetsreglerne
sikrer, at de
praktiserende
landinspektører udfører
eneretsarbejderne
upartisk og fri af
særinteresser.
Understøttes af de
nuværende krav til
landinspektørselskabers
ejerforhold og ledelse:
1) firmaet har
matrikulære arbejder
som selskabets centrale
formål
2) ejere og ledelse har
indsigt i
eneretsarbejderne
3) ejere og ledelse er
selv er underlagt
habilitetsbestemmelser,
4) ejere, ledelse og de
beskikkede
landinspektører har et
personligt ansvar for at
reglerne overholdelse.
Habilitetsreglerne vil
ikke være forankret i
firmaets ejerkreds og
ledelse, og der vil
opstå flere spørgsmål
om inhabilitet i forhold
til hvorvidt den ansatte
landinspektør er fri af
særinteresser i forhold
til firmaets aktionærer
og firmaets primære
forretnings interesser.
”En praktiserende
landinspektør eller en
landinspektørassistent
med beskikkelse må ikke
udføre matrikulært
arbejde vedrørende en
ejendom, når
landinspektøren har en
væsentlig interesse i
ejendommen eller er
interesseret i sagen på
en måde, der i øvrigt
kan vække tvivl om
landinspektørens
upartiskhed. ”
(Landinspektørloven § 5)
Beskikkelse
Ret til at opnå
beskikkelse som
landinspektør har
enhver, der i mindst 3 år
efter
landisnpektøreksamen
har deltaget i udførelsen
af almindeligt
forekommende
matrikulære arbejder
ved ansættelse hos en
praktiserende
landinspektør.
(Landinspektørloven § 1,
stk. 4)
I dag påtager PLF og
medlemsvirksomhederne
sig et kollektivt ansvar
for at uddanne
landinspektører til at
opnå beskikkelse. At
sikre fødekæden er en
del af branchens
eksistensgrundlag.
Uddannelsen foregår i
praksis og understøttes
af en 4-modulers
kursusrække omkring
beskikkelsesrelaterede
emner – aktiviteter som
drives og bekostes af
PLF.
Nye firmaer på det
matrikulære marked,
som ikke har
matrikulære arbejder
som det centrale
grundlag for
virksomheden, vil
næppe påtage sig et
fælles ansvar for
uddannelse til
beskikkelse.
Ved PLF´s ophør
forsvinder de
beskikkelsesrelevante
kurser.
Med alle firmaers indtog på
det matrikulære marked vil
habilitetsreglernes
overholdelse blive udfordret.
Reglerne vil ikke blive
understøttet af firmaledelser,
som har matrikulære arbejder
som den centrale portefølje.
Reglerne vil desuden blive
svækket ved, at
firmaledelserne ikke er
underlagt de samme
habilitetsbestemmelser og et
personligt / økonomisk ansvar
for opgaveudførelsen.
Med fjernelse af det
økonomiske ansvar, vil der
også ske en forflygtigelse af
ansvaret og en svækkelse af
retssikkerheden. Der ville
kunne opstå situationer hvor
selskabets økonomiske
interesser er knyttet til hvor
et skel bliver afsat.
Der må forventes indbragt
flere sager om habilitet for
ressortmyndigheden, hvilket
vil fordyre og forlænge
matrikulære sager.
Der vil være tilbageholdenhed
med firmaernes ansvar for
uddannelse til opnåelse af
beskikkelse, og firmaerne vil
holde på assistenter med
beskikkelse – ex. ved at
beskikkelsen bliver en del i at
indgå i ejerkredsen, eller ved
at der knyttes en
konkurrenceklausul på
beskikkelsen. Beskikkelsen vil
blive et strategisk element i
firmaernes forretningsmodel.
Det vil svække mobiliteten og
den faglige udvikling og i
sidste instans påvirke udbud
og konkurrencen negativt.
2015-11-02 plf dokumentation - tmu-rapport.docx
12
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 77: Henvendelse af 8/12-15 fra Praktisterende Landinspektørers Forening om ophævelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører
1577143_0013.png
Praktiserende Landinspektørers Forening
TMU-rapportens konklusioner er udokumenterede
PLF stiller sig uforstående overfor TMU-rapportens konklusioner, der er udokumenterede og
hovedsageligt baserer sig på en række forkerte initierende præmisser og en tendentiel behandling af
fejlagtige nøgletal om landinspektørbranchen. Rapporten bærer præg af, at TMU har misforstået
eller undladt at indarbejde PLF’s høringssvar indeholdende en konkret brancheundersøgelse fra 2014
om prisudvikling og konkurrencesituationen vedrørende eneretsarbejderne. Dette resulterer i en
række fejlslutninger i TMU-rapportens brancheanalyse, og hvoraf det postuleres og konkluderes, at
konkurrencen er svag, produktiviteten er ringe og innovations potentialet lille i
landinspektørbranchen under den nuværende regulering. Disse konklusioner drages til trods for, at
TMU ikke har gennemført en konkret analyse og undersøgelse af landinspektørbranchen ved at
indsamle data direkte fra kilden (landinspektørfirmaerne) eller har anvendt det eksternt indsendte
datamateriale, som PLF afleverede i december 2014.
Uvildig rapport dokumenterer fejl i TMU´s analyser
BDO’s uvildige økonomirapport om landinspektørbranchen understreger, at TMU-rapportens tal er
særdeles fejlagtige, da både omsætning pr. medarbejder, antal medarbejdere og samlet omsætning
er forkert angivet. Afvigelser og fejl som resulterer i, at samtlige økonomiske forhold i TMU-rapporten
er forkerte og utroværdige, og at de fejlagtigt og tendentielt udstiller en udviklings- og
konkurrencesvag branche.
TMU´s analyser bør revideres
PLF kan derfor ikke anerkende grundlaget for TMU-rapportens brancheanalyse samt de økonomiske
nøgletal og sammenligninger, der ligger til grund for TMU’s anbefalinger om ophævelse af
ejerskabsrestriktioner og formålsbestemmelser i lov om landinspektørvirksomhed. PLF forventer
derfor enten at initiativerne om implementering af model 3 skrinlægges, eller at rapportens data,
tal og konsekvensvurderinger vil blive revideret, og at rapportens konklusioner og anbefalinger vil
blive taget op til genovervejelse. PLF bistår naturligvis gerne med data og nøgletal i et evt.
fremadrettet arbejde med dette.
Lovændring vil medføre konsolidering og manglende konkurrence
Et andet beklageligt element er TMU-rapportens fuldstændigt udokumenterede og konkluderende
postulat om at ophævelse af ejerskabsrestriktionerne forventes at resultere i en 1-2 %
produktivitetsstigning frem mod 2020 samt et mindre, positivt bidrage til strukturelt BNP. Rapporten
rummer ikke skyggen af beregninger, der kan danne grundlag for indfrielse af denne forventning.
Tværtimod forventer PLF, at en ophævelse af ejerskabsrestriktionerne og formålsparagraffen vil føre
til voldsom konsolidering blandt de virksomheder som vil påtage sig eneretsarbejderne, og som vil
resultere i et marked præget af få centraliserede aktører. Dette vil naturligt medføre færre
kontorsteder og en øget centralisering, hvilket vil i sidste instans vil have en negativ indvirkning på
konkurrencen, beskæftigelsen og servicen i udkantsområderne.
Manglende helhedsvurdering og samfundsmæssige konsekvenser
Sidst men ikke mindst er det både mangelfuldt og kritisabelt, at TMU-rapporten ikke foretager en
realistisk helhedsvurdering af de samfundsmæssige konsekvenserne ved ophævelse af
ejerskabsrestriktionerne og formålsparagraffen. Den praktiserende landinspektør vil de facto
forsvinde og landinspektøren vil som konsekvens heraf, miste sin rolle og legitimitet som uafhængig
mediator i spørgsmål om ejendomsret og skelfastlæggelse, hvilket vil bidrage til en øget mistillid til
skelfastlæggelser og matrikulære arbejder. Retssikkerheden for ejendomsejere og panthaver vil blive
svækket. Konsekvensen vil være flere konflikter og dermed øget bureaukrati for domstolene og det
nye, risikobaserede tilsyn, der skal håndtere det.
2015-11-02 plf dokumentation - tmu-rapport.docx
13
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 77: Henvendelse af 8/12-15 fra Praktisterende Landinspektørers Forening om ophævelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører
1577143_0014.png
Praktiserende Landinspektørers Forening
Hvorfor fjerne noget der fungerer?
Det forekommer ugennemtænkt, at fjerne et velfungerende og konkurrencepræget og
løsningsorienteret system og erstatte det med et nyt og mere konfliktbaseret system, der samtidig
svækker retssikkerheden, svækker forbrugerbeskyttelsen, skaber flere administrative byrder og
meromkostninger for brugere og samfund samt svækker hele fundamentet for regulering af fast
ejendom.
”En forudsætning for
retssikkerheden
og
forbrugerbeskyttelsen
omkring
ejendomsregistrering og
skelfastlæggelse, er ”borgernes”
adgang til uafhængige
praktiserende landinspektører
1) fri af særinteresser, der er
landinspektørvirksomheden
uvedkommende, og
2) som alene varetager de
ejendomsretlige og skellets
interesser til gavn for hele
samfundet” (PLF).
2015-11-02 plf dokumentation - tmu-rapport.docx
14