Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 77
Offentligt
1577142_0001.png
Regeringens ”Vækst 2015”:
Afskaffelse af
ejerskabsrestriktioner for
landinspektører
Argument papir
Arbejdsgruppen V49, PLF
Juni 2015
Praktiserende Landinspektørers Forening
Kalvebod Brygge 31-33
1780 København V
www.plf.dk
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 77: Henvendelse af 8/12-15 fra Praktisterende Landinspektørers Forening om ophævelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører
1577142_0002.png
PLF – centrale argumenter
Initierende præmisser for vækstinitiativet holder ikke.
Præmis 1 – Nuværende regler er en barriere for konkurrencen
Eneretsopgaverne (ejendomsdannelse og ændringer samt skelfastlæggelse) udføres på et
konkurrence- og markedsbaseret marked - konkurrencen er intakt og prisdannelsen helt fri.
1) Konkurrencepotentialet: Begrænset – årsomsætningen på eneretsopgaverne udgør samlet kr. 250-
300 mio. i landinspektørbranchen.
2) Eneretsopgaver: 75-80% af alle eneretsopgaver er konkurrenceudsat – afregnes til en ”prøvet” pris
(udbud, licitation, prisoverslag etc.). Dokumenteret i undersøgelse fra 2015. Den resterende mængde
af eneretsopgaver udføres typisk for ”stamkunder”, som er tilfredse med ydelse og pris.
3) Markant prisfald på eneretsopgaver: Målt i f.t. fremskrevne priser fra tidligere Honorarregler og
Offentlige Takster (København og Frederiksberg Kommuner samt Sønderjyllands Amt) – fald på
mellem 25-75% på standardopgaver. Dokumenteret i undersøgelse fra 2015.
4) Øvrige opgaveportefølje: På et helt frit konkurrenceorienteret marked.
Præmis 2 - Nuværende regler er en barriere produktiviteten
Eneretsopgaverne er 100% konjunkturafhængige og kan ikke forøges ved anden prisdannelse. Det
nuværende lave konkurrence- og markedsorienterede prisniveau på eneretsarbejderne nødvendiggør
en løbende forretningsudvikling af sagsudarbejdelsen – produktivitetsoptimering.
1) Produktivitetspotentialet: Eneretsopgaverne er rådgivningsydelser, som baserer sig på borgernes
ønsker og muligheder at gennemføre en ejendomsforandring. Det er ikke en vare, som kan produceres
til lager. Mængden af eneretsopgaver kan ikke fremmes af udbyderne ved markedsføring.
2) Eneretsopgaver: Mængden af eneretsopgaver er 100% konjunkturafhængig.
3) Prisniveau: Det nuværende konkurrence- og markedsbaserede honorarniveau har ingen betydning
for mængden af eneretsopgaver. Honoraret for udstykning af en parcelhusgrund i en typisk kommunal
udstykning af et boligområde udgør eksempelvis omkring 1% af grundens salgspris.
Præmis 3 - Nuværende regler er en barriere innovation
Landinspektørbranchen har løbende konsolideret sig 1) gennem fusioner og opkøb 2) ved udvikling
af de ejendomsretlige kerneforretningsområder både teknologisk og kompetencemæssigt.
1) Innovationspotentialet: Landinspektørbranchen er innovativ – både internt i branchen men også
ved samarbejder med andre brancher. Der sker løbende fornyelser, ide- og produktudvikling i hele
opgaveporteføljen, herunder eneretsopgaverne.
2) Branchestruktur: Branchen har løbende konsolideret sig i forhold til markedet. Siden 2004 har
branchen udviklet sig fra 100 landinspektørfirmaer til 55 landinspektørfirmaer i 2015 – i en bred
varieret firmastruktur fra enkeltmandsfirmaer til store firmaer med op til 300 ansatte
3) Teknologi: Arbejdsprocesserne er digitaliserede og under anvendelse af nyeste teknologier – ex.
droner, laserscan etc.
2015-06 Regeringens Vækstinitiativer 2015: Afskaffelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører.
PLF argument ark – summary.
2
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 77: Henvendelse af 8/12-15 fra Praktisterende Landinspektørers Forening om ophævelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører
1577142_0003.png
PLF – konsekvenser
Vækstinitiativet kan svække både retssikkerheden og forbrugerbeskyttelsen omkring
fastlæggelse af ejendomsgrænser, ejendomsdannelse og –ændringer, og dermed grundlaget for
en velfungerende ejendomsregistrering.
Retssikkerhed
Hvis man fjerner det personlige ansvar og åbner mulighed for at alle og enhver kan erhverve og drive
et landinspektørfirma, vil landinspektørenes uafhængighed og dermed forbrugernes retssikkerhed
komme under pres.
1) Afskaffelse af ejerskabsrestriktioner og personlig hæftelse: Fjernes reglerne om at
landinspektørfirmaerne skal ejes og ledes af en majoritet af landinspektører med beskikkelse med
indsigt i eneretsarbejderne, introduceres nye aktører på området, hvor eneretsopgaverne ikke er de
centrale i firmaerne. Der kan desuden være risiko for, at andre rådgivere (ex. banker,
ejendomsmæglere, landbrugscentre) vil eje egne landinspektørfirmaer for enten at sikre et
kundegrundlag for deres egen rådgivning eller for at udnytte deres eget kundegrundlag til at skaffe
kunder til egne landinspektører.
Herved kan der opstå interessekonflikter mellem de beskikkede landinspektørers opgavevaretagelse
og virksomhedsledelsens strategier og forretningsinteresser omkring varetagelsen af
eneretsopgaverne. Kunden vil ikke vide hvilke interesser landinspektøren varetager. Som
praktiserende landinspektør skal man kun have én interesse – skellets og ejendomsregistreringens
interesse.
Det er af fundamental betydning for den praktiserende landinspektørs opgavevaretagelse, af
landinspektøren hæfter personligt for udførelsen af sit arbejde og konsekvenserne heraf over for
kunden. Afskaffes den personlige økonomiske hæftelse samtidig med at det faglige ansvar for
opgavevaretagelsen, herunder reglerne ”god landinspektørskik” og habilitet, overlades til
virksomhedens ledelse, svækkes landinspektørens professionsansvar, med risiko for kvaliteten i
opgavevaretagelsen og dermed for retssikkerheden.
Agerer landinspektøren ikke uafhængigt af egeninteresser eller andre særinteresser, kan især
hensynet til tredje part i udførelsen af eneretsarbejderne blive anfægtet, ligesom det kan gå ud over
kvaliteten i den tilknyttede samfundsopgave vedrørende kvalitetssikring af ejendomsregistreringen
og levering af autoritative ejendomsretlige grunddata til samfundet. Retssikkerheden kan komme
under pres.
Forbrugerbeskyttelse
Fjernes ejerskabsrestriktionerne og formålsbestemmelsen forsvinder begrebet ”praktiserende
landinspektør”, hvilket vil stille forbrugerne ringere i forhold til at vurdere kvaliteten af en
landinspektørydelse vedrørende eneretsarbejderne.
1) Afskaffelse af ejerskabsrestriktioner og formålsbestemmelse: De praktiserende landinspektørers
rådgivning og ydelser omkring eneretsarbejderne er komplekse, en ydelse som forbrugerne
sædvanligvis ikke har nogen særlig viden om. Det betyder, at forbrugerne har vanskeligt ved at
vurdere kvaliteten af landinspektørens rådgivning. Derfor ligger der en forbrugerbeskyttelse i at disse
2015-06 Regeringens Vækstinitiativer 2015: Afskaffelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører.
PLF argument ark – summary.
3
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 77: Henvendelse af 8/12-15 fra Praktisterende Landinspektørers Forening om ophævelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører
1577142_0004.png
eneretsarbejder ”kun må udføres af praktiserende landinspektører og deres landinspektørassistenter
med beskikkelse”. Så ved forbrugeren, at den praktiserende landinspektør har de nødvendige
kompetencer til at rådgive om og gennemføre ejendomsdannelse og –ændring.
Landinspektørens rolle og interessevaretagelse vil med vækstinitiativet blive uklar og skabe
usikkerhed om den kompetente og rette professionelle rådgiver vedr. eneretsarbejder – en
tillidsbaseret opgave som er ukendt for de fleste forbrugere.
Vækstinitiativet resulterer
samfundsmæssige omkostninger.
Administrative byrder
i
flere
administrative
byrder,
og
dermed
højere
Vækstinitiativet vil resultere i flere administrative byrder for såvel Geodatastyrelsen som for
firmaerne – som i sidste instans vil resultere i højere samfundsmæssige omkostninger til skade for
forbrugerne.
1) Udvidet anmeldepligt: Indberetning til Geodatastyrelsen (alle firmaer og selskaber der udfører
eneretsarbejder) = 1) forsikringserklæring om ansatte beskikkede landinspektører, 2) datablad om
ledelsesstrukturen for udførelse af eneretsarbejder herunder den person i ledelsen, der er ansvarlig
for firmaets udførelse af eneretsopgaver, habilitetsregler og ”god landinspektørskik” 3) oplysninger
om kontrolprocedurer for overholdelse af reglerne til udførelse af eneretsarbejder ex. ISO9001.
En forøgelse af de nuværende indberetningskrav om forsikring (såvel personligt ejede
landinspektørfirmaer
som
landinspektørselskaber)
samt
ejer-
og
ledelsesforhold
i
landinspektørselskaber. Samt et nyt udvidet krav til alle firmaer og selskaber der udfører
eneretsarbejder om etablering og dokumentation for særlige kontrolprocedurer for overholdelse af
reglerne for udøvelse af eneretsarbejderne.
2) Risikobaseret tilsyn: Geodatastyrelsens tilsyn med firmaer der udfører eneretsarbejder
omfattende virksomhedsbesøg. Ressourceforbruget i Geodatastyrelsen er estimeret til 1-2
arbejdsdage pr. virksomhedsbesøg, som forventes at omfatte 1/3 af firmaerne pr. år.
Et nyt kontrolsystem, som pålægger både Geodatastyrelsen og firmaerne ekstra administrative
byrder.
3) Ankesystem: Landinspektørnævnet skal ændre sammensætning, så nævnet kan behandle klager
over nye og andre virksomhedsledelsers håndhævelse af reglerne for udførelse af eneretsarbejde,
habilitetsregler og overholdelse af ”god landinspektørskik”. PLF kan som brancheorganisation ikke
påtage sig at opretholde Honorarudvalget til vederlagsfri behandling af klager over honorar –
herunder implicit definition og fastlæggelse af ”god landinspektørskik”. Denne klagemulighed må
overgå til et statsligt klagesystem – ex. Forbrugerklagenævnet som kan behandle honorarspørgsmålet,
men ikke har forudsætninger for at fastlægge og definere begrebet ”god landinspektørskik”.
Omlægning af det eksisterende velfungerende klagesystem (Landinspektørnævn, Responsumudvalg
og Honorarudvalg), betyder flere administrative byrder for det offentlige klagesystem, og bidrager
ikke nødvendigvis til håndhævelse og dynamisk udvidelse og definition af begrebet ”god
landinspektørskik”. Det vil i sidste instans resultere i højere samfundsmæssige omkostninger og i en
2015-06 Regeringens Vækstinitiativer 2015: Afskaffelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører.
PLF argument ark – summary.
4
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 77: Henvendelse af 8/12-15 fra Praktisterende Landinspektørers Forening om ophævelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører
1577142_0005.png
svækkelse af kvalitetssikringen af eneretsarbejderne (”god landinspektørskik”) til skade for
samfundet og forbrugerne.
Vækstinitiativet kan forringe borgernes adgang til landinspektørydelser både geografisk og
kvalitetsmæssigt, og dermed resultere i en dårligere service og i sidste instans højere
samfundsmæssige omkostninger.
Serviceniveau
Vækstinitiativet kan resultere i en betydelig konsolidering og centralisering af firmaer, der udfører
eneretsarbejder – hvilket i sidste instans kan resultere i en reduceret geografisk spredning af firmaer
der udfører eneretsopgaver samt forringelse af konkurrencen og et højere prisniveau for borgere i
udkantsområderne.
1) Afskaffelse af ejerskabsrestriktioner og formålsbestemmelse: En væsentlig konsekvens ved en
liberalisering kan være, at få store og centraliserede rådgivningsfirmaer, investeringsselskaber eller
kapitalfonde med helt andre forretningsmæssige hovedformål end eneretsarbejderne vil konsolidere
sig på markedet, og dermed vil få aktører i fremtiden sætte priserne på markedet til skade for
konkurrencen. En lang række eneretsopgaver med et lille økonomisk volumen og uden
forretningsmæssig potentiale, vil desuden være uinteressante for disse store centraliserede firmaer
og prisniveauet for løsning heraf vil stige alt andet lige stige.
2) Afskaffelse af personlig hæftelse: Forsvinder den beskikkede landinspektørs personlige hæftelse
for opgaveløsningen så en person i ledelsen bliver ansvarlig for gennemførelse af eneretsopgaverne,
så forsvinder også grundlaget for at fastholde det nuværende krav om at alle kontorsteder der udfører
eneretsarbejder, skal ledes af en landinspektør med beskikkelse med daglig tilknytning til
kontorstedet.
Resultatet heraf er, at enten forsvinder der en række filialkontorer eller også bliver de ikke bemandet
med en professionel beskikket landinspektør, hvilket indebærer en klar serviceforringelse for
borgerne i forhold til adgang til landinspektørfirma og adgang til kvalificeret rådgivning.
Vækstinitiativet vil fjerne hele grundlaget for eksistensen af landinspektørbranchen og
dermed resultere, i at den matrikulære sektor og samarbejdet mellem Geodatastyrelsen og PLF
omkring udvikling en velfungerende ejendomsregistrering bryder sammen.
Kvalitetssikring og udvikling af ejedomsregistreringen
Fremmes vækstinitiativet forsvinder eneretsarbejderne som den faglige opgaveløsning, der i dag
binder de praktiserende landinspektørfirmaer sammen i én samlende brancheorganisation. PLF og
organisationens medlemsvirksomheder kan ikke påtage sig forpligtelser omkring forretnings udvikling
og faglig udvikling af eneretsarbejderne og ejendomsregistreringen – så som drive en del af
klagesystemet,
bidrage
til
udvikling
af
landinspektøruddannelsen,
forestå
efteruddannelsesaktiviteter, sparringspart med Geodatastyrelsen, Tinglysningsretten og andre
offentlige myndigheder omkring vidensformidling og udvikling af forretningsområder i relation til
eneretsarbejderne.
2015-06 Regeringens Vækstinitiativer 2015: Afskaffelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører.
PLF argument ark – summary.
5
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 77: Henvendelse af 8/12-15 fra Praktisterende Landinspektørers Forening om ophævelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører
1577142_0006.png
1) Afskaffelse af formålsbestemmelse og personlig hæftelse: Afskaffes formålsbestemmelsen og
forsvinder det personlige økonomiske ansvar, vil der ikke være en faglig opgaveløsning, der binder
virksomhederne sammen i én samlet brancheorganisation, som derfor mister sin betydning.
Perspektivet er, at der ikke vil være en samlende brancheorganisation som Geodatastyrelsen og andre
relevante myndigheder kan indgå forretningsmæssige aftaler med, drøfte faglige spørgsmål med og
udvikle forretningsområdet med. Det vil alt andet lige have en negativ påvirkning af kvalitetssikringen
og udviklingen af det matrikulære område Desuden vil en række andre opgaver som
brancheorganisationen løser i dag, ophøre eller i overvejende grad skulle overgå til en statslig løsning
og udgift.
PLF – derfor er regulering nødvendig
Formålet med den nuværende regulering af landinspektørbranchen er at sikre en pålidelig
og troværdig ejendomsdannelse, forandring og registrering af fast ejendom samt skelfastlæggelse
alt under hensyn til ”tredje part” (naboer, rettighedshavere, myndigheder, matriklen etc.), så
samfundet kan bygge på en velfungerende ejendomsregistrering – hvilket er vigtig drivkraft for
vækst.
En forudsætning for retssikkerheden og forbrugerbeskyttelsen omkring skelfastlæggelse,
ejendomsdannelse og – ændring samt anvendelse er ”borgernes” adgang til uafhængige
praktiserende landinspektører fri af særinteresser, der er landinspektørvirksomheden
uvedkommende, og som alene varetager de ejendomsretlige og skellets interesser til gavn for
hele samfundet.
2015-06 Regeringens Vækstinitiativer 2015: Afskaffelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører.
PLF argument ark – summary.
6
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 77: Henvendelse af 8/12-15 fra Praktisterende Landinspektørers Forening om ophævelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører
1577142_0007.png
Fakta boks
Regeringens Vækstplan 2015 – initiativ ejerskabsregler for landinspektører
Link til Finansministeriets hjemmeside ”Vækst 2015”:
http://www.fm.dk/temaer/vaekst-
2015 -
jf. ”Effektivt byggeri og billig forsyning”
2015-06 Regeringens Vækstinitiativer 2015: Afskaffelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører.
PLF argument ark – summary.
7