Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 77
Offentligt
1577141_0001.png
Konkurrence  i  
landinspektørbranchen  
 
Dokumentation  
til  d
 
et  tværministerielle  udvalg  –  om  ejerskabsrestriktioner,  konkurrenceforhold  og  innovation.  
December  2014  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
   
   
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
P r a k t i s e r e n d e   L a n d i n s p e k t ø r e r s   F o r e n i n g  
K a l v e b o d   B r y g g e   3 1 -­‐ 3 3  
1 7 8 0   K ø b e n h a v n   V  
w w w . p l f . d k  
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 77: Henvendelse af 8/12-15 fra Praktisterende Landinspektørers Forening om ophævelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører
1577141_0002.png
 
 
 
 
 
 
 
Praktiserende  Landinspektørers  
Forening
Indholdsfortegnelse  
1.  INTRODUKTION  OG  BAGGRUND  ...........................................................................................................  3
 
2.  EXECUTIVE  SUMMARY  ..........................................................................................................................  4
 
N
OTATETS  BAGGRUND  OG  INDHOLD
 .....................................................................................................................  4
 
K
ONKLUSION  OG  ANBEFALING
 
..............................................................................................................................  4
 
3.  KORT  OM  PLF  OG  BRANCHENS  KERNEOPGAVER   ...................................................................................  5
 
S
AMFUNDSBIDRAG
 ............................................................................................................................................  5
 
K
ERNEOPGAVER
 ................................................................................................................................................  5
 
Ø
VRIGE  OPGAVER
 ..............................................................................................................................................  6
 
B
ESTYRELSEN
:  ...................................................................................................................................................  6
 
4.  NØGLETAL  OG  OPGAVEVARETAGELSE  ...................................................................................................  7
 
C
ENTRALE  NØGLETAL
 .........................................................................................................................................  7
 
O
PGAVEVARETAGELSE
 ........................................................................................................................................  7
 
5.  LANDINSPEKTØRBRANCHENS  SPÆNDVIDDE   .........................................................................................  8
 
K
ONKLUSION
 ....................................................................................................................................................  8
 
6.  ANALOGIER  FRA  ANDRE  BRANCHER  ......................................................................................................  9
 
A
DVOKATBRANCHEN
 ..........................................................................................................................................  9
 
T
RANSLATØRER
 .................................................................................................................................................  9
 
K
ONKLUSION
 ....................................................................................................................................................  9
 
7.  ANALOGIER  FRA  ANDRE  LANDE  ...........................................................................................................  10
 
G
ENERELLE  KONKURRENCEFORHOLD  I  
E
UROPA
 .....................................................................................................  10
 
O
RGANISERING  AF  MATRIKULÆRE  ARBEJDER
 
.........................................................................................................  10
 
R
EGULERING
 ...................................................................................................................................................  10
 
P
RISDANNELSE
 ................................................................................................................................................  10
 
K
ONKLUSION
 ..................................................................................................................................................  10
 
H
ISTORISK  TIDSLINJE  
 NY  TID
 ............................................................................................................................  11
 
F
ORRETNINGSUDVIKLING
 ..................................................................................................................................  11
 
K
ONKLUSION
 ..................................................................................................................................................  11
 
K
ONKURRENCE
 
................................................................................................................................................  12
 
P
RISDANNELSE  OG  SERVICE
 
................................................................................................................................  12
 
R
ETSSIKKERHED  OG  KVALITET
 .............................................................................................................................  12
 
F
ORBRUGERBESKYTTELSE  OG  ADMINISTRATIVE  BYRDER
 ..........................................................................................  13
 
BILAG  ......................................................................................................................................................  14
 
 
19.  december  2014  
 
2014-­‐12-­‐19  Konkurrence  i  landinspektørbranchen  -­‐  PLF  notat.docx  
2  
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 77: Henvendelse af 8/12-15 fra Praktisterende Landinspektørers Forening om ophævelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører
1577141_0003.png
 
 
 
 
 
 
 
Praktiserende  Landinspektørers  
Forening
1.  Introduktion  og  baggrund  
AB-regeringen fremlagde den 8. maj 2014 et udspil til vækstpakke,
”Danmark helt ud af krisen –
virksomheder i vækst
1
”,
hvor der nævnes en række forskellige initiativer, der skal skabe vækst i
Danmark – bl.a. krav til stigende produktivitet og øget konkurrence. Derudover kræves øget
konkurrence i flere erhverv, herunder advokatbranchen, taxierhvervet, byggebranchen og
landinspektørbranchen.
I initiativ nr. 49 nævnes på side 27
2
muligheden af at igangsætte analyser med henblik på at
ændre ejerskabsrestriktionerne for landinspektører.
Hensigten med ændringen er en liberalisering af ejerskabsrestriktionerne og adgangen til
erhvervet
3
, således at der gennem øget konkurrence vil blive mulighed for, at andre aktører kan
byde ind på danske landinspektørers arbejde, og at bygherrerne kan opnå lavere priser.
Som følge af vedtagelsen af vækstpakken skal et tværministerielt udvalg med repræsentanter
fra Miljøministeriet, Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet bl.a. belyse forholdene
bl.a. i landinspektørbranchen og komme med indstilling til udmøntning af vækstpakkens
forskellige initiativer.
Praktiserende Landinspektørers Forening er blevet informeret om kommissoriet og har på den
baggrund henover sommeren arbejdet på at tilvejebringe opdaterede data om de eksisterende
forhold i landinspektørbranchen, herunder udviklingen i prisdannelse, ejerskabsrestriktioner med
mere.
Bestyrelsen har bl.a. gennem to eksterne bureauer netop afsluttet en medlemsundersøgelse
omkring prisdannelse og har endvidere indhentet information om branchen i andre lande samt
set på ligheder og forskelle i andre erhverv i Danmark.
Nærværende dokument samler i resumeform op på de indkomne informationer, og der er i tillæg
hertil udarbejdet et bilagskompendium med analyseresultater, statistikker og anden
kildeinformation.
Den 5. december 2014 havde foreningen foretræde for det tværministerielle udvalg og aftalte i
denne forbindelse at eftersende nærværende rapport med relevant bilagsmateriale.
Foreningen stiller gerne yderligere dokumentation til rådighed, i det omfang relevante udvalg,
Folketinget eller Regeringen måtte ønske det.
Torben Juulsager
Formand
   
                                                                                                                       
1
2
http://www.stm.dk/multimedia/Danmark_helt_ud_af_krisen_-_virksomheder_i_v_kst_web.pdf
Citat fra oplægget: ”Øget konkurrence i byggebranchen gennem lempeligere adgang til erhvervet
Regeringen vil igangsætte analyser af autorisationsordningen for statikere samt af ejerskabsrestriktionerne for landinspektører med henblik på at
sikre konkurrence og fjerne unødige byrder og adgangsbarrierer.”
Landinspektørloven:
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=146610  
 
3
2014-­‐12-­‐19  Konkurrence  i  landinspektørbranchen  -­‐  PLF  notat.docx  
3  
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 77: Henvendelse af 8/12-15 fra Praktisterende Landinspektørers Forening om ophævelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører
1577141_0004.png
 
 
 
 
 
 
 
Praktiserende  Landinspektørers  
Forening
2.  Executive  Summary  
Notatets  baggrund  og  indhold  
Praktiserende Landinspektørers Forening (PLF) har i henhold til det tværministerielle
udvalgskommissorium udarbejdet nærværende notat for at belyse en række forhold om
konkurrence, prisdannelse og beskæftigelse i landinspektørvirksomhederne.
Der er i dag 55 landinspektørvirksomheder, hvoraf flere end 95 % er medlem af PLF.
Seks kortfattede afsnit afdækker de faktuelle forhold:
1. Nøgletal og opgavevaretagelse
2. Landinspektørbranchens spændevidde
3. Analogier fra andre brancher
4. Analogier fra andre lande
5. Historik og forretningsudvikling
6. Konsekvenser ved ophævelse af ejerskabsrestriktioner.
Indholdet i de seks afsnit bygger på data fra PLF, besvarelser fra nationale og internationale
interessenter samt en uvildig undersøgelse - foretaget eksternt af analysebureauet Novigo og
kommunikationsbureauet Lindskov - blandt PLF’s medlemmer med henblik på at dokumentere
konkurrenceforhold og prisdannelse.
Konklusion  og  anbefaling  
For PLF er det et centralt argument, at en ophævelse af ejerskabsrestriktionerne vil føre til en
svækkelse af retssikkerheden og forbrugerbeskyttelsen ved matrikulære arbejder, samt til en
destabilisering af den danske offentlige-private matrikulære samarbejdsmodel.
En forudsætning for retssikkerheden i den samlede ejendomsdannelsesproces er borgernes
adgang til uafhængige praktiserende landinspektører fri af særinteresser, der er
landinspektørvirksomheden uvedkommende, og som alene varetager de ejendomsretlige og
skellets interesser til gavn for hele samfundet. Flere analyser og kilder dokumenterer, at
branchen allerede i dag er præget af fri konkurrence og en markedsorienteret prisdannelse.
Siden ophævelsen af branchens honorarregler i 1994 er priserne på en række matrikulære
arbejder målt i forhold til fremskrevne priser faldet med op til 75 %, ligesom eneretsarbejderne i
75 % af alle opgaver udføres på baggrund af en konkurrenceudsat pris.
PLFs medlemsvirksomheder fungerer således i dag på et frit og konkurrencepræget marked, og
foreningen kan ikke umiddelbart finde dokumentation, der understøtter visse interessenters
argumentation for at ændre ejerestriktioner og vilkårene for den nuværende markedssituation
og frie konkurrenceprægede prisdannelse.
Derimod ser vi en række muligheder i at se nærmere på perspektiverne inden for
forretningsudvikling, hvor det nuværende lovgrundlag ikke helt er fulgt med
samfundsudviklingen og branchens ønske om at styrke innovative og forretningsmæssige
kompetencer i bestyrelserne blandt andet gennem forbedrede muligheder for tilgang af
bestyrelsesmedlemmer fra andre professioner. Disse perspektiver medvirker brancheforeningen
meget gerne til at se nærmere på.
2014-­‐12-­‐19  Konkurrence  i  landinspektørbranchen  -­‐  PLF  notat.docx  
4  
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 77: Henvendelse af 8/12-15 fra Praktisterende Landinspektørers Forening om ophævelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører
1577141_0005.png
 
 
 
 
 
 
 
Praktiserende  Landinspektørers  
Forening
3.  Kort  om  PLF  og  branchens  kerneopgaver  
PLF er en brancheorganisation for landinspektørvirksomheder i Danmark. Brancheorganisationen
er i forhold til den praktiserende landinspektør aktiv inden for politisk arbejde, faglig udvikling
og forretningsudvikling.
Samfundsbidrag  
PLF bidrager aktivt til at styrke retssikkerheden, forbrugerbeskyttelsen og udviklingen af
ejendomsdannelsen og registreringen i Danmark på en række centrale områder, hvor foreningen:
som en del af det samlede klagesystem på området driver en gebyrfri klageinstans vedr.
honorar og landinspektørydelser
forestår kompetence- og vidensudvikling inden for branchens forretningsområder.
leverer konsulentbistand og sparring til en række offentlige myndigheder omkring f.eks.
digital forvaltning, matriklens udvidelse, den digitale tinglysning og den geografiske
infrastruktur
samarbejder med Geodatastyrelsen om udvikling og kvalitetssikring af matrikulære arbejder
gennem aftagerpanel bidrager til udvikling af landinspektøruddannelsen – herunder
kandidater til censorkorps
gennemfører overenskomstforhandlinger med tre aftaleparter – ALF (Ansatte
Landinspektørers forening), KLF (Kort og Landmålingsteknikernes Forening) samt TL (Teknisk
Landsforbund).
Værdiansættelsen af disse opgaver er svær at gøre op, fordi en række virksomheder bidrager til
at løse disse opgaver ved at stille medarbejdere og ledelse til rådighed. Beløbet anslås til at
være 7-cifret, og hvis ikke branchens virksomheder løste denne opgave, ville forpligtelsen i
overvejende grad gå over til at blive en statslig udgift – ikke mindst placeret i retsvæsenet.
Kerneopgaver  
Der knytter sig store økonomiske og samfundsmæssige interesser til fast ejendom, og for at sikre
et troværdigt og ajourført grundlag for omsætning, belåning, stiftelse af rettigheder, forvaltning
og benyttelse skal ejendomsdannelsen og registreringen varetages i en sikker, systematisk og
objektiv proces. Den privatpraktiserende landinspektørs kerneopgaver knytter sig til
ejendomsdannelse og ændring – i fagsprog betegnet ”matrikulære arbejder” og
”ejerlejlighedsopdeling”.
Til sikring af, at disse arbejder udføres korrekt og uafhængigt af andre interesser, således at
borgerne og samfundet kan have tillid til landinspektørernes arbejde, eksisterer der en række
rammebetingelser og reguleringer af de praktiserende landinspektørers virke:
Udstykningsloven –
”Matrikulært arbejde må kun udføres af en landinspektør med
beskikkelse. Matrikulært arbejde omfatter afsætning af skel samt udarbejdelse af de
dokumenter, der er nødvendige for registrering af matrikulære forandringer”
Landinspektørloven -
”Et landinspektørselskab må alene have til formål at drive
landinspektørvirksomhed”
Landinspektørloven –
”En landinspektør med beskikkelse, der udøver virksomhed i et
landinspektørselskab, hæfter personligt sammen med selskabet for ethvert krav, der er
opstået som følge af landinspektørens bistand til en klient.”
2014-­‐12-­‐19  Konkurrence  i  landinspektørbranchen  -­‐  PLF  notat.docx  
5  
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 77: Henvendelse af 8/12-15 fra Praktisterende Landinspektørers Forening om ophævelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører
1577141_0006.png
 
 
 
 
 
 
 
Praktiserende  Landinspektørers  
Forening
Landinspektørloven -
”I et landinspektørselskab skal mindst 51 pct. af aktie- eller
anpartskapitalen og stemmerettighederne ejes enten af landinspektører med beskikkelse,
der aktivt driver landinspektørvirksomhed i selskabet eller i dets moder- eller
datterselskab, eller af et andet landinspektørselskab”
Landinspektørloven –
”I et landinspektørselskab skal flertallet af bestyrelsesmedlemmerne
have beskikkelse som landinspektør og aktivt drive landinspektørvirksomhed i selskabet eller
i dets moder- eller datterselskab. Flertallet af medlemmerne af direktionen i et
landinspektørselskab skal have beskikkelse som landinspektør og aktivt drive
landinspektørvirksomhed i selskabet”
Bekendtgørelse om ansvarsforsikring –
”Det er en betingelse for udførelse af matrikulære
arbejder, at der for landinspektøren er tegnet forsikring for erstatningsansvar som følge af
handlinger eller undladelser begået af landinspektøren selv eller af landinspektørens
ansatte”
Bekendtgørelse om Landinspektørnævnet –
”Nævnet behandler klager over, at en
praktiserende landinspektør eller en landinspektørassistent med beskikkelse ved udøvelsen
af sin virksomhed har tilsidesat de pligter, som vedkommendes stilling medfører.”
Øvrige  opgaver  
Ud over de matrikulære opgaver påtager de praktiserende landinspektører sig mange andre
opgaver, der ikke omfattes af beskikkelsen – bl.a. opgaver i relation til opmåling og kortlægning,
bygningsafsætning, projektering, fysisk planlægning og rådgivning vedrørende udvikling og
implementering af geografiske informationssystemer mv.
Bestyrelsen:  
Torben Juulsager, fmd.
Morten Ørtved, næstfmd.
Søren Ladegaard Andersen, kasserer
Anne Kristine Munk Mouritsen
Steen Boe
Læs mere på
www.plf.dk
 
 
2014-­‐12-­‐19  Konkurrence  i  landinspektørbranchen  -­‐  PLF  notat.docx  
6  
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 77: Henvendelse af 8/12-15 fra Praktisterende Landinspektørers Forening om ophævelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører
1577141_0007.png
 
 
 
 
 
 
 
Praktiserende  Landinspektørers  
Forening
4.  Nøgletal  og  opgavevaretagelse  
Dette afsnit beskriver organisatoriske og økonomiske nøgletal blandt
landinspektørvirksomhederne samt en kort angivelse af den praktiserende landinspektørs
kerneopgaver.
Centrale  nøgletal  
1.
Organisatorisk:
PLF har 55 landinspektørvirksomheder fordelt på 140 kontorsteder – det svarer til flere
end 95 % af landinspektørvirksomhederne i Danmark
Landinspektørvirksomhederne beskæftiger 192 praktiserende landinspektører, 164
landinspektørassistenter, 170 teknikere og ca. 200 medarbejdere med anden
uddannelsesmæssig kompetence.
2.
Økonomisk:
Den samlede årsindtægt i landinspektørbranchen skønnes at være ca.800 mio. kr., heraf
ca. 250-300 mio. kr. fra eneretsarbejder
I regnskabsåret 2013 er bruttoomsætningen i gennemsnit 545.900 kr. pr. medarbejder
3.
Prisdannelse:
Siden ophævelse af branchens honorarregler i 1994 har den efterfølgende frie
konkurrence og markedsorienterede prisdannelse på eneretsarbejderne resulteret i
prisfald på op til 75% på en standardydelse i forhold til dengang.
4
4.
Konkurrence:
Omkring 75 % af alle eneretsarbejder udføres og afregnes på baggrund af en
konkurrenceudsat pris – udbud, licitation, tilbud eller godkendt prisoverslag.
5.
Klagesager:
Landinspektørnævnet har i perioden 1964-2013 (49 år) behandlet 337 klagesager (6.7
sager pr. år) – med i alt 106 sanktioner, heraf 4 midlertidig fratagelse af beskikkelse
PLFs Honorarudvalg har i perioden 2006-2014 (8 år) modtaget og behandlet 90 klager
(11.3 klager pr. år) over landinspektørhonorar (alle sagstyper).
Opgavevaretagelse    
De praktiserende landinspektørers professionelle varetagelse af kerneopgaverne i den danske
ejendomsdannelsesproces baserer sig på en forretningsmæssig substans, som sikrer, at borgerne
og samfundet kan have tillid til landinspektørernes opgavevaretagelse:
Leveringen af helhedsløsninger i spændingsfeltet mellem kollektive og private behov
Opretholdelse af den private ejendomsret ved at varetage skellets interesse
At levere autoritative grunddata.
Konklusion  
Der hersker en fri og markedsbaseret konkurrence og prisdannelse i landinspektørbranchen,
samtidig med at den praktiserende landinspektør i sin opgavevareløsning ud over hensynet til
kunden samtidig varetager hensynet til tredjepart og dennes retssikkerhed – herunder den
samfundsmæssige opgave i at kvalitetssikre de ejendomsretlige autoritative grunddata.
                                                                                                                       
4
 Se  bilag  A-­‐1  og  B-­‐1  
2014-­‐12-­‐19  Konkurrence  i  landinspektørbranchen  -­‐  PLF  notat.docx  
7  
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 77: Henvendelse af 8/12-15 fra Praktisterende Landinspektørers Forening om ophævelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører
1577141_0008.png
 
 
 
 
 
 
 
Praktiserende  Landinspektørers  
Forening
5.  Landinspektørbranchens  spændvidde  
Landinspektørvirksomhederne i Danmark opererer med stor spændvidde og samfundsmæssig
relevans:
Helhedsløsninger
o
En væsentlig opgave er at udarbejde helhedsorienterede og afbalancerede løsninger i
spændingsfeltet mellem den kollektive regulering og samfundets, virksomheders og
individers ønsker om at udvikle en ejendom, eksempelvis gennem ændringer i
størrelse, anvendelse, bebyggelse eller opdeling. De mange forskellige og ofte
modsatrettede interesser kræver en uvildig interessent, der kan tænke i
samfundsnyttige helhedsløsninger. Det er netop denne rolle,
landinspektørvirksomheden udfylder
Skellets advokat
o
Landinspektørvirksomhederne spiller en vigtig rolle som rådgiver samt udviklings- og
forvaltningsfunktion for kunder i arbejdet med skelforhold, ejendomsdannelse,
udformning og anvendelse. Her fungerer landinspektøren som et beskyttende element
for tredjepart (samfundet, naboer, rettighedshavere, matriklen m.m.). At handle i
skellets interesse er en kerneopgave for landinspektørvirksomhederne, da de på
denne vis bidrager til at opretholde retssikkerheden og beskytte den private
ejendomsret, der er en grundpille i det danske samfund
Fri prisdannelse
o
Som det fremgår af PLFs medlemsundersøgelse fra december 2014 hersker der fri
prisdannelse blandt landinspektørvirksomhederne. Den sunde konkurrencesituation
har ført til lavere priser for kunderne. Et eksempel på dette er udstykning af en
erhvervsgrund på 10.000 m2, hvor prisen i gennemsnit er faldet med mere end 50 %
siden 1994
Leverandør af autoritative grunddata
o
De autoritative grunddata er oplysninger/data som bruges på tværs af den offentlige
sektor. De er fundamentet for, at myndighederne kan varetage deres opgaver
korrekt, for borgernes og virksomhedernes retssikkerhed og for hele samfundets
effektivitet. Grunddata er blandt andet de ejendomsoplysninger, der registreres i
Matriklen og som benyttes som grundlag for:
§
Transaktioner på ejendomme
§
Digital forvaltning
§
Udvikling af den geografiske infrastruktur i både offentligt og privat regi.
Konklusion  
Landinspektørvirksomhederne spiller en central rolle i den danske model. Udover at varetage en
række essentielle opgaver til sikring af ejendomsret og forbrugerbeskyttelse, udfører
landinspektørvirksomhederne også samfundsgavnlige opgaver. Den væsentligste af disse er
udarbejdelsen af autoritativ grunddata.
 
 
2014-­‐12-­‐19  Konkurrence  i  landinspektørbranchen  -­‐  PLF  notat.docx  
8  
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 77: Henvendelse af 8/12-15 fra Praktisterende Landinspektørers Forening om ophævelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører
1577141_0009.png
 
 
 
 
 
 
 
Praktiserende  Landinspektørers  
Forening
6.  Analogier  fra  andre  brancher    
En række fagområder i andre liberale erhverv har mange fællestræk med landinspektørerne i
forhold til ønsker om liberalisering – eksempelvis advokater og translatører.
Advokatbranchen  
Uvildigheden: Advokatbranchen har i dag klientens interesse som fundamentet for sit
arbejde, og dette fungerer som grundlag for, at alle borgere uanset baggrund eller social
status garanteres retssikkerhed. På samme måde har landinspektørerne skellets interesse
som fundamentet for arbejdet med matrikulære sager. Det sikrer hensynet til tredjepart
og dennes retssikkerhed
Fri prisdannelse: Begge brancher har fri prisdannelse og er spredt bredt ud. Markedet for
juridisk rådgivning er, bortset fra sager omfattet af møderetsmonopol, omfattet af fri
konkurrence. At der er fri konkurrence blandt landinspektørvirksomhederne bekræftes i
Novigos spørgeskemaundersøgelse, der viser, at prisniveauet på f.eks. en parcelhusgrund
varierer kraftigt, hvilket vidner om stor konkurrence på området
5
Kapitalfonde (retssikkerhed): En væsentlig trussel ved liberalisering af ejerskabs–
restriktionerne er risikoen for, at kapitalfonde eller investeringsfirmaer vil have mulighed
for at købe en advokat- eller landinspektørvirksomhed. Dette vil skabe en interesse–
konflikt, der kan være særdeles skadelig for hensynet til tredjepart, der under den
nuværende lovgivning er beskyttet. I begge brancher fungerer ejerskabsrestriktionerne
som garanti for retssikkerheden og hensynet til klienten/skellet.
Translatører  
Uvildigheden: Ikke alle kan fungere som translatør, da Erhvervsstyrelsen skal beskikke
disse. Årsagen er ønsket om at sikre juridiske og økonomiske dokumenters validitet
gennem en uvildig instans. På tilsvarende måde fungerer landinspektørerne som uvildig
instans, der sikrer at hverken offentlige eller private interessenter kan tilsidesætte
hensynet til skellet ved bygge- og anlægsprojekter.
Fri prisdannelse: Begge brancher har fri prisdannelse. Således dokumenterer en
undersøgelse af Forbundet Kommunikation og Sprog, at priserne på oversættelse er
faldet med ca. 40 % inden for de sidste 10 år
6
Vidensamfund: Translatører er specialister og spiller en væsentlig rolle for uvildigheden i
den kommunikative infrastruktur. Uddannelsen er, på samme måde som
landinspektøruddannelsen, en hjørnesten i den fortsatte udvikling af vidensamfundet.
Konklusion  
I lighed med translatør- og advokatbrancherne er uvildigheden fundamentet for landinspektør–
virksomhedernes arbejde. Uvildigheden er garantien for den enkelte klients/borgers/lodsejers
retssikkerhed, så hverken stat eller kapitalfonde kan træffe beslutninger uden hensyn til
tredjepart. Landinspektørvirksomhederne er således uvildige, liberale erhverv, der sikrer
hensynet til tredjepart. En liberalisering af ejerskabsrestriktionerne vil derfor være en trussel
mod den enkelte borgers retssikkerhed, hvilket PLF finder uhensigtsmæssigt.
                                                                                                                       
 PLF.  Spørgeskemaundersøgelse.  Se  bilag  A-­‐1  og  B-­‐1  
http://www.kommunikationogsprog.dk/files/kommunikationogsprog.dk/filer/KS_Fag/notat_mod_afskaffelse_af_aut
orisation.pdf  
6
5
2014-­‐12-­‐19  Konkurrence  i  landinspektørbranchen  -­‐  PLF  notat.docx  
9  
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 77: Henvendelse af 8/12-15 fra Praktisterende Landinspektørers Forening om ophævelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører
1577141_0010.png
 
 
 
 
 
 
 
Praktiserende  Landinspektørers  
Forening
7.  Analogier  fra  andre  lande  
Dette afsnit analyserer den danske konkurrencesituation i et europæisk perspektiv og indeholder
eksempler fra Sverige, Norge og Tyskland.
Generelle  konkurrenceforhold  i  Europa  
Matrikulære arbejder er i Europa primært organiseret som et rent offentligt anliggende omkring
en statslig, regional eller kommunal offentlig operatør. I 9 medlemsnationer af CLGE (den fælles
europæiske landinspektørorganisation) er det matrikulære arbejde organiseret under
inddragelse af en privat aktør (landinspektørvirksomhed). Blandt disse lande er Danmark.
Organisering  af  matrikulære  arbejder  
Sverige: Et statsligt anliggende, som udøves af Lantmäteriet. Større kommuner kan efter
anmodning og tilladelse oprette egen matrikelmyndighed til udøvelse af matrikulære
arbejder
Norge: Primært et kommunalt anliggende – kan dog outsources til andre. Statslige
”matrikulær domstol” Jordskifteretten kan være aktør
Tyskland: En myndighedsopgave, som i nogle delstater udøves sammen med forskellige
private landinspektørfirmaer, som får beføjelse til at arbejde på vegne af myndigheden.
Regulering  
Sverige:– Almindelige forvaltningsretlige (etiske) krav, ingen formelle kompetencekrav til
aktørerne, men i praksis ansættes personer med 3-5 års uddannelse på fagområdet,
”sidemandsoplæring” inden beslutningskompetence
Norge: Ingen kompetencekrav til de kommunale aktører. Statslige aktører skal have
gennemgået en 5 årig relevant kandidatuddannelse
Tyskland: Uddannelseskrav (kandidat), krav til praktisk arbejde før beskikkelse,
beskikkelseskrav (statslig eksamination), ejerskabskrav 100 % ejet af landinspektør med
beskikkelse.
Prisdannelse  
Sverige: Som udgangspunkt er prisen baseret på tidsforbrug. Forbrugeren kan dog vælge en
fast pris, som oplyses af myndigheden. Myndigheden forsøger at oplyse vejledende faste
priser på forskellige ydelser. De fleste forbrugere vælger afregning efter medgået tid.
Norge: Ukoordinerede, faste priser. Kommunerne fastsætter individuelt egne takster. Den
statslige myndighed fastsætter egne takster. Prisniveau mellem 7000 og 50.000 kr. for
udstykning af en parcel på 750 m²
Tyskland: Faste priser i henhold til takster fastsat af myndighederne.
Konklusion  
Danmark er placeret blandt de lande med den mest omfattende liberalisering og konkurrence på
markedet. I både Sverige, Norge og Tyskland varetages eller reguleres
landinspektørvirksomhedernes opgaver af stat eller kommune, og i denne kontekst må det
danske marked betragtes som værende frit og konkurrencepræget, hvilket er i
overensstemmelse med ønskerne i regeringens vækstpakke.  
2014-­‐12-­‐19  Konkurrence  i  landinspektørbranchen  -­‐  PLF  notat.docx  
10  
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 77: Henvendelse af 8/12-15 fra Praktisterende Landinspektørers Forening om ophævelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører
1577141_0011.png
 
 
 
 
 
 
 
Praktiserende  Landinspektørers  
Forening
8.    Historik  og  forretningsudvikling  
Dette afsnit beskriver den historiske udvikling for regulering og liberaliseringer af danske
landinspektørvirksomheder.
Historisk  tidslinje  –  ny  tid  
1963
– Landinspektørloven træder i kraft. Styrkelse af beskikkelsen, oprettelse af
disciplinærudvalg, habilitetsregler, begrænsning i offentligt ansatte landinspektørers
mulighed for at udføre matrikulære arbejder m.v.
1977
- Forbud mod, at praktiserende landinspektører indgår i forretningsfællesskaber med
personer, der har en anden uddannelse – hindre forflygtigelse af den beskikkede
landinspektørs personlige ansvar ved forretningsfællesskaber
1992
– Mulighed for at drive landinspektørvirksomhed i selskabsform (aktie og anpart).
Ejerskabsreguleringen fra 1977 kom også til at gælde for landinspektørselskaber
1999
– Privatisering af det sønderjyske matrikelvæsen – omlægges til den offentlige-private
matrikulære samarbejdsmodel mellem Geodatastyrelsen og privat praktiserende
landinspektører som i det øvrige land (bortset fra København og Frederiksberg)
2005
– Analyse af lempelse af ejerskabsreglen til landinspektørvirksomheder. To modeller 1)
ophævelse af regulering 2) 51 %/49 % ejerskabsmodel. 51 %/49 % model anbefalet og
lovgivet. Andre end landinspektører kan eje op til 49 % af aktier/anparter i
landinspektørselskab dog højst 15 % pr. udefrakommende part – fastholde landinspektørernes
bestemmende indflydelse ud fra hensynet til landinspektørens uvildighed og professionelle
ansvar
2009
– Privatisering af matrikelvæsenet i København og på Frederiksberg – omlægges til den
offentlige-private matrikulære samarbejdsmodel mellem Geodatastyrelsen og privat
praktiserende landinspektører som i det øvrige land.
Forretningsudvikling  
I landinspektørlovens §4 stk.5 beskrives det, at flertallet af bestyrelsesmedlemmerne skal have
beskikkelse som landinspektør og aktivt drive landinspektørvirksomhed i selskabet eller i dets
moder- eller datterselskab.
7
PLF oplever virksomheder, der grundet fokus på kerneopgaverne og
den teknologiske udvikling ønsker mere fokus på forretningsudvikling. Enkelte virksomheder har
haft stor glæde af eksterne parter, f.eks. med revisorer i bestyrelsen, da de har bidraget til
forretningsudviklingen af virksomheden. Derfor vil en ophævelse af restriktionerne for antallet
af eksterne parter i en bestyrelse kunne bidrage positivt til forretningsudviklingen og dermed
øge virksomhedernes agilitet og konkurrenceevne til glæde for kunderne.
Konklusion  
Der har været foretaget adskillige liberaliseringer på markedet for danske landinspektører. Disse
liberaliseringer har alle taget udgangspunkt i opretholdelsen af landinspektørernes uvildighed og
professionelle ansvar. De nuværende ejerskabsforhold sikrer sunde konkurrenceforhold. PLF
opfatter dog restriktionerne for eksterne bestyrelsesmedlemmer i en landinspektørvirksomhed
som en barriere for muligheden for forretningsudvikling, og det er derfor PLFs ønske, at disse
restriktioner ophæves.
                                                                                                                       
7
 https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=146610  
2014-­‐12-­‐19  Konkurrence  i  landinspektørbranchen  -­‐  PLF  notat.docx  
11  
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 77: Henvendelse af 8/12-15 fra Praktisterende Landinspektørers Forening om ophævelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører
1577141_0012.png
 
 
 
 
 
 
 
Praktiserende  Landinspektørers  
Forening
9.  Konsekvenser  ved  ophævelse  af  ejerskabsrestriktioner  
Dette afsnit beskriver hvilke konsekvenser branchen vurderer en liberalisering af
ejerskabsrestriktionerne kan have for borgerne og samfundet.
Konkurrence  
Liberaliseringens mulighed for at skabe mere konkurrence og lavere priser i
landinspektørbranchen er begrænset, da det marked (eneretsarbejderne), der herved vil blive
konkurrenceudsat er et begrænset og konjunkturafhængigt forretningsområde, hvor der i
forvejen eksisterer en stærk konkurrence i branchen.
Prisdannelse  og  service  
Efter ophævelse af branchens vejledende honorarregler i 1994 samt privatisering af det
sønderjyske og københavnske matrikelvæsen er honorarerne for de praktiserende
landinspektørers eneretsarbejder faldet markant. Opgaverne udføres på et frit og
konkurrenceorienteret marked og under en betydelig konkurrenceudsættelse af enerets-
arbejderne. Samtidigt med, at der i dag foregår en løbende professionalisering af
rådgivningskompetencerne inden for branchen - blandt andet gennem fusioner til større
virksomheder - eksisterer der fortsat en meget borgernær service via decentral filialstruktur i
branchen, som dækker hele landet.
En væsentlig konsekvens ved en liberalisering kan være, at få, store og centraliserede
rådgivningsfirmaer, investeringsselskaber eller kapitalfonde vil konsolidere sig på markedet, og
dermed vil få aktører i fremtiden sætte priserne på markedet til skade for konkurrencen og
servicen.
Retssikkerhed  og  kvalitet  
Uigennemtænkt liberaliseringen kan risikere at skabe negative konsekvenser for den
samfundsopgave, de praktiserende landinspektører med succes har tradition for at varetage.
Hvis matrikulære arbejder og ejerlejlighedsdannelse kan udøves i en virksomhed, hvor
størstedelen af selskabet ikke ejes af landinspektører, kan der opstå konflikter mellem de
beskikkede landinspektører og ejerne omkring virksomhedens strategi, ledelse, interesse- og
opgavevaretagelse.
Hvis landinspektøren ikke agerer uafhængigt af egeninteresser eller andre særinteresser, kan
især hensynet til tredje part i ejendomsdannelsesprocessen blive anfægtet, ligesom det kan gå
ud over kvaliteten i den tilknyttede samfundsopgave vedrørende kvalitetssikring og levering af
autoritative ejendomsretlige grunddata til samfundet. Den praktiserende landinspektørs
uafhængighed med et forretningsmæssigt ståsted i en virksomhed, som alene må have til formål
at drive landinspektørvirksomhed er en afgørende komponent for landinspektørens faglige
integritet og for beskyttelsen af ”skellet” og dermed for opretholdelse af en sikker og troværdig
ejendomsdannelse og registrering.
Kernen i den praktiserende landinspektørs opgavevaretagelse er at tænke i skellets interesse, så
hverken offentlige eller private interessenter kan tilsidesætte landinspektørens objektive
vurdering ved fastlæggelse af skellet. Det meget lille antal klagesager over landinspektørens
opgavevaretagelse og honorar vidner om en stor faglig integritet, samt om borgernes og
samfundets tillid til landinspektørens arbejde.
2014-­‐12-­‐19  Konkurrence  i  landinspektørbranchen  -­‐  PLF  notat.docx  
12  
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 77: Henvendelse af 8/12-15 fra Praktisterende Landinspektørers Forening om ophævelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører
1577141_0013.png
 
 
 
 
 
 
 
Praktiserende  Landinspektørers  
Forening
En liberalisering af ejerskabsrestriktionerne vil muliggøre, at andre virksomheder, myndigheder
eller kapitalfonde kan foretage skelfastlæggelser og skelmålinger i forbindelse med egne bygge-
og ejendomsudviklingsprojekter. Derved udelades den praktiserende landinspektørs uvildige
vurdering af processen, som er en forudsætning for retssikkerheden for tredje part.
Forbrugerbeskyttelse  og  administrative  byrder  
En ophævelse af den eksisterende ejerskabsmodel vil introducere nye aktører på området hvor
”uvildig” landinspektørvirksomhed ikke er den centrale portefølje, hvilket vil åbne markedet for
andre aktører med andet formål end at drive landinspektørvirksomhed og samtidig introducere
flere mulige interessekonflikter. Det vil kræve at man indfører ny regulering og andre/nye
ankeinstanser for at sikre forbrugerbeskyttelsen.
De praktiserende landinspektører rådgiver og sælger viden på et komplekst område
(ejendomsdannelse og ændring), som kunden sædvanligvis ikke har nogen særlig viden om. Det
betyder, at kunden har vanskeligt ved at vurdere kvaliteten af landinspektørens rådgivning.
Derfor ligger der en forbrugerbeskyttelse i at disse eneretsopgaver ”kun må udføres af
praktiserende landinspektører og deres landinspektørassistenter med beskikkelse”. Så ved
kunden, at rådgiveren har de nødvendige kompetencer til at rådgive om og gennemføre
ejendomsdannelse og –ændring.
I Danmark eksisterer der et velfungerende ankesystem vedrørende de praktiserende
landinspektørers erhvervsudøvelse og honorar. Der er som en del af den eksisterende danske
matrikulære model tale om et to-delt system, hvor Geodatastyrelsen som ressortmyndighed er
ansvarlig for Landinspektørnævnet (klager over erhvervsudøvelsen) medens PLF er ansvarlig for
Honorarudvalget (klager over honorar). PLF kan ikke påtage sig ansvaret for klager over andre
aktørers opgavevaretagelse og prissætning.
Landinspektørens arbejder skaber en positiv værdi for andre personer end kunden. Samfundet
som helhed har en interesse i at landinspektøren leverer et godt arbejde som grundlag for
ejendomsretlige transaktioner og den geografiske og ejendomsretlige infrastruktur.
 
 
 
2014-­‐12-­‐19  Konkurrence  i  landinspektørbranchen  -­‐  PLF  notat.docx  
13  
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 77: Henvendelse af 8/12-15 fra Praktisterende Landinspektørers Forening om ophævelse af ejerskabsrestriktioner for landinspektører
1577141_0014.png
 
 
 
 
 
 
 
Praktiserende  Landinspektørers  
Forening
Bilag  
Bilag  er  samlet  i  særskilt  dokument  og  omfatter  bl.a.    
A.
B.
C.
D.
E.
F.
   
”Medlemsundersøgelse  2014”  fra  analysebureauet  Novigo  og  kommunikationsbureauet  Lindskov  
”Medlemsundersøgelse  2014”  –  uddrag  med  kommentarer  fra  PLF    
Oversigt  over  disciplinærsager  
Tabel  over  prisforhold  1994  –  fremskrevne  tal  til  i  dag    
 Markedsinformation  fra  PLFs  søsterorganisationer  i  Sverige,  Norge  og  Tyskland    
 Presseomtale  af  forskellige  sager  med  landinspektørers  aktive  medvirken  
2014-­‐12-­‐19  Konkurrence  i  landinspektørbranchen  -­‐  PLF  notat.docx  
14