Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 69
Offentligt
1574239_0001.png
NOTAT
Status for Danmarks implementering af EU’s indre markedslovgiv-
ning (november 2014 – maj 2015)
Resumé
Europa-Kommissionen offentliggør halvårligt en resultattavle for
implementering af regler i det indre marked (Single
Market Sco-
reboard).
Samlet ligger Danmark bedre end EU-gennemsnittet.
Overordnet set har EU’s medlemslande bibeholdt deres im-
plementeringsniveau i forhold til indre markedslovgivningen.
I alt 46 direktiver (svarende til 4 pct.) er fortsat ikke fuldt ud
implementeret i samtlige medlemslande. Det gælder særligt
for direktiver vedrørende finansielle tjenesteydelser, miljø, ar-
bejdsmarkeds- og socialpolitik samt transport.
Der er i perioden ikke åbnet nye traktatkrænkelsessager imod
Danmark på grund af ukorrekt implementering eller forkert
anvendelse af indre markedslovgivning.
I forhold til
rettidig
implementering af indre markedsdirekti-
ver ligger Danmark inden for Kommissionens målsætning på
0,5 pct. direktiver og under EU-gennemsnittet.
Vedrørende
korrekt
implementering ligger Danmark ligeledes
inden for Kommissionens målsætning på 0,5 pct. direktiver og
under EU-gennemsnittet.
1. Indledning
EU’s indre marked er afhængigt af, at medlemslandene implementerer og
håndhæver de fælles regler rettidigt og korrekt. Når ét eller flere lande ik-
ke lever op til deres forpligtelser, kommer det potentielt alle medlemslan-
de til skade, fordi der så gælder forskellige regler i EU. Man taler da om
et ufuldstændigt indre marked. Derfor står rettidig og korrekt implemen-
tering af indre markedslovgivning højt på Europa-Kommissionens dags-
orden.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Notat vedrørende implementering af EU’s indre markedslovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
1574239_0002.png
2/8
Siden 1997 har Kommissionen ca. hvert halve år offentliggjort en resul-
tattavle – det såkaldte
Single Market Scoreboard
– over medlemslandenes
implementering af EU’s indre markedslovgivning. I resultattavlen sætter
Kommissionen fokus på medlemslandenes præstationer i forhold til retti-
dig og korrekt implementering. Den seneste resultattavle blev offentlig-
gjort den 6. oktober 2015 og dækker perioden november 2014 til maj
2015.
Single Market Scoreboard 30
er tilgængelig på Kommissionens
hjemmeside, hvor der findes en række statistikker om landenes imple-
mentering i et interaktivt format. Siden kan tilgås via:
http://ec.europa.eu/single-market-scoreboard.
Folketinget blev senest orienteret om Danmarks placering på resultattav-
len den 22. august 2014.
2. Det totale EU-underskud i perioden 2000-2015
4 pct. af direktiverne vedrørende EU’s indre marked mangler sta-
dig at blive implementeret i ét eller flere medlemslande.
Resultattavlen viser, at 4 pct. af samtlige EU’s direktiver vedrørende det
indre marked, svarende til 46 direktiver, fortsat ikke er implementeret i ét
eller flere medlemslande. Det er femte periode i træk, at underskuddet er
på 4 pct. Figur 1 viser, at det totale underskud har været jævnt faldende,
når man tager højde for optagelsen af i alt 13 nye medlemslande.
Det er især direktiver målrettet finansielle tjenesteydelser, miljø, ar-
bejdsmarkeds- og socialpolitik og transport, hvor den nationale imple-
mentering halter efter.
Figur 1: Det totale EU-underskud i perioden 2000-2015
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Kilde: Kommissionens Scoreboard 30. Tal fra november 2000 er EU-15, fra november 2004 EU-25, fra maj
2007 EU-27 og fra juli 2013 EU-28.
Maj 00
Nov 00
Maj 01
Nov 01
Maj 02
Nov 02
Maj 03
Nov 03
Maj 04
Nov 04
Maj 05
Nov 05
Maj 06
Nov 06
Maj 07
Nov 07
Maj 08
Nov 08
Maj 09
Nov 09
Maj 10
Nov 10
Maj 11
Nov 11
Maj 12
Nov 12
Maj 13
Nov 13
Maj 14
Nov 14
Maj 15
Andel direktiver for EU's indre marked, som ikke er gennemført i perioden 2000-2015
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Notat vedrørende implementering af EU’s indre markedslovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
1574239_0003.png
3/8
3. Traktatkrænkelsessager
Danmark havde i alt 16 verserende og ingen nye traktatkrænkel-
sessager i relation til indre markedslovgivningen pr. 1. maj 2015.
Det gennemsnitlige antal traktatkrænkelsessager for EU’s med-
lemslande er 27 sager.
Traktatkrænkelsessager bliver indledt i de tilfælde, hvor Kommissionen
vurderer, at et medlemsland ikke opfylder sine forpligtelser i medfør af
Traktaten. Det kan være i tilfælde af, at et direktiv ikke er implementeret
til tiden, at direktivet ifølge Kommissionen ikke er implementeret korrekt
eller ved forkert eller utilstrækkelig håndhævelse af reglerne.
Med hensyn til indre markedslovgivning havde Danmark i alt 16 verse-
rende traktatkrænkelsessager pr. 1. maj 2015. Det er to sager færre end
ved forrige måling, idet to sager er blevet afsluttet og ingen nye sager åb-
net. Danmark ligger under EU-gennemsnittet på 27 traktatkrænkelsessa-
ger pr. medlemsland (status november 2014). Estland og Malta er de lan-
de, der har færrest verserende sager (7), hvorimod Italien (58), Tyskland
og Grækenland (52) har det højeste antal sager.
Af figur 2 fremgår, at antallet af traktatkrænkelsessager i Danmark over-
ordnet set har været faldende siden 2005.
Figur 2: Antal traktatkrænkelsessager i Danmark fra 05/2005-05/2015
35
30
25
20
15
10
5
0
Maj Nov Maj Nov Maj Nov Apr Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj
05 05 06 06 07 07 08 08 09 09 10 10 11 11 12 12 13 13 14 14 15
Kilde: Kommissionens Scoreboard 14-30.
Resultattavlen viser desuden, at det samlede antal sager er faldet fra 826 i
november 2014 til 749 i maj 2015. Det er første gang, at alle medlems-
lande, undtagen det nyeste medlemsland Kroatien, har enten reduceret el-
ler bibeholdt deres respektive antal sager.
Ser man på medlemsstaternes håndtering af traktatkrænkelsessager, tager
det i gennemsnit 29,1 måneder fra Kommissionen fremsender en formel
åbningsskrivelse til et medlemsland til sagens afslutning. Kommissionen
ønsker at nedbringe den gennemsnitlige sagsbehandlingstid til et lavere
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Notat vedrørende implementering af EU’s indre markedslovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
1574239_0004.png
4/8
niveau. For Danmark er den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid
33,8 må-
neder, hvilket er lidt over EU-gennemsnittet.
I forhold til
efterlevelsestid
af afgørelser fra EU-Domstolen (f.eks. æn-
dring af den pågældende lovgivning) er den gennemsnitlige tid 5,4 måne-
der for Danmark, hvilket er under EU-gennemsnittet på 19,8 måneder.
4. Rettidig implementering af indre markedsdirektiver
Danmark mangler at implementere seks indre markedsdirektiver,
jf. bilag 1, svarende til 0,5 pct. Danmark er dermed blandt 14 EU-
lande, der opfylder Kommissionens målsætning for rettidig im-
plementering. I maj 2015 var det gennemsnitlige implemente-
ringsunderskud for hele EU på 0,7 pct.
Direktiver skal implementeres i national lovgivning inden for en bestemt
tidsfrist, som er nærmere specificeret i det pågældende direktiv.
Imple-
menteringsunderskuddet
omfatter den andel indre markedsdirektiver, som
ikke er blevet implementeret inden for den fastlagte tidsfrist. Kommissio-
nen har som målsætning, at EU’s gennemsnitlige implementeringsunder-
skud skal være på maksimalt 0,5 pct. af det samlede antal af indre mar-
kedsdirektiver. Det bemærkes, at det Europæiske Råds målsætning ligger
på 1 pct.
Når et medlemsland er færdig med at implementere et direktiv i national
lovgivning, skal dette notificeres til Kommissionen. For at bestemme im-
plementeringsunderskuddet, tager Kommissionen derfor udgangspunkt i
det antal direktiver, et medlemsland ikke har notificeret inden for den
fastsatte tidsfrist.
Ifølge resultattavlen manglede Danmark at implementere seks direktiver
inden for den fastlagte tidsfrist, hvilket svarer til et implementeringsun-
derskud på 0,5 pct., jf. bilag 1. Det er højere end foregående måling, hvor
Danmarks implementeringsunderskud lå på 0,2 pct., svarende til tre di-
rektiver.
Den tidsmæssige forsinkelse for implementeringen i Danmark er i gen-
nemsnit 3,9 måneder, hvilket er under EU-gennemsnittet på 7,4 måneder.
Figur 3 viser, at Danmarks implementeringsunderskud har ligget på eller
under 0,5 pct. siden november 2008.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Notat vedrørende implementering af EU’s indre markedslovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
1574239_0005.png
5/8
Figur 3: Andel direktiver, som Danmark ikke har notificeret til tiden fra 04/2002- 05/2015
1,2%
1,0%
0,8%
0,6%
0,4%
0,2%
0,0%
Apr 02 Apr 03 Jun 05 Jun 06 Maj 07 Maj 08 Maj 09 Maj 10 Maj 11 Maj 12 Maj 13 Maj 14 Maj 15
Kilde: Kommissionens Scoreboard nr. 8-30
Figur 4 viser, at Danmark er blandt de 14 medlemslande, der overholder
Kommissionens målsætning på 0,5 pct.
Figur 4: Andel direktiver, som ikke er notificeret til tiden pr. 10. maj 2015, fordelt på EU’s medlemsstater (an-
tal direktiver i parentes)
1,6%
1,4%
1,2%
1,0%
0,8%
0,6%
0,4%
0,2%
0,0%
HR LT FI SE IE EL MT SK UK CZ DK EE AT PT NL BG FR LV BE DE ES HU CY LU RO PL SI IT
(1) (3) (3) (4) (5) (5) (5) (5) (5) (6) (6) (6) (6) (6) (7) (8) (8) (8) (9) (9) (9) (9) (10) (12) (13) (17) (17) (18)
Note: Den røde linje illustrerer Det Europæiske Råds mål på 1,0 pct.. Den stiplede linje illustrerer Kommissio-
nens foreslåede mål på 0,5 pct.. Kilde: Kommissionens Scoreboard nr. 30.
Kroatien (1), efterfulgt af Letland og Finland (3) er de lande med mest
rettidig implementering, hvorimod Italien (18), Slovenien og Polen (17)
har flest direktiver, som ikke er implementeret rettidigt.
Figur 5 illustrerer det gennemsnitlige implementeringsunderskud i EU si-
den 2004. I maj 2015 lå det gennemsnitlige implementeringsunderskud i
medlemslandene på 0,7 pct. Overordnet set har implementeringsunder-
skuddet ligget under 1 pct. siden maj 2012.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Notat vedrørende implementering af EU’s indre markedslovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
1574239_0006.png
6/8
Figur 5: Det gennemsnitlige EU-implementeringsunderskud i perioden 2004-2015
4,0%
3,5%
3,0%
2,5%
2,0%
1,5%
1,0%
0,5%
0,0%
Dec Jul Dec Jul Dec Jul Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj
04 05 05 06 06 07 07 08 08 09 09 10 10 11 11 12 12 13 13 14 14 15
Andel direktiver der ikke er notificeret inden for den fastsatte tidsfrist pr. 10. maj 2015
Kilde: Kommissionens Scoreboard 30. Tal fra december 2004 og frem til december 2006 dækker alene EU-25,
dvs. ekskl. Rumænien og Bulgarien, og tal fra juli 2007 frem til juni 2013 dækker EU-27, dvs. ekskl. Kroatien.
5. Korrekt implementering af indre markedsdirektiver
Danmark har fem direktiver, der ikke er vurderet korrekt imple-
menteret, jf. bilag 2, svarende til et såkaldt overensstemmelsesun-
derskud på 0,5 pct. Danmark er dermed blandt 12 EU-lande, der
opfylder Kommissionens foreslåede målsætning for korrekt im-
plementering. I maj 2015 var det gennemsnitlige overensstem-
melsesunderskud for hele EU på 0,7 pct.
'
Kommissionen måler ikke kun implementeringsunderskuddet, men vur-
derer også indholdet af de implementerede direktiver. Det betyder i prak-
sis, at resultattavlen måler antallet af direktiver, hvor Kommissionen har
påbegyndt en traktatkrænkelsessag som følge af, at national lovgivning
eller administrativ praksis vurderes at være i modstrid med EU-reglerne.
Her er der tale om
overensstemmelsesunderskud.
Overensstemmelsesunderskuddet udtrykker den procentdel af direktiver,
som Kommissionen mener ikke er gennemført korrekt, og hvor der er åb-
net traktatkrænkelsessager mod det pågældende medlemsland.
1
Kommissionen arbejder med en grænse for ukorrekt gennemførelse af in-
dre markedsdirektiver i medlemslandene på maksimalt 0,5 pct. af alle in-
dre markedsdirektiver. Målsætningen er alene Kommissionens, og med-
lemslandene har således ikke formelt bekræftet denne.
Ifølge resultattavlen ligger Danmarks overensstemmelsesunderskud pr.
10. maj 2015 på 0,5 pct. af det samlede antal af indre markedsdirektiver.
Det svarer til fem direktiver, jf. bilag 2. Det er samme antal som ved fo-
regående måling. Med dette resultat ligger Danmark inden for Kommis-
sionens foreslåede mål på 0,5 pct. og under EU-gennemsnittet på 0,7 pct.
1
Procentdelen baseres alene på antallet af konkrete direktiver og ikke på antallet af sager pr. direktiv, dvs. selv
om der er åbnet flere sager i henhold til et direktiv, tælles direktivet kun én gang.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Notat vedrørende implementering af EU’s indre markedslovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
7/8
Bilag 1:
Liste over indre markedsdirektiver, Danmark ikke har implementeret
inden for den fastlagte tidsramme (implementeringsunderskud)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/138/EF af 25. november
2009 om adgang til og udøvelse af
forsikrings- og genforsikringsvirk-
somhed
(Solvens II) (EØS-relevant tekst), EUT L 335 af 17.12.2009, s.
1–155
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/89/EU af 16. november
2011 om ændring af direktiv 98/78/EF, 2002/87/EF, 2006/48/EF og
2009/138/EF for så vidt angår det supplerende
tilsyn med finansielle
enheder i et finansielt konglomerat
(EØS-relevant tekst), EUT L 326
af 8.12.2011, s. 113–141
Kommissionens direktiv 2012/39/EU af 26. november 2012 om ændring
af direktiv 2006/17/EF for så vidt angår visse tekniske krav til
testning
af humane væv og celler
(EØS-relevant tekst), EUT L 327 af
27.11.2012, s. 24–25
Kommissionens direktiv 2014/38/EU af 10. marts 2014 om ændring af
bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/57/EF for så
vidt angår
støjgener
(EØS-relevant tekst), EUT L 70 af 11.3.2014, s.
20–21
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/51/EU af 16. april 2014
om ændring af direktiv 2003/71/EF og 2009/138/EF samt forordning
(EF) nr. 1060/2009, (EU) nr. 1094/2010 og (EU) nr. 1095/2010 for så
vidt angår de beføjelser, der er tillagt den europæiske tilsynsmyndighed
(Den
Europæiske Tilsynsmyndighed for Forsikrings- og Arbejds-
markedspensionsordninger)
og den europæiske tilsynsmyndighed
(Den
Europæiske Værdipapirtilsynsmyndighed),
EUT L 153 af
22.5.2014, s. 1–61
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/59/EU af 15. maj 2014
om et regelsæt for
genopretning og afvikling af kreditinstitutter og
investeringsselskaber
og om ændring af Rådets direktiv 82/891/EØF
og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/24/EF, 2002/47/EF,
2004/25/EF, 2005/56/EF, 2007/36/EF, 2011/35/EU, 2012/30/EU og
2013/36/EU samt forordning (EU) nr. 1093/2010 og (EU) nr. 648/2012,
EUT L 173 af 12.6.2014, s. 190–348
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Notat vedrørende implementering af EU’s indre markedslovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
8/8
Bilag 2:
Liste over indre markedsdirektiver, Danmark ikke har implementeret
korrekt (overensstemmelsesunderskud)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/37/EF af 5. juni 2001 om
indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative be-
stemmelser om fremstilling, præsentation og salg af
tobaksvarer
- Er-
klæring fra Kommissionen, EFT L 194 af 18.7.2001, s. 26–35
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/88/EF af 4. november
2003 om visse aspekter i forbindelse med
tilrettelæggelse af arbejdsti-
den,
EUT L 299 af 18.11.2003, s. 9–19
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/49/EF af 29. april 2004
om
jernbanesikkerhed
i EU og om ændring af Rådets direktiv
95/18/EF om udstedelse af licenser til jernbanevirksomheder og direktiv
2001/14/EF om tildeling af jernbaneinfrastrukturkapacitet og opkræv-
ning af afgifter for brug af jernbaneinfrastruktur samt sikkerhedscertifi-
cering (jernbanesikkerhedsdirektivet), EUT L 164 af 30.4.2004, s. 44–
113
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/29/EF af 11. maj 2005 om
virksomheders urimelige handelspraksis over for forbrugerne på det in-
dre marked og om ændring af Rådets direktiv 84/450/EØF og Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 97/7/EF, 98/27/EF og 2002/65/EF og
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 2006/2004 (direkti-
vet om
urimelig handelspraksis)
(EØS-relevant tekst), EUT L 149 af
11.6.2005, s. 22–39
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/21/EF af 15. marts 2006
om håndtering af
affald fra udvindingsindustrien
og om ændring af
direktiv 2004/35/EF - Erklæring vedtaget af Europa-Parlamentet, Rådet
og Kommissionen, EUT L 102 af 11.4.2006, s. 15–34