Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 63
Offentligt
1573348_0001.png
NOTAT
26. november 2015
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalg om besvarelse af Kommissionens supple-
rende åbningsskrivelse nr. 2014/2135
Kommissionen har den 25. september 2015 sendt en supplerende åb-
ningsskrivelse til Danmark med en række yderligere spørgsmål vedrøren-
de Danmarks gennemførelse af direktiv 2005/29/EF om virksomheders
urimelige handelspraksis over for forbrugere på det indre marked.
De yderligere spørgsmål, der rejses i denne skrivelse, supplerer de
spørgsmål, der var angivet i åbningsskrivelse af 26. september 2014, som
den danske regering besvarede den 28. november 2014.
Kommissionen rejser i henvendelsen en række spørgsmål til Danmarks
gennemførelse af direktivets artikel 2, litra a), litra d), litra h), litra j) og
litra k), artikel 5, stk. 2, artikel 5, stk. 3, artikel 6, stk. 1, artikel 6, stk. 1,
litra a) - g), artikel 6, stk. 2, artikel 7, stk. l, artikel 7, stk. 2, artikel 7, stk.
3, artikel 7, stk. 4, litra a), artikel 7, stk. 4, litra b), artikel 8 og artikel 9,
Kommissionen har i forhold til disse bestemmelser i direktivet anført,
de ikke er gennemført korrekt i dansk lovgivning, da bestemmelserne
søgt gennemført i forarbejderne til den danske markedsføringslov, og
Kommissionen ikke anser forarbejder til en lov som tilstrækkelig til
gennemføre bestemmelser, der skaber rettigheder for fysiske personer.
at
er
at
at
Kommissionen henviser i den forbindelse bl.a. til, at et direktivs bestem-
melser skal gennemføres med uomtvistelig bindende virkning og med
tilstrækkelige specifikke, præcise og klare bestemmelser til, at de er i
overensstemmelse med retssikkerhedsprincippet.
Regeringens bemærkninger til gennemførelsesmåden
Der redegøres i svaret til Kommissionen for, at en lovs forarbejder har en
ganske særlig status i dansk – og skandinavisk – retstradition. Særligt
tillægges de bemærkninger, der ledsager et lovforslag, stor betydning i
dansk ret.
Det oplyses videre, at regeringen i januar 2015 nedsatte et udvalg, der
skal komme med et forslag til en ny markedsføringslov. Udvalget består
af repræsentanter fra relevante myndigheder samt af erhvervs- og forbru-
gerorganisationer.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Erhvervs- og Vækstministeriets notat vedrørende besvarelse af Kommissionens supplerende åbningsskrivelse nr. 2014-2135
2/4
Det fremgår af udvalgets kommissorium, at et af formålene med den nye
lov er at sikre, at markedsføringsloven er i overensstemmelse med EU-
reguleringen på området, og udvalget er i lyset af Kommissionens hen-
vendelse blevet opfordret til at tage Kommissionens bemærkninger til
gennemførelsen af direktivet om urimelig handelspraksis med i deres
overvejelser i det videre arbejde med loven.
Som opfølgning på markedsføringsudvalgets arbejde er det hensigten, at
der fremsættes et forslag til en ny markedsføringslov for Folketinget for-
venteligt i oktober 2016. Det forslag, som fremsættes, vil tage højde for
de punkter, som Kommissionen har anført i sin åbningsskrivelse af 26.
september 2014 og supplerende åbningsskrivelse af 25. september 2015.
Særligt vedrørende gennemførelsen af direktivets anvendelsesområ-
de i forhold til finansielle virksomheder
Kommissionen anfører, at der er udstedt fire bekendtgørelser på det fi-
nansielle område, som indeholder bestemmelser svarende til markedsfø-
ringslovens § 1. Markedsføringslovens § 1 finder derfor ikke anvendelse
på de finansielle virksomheder, som er omfattet af disse bekendtgørelser,
jf. markedsføringslovens § 2, stk. 2. Kommissionen anfører herefter, at
det derfor ser ud til, at direktivets bestemmelser, som gennemført i dansk
ret ikke fuldt ud finder anvendelse på finansielle virksomheder, der er
omfattet af de relevante bekendtgørelser.
Det fremgår af Danmarks svar på Kommissionens åbningsskrivelse fra
den 28. november 2014, at der er udstedt fire bekendtgørelser, som inde-
holder bestemmelser svarende til markedsføringslovens § 1. Der er tale
om følgende bekendtgørelser:
1) Bekendtgørelse nr. 1094 af 14. september 2015 om god skik for
finansielle virksomheder
2) Bekendtgørelse nr. 1582 af 18. december 2013 om god skik for
finansielle rådgivere
3) Bekendtgørelse nr. 1253 af 24. oktober 2007 om god skik for for-
sikringsmægler virksomheder, og
4) Bekendtgørelse nr. 1253 af 24. oktober 2006 om god skik for fir-
mapensionskasser.
Man har således i Danmark valgt at samle al regulering for finansielle
virksomheder i sektorlovgivningen, for herved at lette retsanvendelsen for
den finansielle sektor. Denne sektorlovgivning indeholder også de regler,
der er nødvendige til at gennemføre direktivet om urimelig handelsprak-
sis på de områder, hvor finansielle virksomheder er undtaget fra markeds-
føringsloven. Dette lovgivningsmæssige valg ligger i naturlig forlængelse
af den øgede mængde af EU-regler på det finansielle område, som lægger
op til, at den finansielle sektor er omfattet af sektorregulering i stedet for
horisontal regulering.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Erhvervs- og Vækstministeriets notat vedrørende besvarelse af Kommissionens supplerende åbningsskrivelse nr. 2014-2135
3/4
Den eneste forskel mellem bestemmelserne i bekendtgørelserne og mar-
kedsføringslovens § 1 er, at bekendtgørelserne ikke indeholder en be-
stemmelse svarende til markedsføringslovens § 1, stk. 2, der fastsætter, at
markedsføring, der angår forbrugernes økonomiske interesser, ikke må
være egnet til mærkbart at forvride deres økonomiske adfærd.
Denne bestemmelse er ikke medtaget i de fire bekendtgørelser, fordi
medlemsstaterne efter direktivet om urimelig handelspraksis har mulig-
hed for at indføre regler, der øger forbrugerbeskyttelsen ved ydelsen af
finansielle tjenesteydelser.
I stedet for at gennemføre kravet om, at der skal kunne påvises en øko-
nomisk effekt, har Danmark udnyttet muligheden i direktivet og indført
regler, der øger forbrugerbeskyttelsen ved ydelsen af finansielle tjeneste-
ydelser.
Alle bekendtgørelserne indeholder således regler om, at de finansielle
virksomheder, skal handle redeligt og loyalt over for sine kunder. I be-
grebet redeligt og loyalt, ligger også at adfærden ikke må være egnet til at
mærkbart at forvride forbrugernes økonomiske adfærd. Men bestemmel-
sen er ikke begrænset til disse tilfælde. Såfremt virksomheden ikke hand-
ler redeligt og loyalt over for sine kunder, men denne adfærd ikke er eg-
net til mærkbart at forvride deres økonomiske adfærd, vil adfærden alli-
gevel være i strid med den danske lovgivning. Hermed er den danske
lovgivning på det finansielle område udtryk for en øget forbrugerbeskyt-
telse i forhold til, hvad der følger af direktivet om urimelig handelsprak-
sis.
Det vil således, som efter markedsføringslovens § 1, være muligt at gribe
ind overfor f.eks. aggressiv markedsføring efter de fire bekendtgørelser.
Det er på den baggrund den danske regerings opfattelse, at det forhold, at
finansielle virksomheder efter markedsføringsloven er undtaget fra mar-
kedsføringslovens § 1, i det omfang erhvervs- og vækstministeren har
udstedt regler på det pågældende område, ikke medfører, at den danske
lovgivning er i strid med anvendelsesområdet for direktivet om urimelig
handelspraksis.
Afslutningsvis bemærkes det, at de fire bekendtgørelser vil blive ændret,
så de afspejler ændringerne, der forventes foretaget i markedsføringslo-
ven, jf. nærmere ovenfor. Herved sikres det, at de fire bekendtgørelser
sikrer den samme beskyttelse, som følger af den reviderede markedsfø-
ringslovs § 1.
Proces for forslag til en ny markedsføringslov
Der redegøres i svaret til Kommissionen for processen for forslaget til en
ny markedsføringslov. På baggrund af udvalgets udkast til lovforslag vil
der blive udarbejdet et forslag til en ny markedsføringslov, som vil tage
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Erhvervs- og Vækstministeriets notat vedrørende besvarelse af Kommissionens supplerende åbningsskrivelse nr. 2014-2135
4/4
højde for de punkter, som Kommissionen har anført i sin åbningsskrivelse
af 26. september 2014 og supplerende åbningsskrivelse af 25. september
2015. Regeringen forventer herefter at fremsætte forslaget til en ny mar-
kedsføringslov for Folketinget i oktober 2016 med ikrafttræden den 1. juli
2017.
Regeringen har besvaret den supplerende åbningsskrivelse i overens-
stemmelse med ovenstående.