Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 61
Offentligt
1572839_0001.png
NOTAT
PRINCIPPER FOR IMPLEMENTERING AF ERHVERVSRET-
TET EU-REGULERING
EU-medlemskabet er en stor fordel for dansk erhvervsliv, vækst og be-
skæftigelse. Her fastsættes de fælles regler, som danner grundlaget for en
lige og fair konkurrence mellem virksomhederne i EU. Det er imidlertid
vigtigt, at EU-regulering ikke er unødvendigt byrdefuld, og at Danmark
ikke implementerer EU-regulering på en mere bebyrdende måde end de
lande, vi konkurrerer med – med mindre væsentlige hensyn taler herfor.
Overimplementering af EU-regulering kan således skabe byrder for virk-
somhederne og hæmme deres konkurrenceevne til skade for vækst og
arbejdspladser.
I implementeringen af EU-regulering kan det være nødvendigt at foretage
en afvejning mellem forskellige, modsatrettede hensyn. Der vil derfor
være tilfælde, hvor det kan være relevant at afvige fra implementerings-
principperne for at varetage andre væsentlige hensyn. Regeringen har på
denne baggrund besluttet fem principper for implementering af EU-
regulering, som har til formål at sikre, at ny EU-regulering ikke overim-
plementeres med mindre væsentlige hensyn taler herfor.
Principperne gælder for ny regulering, der har erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser for virksomhederne, jf. definitionen i Vejledning om erhvervs-
økonomiske konsekvensvurderinger
1
. Principperne gælder regulering, der
implementerer alle former for EU-regulering, dvs. både ved implemente-
ring af minimums- og totalharmoniseringsdirektiver (når relevant) samt
ved øvrig national gennemførelseslovgivning, der har til formål at sikre
overholdelse af EU-retsakter.
Principperne for god implementering finder anvendelse også i de tilfælde,
hvor der ikke er tale om overopfyldelse i snæver juridisk forstand, således
som det fremgår af Justitsministeriets Vejledning om lovkvalitet. Af den-
ne fremgår det, at hvis
”[der er] tale om »overopfyldelse« af EU-retlige
minimumsforpligtelser, bør dette også anføres.
Ved ”overopfyldelse”
forstås, at der ved gennemførelsen af en EU-retlig minimumsforpligtelse i
1
Dog finder vejledningens grænseværdier ikke anvendelse.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Notat vedr. regeringens principper for implementerings af erhvervsrettet EU-regulering
1572839_0002.png
2/4
dansk ret fastsættes strengere krav, end hvad der er nødvendigt efter den
pågældende EU-retsakt. Ved at lade de fem principper for implemente-
ring af EU-regulering finde anvendelse omfattes herved flere af de byrder,
der pålægges erhvervslivet i forbindelse med implementering af EU-
regulering.
Indsatsen for at sikre en effektiv implementering af EU-regulering er in-
spireret af den britiske indsats på området, hvor der anvendes lignende
principper ved implementering af ny EU-regulering.
Principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering i
Danmark
Ny EU-regulering skal ikke overimplementeres, med mindre væsentlige
hensyn taler herfor. Derfor fastsættes følgende principper:
1. Den nationale regulering bør som udgangspunkt ikke gå videre
end minimumskravene i EU-reguleringen.
2. Danske virksomheder bør ikke stilles dårligere i den internationale
konkurrence, hvorfor implementeringen ikke bør være mere byr-
defuld end den forventede implementering i sammenlignelige EU-
lande.
3. Fleksibilitet og undtagelsesmuligheder i EU-reguleringen bør ud-
nyttes.
4. I det omfang det er muligt og hensigtsmæssigt, bør EU-regulering
implementeres gennem alternativer til regulering.
5. Byrdefuld EU-regulering bør træde i kraft senest muligt og under
hensyntagen til de fælles ikrafttrædelsesdatoer
Princip 1: Den nationale regulering bør som udgangspunkt ikke gå
videre end minimumskravene i EU-reguleringen.
Når EU-regulering implementeres i dansk ret, bør der i den danske regu-
lering ikke stilles strengere krav med deraf følgende øgede byrder for
erhvervslivet, end hvad der er fastlagt i EU-reguleringen. Udgangspunktet
for implementeringen er, at Danmark ikke fastsætter yderligere krav end
nødvendigt for, at Danmark overholder sine forpligtelser over for EU,
medmindre væsentlige hensyn taler herfor.
Princippet om at national regulering som udgangspunkt ikke bør gå videre
end EU-reguleringens minimumskrav gælder også i de tilfælde, hvor der
er eksisterende national regulering på det område, der reguleres af den
nye EU-retsakt. Eksisterende national regulering på området bør derfor
gennemgås mhp. at sikre, at Danmark ikke fastholder et højere regule-
ringsniveau end nødvendigt ift. den EU-regulering, der implementeres,
med mindre væsentlige hensyn taler herfor.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Notat vedr. regeringens principper for implementerings af erhvervsrettet EU-regulering
3/4
For at sikre at der ikke stilles højere krav nationalt end i EU-reguleringen,
kan det være hensigtsmæssigt at anvende ordlyden fra EU-retsakten i den
nationale implementering. National implementering bør derfor, når det er
muligt og relevant, anvende formuleringerne fra den bagvedliggende EU-
retsakt. Fsva. anvendelsen af standarder bør der som udgangspunkt alene
henvises til de til retsakten udviklede standarder. Samtidig bør der dog
være fokus på at sikre en smart og effektiv implementering, således at den
nationale implementering tilpasses danske forhold og ikke kommer til at
virke fremmedartet i forhold til dansk sprogbrug og lovgivningsprocedu-
re.
Princip 2: Danske virksomheder bør ikke stilles dårligere i den inter-
nationale konkurrence, hvorfor implementeringen ikke bør være me-
re byrdefuld end den forventede implementering i sammenlignelige
EU-lande.
Dansk implementering af erhvervsrelevant EU-regulering bør ikke ske på
mere byrdefuld vis end det, der på tidspunktet for forelæggelse i IU, for-
ventes i andre, sammenlignelige EU-lande, medmindre særlige hensyn
taler herfor. Sammenligning med andre lande er særligt relevant på områ-
der, hvor EU-reguleringen ikke fastlægger præcise minimumskrav, når
der er tale om rammeregulering, som forudsætter supplerende eller udfyl-
dende krav, eller når der er et væsentligt fortolkningsrum for udmøntnin-
gen af kravene. I disse tilfælde er det vigtigt at sikre, at Danmark ikke
fastlægger højere krav eller på anden måde implementerer EU-
reguleringen mere byrdefuldt end den forventede implementering i andre
sammenlignelige lande. Dog er det vigtigt samtidig at sikre, at Danmark
overholder sine forpligtelser over for EU.
Princip 3: Fleksibilitet og undtagelsesmuligheder i EU-reguleringen
bør udnyttes.
Hvis EU-reguleringen indeholder fleksibilitet og/eller undtagelsesmulig-
heder, som det er frivilligt for medlemsstaterne at gennemføre, bør Dan-
mark udnytte fleksibiliteten og/eller anvende undtagelsesmulighederne,
således at dansk erhvervsliv ikke pålægges strengere krav end deres euro-
pæiske konkurrenter, medmindre særlige hensyn taler herfor.
Princip 4: I det omfang det er muligt og hensigtsmæssigt bør EU re-
gulering implementeres gennem alternativer til regulering
Det bør altid overvejes, om det er nødvendigt at indføre nye regler for at
implementere/imødekomme ny EU-regulering. I de allerfleste tilfælde
skal implementeringen af EU-regulering ske i form af national lovgiv-
ning, men i ganske få tilfælde vil det være muligt at implementere regler-
ne via alternativer til regulering, som f.eks. ved kollektive overenskom-
ster, aftaler med erhvervslivet, el.lign. Det vil således kunne være hen-
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Notat vedr. regeringens principper for implementerings af erhvervsrettet EU-regulering
4/4
sigtsmæssigt at implementere via alternativer til regulering, hvis EU-
retsakten undtagelsesvis opstiller en sådan mulighed.
Princip 5: Byrdefuld EU-regulering bør træde i kraft senest muligt
og under hensyntagen til de fælles ikrafttrædelsesdatoer
Ny EU-regulering, der implementeres nationalt, og som medfører byrder
for erhvervslivet, bør – under hensyntagen til de af regeringen fastsatte
fælles ikrafttrædelsesdatoer - træde i kraft senest muligt, medmindre væ-
sentlige hensyn taler for andet.
Regeringen har indført to faste årlige ikrafttrædelsesdatoer i Danmark,
således at alle lovforslag og bekendtgørelser som hovedregel skal træde i
kraft enten den 1. januar eller 1. juli, såfremt de har direkte konsekvenser
for erhvervslivet.
Der kan dog opstå situationer, fx pga. implementeringsfrister i EU-
retsakter, hvor det vil være vanskeligt at overholde de to årlige ikrafttræ-
delsestidspunkter. Derfor kan ikrafttrædelsesdatoerne undtagelsesvist
fraviges, såfremt der er tale om
-
regulering af særlig hastende eller ekstraordinær karakter (fx skat-
te- og afgiftsindgreb, regulering af produkter eller lignende, som
udgør betydelig risiko for befolkningen og regulering af husdyr-
sygdomme).
-
regulering, hvor der vurderes at være væsentlige samfundsøkono-
miske omkostninger ved at vente med at lade love og bekendtgø-
relser træde i kraft på den kommende ikrafttrædelsesdato, fx i for-
bindelse med regulering i tilknytning til finansloven, skatterefor-
mer eller hvor erhvervslivet efterspørger, at ikrafttrædelsen sker
før den næstkommende ikrafttrædelsesdato.
-
regulering, hvor det følger af Danmarks EU-retlige eller andre in-
ternationale forpligtelser, at de nationale regler skal træde i kraft
snarest muligt eller på et bestemt tidspunkt, eller hvor det er sand-
synliggjort, at det vil være en ulempe for danske virksomheder,
hvis de omfattes af nye EU-regler før den af EU fastlagte imple-
menteringsfrist.