Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 52
Offentligt
1570861_0001.png
Civilafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. oktober 2015
Formueretskontoret
Christian Fuglsang
2015-706-0029
1769212
Justitsministeriets bidrag til Erhvervs- og Vækstministeriets forslag til
lov om ændring af selskabsloven, lov om visse erhvervsdrivende virk-
somheder, lov om erhvervsdrivende fonde og forskellige andre love
(Gennemførelse af skattelyaftale vedrørende registrering af reelle eje-
re)
[…]
§X
I lov om fonde og visse foreninger, jf. lovbekendtgørelse nr. 938 af 20.
september 2012, som ændret ved § 3 i lov nr. 634 af 12. juni 2012, § 3 i
lov nr. 639 af 12. juni 2013 og lov nr. 734 af 25. juni 2014, foretages føl-
gende ændringer:
1.
Som
fodnote
til lovens titel indsættes:
»1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/849 af 20. maj 2015 om fore-
byggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til
hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme, om ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 648/2012 og om ophævelse af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF samt Kommissionens
direktiv 2006/70/EF, EU-Tidende 2015, nr. L 141, side 73.«
2.
I
§ 1, stk. 4, nr. 5,
ændres: »§ 1, stk. 4 og 5,« til: »§ 3«.
3.
I
§ 1, stk. 6, 2. pkt.,
indsættes efter »Bestemmelserne i«: »§§ 4 og 5,«.
4.
I
§ 1
indsættes som
stk. 8:
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 52: Udkast til forslag til ændring af lov om fonde og visse foreninger, fra erhvervs- og vækstministeren
»Stk.
8.
Reglerne i §§ 4 og 5 gælder også for fonde, som falder uden for
lovens område efter stk. 4, nr. 1, 2, 3, 6 eller 7, eller som er undtaget fra
loven i medfør af stk. 5.«
5.
Efter kapitel 2 indsættes:
»Kapitel 3.
Registrering af reelle ejere
§ 4.
Fonden skal indhente oplysninger om fondens reelle ejere, jf. § 5, her-
under oplysninger om de reelle ejeres beføjelser.
Stk. 2.
Fonden skal registrere oplysninger, jf. stk. 1, i Erhvervsstyrelsens
it-system hurtigst muligt efter, at fonden er blevet bekendt med, at en per-
son er blevet reel ejer eller ikke længere er reel ejer. Fonden skal opbevare
oplysninger om dens reelle ejere i mindst 5 år efter det reelle ejerskabs op-
hør. Fonden skal endvidere opbevare oplysninger om forsøg på identifika-
tion af reelle ejere i mindst 5 år efter gennemførelsen af identifikationsfor-
søget.
Stk. 3.
Fonden skal på anmodning give oplysninger om fondens reelle
ejere, herunder om fondens forsøg på at identificere dens reelle ejere, til
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet. Fon-
den skal endvidere på anmodning give de nævnte oplysninger til andre of-
fentlige myndigheder, når disse myndigheder vurderer, at oplysningerne er
nødvendige for deres varetagelse af tilsyns- eller kontrolopgaver.
Stk. 4.
Erhvervsstyrelsen fastsætter nærmere regler om registrering og of-
fentliggørelse af oplysninger, jf. stk. 1, i Erhvervsstyrelsens it-system, her-
under hvilke oplysninger fonden selv kan eller skal registrere i styrelsens
it-system.
§ 5.
Som reel ejer af en fond anses den eller de fysiske personer, der kon-
trollerer fonden, eller den eller de fysiske personer, på hvis vegne en trans-
aktion eller en aktivitet gennemføres, herunder mindst
1) fondens ledelse og
2) særligt begunstigede personer eller, såfremt de enkeltpersoner, der
nyder godt af fondens aktiviteter, endnu ikke kendes af fonden, den
gruppe personer, i hvis hovedinteresse fonden er oprettet eller fun-
gerer.«
6.
I
§ 43, stk. 1,
indsættes efter »Overtrædelse af«: »§ 4, stk. 2 og 3,«.
2
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 52: Udkast til forslag til ændring af lov om fonde og visse foreninger, fra erhvervs- og vækstministeren
7.
Efter § 51 indsættes:
Ȥ
52.
Foreningen skal indhente oplysninger om foreningens reelle ejere,
jf. § 52 a, herunder oplysninger om de reelle ejeres beføjelser.
Stk. 2.
Foreningen skal registrere oplysninger, jf. stk. 1, i Erhvervsstyrel-
sens it-system hurtigst muligt efter, at foreningen er blevet bekendt med, at
en person er blevet reel ejer eller ikke længere er reel ejer. Foreningen skal
opbevare oplysninger om dens reelle ejere i mindst 5 år efter det reelle
ejerskabs ophør. Foreningen skal endvidere opbevare oplysninger om for-
søg på identifikation af reelle ejere i mindst 5 år efter gennemførelsen af
identifikationsforsøget.
Stk. 3.
Foreningen skal på anmodning give oplysninger om foreningens
reelle ejere, herunder om foreningens forsøg på at identificere dens reelle
ejere, til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminali-
tet. Foreningen skal endvidere på anmodning give de nævnte oplysninger
til andre offentlige myndigheder, når disse myndigheder vurderer, at op-
lysningerne er nødvendige for deresvaretagelse af tilsyns- eller kontrolop-
gaver.
Stk. 4.
Erhvervsstyrelsen fastsætter nærmere regler om registrering og of-
fentliggørelse af oplysninger, jf. stk. 1, i Erhvervsstyrelsens it-system, her-
under hvilke oplysninger foreningen selv kan eller skal registrere i styrel-
sens it-system.
§ 52 a.
Som reel ejer af en forening anses den eller de fysiske personer, der
kontrollerer foreningen eller den eller de fysiske personer, på hvis vegne
en transaktion eller en aktivitet gennemføres, herunder mindst
1) foreningens stifter,
2) foreningens ledelse og
3) særligt begunstigede personer eller, såfremt de enkeltpersoner, der
nyder godt af foreningens aktiviteter, endnu ikke kendes af for-
eningen, den gruppe personer, i hvis hovedinteresse foreningen er
oprettet eller fungerer.«
8.
I
§ 54
ændres: »og § 49, stk. 2,« til: »§ 49, stk. 2, og § 52, stk. 2 og 3,«.
[…]
2.X. Indførelse af regler om registrering af reelle ejere i lov om fonde
og visse foreninger
2.X.1. Gældende ret
3
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 52: Udkast til forslag til ændring af lov om fonde og visse foreninger, fra erhvervs- og vækstministeren
2.X.1.1.
Lov om fonde og visse foreninger, jf. lovbekendtgørelse nr. 938 af
20. september 2012, som senest ændret ved lov nr. 734 af 25. juni 2014
(fondsloven), gælder for fonde, legater, stiftelser og andre selvejende insti-
tutioner (fonde), jf. lovens § 1, stk. 1, samt visse foreninger, jf. nærmere
nedenfor under pkt. 2.X.1.2. Fondsloven omfatter alene ikke-
erhvervsdrivende fonde, jf. lovens § 1, stk. 4, nr. 4 og 5.
Det følger af lovens § 1, stk. 2, at en fond er en juridisk person, som besid-
der en formue, der er uigenkaldeligt udskilt fra stifterens formue til vareta-
gelse af et eller flere i vedtægten bestemte formål, som skal kunne efterle-
ves i en længere årrække, hvor rådighedsbeføjelserne over fonden tilkom-
mer en i forhold til stifter selvstændig ledelse, og hvor ingen fysisk eller
juridisk person ud over fonden har ejendomsretten til fondens formue. En
fond er således kendetegnet ved at være en selvejende institution, der ikke
som sådan har en ejergruppe.
For ikke-erhvervsdrivende fonde, hvis aktiver udgør 1 mio. kr. eller der-
over, fastsætter fondsloven bl.a. regler om vedtægter, kapital, ledelse, års-
regnskab og revision, samt uddeling og overskudsanvendelse. For så vidt
angår ikke-erhvervsdrivende fonde, hvis aktiver udgør mindre end 1 mio.
kr., finder alene visse bestemmelser om vedtægter og om, at fondens akti-
ver og egenkapital skal stå i rimeligt forhold til formålet, anvendelse, jf.
fondslovens § 1, stk. 6.
Fondslovens § 1, stk. 4, nr. 1-7, undtager herudover en række fonde og
selvejende institutioner fra lovens anvendelsesområde. Således undtages
ifølge bestemmelsen fonde, som er oprettet ved eller i henhold til lov eller
ved mellemfolkelig overenskomst mellem Danmark og en anden stat, og
som er undergivet tilsyn af en af staterne (nr. 1), fonde, med hvilke en
kommune eller region har indgået aftale til opfyldelse af kommunens eller
regionens forpligtelser i henhold til lov om social service, såfremt fonden
ikke varetager andre opgaver (nr. 2), og folkekirkens selvejende institutio-
ner, trossamfund og godkendte uddannelsesinstitutioner, såfremt fonden
ikke ud over sit hovedformål varetager andre opgaver (nr. 3). Herudover
undtages fonde, der er omfattet af lov om erhvervsdrivende fonde (nr. 4)
og fonde, der i medfør af § 1, stk. 4 og 5 (nu § 3), i lov om erhvervsdri-
vende fonde ikke er omfattet af nævnte lov (nr. 5). Endelig undtages selv-
ejende institutioner, der som vilkår for godkendelse eller tilskud fra det of-
fentlige er undergivet tilsyn og økonomisk kontrol af en offentlig myndig-
hed efter anden lovgivning eller bestemmelser udstedt i henhold til anden
4
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 52: Udkast til forslag til ændring af lov om fonde og visse foreninger, fra erhvervs- og vækstministeren
lovgivning (nr. 6) og selvejende institutioner, hvis drift overvejende dæk-
kes af statslige eller kommunale midler, og som er undergivet tilsyn af det
offentlige, hvis det i institutionens vedtægt er fastsat, at det offentlige træf-
fer bestemmelse om anvendelse af institutionens midler i tilfælde af den-
nes opløsning (nr. 7).
Herudover fremgår det af fondslovens § 1, stk. 5, at Civilstyrelsen kan be-
slutte, at fonde, som i øvrigt er undergivet et vist statsligt, regionalt eller
kommunalt tilsyn, kan undtages helt eller delvist fra lovens anvendelses-
område. Det vil almindeligvis dreje sig om fonde, som er så atypiske, at de
ikke bør reguleres i fondsloven, men som fortsat skal være undergivet til-
syn og kontrol.
Der findes ikke i dag regler om registrering af fonde og selvejende institu-
tioner, der er omfattet af fondsloven, herunder om registrering af personer,
der har en bestemmende indflydelse i fonden, eller som er særligt begun-
stiget af fonden.
2.X.1.2.
Fondsloven indeholder endvidere regler om visse foreninger. Lo-
vens kapitel 13 finder således anvendelse på arbejdsgiverforeninger, fag-
foreninger og andre faglige sammenkomster, der har til hovedformål at va-
retage de økonomiske konsekvenser for den erhvervsgruppe, som med-
lemmerne hører til. Herudover finder kapitlet anvendelse på foreninger,
hvis midler hovedsagelig består af bidrag fra de føromtalte foreninger, så-
fremt foreningen har som et formål at varetage de økonomiske interesser
for den erhvervsgruppe, som medlemmerne hører til, jf. fondslovens § 2,
stk. 1. Fondsloven omfatter dog ikke foreninger, hvis aktiver ikke oversti-
ger 250.000 kr., jf. fondslovens § 2, stk. 2.
Om baggrunden for at indsætte regler om visse foreninger i fondsloven
fremgår af fondslovens forarbejder, jf. Folketingstidende 1983-84, Tillæg
A, sp. 3101-3102, at kun et ubetydeligt antal af arbejdsmarkedets konflikt-
fonde var blevet anmeldt til registrering i forbindelse med fondsregistre-
ringen som følge af, at disse fondsdannelser var organiserede som forenin-
ger eller dele heraf. De pågældende foreninger blev derfor omfattet af et
kapitel i fondsloven bl.a. med henblik på ikke at stille disse fondsdannelser
væsentligt anderledes end de øvrige fonde, som er omfattet af fondsloven.
Fondslovens kapitel 13 indeholder nærmere regler om vedtægter, ledelse,
pligt til at afgive årsregnskab, revision mv.
5
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 52: Udkast til forslag til ændring af lov om fonde og visse foreninger, fra erhvervs- og vækstministeren
Der findes ikke i dag regler om registrering af foreninger, der er omfattet
af fondslovens kapitel 13, herunder om registrering af personer, der har en
bestemmende indflydelse i foreningen.
2.X.2. Justitsministeriets overvejelser
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/849 af 20. maj 2015
om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle sy-
stem til hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme, om ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 648/2012 og om op-
hævelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF samt
Kommissionens direktiv 2006/70/EF (herefter 4. hvidvaskdirektiv eller di-
rektivet) fastsætter regler, der har til formål at forebygge anvendelsen af
finansielle systemer i EU-landene til hvidvask og terrorfinansiering. Det
fremgår af direktivets præambelbetragtning nr. 14, at nøjagtige og opdate-
rede oplysninger om den reelle ejer af en juridisk enhed omfattet af direk-
tivet er af afgørende betydning for at kunne spore kriminelle, som ellers
kan skjule deres identitet bag selskabsstrukturer.
Ifølge definitionsbestemmelsen i direktivets artikel 3, stk. 6, litra c, skal
reelle ejere af fonde forstås på samme måde som reelle ejere af såkaldte
truster, der er nærmere beskrevet i direktivets artikel 3, stk. 6, litra b. Det
fremgår heraf, at reelle ejere er stifteren, forvalteren og protektoren, hvis
der findes en sådan. Herudover anses begunstigede eller, såfremt de en-
keltpersoner, der nyder godt af det juridiske arrangement eller den juridi-
ske enhed, endnu ikke kendes, den gruppe personer, i hvis hovedinteresse
det juridiske arrangement eller den juridiske enhed er oprettet eller funge-
rer, som reelle ejere. Endelig anses enhver anden fysisk person, der i sidste
ende udøver kontrol gennem direkte eller indirekte ejerskab eller ved hjælp
af andre midler, som værende reel ejer.
Som anført i lovforslagets pkt. 2.1.1 [jf. det lovforslag, som Erhvervs- og
Vækstministeriet udsendte i høring den 20. oktober 2015], fremgår det af
direktivets artikel 30, stk. 1, at medlemsstaterne skal sikre, at selskaber og
andre juridiske enheder på deres område pålægges at indhente og opbevare
oplysninger om deres reelle ejere. Direktivets artikel 30, stk. 2, pålægger
medlemsstaterne at sikre, at kompetente myndigheder og finansielle efter-
retningstjenester kan få rettidig adgang til oplysningerne. Herudover fast-
sætter direktivets artikel 30, stk. 3, at disse oplysninger skal opbevares i et
centralt register. Medlemsstaterne skal endvidere sikre, at oplysningerne er
tilgængelige for kompetente myndigheder, forpligtede enheder inden for
6
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 52: Udkast til forslag til ændring af lov om fonde og visse foreninger, fra erhvervs- og vækstministeren
rammerne af de i direktivet fastsatte kundekendskabsprocedurer og for
personer og organisationer, der kan godtgøre at have en legitim interesse
heri.
Det fremgår af direktivets præambelbetragtning nr. 22, at risikoen for
hvidvask af penge og finansiering af terrorisme ikke er ens i alle tilfælde,
og at der derfor bør anvendes en holistisk risikobaseret tilgang. Det frem-
går endvidere af præambelbetragtning nr. 27, at der ved anvendelsen af di-
rektivet skal tages hensyn til de kendetegn og behov, der gør sig gældende
for mindre, forpligtede enheder, som falder ind under direktivet, og sikres
en passende behandling i forhold til deres særlige behov.
Justitsministeriet har på denne baggrund overvejet, i hvilket omfang ikke-
erhvervsdrivende fonde og de af fondsloven omfattede foreninger er om-
fattet af forpligtelsen til at registrere reelle ejere, jf. 4. hvidvaskdirektivs
artikel 30.
2.X.2.1.
Det må på baggrund af hvidvaskdirektivets artikel 30, stk. 1,
sammenholdt med direktivets artikel 3, stk. 6, litra c, lægges til grund, at
registreringspligten i direktivets artikel 30 også omfatter fonde. Det be-
mærkes i den forbindelse, at det fremgår af direktivets præambelbetragt-
ning nr. 12, at medlemsstaterne med henblik på at sikre effektiv gennem-
sigtighed skal sørge for, at det bredest mulige spektrum af juridiske enhe-
der, der er stiftet eller oprettet af en hvilken som helst mekanisme på deres
område, er omfattet af pligten til at registrere reelle ejere.
Det er på denne baggrund Justitsministeriets vurdering, at ikke-
erhvervsdrivende fonde, der er omfattet af fondsloven, herunder fonde,
hvis aktiver udgør mindre end 1 mio. kr., er omfattet af 4. hvidvaskdirek-
tivs regler om registrering af fondens reelle ejere til et centralt register,
selvom sådanne fonde er kendetegnet ved at være selvejende institutioner,
der ikke som sådan har en ejergruppe.
Tilsvarende gælder efter Justitsministeriets opfattelse i forhold til de fonde
og selvejende institutioner, der er undtaget fra fondsloven i medfør af lo-
vens § 1, stk. 4, nr. 1-3 og nr. 6-7, og de fonde, som efter Civilstyrelsens
beslutning er undtaget helt eller delvist fra fondslovens anvendelsesområ-
de, jf. lovens § 1, stk. 5.
Det bemærkes, at efter fondslovens § 1, stk. 4, nr. 4 og 5, undtages fonde,
der er omfattet af lov om erhvervsdrivende fonde, eller som specifikt er
7
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 52: Udkast til forslag til ændring af lov om fonde og visse foreninger, fra erhvervs- og vækstministeren
undtaget fra nævnte lov, fra fondslovens anvendelsesområde. Registre-
ringspligten for disse fonde vil blive reguleret af de foreslåede bestemmel-
ser i § 3, stk. 3, og § 21 a i lov om erhvervsdrivende fonde, jf. lovforsla-
gets § 3, nr. 2 og 4.
2.X.2.2.
De foreninger, der er omfattet af fondslovens kapitel 13, har ty-
pisk væsentlige lighedstræk med de fonde, som er omfattet af fondsloven,
med den forskel at de er organiseret som foreninger frem for som fonde.
Fondsloven indeholder således regler, der i vidt omfang stiller disse for-
eninger på samme måde som de fonde, der er omfattet af fondsloven, her-
under i forhold til oprettelse, drift og årsregnskabspligt.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at de foreninger, som er omfattet
af fondsloven, må anses som omfattet af forpligtelsen til at registrere op-
lysninger om reelle ejere til et centralt register.
2.X.3. Den foreslåede ordning
Med henblik på at gennemføre artikel 30, stk. 1-3, i 4. hvidvaskdirektiv for
så vidt angår juridiske enheder omfattet af fondsloven, herunder de fonde,
der kun er omfattet af visse af fondslovens bestemmelser, jf. lovens § 1,
stk. 6, samt de fonde og selvejende institutioner, der er helt eller delvist
undtaget fra fondsloven i medfør af lovens § 1, stk. 4, nr. 1-3 og nr. 6-7, el-
ler § 1, stk. 5, foreslås det, at der indsættes en bestemmelse i fondslovens §
4 om registrering af reelle ejere i Erhvervsstyrelsens register. En tilsvaren-
de regel foreslås fastsat for de foreninger, der er omfattet af fondsloven, jf.
den foreslåede bestemmelse i fondslovens § 52. Det bemærkes, at en til-
svarende bestemmelse ligeledes foreslås gennemført for så vidt angår er-
hvervsdrivende fonde, jf. herved lovforslagets § 3, nr. 4.
De foreslåede bestemmelser vil indebære, at ikke-erhvervsdrivende fonde
og de foreninger, der er omfattet af fondslovens § 2, omfattes af pligten til
at registrere oplysninger i det register over reelle ejere i danske selskaber,
som udvikles af Erhvervsstyrelsen. Registeret har efter direktivet til formål
at sikre nøjagtige og opdaterede oplysninger om de reelle ejere af sådanne
fonde og foreninger til brug for at kunne spore kriminelle, som ellers kan
skjule deres identitet bag selskabsstrukturer.
Det foreslås endvidere, at der i fondslovens § 5 og § 52 a indsættes be-
stemmelser, der definerer, hvad der skal forstås ved reelle ejere af hen-
holdsvis fonde og foreninger omfattet af fondsloven.
8
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 52: Udkast til forslag til ændring af lov om fonde og visse foreninger, fra erhvervs- og vækstministeren
Den foreslåede bestemmelse i § 5 fastslår således, at reelle ejere af fonde
udgøres af den eller de fysiske personer, der kontrollerer fonden eller den,
eller de fysiske personer, på hvis vegne en transaktion eller en aktivitet
gennemføres, herunder fondens ledelse – dvs. bestyrelses- og eventuelle
direktionsmedlemmer – særligt begunstigede personer og andre personer, i
hvis hovedinteresse fonden er oprettet eller fungerer. En tilsvarende be-
stemmelse foreslås indført for så vidt angår erhvervsdrivende fonde, jf.
herved lovforslagets § 3, nr. 4.
Den foreslåede bestemmelse i § 52 a fastslår, at reelle ejere i de omfattede
foreninger er den eller de fysiske personer, der ejer eller kontrollerer for-
eningen, eller på hvis vegne en transaktion eller aktivitet gennemføres,
herunder foreningens stifter, ledelse, begunstigede og personer, i hvis ho-
vedinteresse foreningen er oprettet eller fungerer.
De foreslåede bestemmelser i §§ 5 og 52 a gennemfører definitionen af re-
elle ejere i artikel 3, stk. 6, litra c, i 4. hvidvaskdirektiv.
I overensstemmelse med den foreslåede regulering for så vidt angår er-
hvervsdrivende fonde foreslås der indsat strafbestemmelser, der giver mu-
lighed for at pålægge de omfattede fonde og foreninger bøder for mang-
lende overholdelse af pligten til at registrere oplysninger om deres reelle
ejere til Erhvervsstyrelsens it-system eller af pligten til efter anmodning at
give disse oplysninger samt oplysninger om fondens eller foreningens for-
søg på at identificere dens reelle ejere til Statsadvokaten for Særlig Øko-
nomisk og International Kriminalitet, til Civilstyrelsen eller til andre of-
fentlige myndigheder i forbindelse med varetagelsen af myndighedernes
tilsyns- eller kontrolopgaver.
Der henvises til lovforslagets § X, nr. 3-8, og bemærkningerne hertil.
Herunder har Justitsministeriet fundet anledning til at foretage en enkelt
teknisk justering af fondslovens § 1, stk. 4, nr. 5. Der henvises herom til
lovforslagets § X, nr. 2, og bemærkningerne hertil.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § X
(Lov om fonde og visse foreninger)
9
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 52: Udkast til forslag til ændring af lov om fonde og visse foreninger, fra erhvervs- og vækstministeren
Til nr. 1
De ændringer af fondsloven, der foreslås i dette lovforslag, er bl.a. nød-
vendiggjort som følge af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2015/849 af 20. maj 2015 om forebyggende foranstaltninger mod anven-
delse af det finansielle system til hvidvask af penge eller finansiering af
terrorisme, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 648/2012 og om ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2005/60/EF samt Kommissionens direktiv 2006/70/EF (herefter 4. hvid-
vaskdirektiv eller direktivet).
Det foreslås derfor, at der indsættes en EU-note i fondsloven, som henviser
til ”dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/849 af 20.
maj 2015, EU-Tidende 2015, nr. L 141, side 73, om forebyggende foran-
staltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvask af penge
eller finansiering af terrorisme, om ændring af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 648/2012 og om ophævelse af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF samt Kommissionens direktiv
2006/70/EF”, som delvist implementeres i dansk ret ved lovforslaget.
Til nr. 2
Det fremgår af § 1, stk. 4, nr. 5, i fondsloven, at loven ikke omfatter fonde,
der i medfør af § 1, stk. 4 og 5, i lov om erhvervsdrivende fonde ikke er
omfattet af denne lov.
Ved lov nr. 712 af 25. juni 2014 blev lov om erhvervsdrivende fonde er-
stattet af en ny hovedlov, hvori § 1, stk. 4 og 5, med visse justeringer blev
flyttet til § 3.
Det foreslås på den baggrund, at § 1, stk. 4, nr. 5, i fondsloven justeres, så-
ledes at den fremover henviser til § 3 i lov om erhvervsdrivende fonde.
Den foreslåede ændring er alene af redaktionel karakter.
Til nr. 3
Ikke-erhvervsdrivende fonde, der har aktiver for under 1 mio. kr., og som
således kun er omfattet af visse af fondslovens bestemmelser, jf. fondslo-
vens § 1, stk. 6, er omfattet af forpligtelsen i 4. hvidvaskdirektiv til at regi-
strere oplysninger om reelle ejere til et centralt register.
10
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 52: Udkast til forslag til ændring af lov om fonde og visse foreninger, fra erhvervs- og vækstministeren
Det foreslås derfor, at fondslovens § 1, stk. 6, ændres, således at den angi-
ver, at de foreslåede bestemmelser i fondslovens §§ 4 og 5 (lovforslagets §
X, nr. 5), finder anvendelse for fonde, der har aktiver for under 1 mio. kr.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at disse fonde skal have kendskab
til og registrere reelle ejere i det register over reelle ejere, som udvikles af
Erhvervsstyrelsen. Endvidere skal fondene på anmodning give oplysninger
om deres reelle ejere samt om fondenes forsøg på at identificere dens reel-
le ejere til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Krimina-
litet og til andre offentlige myndigheder, hvis disse myndigheder vurderer,
at oplysningerne er nødvendige for deres varetagelse af tilsyns- eller kon-
trolopgaver.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i lovforslagets pkt.
2.X.2.1 og 2.X.3 samt til lovforslagets § X, nr. 5 og bemærkningerne her-
til.
Til nr. 4
Som følge af 4. hvidvaskdirektiv, skal juridiske enheder, herunder fonde,
have kendskab til deres reelle ejere og disse reelle ejeres rettigheder.
Det foreslås på denne baggrund, at der indsættes et nyt stk. 8 i fondslovens
§ 1, der præciserer, at de foreslåede bestemmelser i fondslovens §§ 4 og 5
(lovforslagets § X, nr. 5) om registrering af reelle ejere også skal finde an-
vendelse på de fonde og øvrige selvejende institutioner, der er undtaget fra
fondsloven i medfør af lovens § 1, stk. 4, nr. 1, 2, 3, 6 eller 7, selvom
fondsloven i øvrigt ikke finder anvendelse på disse fonde og øvrige selv-
ejende institutioner.
Den foreslåede bestemmelse indebærer i sammenhæng med lovforslagets §
X, nr. 5, at disse fonde og øvrige selvejende institutioner skal have kend-
skab til og registrere reelle ejere i det register over reelle ejere, som udvik-
les af Erhvervsstyrelsen. Endvidere skal fondene og de øvrige selvejende
institutioner på anmodning give oplysninger om deres reelle ejere samt om
fondenes forsøg på at identificere dens reelle ejere til Statsadvokaten for
Særlig Økonomisk og International Kriminalitet og til andre offentlige
myndigheder i forbindelse med myndighedens varetagelse af tilsyns- eller
kontrolopgaver.
11
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 52: Udkast til forslag til ændring af lov om fonde og visse foreninger, fra erhvervs- og vækstministeren
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i lovforslagets pkt.
2.X.2.1 og 2.X.3 samt til lovforslagets § X, nr. 5 og bemærkningerne her-
til.
Til nr. 5
Det foreslås, at der indsættes et nyt kapitel 3 i fondsloven om registrering
og definition af reelle ejere.
Den foreslåede bestemmelse i fondslovens
§ 4
fastsætter de nærmere reg-
ler om indhentelse af oplysninger om reelle ejere samt registrering heraf i
Erhvervsstyrelsens it-system.
I fondslovens
§ 4, stk. 1,
foreslås det, at fonde skal indhente oplysninger
om deres reelle ejere, herunder de reelle ejeres beføjelser.
Oplysninger om fondens reelle ejere omfatter bl.a. de reelle ejeres fulde
navn, fødselsdato, nationalitet og bopælsland. Endvidere skal fonden have
kendskab til de reelle ejeres beføjelser i forhold til fonden, herunder arten
og omfanget heraf.
Det foreslås som
stk. 2,
at oplysningerne om fondenes reelle ejere skal re-
gistreres hurtigst muligt efter, at den pågældende person er blevet reel ejer
eller ikke længere er reel ejer. Bestemmelsen lader det være op til en kon-
kret vurdering, hvor længe fonden kan vente med at registrere oplysnin-
gerne fra det tidspunkt, hvor fonden får kendskab til oplysningerne. Det
må dog lægges til grund, at fonden ikke uden særlig anerkendelsesværdig
grund kan vente flere dage med at foretage registreringen af dens reelle
ejere. En tilsvarende regel foreslås fastsat for så vidt angår de erhvervsdri-
vende fonde, jf. lovforslagets § 3, nr. 4.
Med henblik på, at Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International
Kriminalitet og andre relevante offentlige myndigheder altid har adgang til
mest mulig information om fondenes reelle ejerskab, foreslås det, at fon-
den skal opbevare oplysninger om dens reelle ejere i mindst 5 år efter det
reelle ejerskabs ophør. Det foreslås endvidere, at fonden skal opbevare op-
lysninger om forsøg på identifikation af reelle ejere i mindst 5 år efter
gennemførelsen af identifikationsforsøget. Der forudsættes fastsat nærme-
re regler herom i den bekendtgørelse, som Erhvervsstyrelsen bemyndiges
til at udstede i medfør af den foreslåede bestemmelse i fondslovens § 4,
stk. 4. Det bemærkes, at forpligtelsen til at opbevare oplysninger om for-
12
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 52: Udkast til forslag til ændring af lov om fonde og visse foreninger, fra erhvervs- og vækstministeren
søg på identifikation af reelle ejere samt kravet om, at disse oplysninger og
oplysninger om reelle ejere skal opbevares i mindst 5 år, ikke følger direk-
te af direktivet. En sådan forpligtelse vurderes imidlertid at være en forud-
sætning for, at de kompetente myndigheder kan føre det fornødne tilsyn
med, at de omfattede fonde mv. lever op til direktivets krav om registre-
ring af reelle ejere, herunder gør de nødvendige bestræbelser for at identi-
ficere deres reelle ejere.
Med det foreslåede
stk. 3,
der gennemfører artikel 30, stk. 2, i 4. hvidvask-
direktiv, forpligtes de omfattede fonde til efter anmodning at give oplys-
ninger om de reelle ejere, samt om udførte forsøg på at fremskaffe oplys-
ninger om fondens reelle ejere til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og
International Kriminalitet. Herudover skal oplysningerne gives til andre
offentlige myndigheder, når de fremsætter anmodning herom i forbindelse
med de pågældende myndigheders varetagelse af tilsyns- eller kontrolop-
gaver. Dette gælder bl.a. Civilstyrelsen, der er fondsmyndighed for så vidt
angår ikke-erhvervsdrivende fonde.
Denne del af bestemmelsen har primært til formål at sikre, at navnlig
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet til en-
hver tid har adgang til aktuelle og opdaterede oplysninger om fondens re-
elle ejere. Det forudsættes, at Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og In-
ternational Kriminalitet og andre offentlige myndigheder alene vil indhen-
te oplysninger direkte fra de omfattede fonde i det omfang, oplysningerne
ikke i forvejen er tilgængelige i Erhvervsstyrelsens it-system.
Endelig foreslås det i
stk. 4,
at Erhvervsstyrelsen bemyndiges til at fastsæt-
te nærmere regler om registrering og offentliggørelse af oplysninger i Er-
hvervsstyrelsens it-system i henhold til den foreslåede bestemmelse i stk.
1. For nærmere herom henvises til de almindelige bemærkninger i lovfors-
lagets pkt. 2.1.3 og pkt. 2.2.3 [jf. det lovforslag, som Erhvervs- og Vækst-
ministeriet udsendte i høring den 20. oktober 2015] samt lovforslagets § 3,
nr. 4, og § 11, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
Den foreslåede bestemmelse i fondslovens
§ 5
definerer, hvad der forstås
ved reelle ejere af de af loven omfattede fonde. Bestemmelsen gennemfø-
rer artikel 3, stk. 6, litra c, jf. litra b, i 4. hvidvaskdirektiv.
Ikke-erhvervsdrivende fonde er selvejende og har således ingen ejere i tra-
ditionel forstand. En fonds reelle ejere må efter 4. hvidvaskdirektiv bl.a.
forstås som de personer, der har kontrollerende indflydelse i fonden.
13
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 52: Udkast til forslag til ændring af lov om fonde og visse foreninger, fra erhvervs- og vækstministeren
Det fastslås således i den foreslåede bestemmelse, at reelle ejere, som i
medfør af direktivet skal registreres i Erhvervsstyrelsens it-system, udgø-
res af fondens ledelse – herunder bestyrelsesmedlemmer, direktionsmed-
lemmer udpeget i henhold til fondslovens § 11, stk. 3, og personer, der er
ansat til at administrere fondens midler – samt fysiske personer, der er be-
gunstigede af fonden (herunder navnlig større uddelingsmodtagere) eller,
såfremt de enkeltpersoner, der nyder godt af fondens aktiviteter, endnu ik-
ke kendes af fonden, den gruppe personer, i hvis hovedinteresse fonden er
oprettet eller fungerer.
Særligt for så vidt angår personer, der er særligt begunstigede af fonden,
bemærkes, at disse alene anses som reelle ejere, hvis de har ret til at mod-
tage en ikke ubetydelig andel af den juridiske persons midler. Det afgøres
efter en konkret og individuel vurdering, om en person er særligt begunsti-
get af fonden. Det må antages, at almindelige uddelingsmodtagere, der
alene modtager én eller ganske få uddelinger af begrænset økonomisk
værdi i forhold til fondens samlede aktivmasse, ikke skal registreres i Er-
hvervsstyrelsens it-system.
Det bemærkes, at en ikke-erhvervsdrivende fonds stifter ikke anses som
reel ejer af fonden, idet en fonds stifter i dansk ret ikke kan have nogen
former for ejerbeføjelser over fondens midler. Stifteren vil dog kunne be-
tragtes som en reel ejer, hvis stifteren er medlem af fondens bestyrelse.
Væsentlige gavegivere, jf. fondslovens § 1, stk. 3, der ikke er medlemmer
af fondens bestyrelse, betragtes heller ikke som reelle ejere af en ikke-
erhvervsdrivende fond, idet væsentlige gavegivere sidestilles med fondens
stifter. Væsentlige gaver og bidrag, der ydes i forbindelse med fondens
stiftelse, vil i øvrigt skulle oplyses i fondens vedtægter, jf. fondslovens § 6,
stk. 1, nr. 2.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.X.2 og 2.X.3 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 6
Med henblik på at sikre en effektiv overholdelse af pligten til at registrere
oplysninger om de ikke-erhvervsdrivende fondes reelle ejere i Erhvervs-
styrelsens it-system, er det nødvendigt at kunne sanktionere de fonde, der
14
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 52: Udkast til forslag til ændring af lov om fonde og visse foreninger, fra erhvervs- og vækstministeren
ikke overholder forpligtelsen til at registrere og opbevare oplysninger om
deres reelle ejere, jf. den foreslåede bestemmelse i fondslovens § 4, stk. 2.
Det er ud fra tilsvarende betragtninger nødvendigt at kunne sanktionere de
fonde, der på trods af de foreslåede regler ikke efter anmodning giver op-
lysninger om deres reelle ejerskab samt om forsøg på at identificere dens
reelle ejere til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kri-
minalitet eller til andre offentlige myndigheder, herunder Civilstyrelsen,
når de pågældende myndigheder vurderer, at oplysningerne er nødvendige
for deres varetagelse af tilsyns- eller kontrolopgaver.
Det foreslås derfor, at overtrædelse af den foreslåede forpligtelse i fonds-
lovens § 4, stk. 2 og 3, jf. lovforslagets § X, nr. 5, kan straffes med bøde i
medfør af fondslovens § 43.
Til nr. 7
De foreninger, der er omfattet af fondslovens kapitel 13, er også omfattet
af forpligtelsen i 4. hvidvaskdirektiv til at registrere oplysninger om reelle
ejere til et centralt register.
Det foreslås på denne baggrund, at der indsættes to nye bestemmelser som
§§ 52 og 52 a i fondsloven, som fastsætter de nærmere regler herom. Be-
stemmelserne svarer i vidt omfang til de foreslåede bestemmelser i fonds-
lovens §§ 4 og 5 (lovforslagets § X, nr. 5), der vedrører fonde. For nærme-
re om de foreslåede bestemmelsers indhold henvises der derfor til be-
mærkningerne til lovforslagets § X, nr. 5.
Reelle ejere af sådanne foreninger kan – foruden ledelsen – være andre
medlemmer af foreningen, der har ejerbeføjelser i forhold til foreningen,
herunder hvis medlemmets interesser varetages i særlig grad, eller hvis
foreningen er oprettet eller fungerer i det pågældende medlems hovedinte-
resse.
I modsætning til den foreslåede bestemmelse i § 5 vedrørende fonde, vil
foreningens stifter skulle anses som reel ejer og vil således være omfattet
af registreringspligten i 4. hvidvaskdirektiv. Det skyldes, en stifter af en
forening i modsætning til en stifter af en fond ikke vil være afskåret fra at
have ejerbeføjelser over foreningens midler.
Til nr. 8
15
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 52: Udkast til forslag til ændring af lov om fonde og visse foreninger, fra erhvervs- og vækstministeren
Det er ud fra samme betragtninger som nævnt i bemærkningerne til lov-
forslagets § X, nr. 6, nødvendigt at kunne sanktionere de foreninger, der
ikke overholder deres forpligtelser i henhold til de foreslåede bestemmel-
ser i fondslovens § 52, stk. 2 og 3.
På den baggrund foreslås § 54 affattet således, at også overtrædelse af de
foreslåede bestemmelser i fondslovens § 52, stk. 2 og 3, jf. lovforslagets §
X, nr. 6, kan straffes med bøde.
16