Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 377
Offentligt
1664583_0001.png
14. september 2016
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning om ændring af Forordning (EU) Nr. 345/2013 om europæiske
venturekapitalfonde (EuVECA) og Forordning (EU) Nr. 346/2013
om europæiske sociale iværksætterfonde (EuSEF)
1. Resumé
Kommissionen har den 14. juli 2016 fremsat forslag til revision af
EuVECA- og EuSEF-forordningen. Forslaget er fremsat for at fremme
målene i kapitalmarkedsunionen om at mindske fragmenteringen af kapi-
talmarkederne i Europa og fjerne lovgivningsmæssige hindringer for fi-
nansiering af virksomhederne gennem skabelsen af et reelt indre kapital-
marked.
Formålet med forslaget er at øge investeringerne i små og mellemstore
virksomheder samt i sociale virksomheder gennem EuVECA- og EuSEF-
fonde ved at give større forvaltere lov til at forvalte EuVECA- og EuSEF-
fonde, fjerne dobbelte registreringskrav, mindske omkostningerne for
EuVECA- og EuSEF-fonde og udvide gruppen af aktiver, som EuVECA-
fondene kan investere i.
Regeringen støtter overordnet forslaget om revision af EuVECA- og Eu-
SEF-forordningen.
2. Baggrund
Kommissionen har den 14. juli 2016 fremsat forslag til revision af Euro-
pa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 345/2013 af 17. april
2013 om europæiske venturekapitalfonde (herefter "EuVECA-
forordningen") og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
346/2013 af 17. april 2013 om europæiske sociale iværksætterfonde (her-
efter "EuSEF-forordningen"). Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel
114 i Traktaten om den Europæiske Union (TEUF) og skal behandles ef-
ter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294, hvor Rådet
og Europa-Parlamentet er medlovgivere.
Forslaget er en central del af handlingsplanen for udviklingen af kapital-
markedsunion og indgår i Kommissionens program for målrettet og ef-
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 377: Grund- og nærhedsnotat vedr. europæiske venturekapitalfonde (EuVECA) og europæiske sociale iværksætterfonde, fra erhvervs- og vækstministeren
1664583_0002.png
2/6
fektiv regulering (REFIT
1
initiativet). Revisionen af EuVECA- og Eu-
SEF-forordningen er derfor et prioriteret tiltag for Kommissionen i for-
bindelse med arbejdet med etablering af kapitalmarkedsunionen.
Forslaget inddrager blandt andet input fra en offentlig høring om revision
af EuVECA- og EuSEF-forordningen foretaget mellem den 30. septem-
ber 2015 og 6. januar 2016.
3. Formål og indhold
Betegnelsen ”EuVECA” er reserveret for særlige venturekapitalfonde,
som kun må være selvforvaltende eller forvaltes af registrerede forvalte-
re. Det vil sige forvaltere, hvis samlede forvaltede aktiver ikke overskri-
der de tærskelværdier på 100 mio. EUR uden gearing eller 500 mio. EUR
med gearing, der er fastsat i artikel 3, stk. 2, litra b), i direktiv
2011/61/EU
2
(eller ”FAIF-direktivet”). En EuVECA skal ligeledes opfyl-
de særlige krav til dens investeringsmål, dens porteføljesammensætning
og til de investorer, der kan investere i en EuVECA. En EuVECA skal
investere mindst 70 pct. af sin kapital i små og mellemstore virksomhe-
der, og de må kun markedsføres overfor professionelle investorer.
Tilsvarende er betegnelsen ”EuSEF” reserveret for særlige fonde, der in-
vesterer i sociale virksomheder, og som opfylder de samme krav som an-
ført ovenfor.
Formålet med forslaget er at ensrette registreringskrav og mindske om-
kostningerne for EuVECA- og EuSEF-fonde for at gøre det lettere og bil-
ligere at drive virksomhed med EuVECA’er og EuSEF’er og dermed
styrke det indre marked for venturekapitalfonde og sociale iværksætter-
fonde. Dermed skal forslaget øge udbuddet af risikovillig kapital til små-
og mellemstore- samt sociale virksomheder gennem EuVECA- og Eu-
SEF-fonde som et alternativ til lånefinansiering gennem banker.
De væsentlige elementer i forslaget er:
Større forvaltere skal kunne forvalte EuVECA- og EuSEF-fonde
Efter gældende EuVECA- og EuSEF-forordning er det kun registrerede
forvaltere af alternative investeringsfonde, som holder sig under tærskel-
værdien
3
i artikel 3, stk. 2, litra b) i FAIF-direktivet, som må oprette og
forvalte EuVECA’er og EuSEF’er.
1
Kommissionen 2016 Regulatory Fitness and Performance programme initiative (COM
(2014) 368 final).
2
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/61/EU af 8. juni 2011 om forvaltere af
alternative investeringsfonde og om ændring af direktiv 2003/41/EF og 2009/65/EF
samt forordning (EF) nr. 1060/2009 og (EU) nr. 1095/2010.
3
Overordnet må de samlede forvaltede aktiver ikke overstige en tærskelværdi på 500
mio. EUR.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 377: Grund- og nærhedsnotat vedr. europæiske venturekapitalfonde (EuVECA) og europæiske sociale iværksætterfonde, fra erhvervs- og vækstministeren
1664583_0003.png
3/6
Hvis forvalteren efter de gældende regler forvalter aktiver, der overskri-
der tærskelværdierne på 100 mio. EUR uden gearing eller 500 mio. EUR
med gearing, skal forvalteren godkendes og må ikke længere oprette nye
EuVECA’er eller EuSEF’er. Forvalteren kan dog fortsat forvalte de
EuVECA’er, og EuSEF’er, som forvalteren forvaltede, før forvalteren
overskred tærskelværdierne.
Det foreslås, at også de store forvaltere med godkendelse skal kunne op-
rette og forvalte EuVECA’er og EuSEF’er. Det forventes, at de store for-
valtere vil kunne realisere stordriftsfordele, hvilket vil kunne mindske de
gebyrer, investorerne skal betale for forvaltningsydelsen.
Endvidere vil forvaltere, der er godkendte efter FAIF-direktivet, kunne
markedsføre EuVECA- og EuSEF-fonde over for de professionelle og in-
stitutionelle investorer, som de i forvejen har kontakt til, og dermed op-
muntre disse til at investere i EuVECA- og EuSEF-fonde. Således kan
der blive mere risikovillig kapital til rådighed for investeringer i små og
mellemstore virksomheder samt i sociale virksomheder.
Udvide gruppen af kvalificerede virksomheder, som EuVECA- og EuSEF-
fondene kan investere i.
Den gældende definition af en porteføljevirksomhed findes i EuVECA-
og EuSEF-forordningen og anfører i hovedtræk, at virksomheden ikke må
være børsnoteret, højst må have 250 ansatte og højst må have en årlig
omsætning på 50 mio. EUR eller en balance på højst 43 mio. EUR.
Det foreslås, at udvide definitionen af porteføljevirksomheder til virk-
somheder, der enten er ikke-børsnoteret med højst 499 ansatte, eller små
og mellemstore virksomheder, der er børsnoterede på et SMV-
vækstmarked
4
og har en markedsværdi på under 200 mio. EUR. Det fore-
slås endvidere at tillade opfølgende investeringer i selskaber, der ikke
længere opfylder betingelserne for at være kvalificeret porteføljevirk-
somhed, men som gjorde det på tidspunktet for den første investering.
Udvidelsen vil tillade EuVECA- og EuSEF-fondene at investere på og
dermed fremme udviklingen af SMV-vækstmarkeder. Ligeledes gives in-
vestorerne adgang til porteføljer med større diversificering og potentielt
lavere risiko.
Fjerne dobbelte registreringskrav ved virksomhed, mindske omkostnin-
gerne for EuVECA- og EuSEF-fonde
I dag kræves at forvaltere af EuVECA’er både registreres som en forval-
ter af alternative investeringsonde (FAIF) efter FAIF-loven og derudover
opfylder registreringsprocedurerne i EuVECA forordningen. Det foreslås,
4
Et SMV-vækstmarked defineres i henhold til artikel 4(1) af direktiv 2014/65/EU af 15.
maj 2014 om markeder for finansielle instrumenter og om ændring af direktiv
2002/92/EF og direktiv 2011/61/EU (MiFID II).
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 377: Grund- og nærhedsnotat vedr. europæiske venturekapitalfonde (EuVECA) og europæiske sociale iværksætterfonde, fra erhvervs- og vækstministeren
1664583_0004.png
4/6
at en forvalter af en EUVECA kun skal opfylde procedurerne i EuVECA
forordningen. Forslaget indeholder derfor regler for proceduren for regi-
strering af en EuVECA eller en EuSEF i hjemlandet med henblik på at
ensrette registreringsprocessen i alle EU-medlemsstaterne. Samtidig fore-
slås to forbud: 1) et værtsland må ikke stille forudgående krav til en
EuVECA eller EuSEF, som ønsker at påbegynde markedsføring af sine
andele i det pågældende land og 2) eksplicit forbud mod, at værtslandet
må stille krav om gebyrer eller andre afgifter i forbindelse med markeds-
føringen.
Endelig foreslås det, at ESMA udarbejder udkast til reguleringsmæssige
tekniske standarder for metoder til beregning af, hvad der udgør et til-
strækkeligt kapitalgrundlag, således at størrelsen og forståelsen af ”det
tilstrækkelige kapitalgrundlag” for en forvalter eller en selvforvaltende
fond ensrettes i alle medlemsstaterne.
4. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget. Det er for-
ventningen, at Europa-Parlamentet generelt vil være positivt over for
Kommissionens forslag.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at det indre marked for venturekapitalfonde og
for fonde for sociale iværksættere er fragmenteret, og at der er behov for
en yderligere indsats for at styrke den europæiske ramme for tilvejebrin-
gelse af midler fra sådanne fonde på tværs af grænserne. Forordningsfor-
slaget forventes at føre til yderligere konvergens og et styrket indre mar-
ked for venturekapitalfonde og for fonde for sociale iværksættere. Disse
mål kan kun nås gennem en indsats på EU-plan.
Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet. Det vurderes at være væsentligt at styrke det indre
marked for venturekapitalfonde og sociale iværksætterfonde. Det formål
kan bedst opfyldes ved EU-regulering.
6. Gældende dansk ret
Den eksisterende lovgivning findes i EuVECA- og EuSEF-forordningen,
der er direkte anvendelige i dansk ret. Der er ikke yderligere dansk lov-
givning om EuVECA- og EuSEF-fonde.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser for
dansk ret.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 377: Grund- og nærhedsnotat vedr. europæiske venturekapitalfonde (EuVECA) og europæiske sociale iværksætterfonde, fra erhvervs- og vækstministeren
1664583_0005.png
5/6
Forslaget medfører ikke nye opgaver for Finanstilsynet. Det forventes, at
der vil blive behov for udvikling af Finanstilsynets IT-systemer som følge
af forslaget, dog er omfanget uvist på nuværende tidspunkt. Det vedrører
umiddelbart videreudvikling af eksisterende rapporteringssystemer til Fi-
nanstilsynet og til ESMA. Herudover forventes forslaget ikke at medføre
væsentlige statsfinansielle og administrative konsekvenser for det offent-
lige.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Reglerne i forslaget forventes at bidrage til mere lige vilkår for at rejse
kapital for små og mellemstore- samt sociale virksomheder i EU gennem
EuVECA- og EuSEF-fonde.
Forslaget har ifølge Kommissionen til formål at mindske byrderne og
omkostningerne i forbindelse med grænseoverskridende drift af EuVE-
CA- og EuSEF-fonde og derved bidrage til at øge den mængde risikovil-
lig kapital, der er til rådighed for små og mellemstore virksomheder samt
sociale virksomheder på kapitalmarkederne.
Der forventes på den baggrund positive samfundsøkonomiske konse-
kvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Reglerne i forslaget forventes at mindske omkostningerne i forbindelse
med grænseoverskridende drift af EuVECA- og EuSEF-fonde. Det for-
ventes også, at store forvaltere vil kunne realisere stordriftsfordele, når de
får adgang til at forvalte EuVECA- og EuSEF-fonde, idet de vil kunne
forvalte en fond billigere, dels fordi de kan have ledig kapacitet, dels for-
di de har viden om den type investeringer i forvejen.
Det vurderes, at forslaget vil reducere de administrative byrder for er-
hvervslivet.
8. Høring
Kommissionens forslag til revision af EuVECA- og EuSEF-forordningen
har været i skriftlig høring i EU-Specialudvalget for den finansielle sektor
med frist for bemærkninger den 29. juli 2016.
Nedenfor sammenfattes hovedindholdet af det indkomne høringssvar fra
Dansk Venturekapital og Private Equity Forening (DVCA).
DVCA stillede sig overordnet positiv over for forslaget som et hele men
vurderer, at tiltagene næppe vil medføre væsentligt øget antal EuVECA-
/EuSEF-registreringer i Danmark. Dette henset til, at særligt EuVECA al-
lerede nyder stor opbakning i Danmark blandt forvaltere. Endvidere op-
fatter DVCA forslaget om forbud mod gebyrer som særligt positivt, idet
det har været nævnt som et stort problem for branchen.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 377: Grund- og nærhedsnotat vedr. europæiske venturekapitalfonde (EuVECA) og europæiske sociale iværksætterfonde, fra erhvervs- og vækstministeren
1664583_0006.png
6/6
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er på nuværende tidspunkt ikke kendskab til de andre medlemsstaters
holdninger til dette forslag, da forhandlingerne endnu ikke er begyndt.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter overordnet forslaget, da det er i dansk interesse, at det
indre marked for venturekapitalfonde og sociale iværksætterfonde styr-
kes. Ligeledes formodes øget fleksibilitet af EuVECA- og EuSEF-
betegnelserne at kunne fremme deres anvendelse yderligere.
Regeringen støtter, at forvaltere under FAIF-direktivet kan anvende og
markedsføre EuVECA og EuSEF til deres kunder, da det er et positivt til-
tag, ikke alene henset til øget brug af EuVECA’er og EuSEF’er, men og-
så fordi forvaltere under FAIF-regimet allerede har de nødvendige kom-
petencer.
Regeringen støtter, at der er lagt op til, at porteføljekravene gøres mere
fleksible ved blandt andet at øge antallet af ansatte i en porteføljevirk-
somhed, der kan investeres i og give adgang til visse børsnoterede virk-
somheder samt opfølgende investeringer.
Regeringen støtter forslaget om yderligere harmonisering af definitioner
og begreber på tværs af lovgivning og ensretning af registreringsproces-
ser.
Regeringen støtter forslaget om at indføre et forbud mod, at værtslandet
kan pålægge gebyrer ved grænseoverskridende markedsføring.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Forslaget indgår som led i udmøntningen af handlingsplanen for kapital-
markedsunionen, der har været forelagt Folketingets Europaudvalg forud
for ECOFIN den 6. oktober 2015 samt den 30. oktober 2015.