Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 375
Offentligt
1663573_0001.png
NOTAT
September 2016
Dansk høringssvar vedr. gennemgang (Fitness Check) af EU’s for-
bruger- og markedsføringslovgivning
Kommissionen igangsatte den 12. maj 2016 en offentlig høring, der ved-
rører gennemgang af forbruger og markedsføringslovgivningen. Gennem-
gangen omfatter seks direktiver (Direktivet om urimelig handelspraksis
(2005/29/EF), Direktivet om forbrugerbeskyttelse i forbindelse med angi-
velse af priser på forbrugsvarer (98/6/EF), Direktivet for vildledende og
sammenlignende reklame (2006/114/EF), Direktivet om søgsmål med
påstand om forbud på området for beskyttelse af forbrugernes interesser
(2009/22/EF), Direktivet om forbrugerkøb (1999/44/EF) og Direktivet om
urimelige kontraktregler (93/13/EØF)). Derudover dækker høringen også
Direktivet om forbrugerrettigheder (2011/83/EU) og supplerer dermed
den igangværende evaluering af direktivet.
Formålet med gennemgangen af direktiverne er at vurdere, om de virker
efter hensigten og ikke medfører utilsigtede konsekvenser. Evalueringen
af direktiverne foretages i lyset af kriterier om effektivitet, sammenhæng,
relevans og merværdi på europæisk plan. Resultatet af høringen vil danne
grundlag for fremtidige politiske tiltag på området, f.eks. hvis der findes
behov for modernisering af reglerne. Fristen for høringen er den 12. sep-
tember 2016, og regeringen har udarbejdet et samlet dansk høringssvar.
I høringssvaret støtter regeringen formålet med Kommissionens gennem-
gang af EU’s forbruger- og markedsføringslovgivning. Det er centralt, at
lovgivningen sikrer den rette balance mellem hensynet til forbrugerne og
virksomhederne. Regeringen mener derfor, at gennemgangen er nødven-
dig for at forbedre den gældende lovgivning ved særligt at reducere unød-
vendige byrder for erhvervslivet, og sikre et hensigtsmæssigt beskyttel-
sesniveau for forbrugerne.
Regeringen understreger i høringssvaret, at det er vigtigt at evaluere lov-
givningen i lyset af den teknologiske og adfærdsvidenskabelige udvikling.
Igennem det seneste årti er sket en digital udvikling, som bl.a. giver for-
brugerne mulighed for at sammenligne produkter, priser og dele bruger-
anmeldelser online. Forbrugerne har således fået mulighed for aktivt at
afsøge et marked for de bedste og billigste produkter og service, og for de
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 375: Regeringens høringssvar vedr. gennemgang (Fitness Check) af EU’s forbruger- og markedsføringslovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
erhvervsdrivende betyder det større konkurrence på markedet. Den tekno-
logiske udvikling skaber i nogle tilfælde udfordringer for virksomheder-
ne, som kan være usikre på, om de med deres markedsføring holder sig
inden for lovens rammer. De mange nye muligheder for kommunikation
og markedsføring skaber desuden udfordringer for myndighederne i deres
håndhævelse af lovgivningen. Der er således behov for, at lovgivningen
kan håndtere de nye muligheder, der er opstået for markedsføring på di-
verse online platforme, fx de sociale medier.
Det er vigtigt med en moderne forbruger- og markedsføringslovgivning,
der også medvirker til at gøre forbrugerne aktive og ikke pålægger virk-
somhederne unødvendige byrder. Der er i dag en større viden om, hvor-
dan man ud fra adfærdsvidenskaben kan få forbrugere til at træffe aktive
valg til gavn for dem selv, væksten og konkurrencen på markedet.
Regeringen opfordrer Kommissionen til at gennemgå de oplysningsfor-
pligtelser, der følger af de ovennævnte direktiver, som er en del af fitness
checket, men også e-handelsdirektivet (2000/31/EF), som ikke er medta-
get i høringen. E-handelsvirksomheder skal i dag leve op til en lang række
informationsforpligtelser, der skal gives til forbrugeren på forskellige
stadier i løbet af en købssituation. For virksomhederne er oplysningsfor-
pligtelserne en stor administrativ byrde, og på trods af at oplysningerne
skal hjælpe forbrugerne, betyder den ofte store mængde af information, at
det i praksis kan blive uoverskueligt for forbrugeren at sætte sig ind i
samtlige oplysninger. Regeringen foreslår på den baggrund, at oplys-
ningsforpligtelserne strømlines, så overskueligheden øges for forbruger-
ne, og virksomhederne ikke pålægges unødvendige byrder ved online
salg.
Uensartet implementering og håndhævelse af EU’s forbruger- og mar-
kedsføringsregler på tværs af EU-landene giver en uens konkurrencesitua-
tion. Derfor understreger regeringen vigtigheden af den igangværende
revision af forbrugerbeskyttelsessamarbejdet (forslag til forordning om
samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse
af lovgivning om forbrugerbeskyttelse (KOM (2016) 283). Det har længe
været en dansk prioritet at styrke forordningen om forbrugerbeskyttelses-
samarbejdet. For det første er det vigtigt at forbrugerne er trygge, når de
køber varer eller ydelser i andre EU-lande, hvis det digitale indre marked
skal fungere. For det andet er det helt centralt for virksomhederne, at der
er lige konkurrencevilkår på det indre marked. Det kræver bl.a., at alle
lande håndhæver de fælles EU-regler ensartet.
For at sikre ensartet implementering og håndhævelse af EU’s forbruger-
og markedsføringslovgivning mener regeringen desuden, at vejledninger
om fortolkning af lovgivning skal offentliggøres samtidig med ny lovgiv-
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 375: Regeringens høringssvar vedr. gennemgang (Fitness Check) af EU’s forbruger- og markedsføringslovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
ning. På den måde vil virksomheder, forbrugere og håndhævelsesmyn-
digheder kende til intentionen bag de enkelte bestemmelser i lovgivnin-
gen. Ift. vejledninger, der kommer efter lovgivning er trådt i kraft, fx som
følge af ny retspraksis fra EU-domstolen, understreger regeringen vigtig-
heden i, at medlemsstaterne inddrages i udformningen af de nye vejled-
ninger.
For så vidt angår de specifikke bemærkninger til de enkelte direktiver, der
er underlagt et Fitness Check, lægger regeringen særligt vægt på følgen-
de:
Direktivet om urimelig handelspraksis (2005/29/EF)
Regeringen pointerer bl.a., at der er et behov for at vurdere direk-
tivet om urimelig handelspraksis i forhold til den teknologiske ud-
vikling, der er sket siden 2005, hvor direktivet blev vedtaget, da
særligt markedsføring på sociale medier har udviklet sig på en
måde, som direktivet ikke tager højde for.
Direktivet om forbrugerbeskyttelse i forbindelse med angivelse af
priser på forbrugsvarer (98/6/EF)
Regeringen støtter regler om prisoplysninger for varer. Der er dog
behov for at opdatere reglerne, da de er vedtaget i 1998. Der er
derfor ikke taget stilling til, hvorvidt de gælder både i fysiske bu-
tikker og på nettet.
Direktivet om søgsmål med påstand om forbud på området for be-
skyttelse af forbrugernes interesser (2009/22/EF)
Danske håndhævelsesmyndigheder har ikke anvendt direktivet, da
myndighederne anvender beføjelserne i forbrugerbeskyttelsesfor-
ordningen til at komme erhvervsdrivendes grænseoverskridende
overtrædelser til livs. Ud fra Kommissionens princip om bedre re-
gulering, mener regeringen derfor, at direktivet enten skal fjernes
eller indarbejdes i forordningen om forbrugerbeskyttelsessamar-
bejde.
Direktivet om forbrugerkøb (1999/44/EF)
Regeringen pointerer, at reklamationsreglerne og formodningsreg-
len i et af Kommissionen fremsat forslag til direktiv om onlinesalg
og andre former for fjernsalg på nogle punkter afviger fra forbru-
gerkøbsdirektivet.
Direktivet om urimelige kontraktregler (1993/13/EØF)
Regeringen støtter regler om urimelige kontraktvilkår. De danske
myndigheder er ikke bekendt med, at der behov for yderligere til-
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 375: Regeringens høringssvar vedr. gennemgang (Fitness Check) af EU’s forbruger- og markedsføringslovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
tag på området, hvilket må tages til indtægt for, at reglerne virker
efter hensigten.
Direktiv om forbrugerrettigheder (2011/83/EU)
Regeringen gør opmærksom på, at adskillige erhvervsorganisatio-
ner har rejst problemstillingen om forbrugernes ret til at returnere
brugte varer til de erhvervsdrivende efter direktivet. Regeringen
opfordrer på den baggrund Kommissionen til at overveje reglen i
lyset af de kriterier om effektivitet, relevans og merværdi, som
anvendes i forbindelse med Kommissionens Fitness Check.