Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 363
Offentligt
1659855_0001.png
Priser på
hotelværelser
Juli 2016
Stikprøveundersøgelse af
prisdannelsen på hotelværel-
ser solgt via bookingportaler
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Stikprøveundersøgelse af prisdannelse på hotelværelser solgt via bookingportaler fra juli 2016, fra erhvervs- og vækstministeren
1659855_0002.png
Priser på hotelværelser
Stikprøveundersøgelse af prisdannelsen på hotelværel-ser solgt via bookingportaler
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf.: +45 41 71 50 00
E-mail: [email protected]
Juli 2016
Stikprøveundersøgelsen
er udarbejdet af
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Stikprøveundersøgelse af prisdannelse på hotelværelser solgt via bookingportaler fra juli 2016, fra erhvervs- og vækstministeren
1659855_0003.png
Indhold
Kapitel 1
Nu har hoteller forskellige priser på bookingportaler ................................................................... 4
1.1
1.2
1.3
Undersøgelsen ........................................................................................................................................................ 4
Resultater ..................................................................................................................................................................
5
Internationalt
perspektiv .................................................................................................................................. 6
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Stikprøveundersøgelse af prisdannelse på hotelværelser solgt via bookingportaler fra juli 2016, fra erhvervs- og vækstministeren
1659855_0004.png
SIDE 4
KAPITEL 1 NU HAR HOTELLER FORSKELLIGE PRISER PÅ BOOKINGPORTALER
Kapitel 1
Nu har hoteller forskellige priser på bookingporta-
ler
Hotelbookingportalerne har for et års tid siden ændret deres prisklausuler over for hotellerne.
De nye klausuler betyder, at prisen på et bestemt hotelværelse kan være forskellig på de for-
skellige portaler. Der er dermed skabt mulighed for konkurrence mellem portalerne.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har i to måneder indsamlet priser på bestemte værelser
på 12 hoteller. Resultatet er, at mindst halvdelen af hotellerne har forskellige priser på porta-
lerne.
Nu viser en stikprøveundersøgelse, at hotellernes priser i mange tilfælde er forskellige på
bookingportalerne. De ændrede klausuler har derfor tilsyneladende haft en effekt i markedet.
Baggrunden for undersøgelsen er, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i august 2015 be-
sluttede at indstille videre sagsskridt
i forhold til bookingportalernes aftaler med de danske
hoteller. Det skete, fordi bookingportalerne af egen drift havde ændret den prisklausul, der
tidligere gav anledning til betænkeligheder, fordi den var egnet til at begrænse konkurrencen
mellem
bookingportaler. Den nye smallere prisklausul, der kun gælder hotellernes egne
hjemmesider, gav efter styrelsens vurdering ikke i sig selv tilstrækkelig grund til at forfølge
sagen yderligere.
Der er blevet stillet spørgsmålstegn ved, om de indgåede tilsagn ville have nogen betydning
for priserne og dermed på konkurrencen mellem bookingportalerne.
1.1
Undersøgelsen
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen besluttede derfor at gennemføre en mindre stikprøve-
undersøgelse af prisdannelsen, når hotelværelser sælges via bookingportaler.
Undersøgelsen er gennemført ved, at indhente daglige priser på et værelse på samme hotel på
forskellige portaler. Priserne er indhentet på samme tidspunkt hver dag i en periode på to
måneder på 12 forskellige hoteller, der alle optræder på de tre største bookingportaler.
Værelser og hoteller er udvalgt ud fra følgende kriterier:
Resultatet af undersøgelsen er, at fire af hotellerne tager samme pris på alle tre portaler i
størstedelen af perioden, to hoteller tager næsten samme pris,
mens de resterende seks
hotel-
ler har forskellige priser på én eller flere portaler i det meste af perioden.
»
Et repræsentativt udsnit af de danske hoteller. Dvs. at hotellerne er en blanding af store
og/eller kædetilknyttede hoteller, mellemstore hoteller og mindre hoteller, og en blanding
af hoteller i hovedstaden og provinsen.
»
Fuldstændigt sammenlignelige værelser (fx standard dobbeltværelse inkl. morgenmad og
gratis afbestilling).
»
De udvalgte og sammenlignelige værelser for de 12 hoteller figurerer på de tre største
bookingportaler (booking.com, hotels.com og hrs.com).
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Stikprøveundersøgelse af prisdannelse på hotelværelser solgt via bookingportaler fra juli 2016, fra erhvervs- og vækstministeren
1659855_0005.png
SIDE 5
PRISER PÅ HOTELVÆRELSER
Data er indhentet én gang i døgnet, og der er i alle tilfælde søgt på en enkeltstående overnat-
ning fra den 29.-30.
juni 2016 for to voksne på de udvalgte værelser/hoteller fra de tre
bookingportaler. Data er indhentet i perioden 17. marts 2016 til og med 17. maj 2016.
Tabel
1.1
Observationer
Hotel
Hotel 1, København
Hotel 2, Aarhus
Hotel 3, København
Hotel 4, Aalborg
Hotel 5, København
Hotel 6, Aalborg
Hotel 7, København
Hotel 8, Århus
Hotel 9, Aalborg
Hotel 10, Odense
Hotel 11, Sønderjylland
Hotel 12, Nordsjælland
Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
1.2
Resultater
Antal dage (observationer) Antal dage med ens priser Antal dage med prisafvigel- Antal dage med unik pris på
på alle tre portaler
se på en enkelt portal
alle tre portaler
61
61
61
24
61
61
61
61
61
61
61
61
1
-
61
-
51
5
61
-
61
-
-
-
59
53
-
-
9
-
-
60
-
-
61
-
1
8
-
24
1
56
-
1
-
61
-
61
Tabel
1.2
Priser
Hotel
For de resterende hoteller med forskellige priser, varierer
den gennemsnitlige
prisforskel
mellem 16 kr. og 346 kr. pr. overnatning, jf. tabel 1.2.
For så vidt angår to af hotellerne (Hotel 1 og 2) er prisvariansen meget lille (under 1 kr.),
hvorfor de bør tælles med i gruppen af hoteller, som har ens priser.
Gennemsnitlig
værelsespris (på
tværs af portaler
over tid)
1.295,1
898,1
1.977,7
1.908,4
1.366,3
Gennemsnitlig afvigelse
fra maks. til min. i kr.
Antal dage med prisafvigelse
på en enkelt portal
Hotel 1, København
Hotel 2, Aarhus
Hotel 3, København
Hotel 4, Aalborg
Hotel 5, København
0,10
0,20
-
129,36
16,39
0,01 %
0,02 %
0,00 %
7,22 %
1,15 %
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Stikprøveundersøgelse af prisdannelse på hotelværelser solgt via bookingportaler fra juli 2016, fra erhvervs- og vækstministeren
1659855_0006.png
SIDE 6
KAPITEL 1 NU HAR HOTELLER FORSKELLIGE PRISER PÅ BOOKINGPORTALER
Hotel 6, Aalborg
Hotel 7, København
Hotel 8, Århus
Hotel 9, Aalborg
Hotel 10, Odense
Hotel 11, Sønderjylland
Hotel 12, Nordsjælland
Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
1.400,4
1.242,5
1.228,5
1.225,0
1.117,6
1.386,9
1.237,3
151,02
-
100,00
-
151,56
186,21
346,38
11,48 %
0,00 %
8,37 %
0,00 %
14,93 %
15,97 %
33,23 %
Resultaterne peger således på, at de tilsagn som bookingportalerne afgav, har haft effekt, idet
man efter de oprindelige prisklausuler ikke ville kunne se forskellige priser på bookingporta-
lerne.
Da de enkelte hoteller kan have forskellige priser på de forskellige bookingportaler, kan det
ofte betale sig for forbrugerne at tjekke mere end én portal, før de booker et værelse.
1.3
Internationalt perspektiv
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens beslutning om at indstille yderligere undersøgelser af
bookingportalmarkedet var på linje med den tilsagnsaftale, som Sverige, Italien og Frankrig i
samråd med Kommissionen havde forhandlet på plads i foråret 2015.
Som en følge af tilsagnsaftalerne blev konkurrencesager mod den ene af de store bookingpor-
taler lukket i de tre lande. Derefter ændrede den anden af bookingportalerne frivilligt sine
aftalevilkår, hvorefter ingen andre europæiske lande åbnede yderligere sager mod de to.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vi også i fremtiden have øget fokus på bookingportal-
markedet og effekterne af de afgivne tilsagn.
I november 2015 blev der indgået en aftale mellem Kommissionen og direktørerne for alle de
nationale konkurrencemyndigheder om en ”stand still”-periode på et år. Den skulle bruges til
at undersøge effekterne af bookingportalernes ændrede prisklausul, og aftalen er mundet ud i
et fælleseuropæisk samarbejde, der tilrettelægges af Kommissionen.