Forslag
til
Lov om markedsføring
Kapitel 1 Indledende bestemmelser
Lovens anvendelsesområde
§ 1.
Loven finder anvendelse på privat erhvervsvirksomhed samt på offentlig virksomhed, i det omfang der udbydes produkter
på markedet.
Stk. 2.
§ 3, § 4, § 8 og § 13 finder ikke anvendelse på finansielle virksomheder, i det omfang erhvervs- og vækstministeren har
udstedt regler på det pågældende område.
Stk. 3.
§§ 14 og 15 finder ikke anvendelse på finansielle virksomheder.
Definitioner
§ 2.
I denne lov forstås ved:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
”Forbruger”: En juridisk eller fysisk person, der hovedsagelig handler uden for sit erhverv.
”Erhvervsdrivende”: En fysisk eller juridisk person, der udøver virksomhed som handlende, håndværker eller indu-
stridrivende eller udøver et liberalt erhverv, og enhver, der handler i en erhvervsdrivendes navn eller på en er-
hvervsdrivendes vegne.
”Produkt”: En vare eller tjenesteydelse, herunder fast ejendom, rettigheder og pligter.
”Handelspraksis”: En handling, udeladelse, adfærd eller fremstilling, kommerciel kommunikation, herunder reklame
og markedsføring, foretaget af en erhvervsdrivende med direkte relation til promovering, salg eller udbud af et
produkt til forbrugerne.
”Transaktionsbeslutning”: En beslutning, der træffes af en forbruger, om hvorvidt, hvordan og på hvilke betingelser
forbrugeren vil købe, foretage fuld eller delvis betaling for, beholde eller afhænde et produkt eller udøve en afta-
lemæssig rettighed i forbindelse med produktet, uanset om forbrugeren beslutter at foretage en transaktion eller at
undlade dette.
”Væsentlig forvridning af forbrugernes økonomiske adfærd”: Anvendelse af en handelspraksis, som mærkbart ind-
skrænker forbrugerens evne til at træffe en informeret beslutning, hvorved forbrugeren træffer en transaktionsbe-
slutning, som vedkommende ellers ikke ville have truffet.
”Adfærdskodeks”: En aftale eller et regelsæt, der ikke følger af love eller administrative bestemmelser, hvorigen-
nem den erhvervsdrivendes adfærd fastlægges, og ifølge hvilken denne forpligtes til at overholde kodeksen i for-
bindelse med en eller flere former for handelspraksis eller inden for en eller flere erhvervssektorer.
”Kodeksindehaver”: Et organ, herunder en erhvervsdrivende eller gruppe af erhvervsdrivende, som er ansvarlig for
udformningen og opdateringen af en adfærdskodeks eller for at overvåge, at kodeksen overholdes af de parter,
som har forpligtet sig i henhold til denne.
”God erhvervsskik”: standarden for de særlige færdigheder og den omhu, som en erhvervsdrivende med rimelig-
hed kan forventes at udvise over for forbrugerne, og som står i rimeligt forhold til hæderlig markedspraksis eller
det generelle princip om god tro inden for den erhvervsdrivendes virkefelt. Begrebet dækker det samme som be-
grebet ”erhvervsmæssig diligenspligt”, der benyttes i direktivet om urimelig handelspraksis.
”Købsopfordring”: En kommerciel kommunikation, hvori produktets karakteristika og pris er oplyst på en måde,
som er passende i forhold til det anvendte kommercielle kommunikationsmiddel, og hvorved forbrugeren sættes i
stand til at foretage et køb.
”Utilbørlig påvirkning”: Udnyttelse af magtposition i forhold til forbrugeren til at udøve pres selv uden anvendelse
eller trusler om anvendelse af fysisk vold på en måde, som væsentligt begrænser forbrugerens evne til at træffe
en informeret beslutning
.
”Lovreguleret erhverv”: En eller flere former for erhvervsmæssig virksomhed, når der enten direkte eller indirekte
ifølge love eller administrative bestemmelser kræves bestemte erhvervsmæssige kvalifikationer for at optage eller
udøve denne virksomhed eller en form heraf.
”Gebyr”: En betaling for en særlig tjeneste, funktion eller ydelse, som knytter sig til købet af et produkt, og som ik-
ke har karakter af betaling for en selvstændig ydelse.
”Samtykke”: Enhver frivillig, specifik og informeret viljetilkendegivelse.
”Elektronisk post”: Enhver meddelelse i form af tekst, stemmegengivelse, lyd eller billede, som sendes via et of-
fentligt kommunikationsnet, og som kan lagres i nettet eller i modtagerens terminaludstyr, indtil meddelelsen hen-
tes af modtageren.