Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 359
Offentligt
1659469_0001.png
Til parterne på høringslisten
Dato: 11. juli 2016
Sag: POL-14/06431-112
Sagsbehandler: /mcm
Høring over markedsføringsloven
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sender hermed udkast til forslag til
lov om markedsføring i høring.
KONKURRENCE- OG
FORBRUGERSTYRELSEN
ERHVERVS- OG
Den tidligere regering nedsatte ultimo 2014 et udvalg om markedsfø-
ringsloven, der fik til opgave at foretage et gennemgribende eftersyn af
markedsføringsloven, herunder at udarbejde et udkast til en forenklet og
overskuelig markedsføringslov der, inden for rammerne af EU-
reguleringen, skaber de bedste forudsætninger for velfungerende marke-
der. Udvalget er endvidere blevet bedt om at sikre, at lovforslaget som
udgangspunkt ikke går videre, end Danmark er EU-retligt forpligtet til.
Regeringens lovforslag er baseret på markedsføringslovsudvalgets udkast
til en ny markedsføringslov.
Af centrale elementer i lovudkastet kan fremhæves følgende:
God skik:
Lovudkastet viderefører reglerne om god skik inden for
som uden for anvendelsesområdet af direktivet om urimelig han-
delspraksis. Den gældende markedsføringslovs bestemmelse om
god skik deles således op i to adskilte bestemmelser: Én bestem-
melse, der regulerer god skik for forhold, der ikke tager sigte på at
beskytte forbrugernes økonomiske interesser, f.eks. forhold mel-
lem erhvervsdrivende samt forhold vedrørende smag og anstæn-
dighed, og én bestemmelse for forhold, der tager sigte på at be-
skytte forbrugernes økonomiske interesser.
Vildledning:
Lovudkastet viderefører reglerne om vildledning.
Lovudkastet indebærer, at den gældende markedsføringslovs § 3
om forbud mod vildledning deles op i flere selvstændige bestem-
melser: én om vildledende handlinger, én om vildledende udela-
delser og én om aggressiv handelspraksis.
Skjult reklame og købsopfordringer:
Lovudkastet viderefører reg-
lerne om skjult reklame og købsopfordringer. Lovudkastet inde-
bærer, at den gældende markedsføringslovs bestemmelser om
skjult reklame og købsopfordringer indarbejdes i den nye selv-
stændige bestemmelse om vildledende udeladelser.
Uanmodede henvendelser:
Lovudkastet indfører lempeligere reg-
ler for uanmodet elektronisk post i visse indbyrdes forhold mel-
lem to erhvervsdrivende, hvor der er et særligt praktisk behov for
VÆKSTMINISTERIET
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 359: Høring af forslag til lov om markedsføring, fra erhvervs- og vækstministeren
1659469_0002.png
at kunne kommunikere elektronisk mellem de erhvervsdrivende,
uden der nødvendigvis er et forudgående formelt samtykke.
Vejledning:
Lovudkastet ophæver bestemmelsen, der forpligter
erhvervsdrivende til at give en vejledning i forbindelse med salg
af produkter. En tilsvarende pligt vil i langt de fleste tilfælde følge
af lovens vildledningsbestemmelser, ligesom der gælder en vej-
ledningspligt efter købeloven, som kan håndhæves efter markeds-
føringslovens god skik bestemmelser.
Børn og unge:
Lovudkastet viderefører de gældende regler vedrø-
rende markedsføring rettet mod børn og unge. Lovudkastet inde-
bærer, at den gældende bestemmelse opdeles, så en del af be-
stemmelsen indarbejdes i den nye bestemmelse, der regulerer god
markedsføringsskik, og så de strafbelagte forbud mod at opfordre
til vold, indtagelse af rusmidler eller anden farlig adfærd i han-
delspraksis rettet mod børn og unge opretholdes i en selvstændig
bestemmelse.
Forbuddet mod indholdsløse garantier:
Lovudkastet ophæver den
gældende markedsføringslovs forbud mod indholdsløse garantier.
Indholdsløse garantier er herefter alene reguleret af lovens bilag 1,
der opregner specifikke former for handelspraksis, som altid anses
for vildledende eller aggressive og lovens bestemmelser om vild-
ledning.
Prisoplysninger:
Med lovudkastet erstattes bestemmelsen vedrø-
rende pligten til at oplyse priser ved salg af varer og tjenesteydel-
ser af en ny bestemmelse, hvorefter en erhvervsdrivende i sin
handelspraksis klart og tydeligt skal oplyse om prisen efter nær-
mere fastsatte regler.
Organiseret rabat:
Lovudkastet ophæver den gældende markeds-
føringslovs bestemmelse, der forpligter erhvervsdrivende til at
skilte med organiseret rabat.
Kontrolundersøgelser på stedet:
Lovudkastet opdaterer i overens-
stemmelse med den gældende konkurrencelovs § 18 bestemmel-
sen om, at Forbrugerombudsmanden kan foretage kontrolunder-
søgelser til brug for behandling af klager, der er oversendt fra
håndhævelsesmyndigheder i andre EU-lande.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal anmode om eventuelle be-
mærkninger til lovforslaget senest den 24. august 2016. Høringssvaret
bedes sendt til
[email protected].
Med venlig hilsen
Susanne Aamann
Chefkonsulent
2