Til parterne på høringslisten
Dato: 11. juli 2016
Sag: POL-14/06431-112
Sagsbehandler: /mcm
Høring over markedsføringsloven
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sender hermed udkast til forslag til
lov om markedsføring i høring.
KONKURRENCE- OG
FORBRUGERSTYRELSEN
ERHVERVS- OG
Den tidligere regering nedsatte ultimo 2014 et udvalg om markedsfø-
ringsloven, der fik til opgave at foretage et gennemgribende eftersyn af
markedsføringsloven, herunder at udarbejde et udkast til en forenklet og
overskuelig markedsføringslov der, inden for rammerne af EU-
reguleringen, skaber de bedste forudsætninger for velfungerende marke-
der. Udvalget er endvidere blevet bedt om at sikre, at lovforslaget som
udgangspunkt ikke går videre, end Danmark er EU-retligt forpligtet til.
Regeringens lovforslag er baseret på markedsføringslovsudvalgets udkast
til en ny markedsføringslov.
Af centrale elementer i lovudkastet kan fremhæves følgende:
God skik:
Lovudkastet viderefører reglerne om god skik inden for
som uden for anvendelsesområdet af direktivet om urimelig han-
delspraksis. Den gældende markedsføringslovs bestemmelse om
god skik deles således op i to adskilte bestemmelser: Én bestem-
melse, der regulerer god skik for forhold, der ikke tager sigte på at
beskytte forbrugernes økonomiske interesser, f.eks. forhold mel-
lem erhvervsdrivende samt forhold vedrørende smag og anstæn-
dighed, og én bestemmelse for forhold, der tager sigte på at be-
skytte forbrugernes økonomiske interesser.
Vildledning:
Lovudkastet viderefører reglerne om vildledning.
Lovudkastet indebærer, at den gældende markedsføringslovs § 3
om forbud mod vildledning deles op i flere selvstændige bestem-
melser: én om vildledende handlinger, én om vildledende udela-
delser og én om aggressiv handelspraksis.
Skjult reklame og købsopfordringer:
Lovudkastet viderefører reg-
lerne om skjult reklame og købsopfordringer. Lovudkastet inde-
bærer, at den gældende markedsføringslovs bestemmelser om
skjult reklame og købsopfordringer indarbejdes i den nye selv-
stændige bestemmelse om vildledende udeladelser.
Uanmodede henvendelser:
Lovudkastet indfører lempeligere reg-
ler for uanmodet elektronisk post i visse indbyrdes forhold mel-
lem to erhvervsdrivende, hvor der er et særligt praktisk behov for
VÆKSTMINISTERIET