Opklarende spørgsmål til Kommissionens forslag om geoblocking
26. august 2016
EU-Kommisionens forslag til forordning om geoblocking er uklart på en lang række områder.
Det gælder bl.a. hvilke forbrugerregler, der gælder, hvem der ansvar for salg af varer, der er
lovlige i et land men ulovlige i et andet, momsbetaling m.v. Dansk Erhverv har samlet neden-
stående spørgsmål, der bør afklares inden den videre politiske drøftelse.
”Salgspligt og indgreb i kontraktfriheden”
1.
Kan det bekræftes, at artikel 4 i EU-Kommissionens forslag til forordning om geoblocking
indfører en de facto salgspligt for netbutikkerne, således at netbutikker ikke fremover vil
kunne afvise at sælge til forbrugere i andre EU-lande, de ikke normalt sælger til? Også
selvom årsagen er, at virksomhederne ikke selv vurderer, det vil være rentabelt for dem at
være til stede på de pågældende markeder?
Begrundelse
EU-Kommissionen bruger ikke ordet ”salgspligt” men taler om at forbrugerne har ret til ikke
at blive afvist.
2.
Hvis EU-Kommissionens forslag til forordning om geoblocking vedtages i den ordlyd, den
er fremsat, vil netbutikkerne da kunne afvise at sælge til forbrugere i andre EU-lande, hvis
de kan påvise, at der er økonomiske tab forbundet med det?
3.
EU-Kommissionens forslag til forordning om geoblocking indfører en de facto salgspligt
men ikke en leveringspligt. Hvordan vurderes sandsynligheden for at geoblockingforslaget
vil blive udvidet med en leveringspligt?
Begrundelse
EU-Kommissionen har i flere dokumenter antydet, at en leveringspligt kan komme på tale
senere, men ikke er aktuel nu. Forbrugerorganisationer og flere magtfulde medlemmer af Eu-
ropa-Parlamentet ønsker en leveringspligt. En leveringspligt i hele EU vil få store økonomi-
ske konsekvenser for netbutikkerne, særligt de små og mellemstore virksomheder.
LRA/BDA
Side 1/8
Dato: 26. august
Sagsnr.: SAG-2015-01412