Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 356
Offentligt
1659038_0001.png
Dato: 26. august 2016
Til:
Erhvervsstyrelsen
Masnedøgade 20
2100 København Ø
Telefon: 39 17 40 00
Mail: [email protected]
Høring af udkast til bkg om administration af planloven i forbindelse med internatio-
nale naturbeskyttelsesområder (Sag nr 2016-6893)
I udkastet indarbejdes bestemmelser om planlægning i de internationale naturbeskyttelsesom-
råder. Det er en følge af regeringens beslutning om ændring af ressort områder: Bestemmel-
serne om planlægning i de internationale naturbeskyttelsesområder flyttes fra Miljø- og føde-
vareministeriet, til Erhvervs- og Vækstministeriet.
Det har siden beslutningen om ændring af ressort områderne været vores opfattelse, at der
var tale om en ren overflytning af dette ressortområde til Erhvervsstyrelsen – uden at ændre i
bestemmelsernes substans eller beskyttelsesniveau. Vi kan imidlertid nu konstatere, at man
samtidigt med ændring af ministeriernes ressortområder ophæver forbuddet for kommunerne,
mod at planlægge veje, sommerhuse og udlægge byzone i de internationale naturbeskyttel-
sesområder.
Vi forstår således af svaret på vores forespørgsel til Erhvervsstyrelsen under høringsperioden,
at
"planlægningsforbuddet ikke er blevet videreført i udkastet til bekendtgørelsen, da det
ikke er et direktivbaseret krav, og da det er i tråd med den politiske linje om at reducere
overimplementering af EU-lovgivning i national lovgivning".
Vi tager svaret til efterretning, men finder det beklageligt at man i forbindelse med overførsel
af et ressortområde fra Miljø- og fødevareministeriet til Erhvervs- og vækstministeriet udtager
så væsentlige planlægningsmæssige bestemmelser, uden på nogen måde at omtale det
i
følge-
brevet til høringen
Det er fuldstændig rigtigt, at planlægningsforbuddet ikke er en direktivforpligtelse. Forbuddet
var en landskabelig beskyttelse af de internationale naturbeskyttelsesområder, som sikrede at
man ikke ville kunne ødelægge de landskabelige værdier i de internationale naturbeskyttelses-
områder, ved at lave veje, udlægge byzone og sommerhusområder i områderne. Og der var en
mulighed for at tillade fravigelser i særlige tilfælde, jf. § 5 stk. 5 i den ”gamle” bekendtgørelse
(se bilag).
Med udtagningen af planlægningsforbuddet - den såkaldte "reduktion af overimplementering" -
fjernes alle landskabelige hensyn i de internationale naturbeskyttelsesområder, forstået på den
måde, at kommunerne nu vil kunne lave ny veje, sommerhusområder og byzone i de interna-
tionale naturbeskyttelsesområder, hvis det ikke er direkte fysisk ødelæggende for de naturty-
per og plante- og dyrearter, som områderne skal tilgodese.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 356: Henvendelse af 26/8-16 fra Danmarks Naturfredningsforening, vedrørende ophævelse af den landskabelige beskyttelse af internationale naturbeskyttelsesområder
1659038_0002.png
DN har ingen forventning om, at regeringen vil genindsætte planforbuddet i den endelige be-
kendtgørelse i lyset af høringen, og vil derfor blot udtrykke en meget dyb beklagelse over fjer-
nelsen af de landskabelige hensyn i vores ypperste naturområder - der jo netop er udpeget
som "internationale naturbeskyttelsesområder" på grund af deres internationale værdier. Sam-
tidigt med at vi henleder opmærksomheden på, at det vil være uoprettelige landskabelige øde-
læggelser.
Med venlig hilsen
Bo Håkansson
[email protected]
KOPI:
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
Folketingets Miljø- og fødevareudvalg
BILAG
Oversigt over udtagningen af planlægningsforbuddet i forbindelse med ændring af ressortom-
råder
I
bekendtgørelsen
nr 1828 af 16/12/2015
under Miljø- og fødevareministeriet var planlægningsfor-
buddet med i § 5:
§ 5. De internationale naturbeskyttelsesområder skal fremgå af landsplandirektiver og kommuneplanerne, der skal indeholde
retningslinjer i overensstemmelse med denne bekendtgørelse.
Stk. 2.
I områderne må der ikke
1) udlægges nye arealer til byzone eller til sommerhusområde,
2) planlægges nye større vejanlæg eller sideanlæg i form af servicestationer, materialepladser og lign.,
3) planlægges nye eller væsentlige udvidelser af andre trafikanlæg og tekniske anlæg og lign., f.eks. lufthavne, flyveplad-
ser, jernbaner, havne, opfyldninger på søterritoriet, luftledningsanlæg, vindmølleklynger og -parker, lossepladser og anlæg
for deponering,
eller
4) udlægges nye områder til råstofindvinding på land.
Stk. 3.
Uanset bestemmelserne i stk. 2 kan der planlægges for linjeoverføringer af luftledningsanlæg gennem et internatio-
nalt naturbeskyttelsesområde, der alene er udpeget som habitatområde.
Stk. 4.
Uanset bestemmelserne i stk. 2 kan der planlægges for foranstaltninger, som vil medføre forbedringer af naturforhol-
dene i det berørte område.
Stk. 5.
Naturstyrelsen kan i særlige tilfælde tillade fravigelse af stk. 2.
Efter en ændring i februar 16 var bestemmelserne imidlertid pludselig taget ud af en revideret
bekendtgørelse nr 188 af 26/02/2016
under Miljø- og fødevareministeriet:
§ 5.
I de internationale naturbeskyttelsesområder må der ikke udlægges nye områder til råstofindvinding på land.
Stk. 2.
Naturstyrelsen kan i særlige tilfælde tillade fravigelse af stk. 1.
Og bestemmelserne er ikke overflyttet til
bekendtgørelsen under Erhvervsministeriet, der pt.
er i høring.
2