Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 347
Offentligt
1657046_0001.png
10. august 2016
Uovervejede ændringer truer brandsikkerheden
Forsvarsministeren udskød 1. juli afleveringen af Beredskabsstyrelsens forslag til en
national forebyggelsesstrategi med fokus på at minimere antallet af omkomne i brand
1
til efteråret. Folketinget besluttede i beredskabsforliget for 2013-2014
2
at udarbejde en
sådan strategi. Danske Beredskaber og SikkerhedsBranchen deltager i arbejdsgruppen
hhv. følgegruppen bag strategien, og derfor ved vi at den desværre overser en vigtig
faktor i Danmarks brandsikkerhed.
Brande i erhverv koster hvert år Danmark milliarder af kroner i form af tabte
arbejdspladser og mistet vækstpotentiale, skader på miljø og ejendom samt
produktionsforstyrrelser
3
.
Alligevel nedjusterer man på flere forskellige områder den samlede danske
brandsikkerhed:
Der skæres på både de kommunale og det statslige beredskabs økonomi
4
Reglerne for brandsikkerhed i lagerbygninger er allerede lempet, og Regeringens
vækstplan lægger op til flere ændringer
5
Kommunernes byggesagsbehandling ændres med henblik på en udlicitering til
private rådgivningsvirksomheder
6
Reglerne for brandsyn liberaliseres
7
Ingen har undersøgt, hvordan de forskellige indgreb påvirker hinanden og hvad
konsekvenserne af de mange samtidige lempelser bliver.
Danskerne kan ikke være tjent med denne usammenhængende udvikling. Derfor vil vi
bede Folketingets forsvarsudvalg, transport- og bygningsudvalg og erhvervs-, vækst- og
eksportudvalg om at forholde sig til vores forslag på disse sider.
1
2
Kilde:
Forsvarsministerens brev til Forsvarsudvalget af 1. juli 2016.
Kilde:
”Aftale om redningsberedskabet i 2013-2014”
3
Kilde:
”Brandsikkert Danmark – En national forebyggelsesstrategi”
4
Kilde:
”Aftale om kommunernes økonomi for 2015”,
s. 11.
”Stemmeaftale om udmøntningen af
besparelserne i redningsberedskabet”
tilbagerullede i marts 2016 delvist besparelserne i det statslige
beredskab.
5
Kilde:
“Vækst og udvikling i hele Danmark,”
pkt. 2.1 og
tillæg til ”Eksempelsamling om brandsikring af
byggeri”.
6
Kilde:
Lov om ændring af byggeloven.
7
Kilde:
Bekendtgørelse om brandsyn,
der 1. juli 2016 erstattede
Bekendtgørelse om brandsyn og
offentliggørelse af brandsyn foretaget i forsamlingslokaler.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 347: Henvendelse af 10/8-16 vedrørende Beredskabsstyrelsens kommende nationale forebyggelsesstrategi med fokus på at minimere antallet af omkomne i brand. fra Sikkerhedsbranchen
1657046_0002.png
10. august 2016
1 % af BNP – hvad vil vi helst betale for?
Omkostningen til brand ligger på ca. 1 % af BNP i hele den vestlige verden
8
. Det gælder
uanset om de enkelte lande har en høj grad af brandsikring og et effektivt brandvæsen
og derfor har lave omkostninger til skader, eller om de har en lav grad af brandsikring og
et mindre effektivt brandvæsen og dermed høje omkostninger til skader.
Prisen er den samme, så også i Danmark kan vi vælge mellem at betale for forebyggelse
eller for skader. SikkerhedsBranchen og Danske Beredskaber vil bede Folketinget tage en
politisk beslutning om hvordan vægtningen af forebyggelse og skadesomkostninger bør
være i Danmark.
Hvis de usammenhængende ændringer i brandsikkerhedsniveauet fortsætter, risikerer vi
at få flere brande, hvor brandvæsnet må lade bygninger brænde ned. Hver gang, en
bygning totalnedbrænder, er det til stor skade for lokalsamfundet og Danmarks luft-,
vand- og jordmiljø. En enkelt nedbrændt fabrik kan i nogle områder betyde, at et helt
lokalsamfund lammes.
Danmarks brandsikkerhed – hvad ved vi?
Der er aldrig blevet sat politiske mål for eller gennemført undersøgelser af Danmarks
brandsikkerhedsniveau. Vi har dog disse kendsgerninger:
Der udbetales hvert år 2,7 mia. kr. i erstatninger efter brandskader
9
Ingen har det fulde overblik over de økonomiske og miljømæssige afledte skader
af brand, som vi accepterer som om de er uundgåelige
Hver fjerde virksomhed, der udsættes for en større brand, genåbner aldrig i
Danmark
10
Beredskabet dimensioneres ikke i forhold til brandsikkerheden i landets bygninger
– vi ved reelt ikke, om beredskabet er i stand til at håndtere brande i alle former
for bygninger
11
Påstandene om at Danmarks krav til brandsikring af byggeriet er højere end vores
nabolandes er udokumenterede, mangelfulde og i visse tilfælde direkte
usandfærdige
Brandsikkerhedskravene i de enkelte europæiske lande er uensartede og svært
sammenlignelige. I Tyskland har hver delstat endda egne krav.
Der er allerede i dag stor metodefrihed til at opnå det krævede
brandsikkerhedsniveau, takket være de funktionsbaserede brandkrav
8
9
Kilde:
The Geneva Association World Fire Statistics
Kilde:
”Brandsikkert Danmark– En national forebyggelsesstrategi”.
10
Kilde:
”Brandsikkert Danmark– En national forebyggelsesstrategi”.
11
Kilde: Beredskabschef Rasmus Storgaard Petersen, Danske Beredskaber.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 347: Henvendelse af 10/8-16 vedrørende Beredskabsstyrelsens kommende nationale forebyggelsesstrategi med fokus på at minimere antallet af omkomne i brand. fra Sikkerhedsbranchen
1657046_0003.png
10. august 2016
Beredskabsstyrelsen vurderede i år 2000, at omkostninger til brandsikring udgør
ca. 5-6 % af den samlede byggesum
12
.
Flere lande, herunder Sverige og New Zealand, lempede for ca. 20 år siden visse
regler for brandsikkerhed i bygninger. Begge steder er man nu ved at rulle
lempelserne tilbage igen på grund af dårlige erfaringer.
Vores anbefalinger
SikkerhedsBranchen og Danske Beredskaber er ikke som udgangspunkt imod ændringer i
de parametre, der tilsammen udgør Danmarks brandsikkerhedsniveau. Vi vil dog anmode
Folketinget om at sørge for, at ændringer sker efter grundig overvejelse og baseres på
et oplyst grundlag inden vi bevæger os ned ad en farlig vej.
Vi vil derfor opfordre Folketinget til at sætte overordnede mål for Danmarks
brandsikkerhedsniveau og sikre viden om og dokumentation for at der er styr på
brandsikkerheden i Danmark. De overordnede mål kunne for eksempel omfatte:
Danmarks brandsikkerhed skal være blandt den bedste fjerdedel i EU
Ingen personer skal omkomme eller komme alvorligt til skade i brand
Ingen arbejdspladser skal gå tabt ved brand
Uerstattelige kulturværdier skal ikke gå tabt i brand
Miljøbelastningen ved brand skal halveres
Væsentlig infrastruktur må ikke lammes ved brand
Vi vil også opfordre Folketinget til at sørge for, at der gennemføres en undersøgelse af
forholdet mellem de forskellige parametre i dansk brandsikring. Undersøgelsen skal
afdække om de aktuelle tiltag indenfor parametrene stemmer overens med de vedtagne
mål. Undersøgelsen skal som minimum besvare:
Hvordan påvirker ændringer i en parameter af den danske brandsikkerhed de
øvrige parametre? Hvilken betydning har det for eksempel for beredskabets
indsatsmuligheder når brandsikringskravene til byggeriet lempes?
Hvilken betydning har besparelserne i de kommunale beredskaber for den
samlede danske brandsikkerhed på kort og lang sigt?
Hvilken betydning forventes de planlagte ændringer af byggesagsbehandlingen og
reglerne for brandsyn at få for den samlede danske brandsikkerhed?
Hvilken betydning forventes de nye regler for brandsikkerhed i højlagre og andre
lagerbygninger at få ved brand i disse konstruktioner?
Har vores nabolande gennemført ændringer der ligner dem, Danmark overvejer
henholdsvis agter at indføre, som vi kan drage erfaringer fra?
12
”De samfundsøkonomiske omkostninger ved brand,”
Beredskabsstyrelsen.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 347: Henvendelse af 10/8-16 vedrørende Beredskabsstyrelsens kommende nationale forebyggelsesstrategi med fokus på at minimere antallet af omkomne i brand. fra Sikkerhedsbranchen
1657046_0004.png
10. august 2016
Inspiration
At formulere overordnede mål for den nationale brandsikkerhed vil være nyt i Danmark,
men vores nabolande har gjort det.
Sveriges overordnede strategi er, at ”ingen ska omkomma eller skadas allvarligt
till följd av brand”
13
Norge har formuleret fem konkrete mål, der skal sikre liv, uerstattelige
kulturhistoriske værdier, kritiske samfundsfunktioner og materielle værdier mod
konsekvenserne af brand
14
Et af FN’s 17 verdensmål handler om at gøre byer, lokalsamfund og bosættelser
inkluderende, sikre, robuste og bæredygtige. Klare målsætninger på
brandområdet kan bidrage til at vi også i Danmark når dette mål
15
13
Kilde:
Ingen ska omkomma eller skadas allvarligt till följd av brand. En nationell strategi för att stärka
brandskyddet för den enskilda människan.
14
Kilde:
”Brannsikkerhet – Forebyggning og brannvesenets redningsoppgaver”.
15
Kilde:
Verdensmålene for bæredygtig udvikling.