Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 344
Offentligt
1654388_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Ændring af passagerregistreringsdirektivet, KOM(2016) 370
1.
Resumé
Formålet med forslaget er at opdatere og ajourføre reglerne for registre-
ring af de ombordværende på passagerskibe, således af disse bliver lettere
at gennemføre, overvåge og håndhæve, hvorved det samlede sikkerhedsni-
veau for passagerskibe øges.
Direktivet har således til formål at forenkle og strømline EU's retlige ram-
me for registrering af de ombordværende på passagerskibe. Herudover sø-
ger direktivet at digitalisere rapporteringsprocessen.
Revision af direktivforslaget er udarbejdet på baggrund af Kommissionens
kvalitetskontrol (REFIT) af EU’s lovgivning for sikkerhed på passagerskibe
og er en del af en samlet ”Passagerskibssikkerhedspakke”.
Der forventes behov for nogen tilpasning af de danske regler på området,
som er gennemført i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 9747 om optælling og
registrering af de ombordværende i passagerskibe af 15. december 1998.
Herudover forventes en mindre konsekvensrettelse i bekendtgørelse nr.
1195 af 12. december 2014 om havnestatskontrol af skibe.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser. Der
kan dog være mindre statsfinansielle konsekvenser forbundet med at skulle
tilpasse National Single Window og mindre økonomiske for virksomheder-
ne, der kan skulle tilpasse enkelte IT-systemer.
Forslaget vurderes at medføre en højere grad af gennemsigtighed i reglerne
for registrering af de ombordværende på passagerskibe og en forsimplet
administration til fordel for erhvervet og beskyttelsesniveauet i Danmark.
I Danmark er samtlige færgeruter omfattet af de nuværende regler og
forventes omfattet af de forenklede regler. Helt konkret drejer det sig om
3-4 rederier og 6-7 færgeruter, der er omfattet af reglerne.
Regeringen er generelt positiv over for sigtet med direktivudkastet, men vil
arbejde for at nedbringe de administrative byrder for erhvervet.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 344: Grund- og nærhedsnotat vedr. ændring af passagerregistreringsdirektivet, fra erhvervs- og vækstministeren
1654388_0002.png
2/7
2.
Baggrund
Kommissionen har den 6. juni 2016 fremsendt forslag om ændring af Rå-
dets direktiv 98/41/EF om registrering af de ombordværende på passager-
skibe, som sejler til og fra havne i Fællesskabets medlemsstater og om æn-
dring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/65/EU om melde-
formaliteter for skibe, der ankommer til eller afgår fra havne i medlemssta-
terne.
Forslaget er oversendt til Rådet den 6. juni 2016 i dansk sprogversion. For-
slaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 100, stk. 2, i traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde, hvori der fastlægges foranstaltnin-
ger på søtransportområdet, og skal behandles efter den almindelige lovgiv-
ningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret
flertal.
Forslaget er en opfølgning på kvalitetskontrollen (REFIT) af EU's lovgiv-
ning om sikkerhed for passagerskibe, som blev gennemført i perioden 2014
– 2015, og som har afdækket et potentiale for opdatering og forenkling af
reguleringen på området for sikkerhed for passagerskibe.
Forslaget har til formål at revidere direktiv 98/41/EF om registrering af de
ombordværende på passagerskibe. Kommissionen ønsker overordnet at le-
vere en tydelig, enkel og ajourført retlig ramme, der er lettere at gennemfø-
re, overvåge og håndhæve, hvorved det samlede sikkerhedsniveau øges.
Forslaget indgår som en del af en samlet ”Passagerskibssikkerhedspakke”,
der udover nærværende direktiv omfatter en revision af Passagerskibsdirek-
tivet, samt et nyt direktiv om inspektion af ro-ro-færger til af løsning af det
eksisterende RO/RO-tilsynsdirektiv. Endelig gennemføres der konsekvens-
rettelser i Meldepligtsdirektivet og Havnestatskontroldirektivet.
3.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at forenkle og strømline EU's retlige ramme for
passagerskibssikkerhed med henblik på at;
i)
ii)
iii)
fastholde EU-reglerne, hvor det er hensigtsmæssigt og proportionelt,
sikre, at reglerne gennemføres korrekt, og
fjerne potentielle overlappende forpligtelser og uoverensstemmelser
mellem indbyrdes beslægtede retsakter
Direktivet er fra 1998 og indeholder bestemmelser om optælling og
registrering af passagerer og besætning om bord på passagerskibe, som
sejler til og fra havne i EU.
Det har til formål at sikre, at passagernes sikkerhed ikke bringes i fare
som følge af, at det højst antal tilladte personer om bord overskrides, og
at der kan sættes effektivt ind med eftersøgnings- og redningsaktioner i
tilfælde af en ulykke.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 344: Grund- og nærhedsnotat vedr. ændring af passagerregistreringsdirektivet, fra erhvervs- og vækstministeren
3/7
Siden 1998 er der imidlertid andre EU-retsakter og internationale
konventioner, som omhandler lignende spørgsmål, der er trådt i kraft, og
der er også udviklet nye teknologier og løsninger.
Det har medført stadigt mere komplekse og overlappende
lovbestemmelser vedrørende optælling og registrering af de
ombordværende samt meddelelse af oplysningerne herom.
Selv om en effektiv eftersøgnings- og redningsaktion forudsætter, at der
straks er adgang til præcise oplysninger om de ombordværende, har det
ifølge Kommissionen i praksis ikke altid været tilfældet.
Ifølge de gældende krav skal oplysningerne opbevares i rederiets system
og skal – til enhver tid – straks kunne videregives til den kompetente
myndighed med ansvar for eftersøgnings- og redningsaktionen.
I Danmark er samtlige færgerute omfattet af de nuværende regler og
forventes omfattet af de forenklede regler. Helt konkret drejer det sig om
3-4 rederier og 6-7 færgeruter der er omfattet af reglerne.
Reglerne har ikke taget højde for udviklingen af systemer som
SafeSeaNet og Singel National Window, og at den nationale kompetente
myndighed skal kontakte rederiet i tilfælde af en nødsituation.
Endvidere indeholder de registrerede data ikke altid oplysning om
nationalitet (dvs. udover oplysninger om navn, alder og køn), hvilket kan
gøre det vanskeligere at yde bistand til ofrene og deres pårørende.
Operatører, som allerede videregiver sådanne oplysninger til National
Single Window, kan derfor blive udsat for dobbelte meldesystemer.
Dette er blevet påpeget af flere medlemsstaterEndvidere viser erfaringer
fra gennemførelsen, at der er en række tvetydige definitioner og
temmeligt indviklede krav, hvilket gør det vanskeligt at overvåge og
håndhæve nogle af bestemmelserne.
Direktivet foreslås derfor ajourført, præciseret og forenklet fsva.
optælling og registrering af passagerer og besætning om bord på
passagerskibe, samtidig med at det sikkerhedsniveau, som kravene sikrer,
øges.
Forslaget ændrer de tilhørende definitioner og krav . Det drejer sig
konkret om følgende:
At fjerne krav om dobbeltmeddelelse af krævede passager-
oplysninger og justere meldekravene for alle operatører,
at undgå overlapninger og – for sejladser over 20 sømil – kræve, at
passagerernes nationalitet registreres og videregives til den kompe-
tente myndighed, idet der bruges samme midler og kriterier som
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 344: Grund- og nærhedsnotat vedr. ændring af passagerregistreringsdirektivet, fra erhvervs- og vækstministeren
1654388_0004.png
4/7
dem, der gælder for registrering og videregivelse af allerede kræve-
de oplysninger om navn, alder osv.,
at præcisere definitionerne af kravene om registrering af passagerer,
såsom sejladsens længde,
at fjerne kravet om godkendelse af passagerregistreringssystemer,
samt
at strømline mekanismen til meddelelse af fritagelser/tilsvarende
krav.
Disse ændringer vil medføre en konsekvensrettelse i Meldepligtsdirektivet
og dermed ændringer til den danske implementering af National Single
Window, som varetages af Forsvarsministeriet.
Forslaget tilføjer hverken ekstra kategorier eller ændrer kategorierne af per-
sonoplysninger, som skal indhentes og registreres i henhold til de gældende
krav i direktivet. Den eneste undtagelse er oplysningerne om de ombordvæ-
rendes nationalitet.
Direktivet skal føres ajour i overensstemmelse med den juridiske udvikling
inden for beskyttelse af personoplysninger, navnlig forordningen om data-
beskyttelse, da det er de nugældende regler ikke fremgår, hvor længe rede-
rierne skal opbevare de personfølsomme oplysninger.
Kommissionens erfaringer fra gennemførelsen har vist, at den periode, op-
lysningerne opbevares i, er meget forskellig fra medlemsstat til medlemsstat
– fra timer til uger til måneder efter rejsen er (vel) tilendebragt. Det foreslås
derfor, at fastlægge opbevaringsperioden i dette direktiv.
Selv om det fastsættes i direktivet, at rederiernes registreringssystemer skal
beskyttes mod tilfældig eller ulovlig tilintetgørelse eller bortkomst og mod
ubeføjet ændring, udlevering eller adgang, henvises der ikke til EU-
lovgivning om beskyttelse af personoplysninger, og der gives ingen garanti
for, at personoplysningerne er tilgængelige. Forslaget vil derfor være en
forbedring i beskyttelsen af personoplysninger.
Derudover erstatter forslaget kravet om, at rederier skal opbevare oplysnin-
gerne, med et krav om at de skal videregive sådanne oplysninger til SafeSe-
aNet.
På anmodning skal eftersøgnings- og redningsmyndighederne i tilfælde af
en nødsituation eller efter en ulykke have øjeblikkelig adgang til de oplys-
ninger, der følger af reglerne.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal inddrages i henhold til TEUF artikel 100, stk. 2,
hvori der fastlægges foranstaltninger på søtransportområdet, og skal be-
handles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 344: Grund- og nærhedsnotat vedr. ændring af passagerregistreringsdirektivet, fra erhvervs- og vækstministeren
1654388_0005.png
5/7
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget primært er udarbejdet på grundlag af de
internationale krav og motiveret af et antal ulykker med passagerskibe, hvor
menneskeliv er gået tabt.
Med forslaget sikres der en fælles og sammenhængende anvendelse af de
registreringskrav, der blev fastsat ved det eksisterende direktiv for alle ski-
be, der sejler til og fra EU-havne, hvilket ikke ville kunne opnås ved en en-
sidig indsats på medlemsstatsniveau. Det sikrer, at reglerne er i trit med den
juridiske og teknologiske udvikling, og derfor fortsat øger sikkerheden og
fremmer eftersøgnings- og redningsaktioner, såfremt en ulykke skulle ske.
Forslaget sikrer, at der fortsat er konkurrence på lige vilkår i EU-farvande
for alle operatører uanset deres nationalitet, uanset skibets og fartøjets flag,
og uden at der skelnes mellem internationale ruter og indenrigsruter. Samti-
dig redegøres der i forslaget nærmere for betingelserne for at fravige krave-
ne i direktiv 98/41/EF, såfremt de lokale betingelser for sejlads kræver det.
Regeringen vurderer på den baggrund, at nærhedsprincippet er overholdt.
6.
Gældende dansk ret
Området er i dag reguleret under lov om sikkerhed til søs og det nugælden-
de direktiv er gennemført i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 9747 om optæl-
ling og registrering af de ombordværende i passagerskibe af 15/12/1998.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil ikke få lovgivningsmæssige konsekvenser,
men der forventes en revision af bekendtgørelse nr. 9747 af 15. december
1998 om optælling og registrering af de ombordværende i passagerskibe.
Herudover forventes en mindre konsekvensrettelse i bekendtgørelse nr.
1195 af 12. december 2014 om havnestatskontrol af skibe.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes umiddelbart ikke at have væsentlige statsfinansielle kon-
sekvenser, administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekven-
ser for EU’s budget.
Der forventes mindre statsfinansielle konsekvenser for at implementere de
nødvendige ændringer til National Single Window (ca. 0,5 mio. kr.).
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konse-
kvenser.
Det vurderes, at forslaget medfører administrative konsekvenser under 4
mio. kr. årligt. De bliver derfor ikke kvantificeret yderligere.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 344: Grund- og nærhedsnotat vedr. ændring af passagerregistreringsdirektivet, fra erhvervs- og vækstministeren
1654388_0006.png
6/7
Forslaget vurderes på det foreliggende grundlag at indeholde positive konk-
sekvenser for erhvervslivet, men det er endnu ikke muligt at vurdere de
samlede konksekvenser nærmere. Forslaget forudses at medføre omstil-
lingsomkostninger for erhvervet på IT-området.
Disse forventes dog at kunne tjene sig ind igen ved effektivisering og digita-
lisering af eksisterende driftsopgaver. Denne mindre mulige justering af IT-
systemerne forventes konkret at påvirke 3-4 rederier, der driver 6-7 færge-
ruter til og fra Danmark.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget indeholder en række forenklinger, såsom retlig klarhed, retssik-
kerhed og enkelhed, bl.a. som resultat af præciseringen af direktivets an-
vendelsesområde og den enklere definition af havområder, som vurderes at
være til fordel for erhvervet, idet det vil medføre større gennemsigtighed i
reglerne på området for sikkerhed på passagerskibe, samt en forbedring af
beskyttelsen af personoplysninger.
8.
Høring
Forslaget er sendt i høring i EU Skibsfartspolitisk Specialudvalg den 8. juni
2016 med frist den 22. juni 2016. Der er modtaget høringssvar fra Dansk
Erhverv som ikke har nogen kommentarer, samt fra Skibsmæglerforeningen
som ønsker at gøre opmærksom på de udfordringer systemet vil få, hvis der
med korte varsler skal indrapporteres passagerer ombord, da der er tale om
mange passagerer på årsbasis.
Rederiforeningerne finder det positivt, at EU har iværksat processen med at
se på passagerskibsdirektiverne for at vurdere behovet for evt. opdateringer.
Det har ikke på nuværende tidspunkt været muligt for Rederiforeningerne at
kvantificere de erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Specielt med hensyn til dette direktiv finder Rederiforeningerne, at de sav-
ner dokumentation for, at de foreslåede ændringer vil skabe den ekstra sik-
kerhed for passagerne i tilfælde af en søulykke, sammenholdt med de om-
kostninger og administrative byrder forslaget vil påføre passagerskibsrede-
rierne. Desuden synes det med forslaget at besværliggøre rejsen for passa-
gerne, specielt for de ruter, som er lige over 20 sømils-grænsen.
Rederiforeningerne har også svært ved at se værdien i, at passagerantallet
skal indrapporteres til National Single Window/SafeSeaNet (det såkaldte
digitaliseringspotentiale). Rederierne har allerede investeret i systemer til
registrering af passagerne. Endelig er det også værd at nævne, at rederierne
ikke umiddelbart har de bedste erfaringer med National Single Window, så
det kan være svært at se dette som en administrativ lettelse for rederierne.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemsstater holdninger er ikke kendt på nuværende tidspunkt.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 344: Grund- og nærhedsnotat vedr. ændring af passagerregistreringsdirektivet, fra erhvervs- og vækstministeren
1654388_0007.png
7/7
Regeringen er umiddelbart positiv over for sigtet med direktivudkastet, men
vil arbejde for at nedbringe de administrative byrder for erhvervet.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.