GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
13. juli 2016
Opdateret direktiv om tilsyn med hurtigfærger og bil- og jernbane-
færger i international fart, KOM(2016) 371
1.
Resumé
Formålet med forslaget er at effektivisere den eksisterende inspektionsord-
ning for drift af ro-ro-færger og højhastighedspassagerfartøjer i fast rute-
fart, så den bliver lettere at gennemføre, overvåge og håndhæve, hvorved
det samlede sikkerhedsniveau for passagerskibe øges.
Direktivet har således til formål at forenkle og strømline den EU-retlige
ramme for passagerskibes sikkerhed.
Revisionen af direktivforslaget er udarbejdet på baggrund af Kommissio-
nens kvalitetskontrol (REFIT) af EU’s lovgivning for sikkerhed på passa-
gerskibe og er en del af en samlet ”Passagerskibssikkerhedspakke”.
Gennemførelsen af forslaget vil opretholde det eksisterende sikkerhedsni-
veau samtidig med, at det giver fordele for erhvervslivet, herunder at man
reducerer overlap mellem de forskellige former for tilsyn. Herudover fjer-
ner man det forældede koncept vedrørende værtsstat og tydeliggør, at de to
årlige inspektioner skal finde sted med regelmæssige, halvårlige mellem-
rum.
De danske regler på området er gennemført i dansk ret ved bekendtgørelse
nr. 9734 af 27. oktober 2003 om en ordning med obligatoriske syn med
henblik på sikker drift af ro-ro færger og højhastighedspassagerfartøjer.
Denne bekendtgørelse forventes afløst af en ny bekendtgørelse sammen
med, at der gennemføres de tilhørende rettelser i bekendtgørelse nr. 1195 af
12. november 2014 om havnestatskontrol af skibe.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser. For-
slaget vurderes primært at have positive administrative og erhvervsøkono-
miske konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget vurderes at optimere antal-
let af inspektioner samt medføre en forsimplet administration til fordel for
erhvervet og beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen stiller sig umiddelbart positiv over for direktivforslaget. Rege-
ringens arbejder i øvrigt for at opretholde det samme sikkerhedsniveau ved