Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 342
Offentligt
1654393_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
13. juli 2016
Opdateret direktiv om tilsyn med hurtigfærger og bil- og jernbane-
færger i international fart, KOM(2016) 371
1.
Resumé
Formålet med forslaget er at effektivisere den eksisterende inspektionsord-
ning for drift af ro-ro-færger og højhastighedspassagerfartøjer i fast rute-
fart, så den bliver lettere at gennemføre, overvåge og håndhæve, hvorved
det samlede sikkerhedsniveau for passagerskibe øges.
Direktivet har således til formål at forenkle og strømline den EU-retlige
ramme for passagerskibes sikkerhed.
Revisionen af direktivforslaget er udarbejdet på baggrund af Kommissio-
nens kvalitetskontrol (REFIT) af EU’s lovgivning for sikkerhed på passa-
gerskibe og er en del af en samlet ”Passagerskibssikkerhedspakke”.
Gennemførelsen af forslaget vil opretholde det eksisterende sikkerhedsni-
veau samtidig med, at det giver fordele for erhvervslivet, herunder at man
reducerer overlap mellem de forskellige former for tilsyn. Herudover fjer-
ner man det forældede koncept vedrørende værtsstat og tydeliggør, at de to
årlige inspektioner skal finde sted med regelmæssige, halvårlige mellem-
rum.
De danske regler på området er gennemført i dansk ret ved bekendtgørelse
nr. 9734 af 27. oktober 2003 om en ordning med obligatoriske syn med
henblik på sikker drift af ro-ro færger og højhastighedspassagerfartøjer.
Denne bekendtgørelse forventes afløst af en ny bekendtgørelse sammen
med, at der gennemføres de tilhørende rettelser i bekendtgørelse nr. 1195 af
12. november 2014 om havnestatskontrol af skibe.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser. For-
slaget vurderes primært at have positive administrative og erhvervsøkono-
miske konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget vurderes at optimere antal-
let af inspektioner samt medføre en forsimplet administration til fordel for
erhvervet og beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen stiller sig umiddelbart positiv over for direktivforslaget. Rege-
ringens arbejder i øvrigt for at opretholde det samme sikkerhedsniveau ved
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Grund- og nærhedsnotat vedr. tilsyn med hurtigfærger og bil- og jernbanefærger i international fart, fra erhvervs- og vækstministeren
1654393_0002.png
2/7
passagersejlads overalt i Europa, samtidig med at inspektionsindsatsen op-
timeres med henblik på at lette de administrative byrder for erhvervslivet.
2.
Baggrund
Kommissionen har den 6. juni 2016 fremsendt forslag om et nyt direktiv til
afløsning af det eksisterende direktiv 1999/35/EF, samt overførsel af en
hel del bestemmelser fra det eksisterende direktiv til havnestatskontroldi-
rektivet 2009/16/EF.
Forslaget er oversendt til Rådet den 6. juni 2016 i dansk sprogversion. For-
slaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 100, stk. 2, i traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde, hvori der fastlægges foranstaltnin-
ger på søtransportområdet, og skal behandles efter den almindelige lovgiv-
ningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret
flertal.
Forslaget er en opfølgning på kvalitetskontrollen (REFIT) af EU's lovgiv-
ning om sikkerhed for passagerskibe, som blev gennemført i perioden 2014
– 2015, og som har afdækket et potentiale for opdatering og forenkling af
reguleringen på området for sikkerhed for passagerskibe.
Forslaget har til formål at udarbejde et nyt direktiv om en inspektionsord-
ning med henblik på sikker drift af bil- og jernbanefærger og højhastigheds-
passagerfartøjer til afløsning af det eksisterende direktiv 1999/35/EF.
Forslaget indgår som en del af en samlet ”Passagerskibssikkerhedspakke”,
der udover nærværende direktiv omfatter en revision af Passagerskibsdirek-
tivet samt en revision af Passagerregistreringsdirektivet. Endelig gennemfø-
res der konsekvensrettelser i Meldepligtsdirektivet og Havnestatskontroldi-
rektivet.
3.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at forenkle og strømline EU's retlige ramme for
passagerskibssikkerhed med henblik på at:
i)
ii)
iii)
fastholde EU-reglerne, hvor det er hensigtsmæssigt og proportionelt,
sikre, at reglerne gennemføres korrekt, og
fjerne potentielle overlappende forpligtelser og uoverensstemmelser
mellem indbyrdes beslægtede retsakter.
Direktivet fastsætter en række typer af inspektioner vedrørende særlige
sikkerhedsmæssige egenskaber for ro-ro-færger (bil- og jernbanefærger)
og højhastighedsfartøjer (HSC).
Disse vedrører specifikke risici i forbindelse med uopdelte vogndæk, der
giver anledning til sårbarheder med hensyn til stabilitet og brand, meget
intens udnyttelse, risiko for fragtbevægelser og spørgsmål vedrørende
vandtæthed, hejsbare ramper og slitage.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Grund- og nærhedsnotat vedr. tilsyn med hurtigfærger og bil- og jernbanefærger i international fart, fra erhvervs- og vækstministeren
3/7
Kommissionen finder, at selv om den særlige inspektionsordning for
disse fartøjer fortsat er nødvendig, er kravene i dette direktiv ikke
længere tidssvarende.
I dag er situationen væsentligt anderledes i forhold til situationen for
næsten 20 år siden, da direktiv 1999/35/EF blev vedtaget. Dengang havde
EU 15 medlemsstater, og der var en betydelig trafik af bil- og
jernbanefærger og højhastighedsfærger mellem EU og tredjelande.
Derudover er havnestatskontrollen blevet styrket siden dengang, især
efter ikrafttrædelsen af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
havnestatskontrol, der indførte en risikobaseret tilsynsordning og
fastsætter at medlemsstaterne skal foretage et minimum antal
inspektioner af skibe i højrisikogruppen.
Den retlige ramme giver mulighed for, at en havnestatskontrolinspektion
erstattes af et syn i medfør af det eksisterende direktiv. I dag er der ifølge
Kommissionen et stort flertal af medlemsstater, som kombinerer eller
erstatter nogle af de inspektioner, der kræves i henhold til det
eksisterende direktiv, med enten flagstatssyn og havnestats-
kontrolinspektioner.
Denne praksis gør gennemførelsen og håndhævelsen af direktivet
problematisk blandt andet på grund af, at der er forskelligt omfang af
disse inspektioner og forskriftsmæssige overlap. Kommissionen foreslår
derfor at opdatere, tydeliggøre og forenkle de nuværende krav til syn for
ro-ro færger og HSC, samtidig med at der opretholdes samme grad af
sikkerhed og centrale gennemførelsesmekanismer.
Dette er i tråd med indsatsen for smartere regulering i EU og sigter mod
yderligere at rationalisere de nationale myndigheders kontrolindsats og
mod at maksimere den tid, som skibet kan udnyttes kommercielt.
Forslaget ændrer ikke i hvilke rederier eller ruter, der er omfattet af
reglerne. Der er tale om mindre end 10 rederier i Danmark.
Indholdet i det nye direktiv er i hovedtræk som følger:
Artikel 1 afgrænser direktivets anvendelsesområde og undtager
fartøjer, der er underlagt havnestatskontrolinspektioner.
Artikel 2 fjerner en række overflødige definitioner og
henvisninger. Definitioner på en række andre begreber er ajourført
for at tage hensyn til udviklingen i EU-lovgivningen og på
internationalt plan (IMO) og for at sikre, at definitioner er bragt i
overensstemmelse
med
definitioner
i
direktivet
om
havnestatskontrol.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Grund- og nærhedsnotat vedr. tilsyn med hurtigfærger og bil- og jernbanefærger i international fart, fra erhvervs- og vækstministeren
4/7
Artikel 3 og 4 fastsætter en ordning for skibsbaseret (frem for af
selskabsbaseret) inspektion forud for påbegyndelsen af fast
rutefart.
Artikel 4 omhandler situationer, hvor et
nylig eller flyttes fra én tjeneste til en
kendetegn. Ordet "inspektion" anvendes i
"syn", da dette mere nøjagtigt afspejler
reguleres.
fartøj er inspiceret for
anden med tilsvarende
hele teksten i stedet for
den type aktivitet, der
Artikel 5 fastsætter, at skibe, der er omfattet af direktivets
anvendelsesområde, inspiceres to gange om året med et vist
tidsinterval mellem inspektioner, og at en af disse inspektioner
skal være en inspektion under drift på en fast rute. Det er desuden
fastsat, at medlemsstaterne, hvis de ønsker det, kan kombinere
inspektionen med et flagstatssyn, der vil skulle udføres for et
fartøj hvert år.
I artikel 6, 7, 8, 9, 10 og 11 bringes bestemmelserne om
inspektionsrapporter, forbud mod sejlads, klageadgang,
omkostninger,
inspektionsdatabasen
og
sanktioner
i
overensstemmelse med dem, der er fastsat i direktivet om
havnestatskontrol.
Artikel 12 og 13 bringes i overensstemmelse med bestemmelserne
i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde for så vidt
angår udøvelsen af Kommissionens beføjelser i forbindelse med
delegerede retsakter.
Artikel 14 indeholder bestemmelser om supplerende ændringer af
direktivet om havnestatskontrol for at sikre, at det nuværende
indhold og inspektionshyppigheden for ro-ro-færger og
højhastighedspassagerfartøjer bibeholdes.
Artikel 15 indeholder en bestemmelse om ophævelse af direktiv
1999/35/EF.
Artikel 16 fastsætter bestemmelserne om evaluering.
Gennemførelsen af forslaget vil ifølge Kommissionen opretholde det eksi-
sterende sikkerhedsniveau samtidig med, at det giver fordele for erhvervsli-
vet, herunder at man reducerer overlap mellem de forskellige former for til-
syn.
Herudover fjerner man det forældede koncept vedrørende værtsstat og tyde-
liggør, at de to årlige inspektioner skal finde sted med regelmæssige, halvår-
lige mellemrum.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Grund- og nærhedsnotat vedr. tilsyn med hurtigfærger og bil- og jernbanefærger i international fart, fra erhvervs- og vækstministeren
1654393_0005.png
5/7
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal inddrages i henhold til TEUF artikel 100, stk. 2,
hvori der fastlægges foranstaltninger på søtransportområdet, og skal be-
handles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget primært er udarbejdet på grundlag af de
internationale krav og motiveret af et antal ulykker med passagerskibe, hvor
menneskeliv er gået tabt.
Selv om der er vedtaget fælles regler på EU-plan for passagerskibe, herun-
der for bil- og togfærger og højhastighedsfærger i indenrigsfart, er det sam-
me ikke tilfældet for internationale rejser, inkl. rejser mellem to EU lande,
hvor internationale konventioner finder anvendelse.
Internationale konventioner giver mulighed for fravigelser og divergerende
fortolkninger af sikkerhedsstandarderne. Det er på den baggrund Kommis-
sionens opfattelse, at passagerer, der rejser inden for EU, har ret til at for-
vente det samme sikkerhedsniveau, uanset hvilken type skib eller tjeneste,
de anvender.
Da der mangler en håndhævelsesmekanisme på internationalt plan, er EU's
inspektionsordning for både indenlandske og internationale passagerskibe
stadig en forudsætning for at opretholde en høj sikkerhedsstandard for per-
soner på passagerskibe.
Inspektionsordningen vil desuden være med til at sikre, at konkurrencen fo-
regår på lige fod i EU-farvande for alle operatører. Dette uanset operatør-
enes nationalitet og hvilket flag deres skibe fører og uden sondring mellem
internationale og indenlandske rejser.
Derfor kan harmoniserede betingelser for drift af bil- og togfærger og høj-
hastighedsfærger til og fra EU-havne og et fælles sikkerhedsniveau ikke nås
med en indsats udelukkende på medlemsstatsniveau.
Regeringen vurderer på den baggrund, at nærhedsprincippet er overholdt.
6.
Gældende dansk ret
Området er i dag reguleret under lov om sikkerhed til søs og det nugælden-
de direktiv er gennemført i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 9734 af 27. ok-
tober 2003 om en ordning med obligatoriske syn med henblik på sikker drift
af ro-ro færger og højhastighedspassagerfartøjer.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil ikke få lovgivningsmæssige konsekvenser,
men der forventes behov for at udarbejde en ny bekendtgørelse til afløsning
af bekendtgørelse nr. 9734 af 27. oktober 2003 om en ordning med obliga-
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Grund- og nærhedsnotat vedr. tilsyn med hurtigfærger og bil- og jernbanefærger i international fart, fra erhvervs- og vækstministeren
1654393_0006.png
6/7
toriske syn med henblik på sikker drift af ro-ro færger og højhastighedspas-
sagerfartøjer, samt behov for at foretage konsekvensrettelser i bekendtgørel-
se nr. 1195 af 12. november 2014 om havnestatskontrol af skibe.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes umiddelbart ikke at have væsentlige statsfinansielle kon-
sekvenser, administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekven-
ser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konse-
kvenser.
Det vurderes, at forslaget medfører administrative konsekvenser under 4
mio. kr. årligt. Disse bliver derfor ikke kvantificeret yderligere.
Forslaget vurderes på det foreliggende grundlag primært at indeholde posi-
tive konksekvenser for erhvervslivet, idet tilsynet med de berørte skibe for-
ventes at kunne afvikles mere effektivt ved den forudsete reduktion af over-
lap mellem individuelle inspektioner.
Forslaget skønnes ikke at medføre nævneværdige administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget indeholder en række forenklinger, såsom retlig klarhed, retssik-
kerhed og enkelhed, bl.a. som resultat af præciseringen af direktivets an-
vendelsesområde og den enklere definition af havområder, som vurderes at
være til fordel for erhvervet, idet det vil medføre større gennemsigtighed i
reglerne på området.
Forslaget skønnes at have positiv indvirkning for beskyttelsesniveauet i
Danmark og i Europa.
8.
Høring
Forslaget er sendt i høring i EU Skibsfartspolitisk Specialudvalg den 8. juni
2016 med frist den 22. juni 2016.
Der er modtaget høringssvar fra Dansk Erhverv og Skibsmæglerforeningen,
som ikke har nogen kommentarer.
Endelig finder Rederiforeningerne det positivt, at EU har iværksat proces-
sen med at se på passagerskibsdirektiverne for at vurdere behovet for evt.
opdateringer.
Med hensyn til erhvervsøkonomiske konsekvenser har det ikke på nuvæ-
rende tidspunkt været muligt for Rederiforeningerne at kvantificere det. De
i dette direktiv foreslåede ændringer giver ikke umiddelbart anledning til
bemærkninger, og Rederiforeningerne finder, at ændringerne synes at være
en naturlig konsekvens af den udvikling, der har været siden implemente-
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Grund- og nærhedsnotat vedr. tilsyn med hurtigfærger og bil- og jernbanefærger i international fart, fra erhvervs- og vækstministeren
1654393_0007.png
7/7
ringen af det oprindelige direktiv, og de vil være med til at gøre regelsættet
mere overskueligt.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemsstater holdning til forslaget kendes ikke på nuværende
tidspunkt.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt tiltag vedrørende reglerne for passagersejlads,
som bidrager til fastholdelsen af et højt sikkerhedsniveau, til forenkling af
gældende EU regulering, samt til gennemførelsen af et velfungerende indre
marked. Herudover støttes generelt en global regulering af sikkerheden til
søs.
Regeringen finder det positivt at undgå overlap af inspektioner, hvilket kan
reducere de administrative byrder for de berørte virksomheder og samtidig
lægger vægt på, at det nuværende sikkerhedsniveau opretholdes.
Regeringen stiller sig derfor umiddelbart positiv over for direktivudkastet.
Regeringens arbejder i øvrigt for at opretholde det samme sikkerhedsniveau
ved passagersejlads overalt i Europa, samtidig med at inspektionsindsatsen
optimeres med henblik på at lette de administrative byrder for erhvervslivet.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.