Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 341
Offentligt
1654272_0001.png
GRUND– OG NÆRHEDSNOTAT
29. juni 2016
16/05179-1
ksa-dep
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning om oprettelse af et EU-program til støtte for særlige aktiviteter,
der styrker inddragelsen af forbrugere og andre slutbrugere af finan-
sielle tjenesteydelser i Unionens politikudformning inden for finan-
sielle tjenesteydelser, for perioden 2017-2020.
1. Resumé
Kommissionen har den 15. juni 2016 fremlagt forslag til forordning om
oprettelse af et EU-program til støtte for særlige aktiviteter, der styrker
inddragelsen af forbrugere og andre slutbrugere af finansielle tjeneste-
ydelser i Unionens politikudformning inden for finansielle tjenesteydelser,
for perioden 2017-2020.
Forslaget har til formål at fastlægge det retlige grundlag for fortsat at
kunne yde økonomisk støtte til de to almennyttige organisationer: Finance
Watch og Better Finance, der har gjort en stor indsats ved deltagelse i
Unionens udformning af politik i forhold til finansielle tjenesteydelser,
som repræsenterer forbrugerne og andre slutbrugere.
Regeringen støtter overordet forslaget, der vil styrke inddragelsen af for-
brugere og andre slutbrugere af finansielle tjenesteydelser i Unionens
politikudformning.
2. Baggrund
Kommissionen har den 15. juni 2016 fremlagt forslag til forordning om
oprettelse af et EU-program til støtte for særlige aktiviteter, der styrker
inddragelsen af forbrugere og andre slutbrugere af finansielle tjeneste-
ydelser i Unionens politikudformning inden for finansielle tjenesteydel-
ser, for perioden 2017-2020. Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel
169, stk. 2, litra b, i Traktaten om den Europæiske Union (TEUF) og skal
behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel
294, hvor Rådet og Europa-Parlamentet er medlovgivere.
Forordningen skal fastlægge den økonomiske ramme for at kunne yde
støtte til aktiviteter, der inddrager forbrugere og slutbrugere i udformnin-
gen af politikker på det finansielle område. Herved sikres det, at forbruge-
re og slutbrugere også inddrages i politikformuleringen.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 341: Grund- og nærhedsnotat vedr. støtteprogram politikudformning finansielle tjenesteydelser, fra erhvervs- og vækstministeren
1654272_0002.png
2/5
3. Formål og indhold
Formålet med at oprette dette EU-program er at fastlægge det retlige
grundlag for fortsat at kunne yde økonomisk støtte til de to almennyttige
organisationer Finance Watch og Better Finance.
Disse organisationer har på europæisk plan udviklet sig til ekspertisecen-
tre til gavn for forbrugere, andre slutbrugere og aktører ved at repræsente-
re deres interesser på det finansielle område. De to organisationer har
desuden ydet en stor indsats ved deltagelse i Unionens udformning af
politik i forhold til finansielle tjenesteydelser, herunder udgjort en mod-
vægt til de synspunkter, som den finansielle sektor har fremført.
De to organisationer har siden 2012 modtaget driftstilskud fra Kommissi-
onen. Driftstilskud kan kun anvendes i begrænset tidsrum og for at kunne
forlænge finansieringen af disse organisationer, er det nødvendigt at ved-
tage et EU-program til støtte for disse aktiviteter.
I forordningen fastlægges de nærmere rammer for, at de to nævnte orga-
nisationer kan modtage støtte.
Programmets anvendelsesområde og målsætning
Programmet har som nævnt ovenfor til formål at støtte organisationerne
Finance Watch og Better Finance i forbindelse med udførelsen af følgen-
de aktiviteter:
1) Forskningsaktiviteter, herunder produktion af egen forskning, data
og ekspertviden
2) Bevidstgørelses- og formidlingsaktiviteter, bl.a. rettet mod et bredt
publikum af ikke-eksperter
3) Aktiviteter, der styrker interaktionen mellem medlemmerne af de
to organisationer samt aktiviteter, der støtter disse medlemmers
holdning på EU-plan.
Disse aktiviteter skal tage sigte på at styrke deltagelsen i politikudform-
ningen og bidrage til information af forbrugere og slutbrugere af finan-
sielle tjenesteydelser samt aktører, der repræsenterer deres interesser om
vigtige spørgsmål vedrørende regulering af den finansielle sektor.
Tilskudsmodtagere
Ifølge forslaget skal kun Finance Watch og Better Finance kunne modta-
ge tilskud gennem programmet.
Disse organisationer er valgt på baggrund af en evaluering af deres arbej-
de siden 2012 foretaget af Kommissionen. Det anføres i evalueringen, at
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 341: Grund- og nærhedsnotat vedr. støtteprogram politikudformning finansielle tjenesteydelser, fra erhvervs- og vækstministeren
1654272_0003.png
3/5
begge organisationer har tilført merværdi til både deres nationale med-
lemmers aktiviteter og til Unionens forbrugere ved at deltage i møder og
høringer i nationale parlamenter eller i Europa-Parlamentet såvel som
bidraget til publikation og høringssvar på offentlige konsultationer.
Det bemærkes, at Dansk Aktionærforening er medlem af Better Finance,
mens LO og BEUC (Den europæiske paraplyorganisation for europiske
forbrugerorganisationer) er medlem af Finance Watch.
Programmets størrelse og gennemførelse
Den samlede økonomiske ramme udgør for perioden 1. januar 2017 til
den 31. december 2020 højst 6.000.000 euro.
Finansiering efter det foreslåede program sker som tilskud til bestemte
aktiviteter og tildeles årligt på baggrund af ansøgninger indsendt til
Kommissionen.
Kommissionen skal efter forslag vedtage årlige arbejdsprogrammer, der
indeholder en beskrivelse af de foranstaltninger, der finansieres, en angi-
velse af det beløb, der bevilliges for den enkelte foranstaltning sammen
med en vejledende tidsplan for gennemførelsen. Arbejdsprogrammerne
skal indeholde prioriteringskriterier og væsentlige tildelingskriterier.
Det foreslås, at den højeste medfinansieringssats skal være 60 %. Det vil
sige, at de to organisationer vil skulle søge de resterende 40 % af deres
aktiviteter finansieret på anden måde.
Forslaget indeholder bestemmelser og forpligtelser for Kommissionen,
der skal sikre, at EU’s finansielle interesser bliver beskyttet ved at fore-
bygge svig, korruption og andre ulovlige forhold gennem effektiv kontrol.
4. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget. Det er for-
ventningen, at Europa-Parlamentet generelt vil være positiv over for
Kommissionens forslag.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at programmet er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet, da målene ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af med-
lemsstaterne. Navnlig fremføres det, at EU-merværdien af det oprindelige
pilotprojekt og den tidligere forberedende foranstaltning på dette område
blev positivt vurderet i forbindelse med evalueringen af disse projekter.
Kommissionen finder, at nationale organisationer, der beskæftiger sig
med dette område, mangler teknisk ekspertviden og er ikke i stand til at
dække den brede vifte af spørgsmål inden for det finansielle område. Her-
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 341: Grund- og nærhedsnotat vedr. støtteprogram politikudformning finansielle tjenesteydelser, fra erhvervs- og vækstministeren
1654272_0004.png
4/5
til kommer, at der ikke er blevet identificeret andre lignende organisatio-
ner på EU-plan.
Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet. Det vurderes væsentligt, at det også fremover sikres,
at forbrugere og andre slutbrugeres interesser er repræsenteret på europæ-
isk plan for at sikre, at alle interesser er repræsenteret ved udformning af
europæisk politik på det finansielle område.
6. Gældende dansk ret
Der findes ikke lovgivning efter dansk ret, som svarer til Kommissionens
forslag til forordning.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har ikke konsekvenser for dansk ret.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ikke statsfinansielle konsekvenser, da tilskud efter pro-
grammet finansieres af EU-midler.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har til formål at sikre forbrugernes og slutbrugernes interesser i
politikudformningen på europæisk plan på det finansielle område og der-
ved sikre tilliden til den finansielle sektor.
Der forventes derfor positive samfundsøkonomiske konsekvenser af for-
slaget, da en varetagelse af forbrugernes interesse, kan bidrage til større
aktivitet fra forbrugerne på det finansielle marked og dermed øge konkur-
rencen på området.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen direkte erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Kommissionens forslag har været i skriftlig høring i EU Specialudvalget
for den finansielle sektor med frist for bemærkninger den 7. juli 2016.
Der vil blive fremsendt et supplerende notat om resultatet af høringen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er på nuværende tidspunkt ikke kendskab til de andre medlemsstaters
holdninger til dette forslag, da forhandlingerne endnu ikke er begyndt.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 341: Grund- og nærhedsnotat vedr. støtteprogram politikudformning finansielle tjenesteydelser, fra erhvervs- og vækstministeren
1654272_0005.png
5/5
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at både forbrugernes, slutbrugernes og de finansielle
virksomheders interesser bør inddrages ved udformningen af ethvert poli-
tikområde.
Regeringen støtter derfor overordet forslaget om at fortsætte et EU-
program til støtte for særlige aktiviteter, der styrker inddragelsen af for-
brugere og andre slutbrugere af finansielle tjenesteydelser i Unionens
politikudformning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.