Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 335
Offentligt
1652771_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
4. juli 2016
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om samarbejde
mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgiv-
ning om forbrugerbeskyttelse, KOM (2016) 283
Nyt notat.
1.
Resumé
Europa-Kommissionen har den 25. maj 2016 fremsat forslag til revision af
forordningen om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar
for håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse. Forslaget er en del
af Europa-Kommissionens samlede strategi for det digitale indre marked.
Forslaget har til formål at sikre en styrket og ensartet håndhævelse af for-
brugerlovgivningen ved at udvikle moderne og effektive håndhævelsesmeka-
nismer, der vil reducere tabet for forbrugerne som følge af erhvervsdrivendes
grænseoverskridende og udbredte overtrædelser af EU’s forbrugerlovgiv-
ning.
Forslaget udbygger principperne i den eksisterende forordning om forbru-
gerbeskyttelsessamarbejde på områder, hvor Kommissionen har identifice-
ret et behov for en styrkelse for at imødegå et stigende antal overtrædelser i
det indre marked, særligt ved online handel. Forslaget udvider håndhævel-
sesmyndighedernes minimumsbeføjelser ved bl.a. at give mulighed for test-
køb, lukning af hjemmesider og udstedelse af administrative bøder ved er-
hvervsdrivendes overtrædelser af EU’s forbrugerlovgivning, der har græn-
seoverskridende karakter.
Derudover udvider forslaget de eksisterende instrumenter ved at foreslå en
ny procedure for håndtering af udbredte overtrædelser med en EU-
dimension, der vedrører mindst ¾ af medlemsstaterne, som tilsammen teg-
ner sig for mindst ¾ af EU’s befolkning. Det foreslås, at Europa-
Kommissionen får beslutningskompetencen til at iværksætte, koordinere og
afslutte en fælles foranstaltning, der skal bringe overtrædelsen til ophør.
Det er som udgangspunkt obligatorisk for berørte medlemslande at deltage i
proceduren.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 335: Grund- og nærhedsnotat om om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse, fra erhvervs- og vækstministeren
1652771_0002.png
2/13
Det er en dansk prioritet at styrke forordningen om forbrugerbeskyttelse.
For det første er det vigtigt, at forbrugerne er trygge, når de køber varer el-
ler serviceydelser i andre EU-lande, hvis det digitale indre marked skal
fungere. For det andet er det helt centralt for virksomhederne, at der er lige
konkurrencevilkår på det indre marked. Det sker kun ved, at alle lande
håndhæver de fælles EU-regler ensartet, så de samme regler håndhæves
over for såvel danske som over for andre landes virksomheder.
Det kommende forslag ventes at medføre en mere ensartet håndhævelse af
de centrale forbrugerbeskyttende regler og dermed skærpe sikkerheden for
forbrugerne, når de køber varer eller serviceydelser i andre EU-lande. Det
kan medvirke til at styrke konkurrencen og kan medføre et øget udbud af va-
rer og tjenester på det europæiske marked.
Det kommende forslag vil ikke føre til nye reguleringsmæssige byrder for er-
hvervslivet, men såfremt forslaget fører til øget konkurrence og samhandel
over grænserne, kan de afledte konsekvenser være, at priserne falder, og sal-
get øges. En styrkelse af håndhævelsen og samarbejdet mellem myndigheder-
ne vil sikre retssikkerhed og lige konkurrencevilkår for erhvervslivet på det eu-
ropæiske marked.
2.
Baggrund
Europa-Parlamentet og Rådet vedtog 27. oktober 2004 forordning
2006/2004 om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for
håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse, herefter forordningen
om forbrugerbeskyttelsessamarbejdet. Forordningen trådte i kraft 29. de-
cember 2005.
Den nuværende forordning om forbrugerbeskyttelsessamarbejdet etablerer
et formelt og bindende samarbejde mellem de europæiske håndhævelses-
myndigheder med henblik på at styrke håndhævelsen af forbrugerregulerin-
gen.
Som følge af forordningen har hver medlemsstat udpeget én eller flere myn-
digheder, der varetager forpligtelserne i forordningen og et kontaktpunkt,
der sikrer behørig koordination mellem de udpegede myndigheder. I Dan-
mark er Forbrugerombudsmanden udnævnt til at fungere som central hånd-
hævelsesmyndighed, national forbindelses- og koordinationsmyndighed
samt medlem i den komité, der er nedsat til fastlæggelse af samarbejdet.
De myndigheder, der er udnævnt til at varetage forpligtelserne i forordnin-
gen, skal yde bistand til andre medlemsstaters myndigheder, hvilket bl.a.
omfatter udveksling af oplysninger, håndhævelsessanktioner og iværksæt-
telse af markedsundersøgelser, der har til formål at afdække problemer med
lovgivningen på et afgrænset område og skabe opmærksomhed om proble-
merne.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 335: Grund- og nærhedsnotat om om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse, fra erhvervs- og vækstministeren
1652771_0003.png
3/13
Bestemmelserne om gensidig bistand omfatter overtrædelser af EU-
lovgivning, som beskytter forbrugernes interesser. Forordningen finder spe-
cifikt anvendelse på overtrædelser af 20 EU-retsakter, som beskytter forbru-
gernes kollektive interesser. Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med 14 af
disse retsakter. Lægemiddelstyrelsen, Finanstilsynet, Trafikstyrelsen og
Kulturstyrelsen fører tilsyn med de resterende seks retsakter, der specifikt
vedrører deres område.
I praksis indebærer forordningen, at hvis et firma fra et andet EU-land - fx
Frankrig - overtræder en af retsakterne i Danmark, kan den relevante danske
myndighed bede den tilsvarende myndighed i Frankrig om at bringe over-
trædelsen til ophør. Omvendt skal den danske myndighed bringe overtræ-
delsen til ophør, hvis et dansk firma krænker lovgivningen i Frankrig.
I henhold til den nuværende forordnings artikel 21a skal Europa-
Kommissionen vurdere, hvor virkningsfulde og operationelle forordningens
håndhævelsesmekanismer er. I 2012 afsluttede Europa-Kommissionen der-
for en ekstern evaluering af, hvordan forordningen fungerer. Evalueringen
blev efterfulgt af en offentlig høring i 2013-2014. I 2015 blev der afsluttet
en konsekvensanalyse, der vurderede behovet for et forslag til en revision af
forordningen ved at udvide dens anvendelsesområde og styrke dens effekti-
vitet.
Kommissionens strategi for det digitale indre marked blev lanceret den 6.
maj 2015 i form af meddelelsen ”Strategi for et digitalt indre marked for Eu-
ropa” (KOM (2015) 192). Det fremgår af strategien, at Europa-
Kommissionen vil foreslå en revision af forordningen om forbrugerbeskyt-
telsessamarbejdet.
Kommissionen har ved KOM (2016) 283 af 25. maj 2016 fremsendt forslag
om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse
af lovgivning om forbrugerbeskyttelse. Forslaget er oversendt til Rådet den
30. maj 2016 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i
TEUF artikel 114 og skal behandles efter den almindelige lovgivningspro-
cedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget er den del af Kommissionens e-handelspakke fra den 25. maj, som
har til hensigt at sætte skub i den grænseoverskridende europæiske e-handel.
Pakken indeholder desuden elementer om pakkeleveringsløsninger til rime-
lige priser, imødegåelse af geoblokering og andre former for forskelsbe-
handling samt retningslinjer om anvendelsen af direktivet om urimelig han-
delspraksis,
3.
Formål og indhold
Den nuværende forordning om forbrugerbeskyttelsessamarbejde har styrket
håndhævelsen af forbrugerlovgivningen i hele EU. Overtrædelser af EU’s cen-
trale forbrugerregler forekommer ifølge Kommissionen fortsat hyppigt, særligt
med forbrugernes stigende onlinehandel.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 335: Grund- og nærhedsnotat om om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse, fra erhvervs- og vækstministeren
4/13
For at sikre en styrket og ensartet håndhævelse af forbrugerlovgivningen er
formålet med forslaget at udvikle moderne og effektive håndhævelsesmeka-
nismer, der vil reducere tabet for forbrugerne som følge af erhvervsdrivendes
grænseoverskridende og udbredte overtrædelser af EU’s forbrugerlovgivning.
Europa-Kommissionen foreslår derfor, at den gældende forordning om forbru-
gerbeskyttelsessamarbejde moderniseres ved at øge harmoniseringsgraden for
at kunne håndtere og begrænse ovennævnte grænseoverskridende overtrædel-
ser.
I det følgende gennemgås de centrale elementer i Kommissionens forslag.
Anvendelsesområde
Forordningen skal anvendes ved erhvervsdrivendes grænseoverskridende
overtrædelser af EU’s forbrugerregler. Det nuværende anvendelsesområde
udvides til også at omfatte forbrugerrettighedsdirektivet (2011/83/EU), ser-
vicedirektivets art. 20 (2006/123/EF), forordning om jernbanepassageres
rettigheder og forpligtelser (1371/2007), forordning om handicappede og
bevægelseshæmmede personers rettigheder (1107/2006), når de rejser med
fly, forordning om fælles regler for driften af lufttrafiktjenester i Fællesska-
bet, artikel 22-24 (1008/2008), direktiv om forbrugerkreditaftaler i forbin-
delse med fast ejendom til beboelse, artikel 10,11,13-18, 21-23, kapitel 10
(2014/17/EU) og direktiv om sammenlignelighed af gebyrer i forbindelse
med betalingskonti, flytning af betalingskonti og adgang til betalingskonti
med basale funktioner, artikel 4-18 og artikel 20, stk. 2 (2014/92/EU).
Forældelsesfrister
Håndhævelsesmyndighederne kan pålægge de erhvervsdrivende, der laver
grænseoverskridende overtrædelser af EU’s forbrugerlovgivning, sanktioner
op til 5 år efter overtrædelsen er ophørt. Fristen forlænges automatisk, når
håndhævelsesmyndigheden påbegynder en undersøgelse, håndhævelsesakti-
viteter eller at sagen verserer ved en domstol. Den nuværende forældelses-
frist for sådanne strafferetlige sager er 2 år.
Håndhævelsesmyndighedernes beføjelser
Forordningsforslaget fastlægger håndhævelsesmyndighedernes minimums-
beføjelser, der skal bruges for at samarbejde og håndhæve EU’s forbruger-
lovgivning. Forslaget indeholder præciseringer af allerede eksisterende mi-
nimumsbeføjelser, bl.a. i forhold til muligheden for at udføre nødvendige
kontrolundersøgelser på stedet, herunder muligheden for adgang til er-
hvervsdrivendes lokaler, grunde eller transportmidler eller at anmode andre
myndigheder om at gøre dette for at undersøge eller beslaglægge informati-
on og data.
Derudover foreslår Europa-Kommissionen, at forordningen udvider hånd-
hævelsesmyndighedernes minimumsbeføjelser til at omfatte:
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 335: Grund- og nærhedsnotat om om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse, fra erhvervs- og vækstministeren
5/13
Brug af testkøb for at identificere overtrædelser.
Mulighed for køb af varer og serviceydelser under skjult identitet.
Foretage foreløbige foranstaltninger til forebyggelse af alvorlig og
uoprettelig skade for forbrugere. Det kan fx være suspension af
hjemmesider, domæner eller lignende digital hjemmeside, service el-
ler konto.
Start af undersøgelser om overtrædelser og offentliggørelse af in-
formation herom.
Opnå tilsagn fra den ansvarlige erhvervsdrivende om at bringe over-
trædelsen til ophør og kompensere forbrugeren, herunder økonomisk
kompensation samt mulighed for at opsige kontrakten.
Mulighed for at nedlægge et websted, et domæne eller en tilsvarende
digital lokalitet ved at anmode tredjepart eller en anden offentlig
myndighed om at gennemføre sådanne foranstaltninger.
Mulighed for at pålægge de erhvervsdrivende sanktioner, herunder
bøder og tvangsbøder.
Mulighed for at kræve tilbagebetaling af den gevinst, som den er-
hvervsdrivende har opnået ved overtrædelserne. Kommissionen fo-
reslår også et krav om, at denne gevinst betales til statskassen eller
en modtager, der er udpeget af håndhævelsesmyndigheden.
Offentliggørelse af alle endelige afgørelser og foreløbige foranstalt-
ninger, herunder navnet på den erhvervsdrivende, der er ansvarlig
for en grænseoverskridende overtrædelse af EU's’ forbrugerregler.
Mekanisme for gensidig bistand
Det foreslås i forordningen, at der etableres mere forpligtende rammer for
samarbejdet mellem håndhævelsesmyndighederne. Mekanismen for gensi-
dig bistand består af to instrumenter:
1. Anmodninger om oplysninger, der sikrer udveksling af oplysninger
og bevismateriale mellem håndhævelsesmyndigheder på tværs af
grænser. Håndhævelsesmyndighederne er forpligtede til at give svar
på anmodningerne om oplysninger. Kommissionen foreslår faste
tidsfrister for besvarelse, der fastsættes af Kommissionen ved en
gennemførelsesretsakt.
2. Anmodninger om håndhævelsesforanstaltninger, hvor en håndhæ-
velsesmyndighed i et land kan anmode en håndhævelsesmyndighed i
et andet land om at træffe de nødvendige håndhævelsesforanstalt-
ninger. Kommissionen foreslår faste tidsfrister for besvarelse om
hvilke håndhævelsesforanstaltninger, der gennemføres. Tidsfristerne
fastsættes af Kommissionen ved en gennemførelsesretsakt.
Europa-Kommissionens rolle i mekanismen for gensidig bistand styrkes, da
det foreslås, at Kommissionen skal overvåge, at håndhævelsesmyndigheder-
ne overholder procedurer og frister for behandling af anmodninger om gen-
sidig bistand.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 335: Grund- og nærhedsnotat om om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse, fra erhvervs- og vækstministeren
1652771_0006.png
6/13
Koordineret overvågnings-, undersøgelses- og håndhævelsesmekanisme ved
udbredte overtrædelser
Følgende tre instrumenter til håndtering af udbredte overtrædelser foreslås:
1. Koordinerede foranstaltninger af overtrædelser, der ikke har en EU-
dimension. Hvis en håndhævelsesmyndighed nærer begrundet mis-
tanke til en erhvervsdrivendes udbredte overtrædelse af EU’s for-
brugerlovgivning i mere end to medlemslande ud over håndhævel-
sesmyndighedens eget land, kan håndhævelsesmyndigheden under-
rette andre håndhævelsesmyndigheder, der er berørt af overtrædel-
sen. En håndhævelsesmyndighed udpeges til at koordinere foran-
staltningen.
Europa-Kommissionen kan kun påtage sig en koordinerende rolle,
når det er nødvendigt pga. overtrædelsens omfang, eller når overtræ-
delsen med stor sandsynlighed vil skade forbrugernes kollektive in-
teresser i alvorlig grad.
For at sikre overensstemmelse med EU’s forbrugerlovgivning, kan
håndhævelsesmyndigheder bemyndige en myndighed til at træffe
håndhævelsesforanstaltninger på vegne af forbrugerne i andre med-
lemsstater, der er berørt af overtrædelsen. Den udpegede myndighed
skal handle på vegne af forbrugerne i hver medlemsstat, som om de
var deres egne forbrugere.
2. Fælles foranstaltninger mod udbredte overtrædelser med en EU-
dimension, som er et nyt instrument til at håndtere og bringe udbred-
te overtrædelser til ophør. Europa-Kommissionen foreslår, at der
indføres en tærskel for, hvornår der er tale om en udbredt overtræ-
delse med en EU-dimension. I forordningen er denne tærskel fore-
slået fastsat til, at både ¾ af medlemslandene og ¾ af EU’s befolk-
ning skal være berørt af overtrædelsen.
Europa-Kommissionen skal undersøge om tærskelværdierne for EU-
dimensionen er opfyldt og vil herefter skulle træffe afgørelse om
iværksættelse, koordinering og afslutning af en fælles foranstaltning.
I medlemslande, der er berørt af overtrædelsen, skal håndhævelses-
myndighederne i de pågældende lande deltage i den fælles foran-
staltning. Europa-Kommissionen foreslår, at de berørte håndhævel-
sesmyndigheder skal udarbejde en fælles holdning, der meddeles den
ansvarlige erhvervsdrivende. Den ansvarlige erhvervsdrivende skal
have mulighed for at blive hørt.
De berørte håndhævelsesmyndigheder skal udpege en koordinerende
håndhævelsesmyndighed, der kan træffe de rette håndhævelsesforan-
staltninger, så overtrædelsen ophører.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 335: Grund- og nærhedsnotat om om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse, fra erhvervs- og vækstministeren
1652771_0007.png
7/13
3. Markedsundersøgelser. Hvis markedstendenser, forbrugerklager el-
ler andre forhold viser, at der finder udbredte overtrædelser sted, kan
håndhævelsesmyndighederne beslutte at gennemføre koordinerede
markedsundersøgelser. Markedsundersøgelserne kan koordineres af
Europa-Kommissionen.
Overvågningsmekanisme
Europa-Kommissionen foreslår en ny overvågningsmekanisme, der skal er-
statte det nuværende varslingssystem. Overvågningsmekanismen består af
en varslingsmekanisme, hvor en håndhævelsesmyndighed underretter Euro-
pa-Kommissionen og andre håndhævelsesmyndigheder om en mulig over-
trædelse af EU’s forbrugerlovgivning. Håndhævelsesmyndigheden kan bede
Kommissionen eller andre håndhævelsesmyndigheder om at undersøge lig-
nende overtrædelser i andre medlemsstater eller undersøge, om der allerede
er truffet håndhævelsesforanstaltninger i andre medlemslande.
Det foreslås, at Europa-Kommissionen opretter en elektronisk database, der
lagrer og behandler oplysninger om anmodninger om gensidig bistand. Via
databasen vil håndhævelsesmyndighederne kunne udveksle andre oplysnin-
ger, der er relevante for håndhævelsesmyndighedernes opdagelse af over-
trædelser eller formodede overtrædelser.
Tavshedspligt og andre ordninger
Forslaget medfører, at bevismateriale og resultater af undersøgelser, der er
opnået ved hjælp af minimumsbeføjelser, kan anvendes på tværs af grænser.
Oplysningerne må kun anvendes til at sikre overholdelsen af EU’s forbru-
gerlovgivning. Alle oplysninger, der gives til håndhævelsesmyndighederne,
Europa-Kommissionen mv. og lagres i databasen, er fortrolige og omfattet
af tavshedspligt, hvis oplysningerne vil være til skade for beskyttelse af per-
sonoplysninger, forretningsmæssige interesser, herunder intellektuelle ejen-
domsrettigheder, kommende retssager eller inspektioner og undersøgelser.
Derudover foreslås det, at den nuværende to-årige rapporteringsforpligtelse
erstattes med to-årige nationale håndhævelsesplaner, der skal sikre priorite-
ringen af aktiviteter inden for forbrugerbeskyttelsessamarbejdet. Håndhæ-
velsesplanerne foreslås overvåget af Kommissionen.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF art. 294) medlovgiver.
Sagen behandles i Europa-Parlamentets udvalg om det Indre Marked og
Forbrugerbeskyttelse (IMCO-udvalget). Der foreligger endnu ikke en udta-
lelse om forslaget.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 335: Grund- og nærhedsnotat om om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse, fra erhvervs- og vækstministeren
1652771_0008.png
8/13
5.
Nærhedsprincippet
Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet. For at sikre en sammenhængende håndhævelse af forbrugerlovgiv-
ningen i hele EU og håndtering af overtrædelser af EU’s forbrugerlovgiv-
ning, der spænder over flere medlemsstater, deler regeringen Kommissions
holdning om, at det er nødvendigt at fastsætte harmoniserede regler for at
koordinere offentlige håndhævelsesaktiviteter.
6.
Gældende dansk ret
De nuværende regler for forbrugerbeskyttelsessamarbejde er fastsat i Euro-
pa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 2006/2004 af 27. oktober
2004 om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for hånd-
hævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse.
De konkrete håndhævelsesbeføjelser er skrevet ind i den danske markedsfø-
ringslovs § 22a om kontrolundersøgelser på stedet. Bestemmelsen blev ind-
ført i markedsføringsloven i 2006 med det formål at efterleve Danmarks
forpligtelser i henhold til den gældende forordning og hjemler gennemførel-
se af de kontrolundersøgelser, der er nævnt i den nuværende forordnings ar-
tikel 4, stk. 6, litra c. Efter artikel 4, stk. 6, litra c, kan en kompetent myn-
dighed gennemføre nødvendige kontrolundersøgelser på stedet, såfremt det
med rimelighed kan formodes, at der foreligger en overtrædelse inden for
Fællesskabet.
Efter markedsføringslovens § 22a har Forbrugerombudsmanden således ad-
gang til at foretage kontrolundersøgelser til brug for behandling af konkrete
klager, der er oversendt fra håndhævelsesmyndigheder i andre EU-lande i
medfør af forordningen, og som vedrører overtrædelser af de direktiver, for
hvilke Forbrugerombudsmanden er udpeget som kompetent myndighed.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen vil erstatte den nuværende forordning om forbrugerbeskyttelses-
samarbejde. Forslaget vil muligvis have lovgivningsmæssige konsekvenser i
forhold til markedsføringsloven. De endelige konsekvenser vil afhænge af
indholdet i den endelige forordning.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forordningen om forbrugerbeskyttelsessamarbejde forventes ikke at have væ-
sentlige statsfinansielle konsekvenser. Der kan dog muligvis opstå en mindre
forøgelse af ressourceforbruget hos håndhævelsesmyndighederne, hvis forord-
ningen medfører en øget sagsmængde eller en udvidet opgaveportefølje
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 335: Grund- og nærhedsnotat om om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse, fra erhvervs- og vækstministeren
1652771_0009.png
9/13
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Indholdet i forordningen om forbrugerbeskyttelsessamarbejde kan øge konkur-
rencen og medvirke til at skabe et øget udbud af varer og tjenester på det euro-
pæiske marked og derved skabe mere velfungerende markeder. Øget konkur-
rence og handel på tværs af grænserne vil have positive samfundsøkonomiske
konsekvenser. Det kommende forslag kan desuden være med til at skabe øget
tillid hos forbrugerne, da forbrugerne sikres bedre beskyttelse, når de handler
på tværs af grænser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vil ikke føre til nye reguleringsmæssige byrder for erhvervslivet,
men såfremt forslaget fører til øget konkurrence og samhandel over grænserne,
kan de afledte konsekvenser være, at priserne falder, og salget øges. Det
kommende forslag forventes at styrke håndhævelsen og samarbejdet mellem
myndighederne, hvilket vil sikre retssikkerhed og lige konkurrencevilkår for
erhvervslivet på det europæiske marked.
Såfremt de foreslåede regler om foranstaltninger vedr. suspension eller ned-
læggelse af et websted eller domæne vedtages, må det forventes, at digitale
tjenesteudbydere påregnes udgifter.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Indholdet i forslaget forventes at give bedre beskyttelse af forbrugernes ret-
tigheder og mere lige konkurrencevilkår for virksomhederne på tværs af EU.
8.
Høring
Europa-Kommissionens forslag blev sendt i høring i specialudvalget for Kon-
kurrenceevne, Vækst og Forbrugerspørgsmål den 25. maj. 2016 med frist for
høringssvar den 8. juni 2016.
DI, Dansk Erhverv, Forbrugerombudsmanden og Forbrugerrådet Tænk har af-
givet høringssvar.
Generelle bemærkninger
DI, DE og Forbrugerombudsmanden støtter generelt forslaget, da forslaget vil
sikre lige konkurrence, gode rammevilkår og et velfungerende indre mar-
ked, når fælles EU-regler håndhæves ens. Det har særligt været en prioritet
for DE og Forbrugerombudsmanden at styrke forordningen.
Forbrugerrådet Tænk bemærker, at forholdene er meget forskellige i de 28
EU-lande, men generelt ser man forslaget som en forbedring, især fordi de
nationale myndigheder får flere beføjelser, ligesom det er positivt, at samar-
bejdsprocedurerne mellem myndighederne bliver styrket.
Forbrugerrådet Tænk mener dog, at der er brug for mere gennemsigtighed
med hensyn til, hvordan der skal samarbejdes med de nationale forbrugeror-
ganisationer, også med hensyn til at oplyse, hvordan man samarbejder - og
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 335: Grund- og nærhedsnotat om om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse, fra erhvervs- og vækstministeren
1652771_0010.png
10/13
om hvad - med de andre myndigheder. Forbrugerrådet Tænk bemærker des-
uden, at mange forbrugerorganisationer har førstehåndskendskab med hen-
syn til, hvad der sker på markedet, så det er vigtigt, at de selv kan indgive
oplysninger til myndigheder - og blive orienteret om, hvad der videre sker i
sagen.
Forældelsesfrist
Hverken DI eller DE kan se behovet for så væsentlig en udvidelse af foræl-
delsesfristen til de foreslåede 5 år i forslaget. DI og DE mener ikke, at denne
udvidelse vil tjene noget særligt formål for forbrugerne, men det vil tilføje
en væsentlig risiko for virksomheder at kunne holdes ansvarlige for hand-
linger, der har fundet sted mange år tilbage.
Forbrugerombudsmanden kan på den anden side i udgangspunktet støtte
muligheden for at retsforfølge overtrædelser i op til 5 år, efter at de er op-
hørt.
Håndhævelsesmyndighedernes minimumsbeføjelser
DI lægger vægt på, at især de foreslåede nye minimumskompetencer til de
nationale myndigheder anvendes ensartet i alle lande, særligt hvad angår
ensartet praksis for, hvornår nationale myndigheder lukker websites, anlæg-
ger erstatningssøgsmål på vegne af forbrugerne, giver bøder eller tvangsbø-
der, offentliggør identiteten på erhvervsdrivende mv. DI mener, at det er
vigtigt, at landene er nogenlunde ensartede i deres syn på forholdet mellem
grovheden af overtrædelser af EU-forbrugerretten og de anvendte retsmid-
ler.
DI bemærker ligeledes, at nogle af de foreslåede minimumsbeføjelser er
meget vidtgående, særligt muligheden for håndhævelsesmyndigheden at
kræve tilbagebetaling af den fortjeneste, der er opnået ved overtrædelserne.
DI mener, at denne sanktion forekommer uproportional sammenholdt med
muligheden for samtidig at kunne kræve erstatning og give bøde.
Fsva. håndhævelsesmyndighedernes adgang til at foretage kontrolundersø-
gelser mener DE, at der lægges op til en udvidelse af de beføjelser, som
Forbrugerombudsmanden har efter §22a. Samtidig finder DE, at det er
uklart om forslaget indeholder adgang for Forbrugerombudsmanden til at
foretage elektronisk spejling, som det kendes fra konkurrenceretten. DE kan
ikke støtte dette. Endvidere kan DE ikke støtte en udvidelse af håndhævel-
sesmyndighedernes muligheder for at udstede administrative bøder, der går
videre end, hvad er hjemlet efter markedsføringsloven i dag. DE støtter, at
alle landes håndhævelsesmyndigheder får mulighed for at foretage offent-
liggørelser af afgørelser, midlertidige tiltag eller påbud, såfremt offentliggø-
relserne sker ensartet i hele EU.
Forbrugerombudsmanden hilser flere af minimumsbeføjelserne velkommen,
særligt myndighedernes mulighed for at stille krav om kompensation og til-
bagebetaling til forbrugerne, offentliggørelse af navnene på de erhvervsdri-
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 335: Grund- og nærhedsnotat om om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse, fra erhvervs- og vækstministeren
1652771_0011.png
11/13
vende, der er ansvarlige for overtrædelserne samt øget adgang for Kommis-
sionen til at kontrollere, at myndighederne i de respektive medlemsstater
overholder forordningens procedurer og frister. Derudover kan Forbruger-
ombudsmanden som udgangspunkt støtte muligheden for at stille krav om
konfiskation og profitinddragelse, sanktionspålæggelse i form af bøder,
tvangsbøder for manglende efterlevelse, krav om lukning af hjemmesider,
samt mulighed for at foretage testkøb og mystery-shopping som efterforsk-
ningsværktøjer.
Udbredte grænseoverskridende overtrædelser med en EU-dimension
DE kan ikke støtte, at Kommissionen ad egen drift skal kunne beslutte
håndhævelsesaktiviteter i medlemsstaterne ved udbredte grænseoverskri-
dende overtrædelser med en EU-dimension.
Forbrugerombudsmanden er ligeledes betænkelig ved Kommissionens ad-
gang til iværksættelse af fælles håndhævelsesforanstaltninger.
Nationale håndhævelsesplaner og prioriteringer
Både DE og DI hilser de nationale håndhævelsesplaner velkomne. DI me-
ner, at håndhævelsesplanerne bør være offentligt tilgængelige og kunne tje-
ne som middel til at sikre ens anvendelse af håndhævelsesbeføjelser på
tværs af de nationale myndigheder. DE kan støtte, at Kommissionen skal
overvåge håndhævelsesplanerne, men understreger, at Kommissionen ikke
bør have kompetence til at pålægge de nationale myndigheder at forfølge en
særlig håndhævelsesstrategi.
Forbrugerombudsmanden er på den anden side betænkelig ved forslaget om
nationale håndhævelsesplaner og Kommissionens adgang til at overvåge
disse. Hertil kommer betænkelighed ved den tiltænkte rolle i håndhævelses-
samarbejdet for såkaldte ”udpegede organer”, herunder forbruger og er-
hvervsorganisationer, bl.a. vedr. varsling. Forbrugerombudsmanden bemær-
ker, at forordningen om forbrugerbeskyttelsessamarbejde er baseret på et
fortrolighedsprincip, som Forbrugerombudsmanden finder tvivlsomt, om
private organisationer mv. vil kunne leve op, bl.a. i forbindelse med udveks-
ling af oplysninger.
Gennemførelsesretsakter
Derudover er både DI og DE generelt forbeholdne over for forslagets mange
henvisninger til, at Kommissionen fastsætter nærmere regler via gennemfø-
relsesretsakter, da gennemførelsesretsakter ikke bør benyttes til at træffe af-
gørende politiske beslutninger.
Forbrugerombudsmandens rolle
Endeligt lægger både DI og DE vægt på, at Forbrugerombudsmanden be-
holder sin ret til at forhandle med virksomhederne med henblik på at løse de
problemer, der måtte opstå, smidigt og effektivt.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 335: Grund- og nærhedsnotat om om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse, fra erhvervs- og vækstministeren
1652771_0012.png
12/13
Forbrugerombudsmanden bemærker, at det må forventes, at sagsmængden
vil vokse betragteligt, og at sagsproceduren i de enkelte sager vil være mere
omfattende end hidtil. I den forbindelse bemærker Forbrugerombudsman-
den, at det følger af forslaget, at medlemsstaterne bl.a. skal sikre, at de
kompetente myndigheder har de ressourcer, der er nødvendige for anvendel-
sen af forordningen.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen mener, at det digitale indre marked generelt bør kendetegnes
ved åbenhed overfor digital innovation og konkurrence, hvorved der bør væ-
re fokus på at sikre lave adgangsbarrierer for nye digitale virksomheder
samt på at undgå protektionistiske tiltag.
Regeringen støtter intentionerne om at sikre en bedre integration af det digi-
tale indre marked ved at fjerne de barrierer, der forhindrer forbrugerne i at
købe på tværs af grænser, og virksomhederne i at sælge på tværs af grænser.
Det styrker rammerne for samspillet mellem forbrugere og virksomheder og
er med til at skabe velfungerende markeder, vækst og høj forbrugervelfærd.
Det har længe været en dansk prioritet at styrke forordningen om forbruger-
beskyttelse. For det første er det vigtigt, at forbrugerne er trygge, når de kø-
ber varer eller serviceydelser i andre EU-lande, hvis det digitale indre mar-
ked skal fungere. For det andet er det helt centralt for virksomhederne, at
der er lige konkurrencevilkår på det indre marked. Det sker kun ved, at alle
lande håndhæver de fælles EU-regler ensartet, så de samme regler håndhæ-
ves over for såvel danske som over for andre landes virksomheder.
Regeringen er på den baggrund positiv over for forslaget. Det gælder særligt
forslagets elementer om fastlæggelse af tidsfrister for håndhævelsesmyndig-
hedernes besvarelse på henvendelser fra andre håndhævelsesmyndigheder,
formaliseringen af det koordinerende samarbejde mellem håndhævelses-
myndigheder samt håndhævelsesmyndighedernes mulighed for at offentlig-
gøre afgørelser truffet mod erhvervsdrivende, der har foretaget grænseover-
skridende overtrædelser af forbrugerlovgivningen.
Der er dog også elementer i forslaget, som giver betænkeligheder. Regerin-
gen er i udgangspunktet skeptisk over for Kommissionens styrkede rolle ved
udbredte grænseoverskridende overtrædelser med en EU-dimension. Desu-
den skal det i forhandlingerne afklares og sikres, at der ikke tillægges uden-
landske myndigheder beføjelse til at udøve myndighed på dansk territorium,
så der ikke afgives suverænitet.
Endvidere skal forordningsforslagets bestemmelser om de kompetente myn-
digheders minimumsbeføjelser afklares. Det skal bl.a. sikres, at danske
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 335: Grund- og nærhedsnotat om om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse, fra erhvervs- og vækstministeren
1652771_0013.png
13/13
domstole fortsat er enekompetente til at træffe afgørelse om foranstaltninger
– som eksempelvis lukning af hjemmesider – i overensstemmelse med
grundlovens bestemmelser om censurforbud. I forlængelse heraf er regerin-
gen skeptisk over for at pålægge internetmellemmænd nye forpligtelser, da
det kan medføre øgede erhvervsøkonomiske byrder og hæmme innovation
og vækst i den digitale økonomi.
Vedrørende spørgsmålet om sanktioner bør der under forhandlingerne – i
det omfang bestemmelsen i artikel 8, stk. 2, litra m, vedrører administrative
sanktioner – arbejdes for, at det kommer til at fremgå udtrykkeligt, at med-
lemsstaterne kan beslutte ikke at fastsætte regler for administrative sanktio-
ner for overtrædelser, der er underlagt strafferetlige sanktioner i henhold til
deres nationale ret.
Endelig vil regeringen arbejde for, at Kommissionen, i medfør af forordnin-
gen, kun skal anvende gennemførelsesretsakter til at fastsætte regler af ren
teknisk karakter.
Regeringen arbejder for, at ovenstående tvivlsspørgsmål vedrørende forord-
ningsforslaget bliver afklaret. En nærmere stillingtagen til forslaget må af-
vente denne afklaring.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.