Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 321
Offentligt
1650653_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
24. Juli 2016
Kommissionens meddelelse ”En omfattende tilgang til stimulering af
grænseoverskridende e-handel for europæiske borgere og virksom-
heder” (KOM(2016) 320).
1.
Resumé
Kommissionen fremsatte den 25. maj 2016 meddelelsen ”En omfattende
tilgang til stimulering af grænseoverskridende e-handel for europæiske
borgere og virksomheder” (KOM (2016) 320). Meddelelsen følger op på
Kommissionens ”En strategi for et digitalt indre marked i EU” fra 2015.
Meddelelsen præsenterer den såkaldte e-handelspakke. Formålet med
meddelelsen er at give en samlet beskrivelse af, hvordan pakken i sin hel-
hed skal fremme grænseoverskridende e-handel i Europa til gavn for bå-
de virksomheder og forbrugere. Initiativerne i e-handelspakken vedrører
følgende emner: a) Afskaffelse af ubegrundet geografisk blokering, b)
pakkeleveringsløsninger til rimelige priser, c) Effektiv forbrugerbeskyttel-
se på tværs af grænserne og d) Retningslinjer om anvendelsen af direkti-
vet om urimelig handelspraksis.
Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske, statsfinansielle,
erhvervsøkonomiske eller øvrige konsekvenser. Det vurderes dog som
sandsynligt, at øget og lettere e-handel på tværs af EU samlet set vil have
en positiv effekt for forbrugere og den økonomiske aktivitet i Danmark.
2.
Baggrund
Kommissionen fremsatte den 25. maj meddelelsen ”En omfattende til-
gang til stimulering af grænseoverskridende e-handel for europæiske bor-
gere og virksomheder” (KOM (2016) 320). Meddelelsen følger op på
Kommissionens ”En strategi for et digitalt indre marked i EU” fra 2015
(KOM (2015) 192). Meddelelsen er oversendt til Rådet den 30. maj 2016
i dansk sprogversion.
Kommissionen ser e-handel som en vigtig drivkraft for økonomisk vækst
i EU og som en forudsætning for gennemførelsen af det digitale indre
marked. Imidlertid har det europæiske marked for e-handel ifølge Kom-
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 321: Grund- og nærhedsnotat vedrørende Kommissionens meddelelser om En omfattende tilgang til stimulering af grænseoverskridende e-handel for europæiske borgere og virksomheder, fra erhvervs- og vækstministeren
1650653_0002.png
2/13
missionen ikke opnået sit fulde potentiale. Barrierer og forskelle i natio-
nale regler afholder virksomhederne fra grænseoverskridende handel og
forhindrer forbrugerne i at nyde godt af de mest konkurrencedygtige til-
bud og det fulde udvalg af varer og tjenesteydelser, der sælges online.
E-handelspakken rummer en række tiltag på e-handelsområdet, der skal
fjerne hindringer for grænseoverskridende online aktivitet i Europa og
gøre det lettere for forbrugere og virksomheder at købe og sælge varer og
tjenesteydelser online i hele EU.
E-handelspakken består foruden meddelelsen af:
- Et forslag til en forordning om hindring af uberettiget geografisk
blokering og andre former for forskelsbehandling på grundlag af
nationalitet, bopæl eller virksomhedssted (KOM(2016) 289);
- Et forslag til en forordning om grænseoverskridende pakkeleve-
ringstjenester med henblik på at øge prisgennemsigtigheden og
forbedre myndighedstilsynet (KOM(2016) 285);
- Et forslag om ændring af forordningen om forbrugerbeskyttelses-
samarbejde med henblik på at styrke håndhævelsen af forbruger-
rettigheder (KOM (2016) 283)
- Retningslinjer for anvendelsen af direktivet om urimelig handels-
praksis (SWD(2016) 163).
Der udarbejdes separate grund- og nærhedsnotatet for de tre retsakter.
3.
Formål og indhold
Formålet med meddelelsen er at give en samlet beskrivelse af, hvordan
pakken i sin helhed skal fremme grænseoverskridende e-handel i Europa
til gavn for både virksomheder og forbrugere. Det skal ifølge Kommissi-
onen ske ved:
At forbrugere og virksomheder (særligt små- og mellemstore virk-
somheder og nystartede virksomheder) får bedre adgang til varer og
tjenesteydelser online på tværs af Europa;
Opbygning af forbrugernes tillid og øget sikkerhed for virksomheder
i forhold til e-handel, bl.a. med præcise og mindre fragmenterede
regler for online salg af varer og levering af digitalt indhold;
Mindskede transaktionsomkostninger og administrative byrder for
virksomheder ved grænseoverskridende handel.
Det er Kommissionens intention at nå de tre ovennævnte mål igennem de
forslåede tiltag i e-handelspakken. Det understreges, at tiltagene hænger
indbyrdes sammen, og at forslagenes virkning vil blive stærkere, hvis de
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 321: Grund- og nærhedsnotat vedrørende Kommissionens meddelelser om En omfattende tilgang til stimulering af grænseoverskridende e-handel for europæiske borgere og virksomheder, fra erhvervs- og vækstministeren
1650653_0003.png
3/13
fremsættes i en samlet pakke. Kommissionen vil således iværksætte initiati-
ver inden for følgende områder:
a. Afskaffelse af ubegrundet geografisk blokering og andre former for
forskelsbehandling;
b. Pakkeleveringsløsninger til rimelige priser;
c. Effektiv forbrugerbeskyttelse på tværs af grænserne;
d. Retningslinjer for anvendelsen af direktivet om urimelig handels-
praksis.
a. Afskaffelse af ubegrundet geografisk blokering og andre former for for-
skelsbehandling
En styrkelse af e-handlen i Europa kræver ifølge Kommissionen en indsats
for at forhindre ubegrundet geografisk blokering og andre former for for-
skelsbehandling på baggrund af nationalitet, bopæl eller hjemsted. Det skal
modvirke, at forbrugere og erhvervsdrivende, der ønsker at købe varer og
tjenesteydelser i et andet EU-land, forskelsbehandles med hensyn til
blandt andet priser, salgs- eller betalingsvilkår.
Der er endvidere behov for at skabe mere gennemsigtighed for europæi-
ske forbrugere og erhvervsdrivende, der handler online, samt lige konkur-
rencevilkår og øget forbrugertillid gennem en mere ensartet håndhævelse
af eksisterende regler.
Kommissionen forventer, at dette vil synliggøre tilbud fra handlende i andre
lande, øge udvalget af produkter og give forbrugere og virksomheder mu-
ligheden for at finde de bedste tilbud ved køb af varer og tjenesteydelser.
Med initiativet vil kunder fra andre medlemsstater i en række bestemte si-
tuationer kunne købe på samme betingelser som lokale kunder i et givet
EU-land.
1
Kommissionen opstiller konkret følgende gældende situationer:
Salg af varer uden levering
Ved salg af varer må den erhvervsdrivende ikke forskelsbehandle sine kun-
der i de tilfælde, hvor varerne ikke leveres af virksomheden eller på vegne
af den. Kommissionen understreger dog, at sælger klart og tydeligt skal in-
formere kunden om de gældende leveringsbegrænsninger og derudover skal
tilbyde de samme leveringsmuligheder, som lokale kunder tilbydes, eksem-
pelvis afhentning på et givet opsamlingssted.
1
De former for erhvervsdrivende, der er omhandlet i artikel 2, stk. 2 i Servicedirektivet er ikke
omfattet af forslaget. Det drejer sig blandt andet om finansielle tjenesteydelser, visse tjenesteydel-
ser indenfor transportsområdet, audiovisuelle tjenester mv.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 321: Grund- og nærhedsnotat vedrørende Kommissionens meddelelser om En omfattende tilgang til stimulering af grænseoverskridende e-handel for europæiske borgere og virksomheder, fra erhvervs- og vækstministeren
1650653_0004.png
4/13
Adgang til elektronisk leverede tjenesteydelser
Kunder i EU vil kunne foretage grænseoverskridende indkøb af elektronisk
leverede tjenesteydelser. Dette omfatter eksempelvis cloud-tjenester, data-
lagring og hosting af websteder. Dette gælder dog ikke for tjenester, hvis
vigtigste funktion er at give adgang til og mulighed for brug af ophavsretligt
beskyttede værker mv., hvilket fx kan være musik- eller bogtjenester. Initia-
tivet ligger dog op til, at det vil blive vurderet, om disse tjenester skal omfat-
tes i fremtiden.
Kommissionen vil imidlertid udskyde indførelsen af kravet om ikkefor-
skelsbehandling til midten af 2018 for elektronisk leverede tjenesteydelser
blandt andet for at give udbydere mulighed for at forberede sig på de æn-
dringer, som forslaget medfører.
Tjenesteydelser modtaget i andre medlemsstater end kundens
Ved salg af tjenesteydelser, såsom hotelophold, biludlejning og billetter
til musikfestivaler eller forlystelsesparker, må den erhvervsdrivende ikke
forskelsbehandle kunder i de tilfælde, hvor ydelsen fysisk leveres i den
medlemsstat, hvor sælger opererer og hvor kunden ikke har sin bopæl
eller sit hjemsted.
Det vil fortsat være muligt for erhvervsdrivende at markedsføre deres
produkter mod forskellige medlemsstater eller bestemte kundegrupper i
form af målrettede tilbud og forskellige vilkår og betingelser. Der må ikke
finde forskelsbehandling sted, og kunderne/forbrugerne skal således frit
kunne vælge hvilket websted, de vil købe fra.
Ikkeforskelsbehandling af betalinger
Forbuddet mod geografisk blokering vedrører også betalinger. Initiativet
pålægger ikke de handlende at acceptere bestemte betalingsmidler, men
medfører at handlende ikke må afvise betalinger eller opstille forskellige
betalingsbetingelser på baggrund af kundens nationalitet, bopæl eller etable-
ringssted i tilfælde, hvor den handlende kan kræve en autentificering af
kunden, og betaling er i en valuta, som den handlende tager imod.
b. Pakkeleveringsløsninger til rimelige priser
Adgangen til grænseoverskridende pakkeleveringstjenester af høj kvalitet og
til rimelige priser er ifølge Kommissionen vigtigt for at sikre, at forbrugerne
udnytter mulighederne for grænseoverskridende e-handel til fulde. Imidler-
tid konstateres det, at priserne fra umiddelbart sammenlignelige medlems-
lande over sammenlignelige afstande ofte varierer kraftigt, uden at der nød-
vendigvis er en klar sammenhæng med omkostningerne. Kommissionen ser
udfordringen som særlig betydelig for små og mellemstore virksomheder
samt for detailhandlende og forbrugere i yderområder. Kommissionen på-
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 321: Grund- og nærhedsnotat vedrørende Kommissionens meddelelser om En omfattende tilgang til stimulering af grænseoverskridende e-handel for europæiske borgere og virksomheder, fra erhvervs- og vækstministeren
1650653_0005.png
5/13
peger endvidere, at nationale tilsynsmyndigheder har et begrænset mandat
til at overvåge det grænseoverskridende pakkemarked, hvilket fører til
manglende viden om mulig ineffektivitet på markedet.
Kommissionen forventer, at de foreslåede foranstaltninger vedrørende pak-
kelevering vil fremme konkurrencen og sikre en mere effektiv og konse-
kvent overvågning af pakkeleveringsmarkederne. Konkret vil Kommissio-
nen med forslaget:
Øge gennemsigtigheden af takster og terminalafgifter for bestemte
grænseoverskridende pakkeleveringstjenester og kræve, at nationale
tilsynsmyndigheder vurderer rimeligheden af visse grænseoverskri-
dende takster;
Forbedre tilsynet ved at kræve, at pakkeleveringsoperatører over en
vis størrelse indsender et sæt grundlæggende statistiske oplysninger
til de nationale tilsynsmyndigheder;
Fremme konkurrencen ved krav om gennemsigtig og ikke-
diskriminerende tredjepartsadgang til de grænseoverskridende pak-
keleveringstjenester og/eller infrastruktur.
c. Effektiv forbrugerbeskyttelse på tværs af grænserne
Kommissionen ser effektiv forbrugerbeskyttelse som en vigtig betingelse
for øget e-handel. Selvom den nuværende forordning om forbrugerbeskyt-
telsessamarbejde har styrket håndhævelsen af forbrugerlovgivningen i hele
EU, påpeger Kommissionen, at der på flere online forbrugermarkeder stadig
er store huller i overholdelsen af centrale forbrugerbeskyttelsesbestemmel-
ser. Kommissionen pointerer, at dette i praksis medfører et tab på godt 5,7
mia. DKK årligt for forbrugere, der handler online på tværs af grænserne.
Med forslaget til en ændring af forordningen om forbrugerbeskyttelsessam-
arbejde forventer Kommissionen at opnå øget retssikkerhed på det indre
marked og mindskede omkostninger ved regeloverholdelse for virksomhe-
der, der opererer på hele det indre marked. Med forslaget vil Kommissionen
konkret:
Skabe en styrket og mere effektiv ramme for håndhævelsessamarbej-
det;
Give myndighederne flere beføjelser til at standse udbredte overtræ-
delser af online reglerne;
Sikre en fælles procedure, der koordineres af Kommissionen, når
overtrædelsesproblemerne har en EU-dimension.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 321: Grund- og nærhedsnotat vedrørende Kommissionens meddelelser om En omfattende tilgang til stimulering af grænseoverskridende e-handel for europæiske borgere og virksomheder, fra erhvervs- og vækstministeren
1650653_0006.png
6/13
d. Retningslinjer om direktivet om urimelig handelspraksis
Kommissionen understreger, at klarhed om de retlige regler bidrager til at
skabe forbrugertillid. Med meddelelsen offentliggør Kommissionen derfor
en opdateret vejledning om anvendelsen af direktivet om urimelig handels-
praksis med henblik på at adressere specifikke udfordringer i den digitale
handelsverden.
De nye retningslinjer om anvendelsen af direktivet omhandler følgende:
At enhver platform, der kan betegnes som ”handlende” og udøver
”virksomhed til forbruger”-aktiviteter med direkte henblik på salgs-
fremme, salg eller levering af varer, tjenesteydelser eller digitalt
indhold til forbrugere skal sikre sig, at dennes handelspraksis stem-
mer overens med direktivet.
En præcisering af samspillet mellem direktivet om urimelig handels-
praksis og e-handelsdirektivet. Online platforme skal inden for deres
eget aktivitetsområde udøve professionel omhu. Det indebærer, at de
skal træffe foranstaltninger, som giver tredjepartserhvervsdrivende
mulighed for at overholde EU’s forbruger- og markedsføringslov-
givning og hjælper forbrugere til at forstå, hvem de indgår aftaler
med.
En præcisering af, at hvis onlineplatforme, der fungerer som en er-
hvervsdrivende og udøver ”virksomhed til forbruger”-aktiviteter, ik-
ke opfylder kravet om professionel omhu, kan der være tale om
overtrædelse af EU’s forbruger- og markedsføringslovgivning fsva
deres egne kommercielle aktiviteter. I forbindelse hermed kan plat-
formene ikke påråbe sig undtagelsen for formidleransvar i henhold
til e-handelsdirektivet, da denne undtagelse kun gælder for oplys-
ninger, der gemmes på anmodning af andre.
Endelig skal reglerne vedrørende urimelig handelspraksis håndhæves
mere effektivt for at imødegå misvisende og ubegrundede miljøpå-
stande.
E-handelspakkens sammenhæng med øvrige forslag om e-handel i EU
I meddelelsen forklarer Kommissionen, hvordan de ovenstående fire initia-
tivområder hænger sammen med øvrige forslag for det digitale indre mar-
ked, der vedrører e-handelen. Det gælder navnlig lovforslag på følgende
områder:
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 321: Grund- og nærhedsnotat vedrørende Kommissionens meddelelser om En omfattende tilgang til stimulering af grænseoverskridende e-handel for europæiske borgere og virksomheder, fra erhvervs- og vækstministeren
7/13
Enkle og effektive regler for grænseoverskridende aftaler for forbrugere og
virksomheder
For at fremme den grænseoverskridende handel fremlagde Kommissionen i
december 2015 forslag til lovgivning om a) visse aspekter af aftaler om le-
vering af digitalt indhold (KOM (2015) 634) og b) om visse aspekter af afta-
ler om onlinesalg og andre former for fjernsalg af varer (KOM (2015) 635).
Disse to direktiver vil ifølge Kommissionen harmonisere de obligatoriske
forbrugerrettigheder, der gælder for levering af digitalt indhold samt for
onlinesalg og andre former for fjernsalg af varer. Ifølge Kommissionen vil
dette understøtte e-handelen ved at:
Reducere omkostninger, der skyldes forskelle i aftaleretlige bestem-
melser
Sikre en større retssikkerhed for virksomhederne
Hjælpe forbrugerne til at udnytte mulighederne ved grænseoverskri-
dende handel
Mindske den skade, som forbrugere pådrages ved fejlbehæftet digi-
talt indhold.
Nedbringelse af administrative byrder for virksomhederne som følge af for-
skellige momsregler inden for EU
Ifølge Kommissionen udgør komplikationerne ved at skulle arbejde med
forskellige nationale momsregler, herunder forskelige momssatser og regi-
streringsgrænser, en hindring for virksomhederne, når de forsøger at handle
på tværs af grænserne, online såvel som offline. På den baggrund vil Kom-
missionen i 2016 fremsætte lovgivningsforslag, der har til hensigt at forenk-
le momsreglerne for grænseoverskridende e-handel. Dette indebærer:
En udvidelse af den nuværende mini one-stop-shop ordning for onli-
nesalg af fysiske varer inden for EU. Fremfor at angive og betale
moms til de enkelte forbrugslande, hvor virksomhedens kunder be-
finder sig, bør virksomhederne ifølge Kommissionen kunne foretage
én enkelt momsangivelse og betaling i deres
eget
medlemsland via
one-stop-shop ordningen
Indførelse af en fælles EU-beløbsgrænse for, hvornår virksomheder
skal registreres i one-stop-shoppen for deres salg til kunder i andre
EU-lande. Beløbsgrænsen har til hensigt, at hjælpe små, nystartede
e-handelsvirksomheder
Muligheden for hjemlandskontrol efter hjemlandets regler.
Bagatelgrænsen for momsfri import fra tredjelande foreslås ophævet,
således at der skal betales moms fra først krone. Danmark har i dag
en bagatelgrænse på 80 kr.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 321: Grund- og nærhedsnotat vedrørende Kommissionens meddelelser om En omfattende tilgang til stimulering af grænseoverskridende e-handel for europæiske borgere og virksomheder, fra erhvervs- og vækstministeren
1650653_0008.png
8/13
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser. Det
forventes imidlertid, at de enkelte initiativer, der beskrives i meddelelsen,
på sigt vil få lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Udmøntningen af de konkrete
lovgivningsforslag, der beskrives i meddelelsen, vil imidlertid kunne få
sådanne konsekvenser. Det er på det foreliggende grundlag ikke muligt at
vurdere sådanne konsekvenser. Det vurderes dog som sandsynligt, at øget
og lettere e-handel på tværs af EU samlet set vil have en positiv effekt for
forbrugere og for væksten i Danmark.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen har ingen konsekvenser for beskyttelsesniveauet eller øvrige
konsekvenser for Danmark.
8.
Høring
Kommissionens meddelelse er sendt til høring til EU-specialudvalget for
konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål den 25. maj med frist for
bidrag den 8. juni 2016.
Der er modtaget høringssvar fra Akademikerne, DI, Dansk Erhverv og For-
brugerrådet Tænk.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 321: Grund- og nærhedsnotat vedrørende Kommissionens meddelelser om En omfattende tilgang til stimulering af grænseoverskridende e-handel for europæiske borgere og virksomheder, fra erhvervs- og vækstministeren
1650653_0009.png
9/13
Akademikerne mener, at det er et forkert mål, at priser og vilkår skal være
ens på tværs af EU, blot fordi handlen sker elektronisk. Akademikerne fin-
der hertil, at meddelelsen ikke har taget højde for, at lønninger, afgifter og
leveomkostninger er forskellige på tværs af EU.
I forhold til spørgsmålet om ikkeforskelsbehandling finder Akademikerne,
at krav om, at alle netbutikker skal kunne sælge til kunder i hele EU, risike-
rer at blive en barriere for iværksættere og enkeltmandsvirksomheder. En
dansk iværksætter vil ifølge Akademikerne have svært ved at håndtere for-
skellene i 28 EU-medlemslande vedrørende handelskutymer, love, forbru-
gerbeskyttelse, reklamationsret mm. Akademikerne pointerer desuden, at
når meddelelsen lægger op til en harmonisering af en række af ovenstående,
fremgår det ikke klart, at en sådan harmonisering er en forudsætning for at
pålægge alle nethandler at levere til alle EU-lande.
Overordnet mener Akademikerne, at meddelelsens intention om at modvir-
ke forbrugerdiskrimination kan resultere i, at der bliver færre og større spil-
lere på markedet for nethandel på bekostning af iværksættere og SMV’er i
mindre medlemslande. Akademikerne anbefaler derfor, at regeringen ikke
støtter en harmonisering af love og regler, som der lægges op til i meddelel-
sen.
DI støtter et velfungerende digitalt indre marked og mener, at dette opnås
mest effektivt ved at sikre de erhvervsdrivende så ensartet regulering i EU
som muligt. Samtidig anfører DI, at der bør sikres interoperabilitet mel-
lem de tekniske løsninger (f.eks. betalingstjenester) via udarbejdelse af
internationale/europæiske standarder i de etablerede standardiseringsor-
ganer, da man derved styrker virksomhedernes muligheder for at skalere
deres forretningsmodel og frivilligt udvide deres marked udover landets
grænser uden de store omkostninger. DI finder, at dette vil være særligt
gavnligt for mindre og mellemstore virksomheder, der ofte ikke har res-
sourcerne til at sætte sig ind i udenlandsk lovgivning eller investere i
mange forskellige løsninger for online salg til forskellige markeder. Der-
imod mener DI, at salgs- og/eller leveringstvang via ny regulering risike-
rer at få særligt mindre og mellemstore virksomheder til helt at fravælge
online handel som salgskanal, hvilket vil være stik modsat hensigten med
e-handelspakken.
Omend DI overordnet set støtter Kommissionens udspil og styrkede fokus
på at etablere et velfungerende digitalt indre marked, støtter DI ikke
Kommissionens specifikke forslag om salgspligt, som det fremgår af lov-
givningsforslag om afskaffelse af ubegrundet geografisk blokering.
Dansk Erhverv deler Kommissionens ønske om at fjerne barrierer for
grænseoverskridende e-handel og er enig i, at barrierer og forskellige reg-
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 321: Grund- og nærhedsnotat vedrørende Kommissionens meddelelser om En omfattende tilgang til stimulering af grænseoverskridende e-handel for europæiske borgere og virksomheder, fra erhvervs- og vækstministeren
10/13
ler afholder virksomheder fra grænseoverskridende aktiviteter. Det gælder
navnlig for SMV’er, og Dansk Erhverv finder det derfor positivt, at
Kommissionen anfører at have et særligt fokus på dem.
Dansk Erhverv påpeger, at den meget forskelligartede håndhævelse af de
fælles forbrugeregler skaber ulige konkurrencevilkår og er derfor tilfreds
med, at Kommissionen vil sætte fokus på en mere ensartet håndhævelse
af forbrugerbeskyttelsesreglerne i den kommende revision af forordnin-
gen om forbrugerbeskyttelsessamarbejde. Dansk Erhverv er som ud-
gangspunkt også tilfredse med, at Kommissionen samler den retspraksis,
der har dannet sig om fortolkningen af direktivet om urimelig handels-
praksis, men finder det vigtigt, at vejledningen ikke vejleder og fortolker
på områder, der ikke er truffet politisk beslutning om. Det beklages sam-
tidig, at processen omkring vejledningen fra Kommissionens side har
været så langstrakt og lukket, at den ikke har kunnet indgå i forarbejdet til
en ny dansk markedsføringslov.
Dansk Erhverv mener, at billig, effektiv og troværdig pakkelevering er afgø-
rende for succesfuld e-handel. I det lys er det positivt, at Kommissionen vil
øge konkurrencen ved større gennemsigtighed om priserne på grænseover-
skridende pakkelevering. Dansk Erhverv kan dog ikke støtte politisk regule-
ring af priserne på hverken dette
eller
andre områder, og anfører at rimelige
priser sikres ved en velfungerende konkurrence. Det påpeges, at private
pakkedistributører allerede har velfungerende pakkenetværk over græn-
serne i EU, og Dansk Erhverv er glad for, at forslaget ikke ændrer ved
dette. Dansk Erhverv opfordrer samtidig til, at branchen inddrages i at
fastlægge hvilke data, der kan indsamles nationalt under hensyntagen til
deres individuelle produktionsforhold, registreringsmuligheder og fortro-
lighed.
Dansk Erhverv støtter Europa-Kommissionens planer om at forenkle me-
kanismerne til registrering og betaling af moms ved at udvide den nuvæ-
rende one-stop-shop ordning til at omfatte varer. Dansk Erhverv støtter
ligeledes Kommissionens forslag om at fjerne bagatelgrænsen for små-
pakker fra tredjelande og stiller sig åben overfor en fælles bagatelgrænse
(momstærskel) for at hjælpe små virksomheder, såfremt den er på niveau
med den eksisterende danske bagatelgrænse på ca. 7.000 EUR.
Dansk Erhverv vurderer at forslaget om geoblokering, sammen med for-
slaget til nye kontraktregler for onlinekøb fra december 2015, vil skabe så
mange byrder for netbutikkerne, at det vil være mindre attraktivt at handle
på nettet, navnlig for SMV’er. Forslaget om geoblokering indfører ifølge
Dansk Erhverv også en de facto salgspligt for netbutikkerne, hvilket anses
som meget indgribende i virksomhedernes frihed til selv at indrette deres
virksomhed. Dansk Erhverv mener, at Kommissionen med forslaget om
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 321: Grund- og nærhedsnotat vedrørende Kommissionens meddelelser om En omfattende tilgang til stimulering af grænseoverskridende e-handel for europæiske borgere og virksomheder, fra erhvervs- og vækstministeren
1650653_0011.png
11/13
geoblokering har haft et snævert fokus på at mindske de barrierer
forbru-
gerne
møder, når de køber på tværs af grænserne, og har undladt at se på
de barrierer og omkostninger
virksomhederne
møder, når de sælger på
tværs af grænserne. Dermed lever forslaget ikke op til Kommissionens
erklærede ønske om bedre EU-lovgivning. Da dette anses som et stigende
problem, opfordrer Dansk Erhverv til, at konsekvenserne for virksomhe-
derne og for konkurrencen afdækkes, inden der træffes endelig politisk
beslutning.
Ifølge Dansk Erhverv vil Kommissionen med forslagene til en harmonise-
ring af kontraktreglerne udstikke et klart og harmoniseret regelsæt, der
gør det lettere for netbutikkerne at e-handle og skaber tillid hos forbru-
gerne. Dansk Erhverv påpeger, at forslaget om kontraktregler for handel
med varer indfører et sæt regler, der kun gælder for online salg og dermed
ødelægger den omnichannelstrategi, der kendetegner udviklingen i detail-
handlen i hele verden, og som forbrugerne efterspørger. Dansk Erhverv
finder, at det vil skabe forvirring og være byrdefuldt, at den samme vare
er underlagt forskellige regelsæt afhængig af, om den er købt online eller i
den fysiske butik.
Forbrugerrådet Tænk finder det positivt, at Kommissionen i meddelelsen
fremlægger en bred pakke af foranstaltninger.
Forbrugerrådet Tænk finder overordnet Kommissionens forslag vedrø-
rende geografisk blokering positivt, idet europæiske forbrugere længe har
været ramt af forskellige former for blokeringer, som forhindrer dem i at
købe varer og tjenesteydelser på tværs af landegrænser. Ligeledes oplever
forbrugerne prisdiskrimination, der betyder, at en dansk forbruger kan
ende med at skulle betale en højere pris for samme produkt end fx en tysk
forbruger. Forbrugerrådet Tænk finder det derfor kritisabelt, at virksom-
hederne skal kunne fastsætte forskellige priser på et websteds forskellige
landevisninger, idet dette ifølge Tænk er med til at gøre markedet for
grænseoverskridende e-handel uigennemsigtigt og vil mindske forbruger-
nes tillid til virksomhederne.
Forbrugerrådet Tænk finder det positivt, at EU-Kommissionen vil øge
gevinsten ved det digitale indre marked ved at forhindre en kunstig op-
splitning af markederne og indføre en salgspligt for virksomhederne. For-
brugerrådet Tænk mener dog, at en decideret leveringspligt, i stedet for
blot en salgspligt, vil være en mere hensigtsmæssig løsning, da forbruge-
ren herved undgår et ekstra led i købsprocessen. En egentlig leverings-
pligt vil ifølge Tænk også kunne understøttes af initiativet til sikring af
effektive pakkeleveringsløsninger til rimelige priser.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 321: Grund- og nærhedsnotat vedrørende Kommissionens meddelelser om En omfattende tilgang til stimulering af grænseoverskridende e-handel for europæiske borgere og virksomheder, fra erhvervs- og vækstministeren
1650653_0012.png
12/13
Forbrugerrådet Tænk finder det ligeledes positivt, at EU-Kommissionen
vil sikre, at forbrugerne og de erhvervsdrivende får adgang til grænse-
overskridende pakkeleveringstjenester af høj kvalitet og til en rimelig
pris.
For så vidt angår enkle og effektive regler for grænseoverskridende afta-
ler for forbrugere og virksomheder mener Forbrugerrådet Tænk, at der er
behov for at regulere aftaler om levering af digitalt indhold på EU-plan,
særligt henset til at sådanne aftaler ofte er af grænseoverskridende karak-
ter. I modsætning til det foreslåede, mener Tænk dog, at reguleringen
mest hensigtsmæssigt vil ske ved minimumsharmonisering, fremfor total-
harmonisering, idet man ifølge Tænk herved sikrer mulighed for en mere
dynamisk udvikling af reglerne på et område, som til stadighed er under
hastig udvikling.
For så vidt angår forslaget om onlinesalg og andre former for fjernsalg af
varer, finder Forbrugerrådet Tænk det kritisabelt at behandle denne type
salg af varer adskilt fra salg af varer i fysisk handel. Forbrugerrådet Tænk
kan heller ikke støtte totalharmoniserede regler på området for onlinesalg
og andre former for fjernsalg af varer.
Forbrugerrådet Tænk er enig i, at der er behov for en revision af de købe-
retlige regler i EU-regi, men mener ikke, at der reelt er store problemer i
forhold til de erhvervsdrivendes retssikkerhed eller i forhold til erhvervs-
drivendes omkostninger som følge af forskellige regler i de enkelte med-
lemsstater.
Endvidere mener Forbrugerrådet Tænk, at forbrugerbeskyttelsesniveauet i
direktivforslaget vedrørende onlinesalg og andre former for fjernsalg af
varer bør højnes, bl.a. på centrale områder som selve mangelsbegrebet og
forbrugerens mangelsbeføjelser. Det er desuden Forbrugerrådet Tænks
holdning, at reklamationsrettens længde generelt bør forlænges og, for så
vidt angår varige forbrugsgoder, gælde i hele produktets forventede leve-
tid. Endelig påpeger Forbrugerrådet Tænk, at der bør indføres et direkte
producentansvar.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ikke på nuværende tidspunkt oplysninger om andre landes
holdninger til meddelelsen.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen mener, at det digitale indre marked bør kendetegnes ved
åbenhed overfor digital innovation og konkurrence, hvorved der bør være
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 321: Grund- og nærhedsnotat vedrørende Kommissionens meddelelser om En omfattende tilgang til stimulering af grænseoverskridende e-handel for europæiske borgere og virksomheder, fra erhvervs- og vækstministeren
1650653_0013.png
13/13
fokus på at sikre lave adgangsbarrierer for nye digitale virksomheder og
undgå protektionistiske tiltag. Regeringen støtter intentionerne om at sikre
en bedre integration af det digitale indre marked ved at fjerne de uberetti-
gede barrierer, der forhindrer forbrugerne i at købe på tværs af grænser,
og virksomhederne i at sælge på tværs af grænser.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at øget e-handel på tværs af
Europa rummer et stort potentiale for vækst i EU. Det er samtidig vigtigt
at europæiske virksomheder og forbrugere får del af den stigende e-
handel, hvis vi skal kunne konkurrere på det internationale marked. Rege-
ringen forholder sig i den forbindelse positivt overfor Kommissionens
intention om at øge e-handelen i Europa.
Hvad angår regeringens foreløbige generelle holdning til forslagene om
geoblocking, pakkelevering og forbrugerbeskyttelsessamarbejde, henvises
der til de særskilte grund- og nærhedsnotater om disse forslag.
Regeringen har længe set frem til Kommissionens offentliggørelse af re-
videret vejledning om direktivet om urimelig handelspraksis, der er im-
plementeret i den danske Markedsføringslov. Regeringen vil tage højde
for vejledningen i forbindelse med den kommende revision af Markedsfø-
ringsloven.
Regeringen støtter Kommissionens forslag om at udvide den eksisterende
mini-one-stop-shop som gælder på momsområdet til også at omfatte onli-
ne salg af fysiske varer.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.