Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 315
Offentligt
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af varemærkeloven, designloven, patentloven og lov om
brugsmodeller
(
Styrket indsats mod piratkopiering ved etablering af en særlig enhed om håndhævelse og
piratkopiering)
§1
I varemærkeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 192 af 1. marts 2016, foretages følgende ændringer:
1.
Efter kapitel 6 indsættes
:
»Kapitel 6 A
Særlig enhed om håndhævelse og piratkopiering
§ 45 b.
Patent- og Varemærkestyrelsens opgaver vedrørende håndhævelse og piratkopiering
varetages af en særlig enhed, hvor forbrugere, virksomheder og myndigheder kan henvende sig og
modtage information og vejledning.
Stk. 2.
I konkrete sager om piratkopiering vejleder enheden forbrugere og små og mellemstore
virksomheder. Enheden kan efter anmodning og mod betaling af et gebyr afgive en skriftlig
vejledende udtalelse.
Stk. 3.
Enheden bistår politi og anklagemyndighed i deres indsats mod piratkopiering.
Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte bestemmelser om enhedens opgaver og
organisering m.v.«
2.
I
§ 60 d
indsættes som
stk. 3
:
»Stk. 3.
For en skriftlig vejledende udtalelse i henhold til § 45 b, stk. 2, betales 1.500 kr.«
§2
I designloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 189 af 1. marts 2016, foretages følgende ændringer:
1.
Efter kapitel 7 indsættes
:
»Kapitel 7 A
Særlig enhed om håndhævelse og piratkopiering
§ 41 b.
Patent- og Varemærkestyrelsens opgaver vedrørende håndhævelse og piratkopiering
varetages af en særlig enhed, hvor forbrugere, virksomheder og myndigheder kan henvende sig og
modtage information og vejledning.
Stk. 2.
I konkrete sager om piratkopiering vejleder enheden forbrugere og små og mellemstore
virksomheder. Enheden kan efter anmodning og mod betaling af et gebyr afgive en skriftlig
vejledende udtalelse.
Stk. 3.
Enheden bistår politi og anklagemyndighed i deres indsats mod piratkopiering.
Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte bestemmelser om enhedens opgaver og
1
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 315: Høring af forslag til lov om ændring af varemærkeloven, designloven, patentloven og lov om brugsmodeller, fra erhvervs- og vækstministeren
organisering m.v.«
2.
I
§ 59 d
indsættes som
stk. 3
:
»Stk. 3.
For en skriftlig vejledende udtalelse i henhold til § 41 b, stk. 2, betales 1.500 kr.«
§3
I patentloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 191 af 1. marts 2016, foretages følgende ændringer:
1.
Efter kapitel 9 indsættes:
»Kapitel 9 A
Særlig enhed om håndhævelse og piratkopiering
§ 65 b.
Patent- og Varemærkestyrelsens opgaver vedrørende håndhævelse og piratkopiering
varetages af en særlig enhed, hvor forbrugere, virksomheder og myndigheder kan henvende sig og
modtage information og vejledning.
Stk. 2.
I konkrete sager om piratkopiering vejleder enheden forbrugere og små og mellemstore
virksomheder. Enheden kan efter anmodning og mod betaling af et gebyr afgive en skriftlig
vejledende udtalelse.
Stk. 3.
Enheden bistår politi og anklagemyndighed i deres indsats mod piratkopiering.
Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte bestemmelser om enhedens opgaver og
organisering m.v.«
2.
I
§ 101
indsættes som
stk. 3
:
»Stk. 3.
For en skriftlig vejledende udtalelse i henhold til § 65 b, stk. 2, betales 1.500 kr.«
§4
I lov om brugsmodeller, jf. lovbekendtgørelse nr. 190 af 1. marts 2016, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter kapitel 10 indsættes
:
»Kapitel 10 A
Særlig enhed om håndhævelse og piratkopiering
§ 61 b.
Patent- og Varemærkestyrelsens opgaver vedrørende håndhævelse og piratkopiering
varetages af en særlig enhed, hvor forbrugere, virksomheder og myndigheder kan henvende sig og
modtage information og vejledning.
Stk. 2.
I konkrete sager om piratkopiering vejleder enheden forbrugere og små og mellemstore
virksomheder. Enheden kan efter anmodning og mod betaling af et gebyr afgive en skriftlig
vejledende udtalelse.
Stk. 3.
Enheden bistår politi og anklagemyndighed i deres indsats mod piratkopiering.
Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte bestemmelser om enhedens opgaver og
organisering m.v.«
2.
I
§ 73 d
indsættes som
stk. 3
:
»Stk. 3.
For en skriftlig vejledende udtalelse i henhold til § 61 b, stk. 2, betales 1.500 kr.«
§5
2
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 315: Høring af forslag til lov om ændring af varemærkeloven, designloven, patentloven og lov om brugsmodeller, fra erhvervs- og vækstministeren
2015.
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
Stk. 2.
Samtidig ophæves §§ 1 og 2, § 3, nr. 1 og 7, § 4 samt § 5, stk. 2, i lov nr. 309 af 28. marts
§6
med de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Stk. 2.
Loven kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for Færøerne og Grønland
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
Indledning
2.
Etablering af en særlig enhed om håndhævelse og piratkopiering
2.1. Gældende ret
2.2. Erhvervs- og Vækstministeriets overvejelser
2.3. Den foreslåede ordning
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
6.
Miljømæssige konsekvenser
7.
Forholdet til EU-retten
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at præcisere bestemmelserne i lov nr. 309 af 28. marts 2015 om
etablering af en særlig håndhævelsesenhed i Patent- og Varemærkestyrelsen af hensyn til
statsstøttereglerne. Det skal fremgå af lovteksten, at håndhævelsesenheden har til opgave at yde
vejledning i konkrete sager om piratkopiering, og at vejledningen til virksomheder er forbeholdt små
og mellemstore virksomheder. Denne afgrænsning fremgår ikke af lovteksten i dag.
Med lov nr. 309 af 28. marts 2015 om ændring af varemærkeloven, designloven m.v. blev der skabt
hjemmel til etablering af en særlig håndhævelsesenhed i Patent- og Varemærkestyrelsen. Formålet
var at styrke indsatsen mod piratkopiering ved at samle styrelsens kompetencer og opgaver inden for
håndhævelse og piratkopiering i en særlig enhed, der kan fungere som kontaktpunkt (hotline) til gavn
for navnlig forbrugere og små og mellemstore virksomheder.
Baggrunden for loven er den tidligere regerings vækstplan "Danmark i arbejde - vækstplan for
kreative erhverv og design" fra 2013, der indeholder initiativer om bedre beskyttelse og udnyttelse af
immaterielle rettigheder, herunder styrkelse af behandlingen af sager om piratkopiering.
Enheden er endnu ikke etableret. Den opgave, som består i vejledning i konkrete sager om
piratkopiering, blev forhåndsanmeldt til Europa-Kommissionen for at sikre, at den var forenelig med
statsstøttereglerne. Europa-Kommissionen har tilkendegivet, at kriterierne for at give forenelig
statsstøtte kun er opfyldt, hvis vejledningen i konkrete sager om piratkopiering er forbeholdt
forbrugere og små og mellemstore virksomheder. For at være forenelig med EU’s statsstøtteregler er
det bl.a. en forudsætning, at støtten korrigerer for en konstateret markedsfejl. Europa-Kommissionen
har vurderet, at der foreligger en markedsfejl for så vidt angår små og mellemstore virksomheder,
hvorimod det vurderes, at store virksomheder kan forventes at have ressourcer, der giver mulighed
for at håndtere sager om piratkopiering. Der henvises i øvrigt til punkt 2.2 nedenfor.
Enhedens vejledning i konkrete sager om piratkopiering vil blive iværksat under forordningen om de
minimis-støtte til virksomheder, der udfører tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse (de
minimis-SGEI-ordningen), jf. Kommissionens Forordning (EU) Nr. 360/12 af 25. april 2012. Denne
3
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 315: Høring af forslag til lov om ændring af varemærkeloven, designloven, patentloven og lov om brugsmodeller, fra erhvervs- og vækstministeren
vejledning vil derfor være forbeholdt forbrugere og små og mellemstore virksomheder. Der henvises i
øvrigt til punkt 2.2 nedenfor.
Da bestemmelserne om etablering af en håndhævelsesenhed i lov nr. 309 fra 2015 ikke er trådt i
kraft, vil en præcisering af bestemmelserne af lovtekniske grunde omfatte hele bestemmelsen om
etablering af en særlig håndhævelsesenhed.
Den lovgivning, som Patent- og Varemærkestyrelsen administrerer, omfatter særskilte love om
varemærker, design m.v. Lovforslaget indeholder derfor enslydende bestemmelser i relevante love om
etablering af en særlig enhed, der varetager opgaver vedrørende håndhævelse og piratkopiering.
2. Etablering af en særlig enhed om håndhævelse og piratkopiering
2.1. Gældende ret
Patent- og Varemærkestyrelsen behandler blandt andet ansøgninger om varemærker, design,
patenter og brugsmodeller med gyldighed i Danmark og udsteder på dette grundlag rettigheder i form
af patenter, varemærker m.v. Styrelsens arbejde med håndhævelse af udstedte rettigheder varetages
i dag i forbindelse med styrelsens øvrige opgaver, herunder rettighedsudstedelse og politisk arbejde.
Styrelsen vejleder generelt om håndhævelse af sådanne rettigheder som led i styrelsens almindelige
vejledningspligt.
Ved lov nr. 309 af 28. marts 2015 blev der skabt hjemmel til etablering af en særlig
håndhævelsesenhed i Patent- og Varemærkestyrelsen. Formålet var at styrke indsatsen mod
piratkopiering. Loven er ikke trådt i kraft.
2.2. Erhvervs- og Vækstministeriets overvejelser
Krænkelser i form af piratkopiering er et stigende problem til skade for både forbrugerne,
rettighedshaverne og samfundsøkonomien og er ofte forankret i grov og organiseret kriminalitet.
Danmark er konkurrencedygtig på viden, teknologi og kreative idéer, og piratkopiering kan reducere
virksomhedernes incitament til innovation og videreudvikling, hvilket influerer negativt på
samfundsøkonomien. Endvidere overholder piratkopierede produkter typisk ikke diverse produktkrav i
lovgivning m.v. Det kan derfor være forbundet med sikkerhedsmæssige og sundhedsmæssige risici at
benytte sådanne produkter. Ligeledes indebærer forfalskninger af produkter og varemærker, at
forbrugernes tillid til de originale produkter svækkes.
Bestemmelserne om straf i varemærkeloven, designloven m.v. blev skærpet pr. 1. januar 2009 som
led i en samlet styrket indsats mod piratkopiering. Samtidig blev Ministeriernes netværk mod IPR-
krænkelser etableret. (IPR er en forkortelse for Intellectual Property Rights). Netværket er et
tværministerielt netværk, der skal styrke myndighedernes samarbejde om at bekæmpe piratkopiering.
Patent- og Varemærkestyrelsen har sekretariatsfunktionen for dette netværk. Netværket har en
meget besøgt hjemmeside, www.stoppiratkopiering.dk, der indeholder informationer om lovgivning,
nyheder osv., ligesom hjemmesiden indeholder en række vejledninger til forbrugere og virksomheder
samt en domssamling over relevante strafferetlige domme, som løbende ajourføres. Hjemmesiden
opererer med tre forskellige, opdelte målgrupper: Forbrugere, virksomheder og myndigheder.
Netværket er ikke operationelt, men nogle af de involverede myndigheder samarbejder om
kontrolaktioner. Det drejer sig blandt andet om SKAT, lægemiddelmyndigheder, fødevaremyndigheder
og politi. I den forbindelse stiller Patent- Varemærkestyrelsen sin særlige ekspertise til rådighed.
Den daværende regering offentliggjorde i februar 2013 vækstplanen "Danmark i arbejde -
vækstplan for kreative erhverv og design" med henblik på at udbygge de danske styrkepositioner og
særligt styrke vækst og beskæftigelse på de områder, hvor den globale efterspørgsel skaber nye
muligheder for danske virksomheder. Vækstplanen indeholder et kapitel om "Bedre beskyttelse og
kommerciel udnyttelse af IPR". Dette omfatter blandt andet en beskrivelse af politiets og
anklagemyndighedens behandling af sager om krænkelse af immaterielle rettigheder, hvoraf fremgår,
at Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK) har en koordinerende
rolle i forhold til behandlingen af disse sager. Der oplyses ligeledes om fremtidige initiativer, som skal
optimere myndighedens arbejde med sagerne.
I fortsættelse af vækstplanen tog Rigsadvokaten den 10. juli 2013 en række initiativer til styrkelse
af den strafferetlige indsats mod piratkopiering. Det indgik heri, at SØIK fremtidigt skulle efterforske
4
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 315: Høring af forslag til lov om ændring af varemærkeloven, designloven, patentloven og lov om brugsmodeller, fra erhvervs- og vækstministeren
og retsforfølge væsentligt flere sager end hidtil, at SØIK skulle yde efterforskningsmæssig og juridisk
bistand til politikredsene, og at der skulle udpeges en kontaktperson i politikredsene.
I tillæg til SØIK's arbejde med piratkopiering indeholder vækstplan for kreative erhverv og design et
initiativ, der har til formål at styrke behandlingen af sager om piratkopiering yderligere. Ifølge
initiativet skal der i Patent- og Varemærkestyrelsen oprettes "en særskilt IPR-enhed, som kan vejlede,
og hvor rettighedshavere, borgere og myndigheder vil kunne henvende sig med konkrete sager
vedrørende piratkopiering af industrielle ejendomsrettigheder." (IPR-enheden benævnes i dette
lovforslag en særlig enhed om håndhævelse og piratkopiering).
På grundlag af dette initiativ i vækstplanen blev der ved lov nr. 309 af 28. marts 2015 skabt
hjemmel til etablering af en særlig håndhævelsesenhed i Patent- og Varemærkestyrelsen med
beføjelser til at vejlede i konkrete sager om piratkopiering. Bestemmelserne er endnu ikke trådt i kraft.
Ordningen, der omfatter vejledning i konkrete sager om piratkopiering, er blevet prænotificeret til
Europa-Kommissionen for at sikre, at ordningen er forenelig med statsstøttereglerne. For at
statsstøtte er forenelig med TEUF art. 107, stk. 3, er det bl.a. en forudsætning, at støtten forsøger at
råde bod på en konstateret markedsfejl. Støtten skal i den konkrete situation være et velbegrundet
middel til at afhjælpe markedsfejlen. Europa-Kommissionen har vurderet, at der i relation til
virksomheder alene foreligger en markedsfejl for så vidt angår små og mellemstore virksomheder, idet
disse typisk ikke har de nødvendige ressourcer til rådighed, der gør dem i stand til effektivt at
håndhæve deres rettigheder. Store virksomheder forventes derimod at have ressourcer, der giver
mulighed for at håndtere sager om piratkopiering. På baggrund af denne konstaterede markedsfejl
pålægges den særlige enhed at yde vejledning til forbrugere og små og mellemstore virksomheder i
konkrete sager om piratkopiering.
På grundlag af drøftelser med Europa-Kommissionen iværksættes ordningen under forordning
360/2012 af 25. april 2012 om de minimis-støtte ydet til virksomheder, der udfører tjenesteydelser af
almindelig økonomisk interesse (de minimis-SGEI-ordningen). Støtte, der opfylder betingelserne i
denne forordning, anses ikke for at udgøre statsstøtte i traktatens forstand og er ikke omfattet af
anmeldelsespligten til Europa-Kommissionen. Bestemmelserne om etablering af en særlig enhed i
Patent- og Varemærkestyrelsen skal derfor præciseres, således at det af lovteksten fremgår, at
enheden har til opgave at yde vejledning til forbrugere og små og mellemstore virksomheder i
konkrete sager om piratkopiering.
En netop offentliggjort rapport "Intellectual Property (IP) SME Scoreboard 2016" fra den europæiske
varemærkemyndighed (EUIPO) viser, at 12 pct. af små og mellemstore europæiske virksomheder ikke
reagerer i forhold til krænkeren, når de oplever kopiering af deres produkter. For så vidt angår danske
virksomheder er tallet 5 %. Endvidere viser rapporten, at mange små og mellemstore virksomheder
ikke beskytter deres innovationer på grund af manglende kendskab til registreringssystemerne,
omkostninger ved registrering samt kompleksitet og omkostninger forbundet med krænkelsessager.
Det er forventningen, at etableringen af en særlig enhed om håndhævelse og piratkopiering i Patent-
og Varemærkestyrelsen vil kunne bidrage til, at små og mellemstore virksomheder bliver bedre
rustede til at værne om deres immaterielle rettigheder og agere på piratkopiering.
2.3. Den foreslåede ordning
Med forslaget vil hjemlen for etablering af en særlig enhed om håndhævelse og piratkopiering i
Patent- og Varemærkestyrelsen blive justeret, således at det fremgår af lovteksten, at enheden har til
opgave at yde vejledning til forbrugere og små og mellemstore virksomheder i konkrete sager om
piratkopiering. Lovforslaget skal gøre enhedens vejledning i konkrete sager forenelig med de-minimis-
SGEI-ordningen. Da reglerne om en håndhævelsesenhed ikke er trådt i kraft, omfatter det
foreliggende lovforslag af lovtekniske grunde et samlet forslag om etablering af en sådan enhed.
Det er en forudsætning for udmøntningen af initiativet i vækstplanen om etablering af en særlig
enhed om håndhævelse og piratkopiering i Patent- og Varemærkestyrelsen, at der ikke hersker tvivl
om det hjemmelsmæssige grundlag herfor. Patent- og Varemærkestyrelsen kan i dag yde generel
vejledning om håndhævelse af udstedte rettigheder, herunder om piratkopiering, i henhold til den
almindelige vejledningspligt, men har ikke beføjelser til at give konkret vejledning i konkrete sager om
piratkopiering. Det foreslås derfor, at der i de relevante love inden for Patent- og
Varemærkestyrelsens ressort indsættes en bestemmelse, der indeholder klar hjemmel til etablering af
en særskilt enhed i Patent- og Varemærkestyrelsen med disse beføjelser. Enheden skal varetage
5
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 315: Høring af forslag til lov om ændring af varemærkeloven, designloven, patentloven og lov om brugsmodeller, fra erhvervs- og vækstministeren
Patent- og Varemærkestyrelsens opgaver vedrørende håndhævelse og piratkopiering og fungere som
hotline.
Begrebet piratkopiering benyttes i dette lovforslag som fælles betegnelse for piratkopiering og
varemærkeforfalskning, hvor piratkopiering dækker den situation, at der foretages ulovlig kopiering af
andres produkter, der er beskyttet af immaterielle rettigheder, mens varemærkeforfalskning omfatter
ulovlig kopiering af andres varemærker. I forhold til varemærker og design omfatter begrebet kopi
identiske eller næsten identiske varemærker eller design. For så vidt angår patenter og brugsmodeller
omfatter begrebet kopi identiske produkter i forhold til patent- eller brugsmodelkravene.
I Patent- og Varemærkestyrelsen vil en samling af opgaverne om håndhævelse og piratkopiering i
en særskilt enhed styrke kompetenceopbygning og effektivitet. Patent- og Varemærkestyrelsen
varetager i dag en række opgaver, som overordnet har til formål at styrke håndhævelsesindsatsen og
bekæmpe piratkopiering. Det drejer sig blandt andet om sekretariatsfunktionen for Ministeriernes
netværk mod IPR-krænkelser, deltagelse i Det Europæiske Observationscenter for Krænkelser af
Intellektuelle Ejendomsrettigheder nedsat i EU-regi, nationalt og internationalt politisk arbejde om
håndhævelse og piratkopiering samt deltagelse i internationale samarbejdsfora herom. En samling af
styrelsens opgaver om håndhævelse og piratkopiering i en særlig enhed vil skabe gode rammer for en
sammenhængende og kompetent indsats.
Enheden skal fungere som hotline for forbrugere, virksomheder og myndigheder og vil kunne
vejlede og informere generelt om håndhævelse og piratkopiering som led i Patent- og
Varemærkestyrelsens almindelige vejledningspligt, således som styrelsen hidtil har gjort.
Med lovforslaget får enheden til opgave at vejlede i videre omfang, end hvad der følger af
myndighedens almindelige vejledningspligt, for så vidt angår konkrete sager om piratkopiering.
Lovforslaget lægger op til, at enheden ved henvendelser om konkrete sager om piratkopiering vil
kunne vejlede om, hvorvidt der i den konkrete situation kan foreligge en krænkelse i form af
piratkopiering, samt oplyse om den pågældendes handlemuligheder, såfremt denne ønsker at forfølge
sagen. Det er forventningen, at denne første vejledning vil understøtte, at flere vælger aktivt at
forfølge deres rettigheder, hvilket forventes at føre til flere sager hos rådgiverbranchen og politi og
anklagemyndighed.
Den foreslåede ordning omfatter alene håndhævelse og piratkopiering i forhold til de love, som
Patent- og Varemærkestyrelsen administrerer. Forslaget sigter hovedsageligt på krænkelser inden for
varemærke- og designområdet, idet piratkopiering hyppigst forekommer inden for disse områder.
Såfremt forbrugeren eller virksomheden ønsker at modtage enhedens vejledning om en konkret sag
om piratkopiering skriftligt, kan enheden mod et gebyr afgive en skriftlig vejledende udtalelse.
Enhedens vejledning i konkrete sager om piratkopiering vil være baseret på brugerens oplysninger
samt resultatet af enhedens søgning efter relevante registrerede rettigheder. Endvidere vil
vejledningen omfatte enhedens konklusion om, hvorvidt der på dette grundlag kan foreligge en
krænkelse i form af piratkopiering. Vejledningen, herunder den skriftlige vejledende udtalelse, vil også
indeholde nærmere oplysninger om grundlaget og rammerne for vejledningen, herunder
at
vejledningen alene er baseret på brugerens oplysninger,
at
enheden ikke har foretaget en
undersøgelse af sagens faktiske omstændigheder,
at
der alene er tale om vejledning, der ikke kan
danne grundlag for rådgiveransvar,
at
vejledningen ikke udgør en afgørelse,
at
afgørelsen af, om der
foreligger en krænkelse, henhører under domstolene, samt
at
enheden alene behandler
krænkelsessager, hvor der er tale om identiske eller næsten identiske varemærker eller produkter.
Enheden vil alene vejlede om piratkopiering i forhold til registrerede rettigheder med gyldighed i
Danmark, og enheden vil i den forbindelse ikke tage stilling til en rettigheds gyldighed. Enheden
vejleder ikke i tilfælde, hvor der allerede er anlagt sag ved domstolene om samme tvist, eller i tilfælde
hvor enheden vurderer, at vejledningen vil ligge uden for ordningens formål.
Enhedens vejledning er ikke bindende for politi og anklagemyndighed eller andre myndigheder. Det
vil fortsat være politiet og anklagemyndigheden, der vurderer, om der er grundlag for at iværksætte
efterforskning eller rejse tiltale i en sag. Enhedens vejledning udgør ikke en afgørelse. Kompetencen
til at træffe afgørelse i sager om krænkelser, herunder om piratkopiering, henhører under
domstolene.
Det fastsatte gebyr for en skriftlig vejledende udtalelse har til formål at hindre uhensigtsmæssig
brug af ordningen og dækker ikke styrelsens forventede omkostninger.
6
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 315: Høring af forslag til lov om ændring af varemærkeloven, designloven, patentloven og lov om brugsmodeller, fra erhvervs- og vækstministeren
Enhedens vejledning til virksomheder i konkrete sager om piratkopiering er forbeholdt små og
mellemstore virksomheder. Det skyldes hensynet til statsstøttereglerne, jf. nærmere under punkt. 2.2
ovenfor.
I dette lovforslag defineres små og mellemstore virksomheder i overensstemmelse med den til
enhver tid gældende definition i Europa-Kommissionens statsstøtteregler. Den gældende definition
fremgår af Kommissionens henstilling nr. 361 af 6. maj 2003 om definitionen af mikrovirksomheder,
små og mellemstore virksomheder og Kommissionens forordning (EU) nr. 651 af 17. juni 2014 om
visse kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og
108. Af bilag I til denne forordning, art. 2, nr. 1, fremgår, at "kategorien mikrovirksomheder, små og
mellemstore virksomheder (SMV'er) omfatter virksomheder, som beskæftiger under 250 personer, og
som har en årlig omsætning på højst 50 mio. EUR og/eller en samlet årlig balance på højst 43 mio.
EUR."
Det styrkede samarbejde mellem Patent- og Varemærkestyrelsen og politiet og
anklagemyndigheden (i praksis i første række SØIK) mod piratkopiering forventes at kunne bidrage til
en effektiv udnyttelse af de to myndigheders særlige ekspertise i forbindelse med sager m.v. om
piratkopiering. Samarbejdet med SØIK om piratkopiering vil blive varetaget af den særlige enhed. Det
fremgår derfor af den foreslåede bestemmelse om etablering af en sådan enhed, at enheden bistår
politiet og anklagemyndigheden i indsatsen mod piratkopiering. Politi og anklagemyndighed
samarbejder med og modtager bistand fra mange forskellige offentlige myndigheder, f.eks. i
forbindelse med straffesager på særlovsområder. Når det f.eks. i forslaget til § 45 b, stk. 3, i
varemærkeloven er fastsat, at den særlige enhed bistår politi og anklagemyndighed i deres indsats
mod piratkopiering, er det således ikke retligt nødvendigt. Bestemmelsen er alene medtaget med det
formål at beskrive enhedens opgaver fyldestgørende.
Patent- og Varemærkestyrelsen samarbejder også med andre myndigheder om piratkopiering.
Enheden kan eksempelvis bistå med ekspertise og søgekompetencer, når myndigheder under
kontrolbesøg i henhold til deres lovgivning finder produkter, som formodes at være piratkopierede.
Lovforslaget indeholder en bemyndigelsesbestemmelse, således at de nærmere bestemmelser om
enhedens opgaver, organisering, finansiering, vejledning i konkrete sager m.v. kan fastsættes
administrativt.
Enhedens virksomhed er omfattet af lov om offentlighed i forvaltningen og vil blive administreret i
overensstemmelse med persondataloven.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
De økonomiske og administrative meromkostninger ved etablering og drift af en
håndhævelsesenhed skønnes at udgøre 0,6 mio. kr. årligt. Udgifterne hertil vil blive afholdt inden for
Patent- og Varemærkestyrelsens eksisterende rammer og ved gebyret på 1.500 kr. for en skriftlig
vejledende udtalelse, der foreslås indført med lovforslaget. Endvidere er der mulighed for, at enheden
kan opnå bidrag til finansieringen fra den europæiske varemærkemyndighed (EUIPO) i form af midler
til medlemslandene, dedikeret til blandt andet håndhævelse.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) vurderer, at lovforslaget medfører administrative
konsekvenser under 4 mio. kr. årligt for erhvervslivet. De bliver derfor ikke kvantificeret yderligere.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
7
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 315: Høring af forslag til lov om ændring af varemærkeloven, designloven, patentloven og lov om brugsmodeller, fra erhvervs- og vækstministeren
1647858_0008.png
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget er ikke udtryk for implementering af EU-regulering.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden 15. juni - 1. august 2016 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
ADIPA, Advokatsamfundet, Awapatent, Bech-Bruun Advokatfirma, Budde Schou A/S, Chas. Hude
A/S, Copenhagen Business School (CBS), Danmarks Tekniske Universitet, Dansk Erhverv, Dansk
Forening for Industriens Patent- og Varemærkespecialister (DIP), Dansk Forening til Bekæmpelse af
Produktpirateri, Dansk Industri, Dansk Opfinderforening, Danske Advokater, Departementet for
Erhverv, Arbejdsmarked og Handel, Grønland, Ferring Lægemidler A/S, Ferrosan A/S, FLSmidth,
Foreningen Industriel Retsbeskyttelse, GN Store Nord A/S, Gorrissen Federspiel Kierkegaard, H.
Lundbeck A/S, Haldor Topsøe A/S, Handelshøjskolen – Århus Universitet, Horten Advokataktieselskab,
Høiberg A/S, Håndværksrådet, Ingeniørforeningen i Danmark, Inspicos A/S, Kromann Reumert,
København Universitet – Det Juridiske Fakultet, Larsen & Birkeholm A/S, LEO Pharma Nordic, Lett
Advokatfirma, Lind Cadovius Advokataktieselskab, Lægemiddelindustriforeningen (LIF), Løje, Arnesen
& Meedom Advokatpartnerselskab, MAQS Law Firm, Novo Nordisk A/S, Novozymes A/S,
Opfinderforeningen.dk, Patent Nord ApS, Patentgruppen, Plesner, Plougmann & Vingtoft A/S,
Syddansk Universitet, Sø- og Handelsretten, Teknologisk Institut, Udenrigs- og Erhvervsministeriet,
Færøerne, Udvalget til Beskyttelse af Videnskabeligt Arbejde, Zacco Danmark, Ålborg Universitet,
Århus Universitet.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre
udgifter
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, regioner og kommuner
Negative konsekvenser/merudgifter
De økonomiske meromkostninger ved etablering
og drift af en håndhævelsesenhed skønnes at
udgøre 0,6 mio. kr. årligt. Udgifterne hertil vil
blive afholdt inden for Patent- og
Varemærkestyrelsens eksisterende rammer og
ved gebyret på 1.500 kr. for en skriftlig
vejledende udtalelse, der foreslås indført med
lovforslaget. Endvidere er der mulighed for, at
enheden kan opnå bidrag til finansieringen fra
den europæiske varemærkemyndighed (EUIPO) i
form af midler til medlemslandene, dedikeret til
blandt andet håndhævelse.
Forslaget om, at den særlige enhed skal kunne
give konkret vejledning i sager om
piratkopiering, udgør en ny opgave i Patent- og
Varemærkestyrelsen.
Ingen
Administrative konsekvenser Ingen
for stat, regioner og
kommuner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Ingen
for erhvervslivet
Regulering (TER) vurderer, at
lovforslaget medfører
administrative konsekvenser
under 4 mio. kr. årligt for
erhvervslivet. De bliver derfor
ikke kvantificeret yderligere.
Administrative konsekvenser Ingen
Ingen
8
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 315: Høring af forslag til lov om ændring af varemærkeloven, designloven, patentloven og lov om brugsmodeller, fra erhvervs- og vækstministeren
1647858_0009.png
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Forslaget er ikke udtryk for implementering af
EU-regulering.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med den foreslåede bestemmelse i
stk. 1
bliver der oprettet en særlig enhed i Patent- og
Varemærkestyrelsen, som varetager styrelsens opgaver om håndhævelse og piratkopiering, herunder
sekretariatsfunktionen for Ministeriernes netværk mod IPR-krænkelser og deltagelse i Det Europæiske
Observationscenter for Krænkelser af Intellektuelle Ejendomsrettigheder nedsat i EU-regi. Enheden får
funktion som en hotline, hvor forbrugere, virksomheder og myndigheder kan henvende sig og
modtage information og vejledning om håndhævelse og piratkopiering generelt i overensstemmelse
med styrelsens almindelige vejledningspligt.
Det fremgår af bestemmelsens
stk. 2
, at enheden endvidere vil kunne vejlede forbrugere og små
og mellemstore virksomheder i forbindelse med konkrete sager om piratkopiering, ligesom enheden
mod betaling af et gebyr vil kunne afgive en skriftlig vejledende udtalelse.
Enhedens vejledning i konkrete sager om piratkopiering vil være baseret på brugerens oplysninger
samt resultatet af enhedens søgning efter relevante registrerede rettigheder. Endvidere vil
vejledningen omfatte enhedens konklusion om, hvorvidt der på dette grundlag kan foreligge en
krænkelse i form af piratkopiering.
Vejledningen, herunder den skriftlige vejledende udtalelse, vil også indeholde nærmere oplysninger
om grundlaget og rammerne for vejledningen, herunder
at
vejledningen alene er baseret på
brugerens oplysninger,
at
enheden ikke har foretaget en undersøgelse af sagens faktiske
omstændigheder,
at
der alene er tale om vejledning, som ikke kan danne grundlag for rådgiveransvar,
at
vejledningen ikke udgør en afgørelse,
at
afgørelsen af, om der foreligger en krænkelse, henhører
under domstolene, samt
at
enheden alene behandler krænkelsessager, hvor der er tale om identiske
eller næsten identiske varemærker eller produkter.
Enheden vil alene vejlede om piratkopiering i forhold til registrerede rettigheder med gyldighed i
Danmark, og enheden vil i den forbindelse ikke tage stilling til en rettigheds gyldighed. Enheden
vejleder ikke i tilfælde, hvor der allerede er anlagt sag ved domstolene om samme tvist. Brugeren vil
blive informeret om dette. Enheden afviser at vejlede om en sag, hvis enheden vurderer, at
vejledningen ligger uden for ordningens formål.
Enheden vil også kunne bistå med at videregive en sag til SØIK i form af en politianmeldelse.
Det er intentionen, at Patent- og Varemærkestyrelsen i videre omfang bidrager med sin særlige
ekspertise til belysning af de sager m.v. om piratkopiering, som SØIK arbejder med. Denne opgave
skal varetages af den nye enhed. Det fremgår derfor af
stk. 3
i den foreslåede bestemmelse, at
enheden bistår politi og anklagemyndighed i arbejdet med piratkopiering. Bestemmelsen er medtaget
med det formål at beskrive enhedens opgaver fyldestgørende.
Den foreslåede bestemmelse i
stk. 4
indeholder en bemyndigelsesbestemmelse. Inden for denne
bemyndigelse kan ministeren bl.a. fastsætte regler om enhedens opgaver og organisering. Endvidere
kan ministeren fastsætte nærmere regler om enhedens vejledning i konkrete sager om piratkopiering
og om administrationen af denne ordning i henhold til Europa-Kommissionens forordning om
tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse (de minimis-SGEI-ordningen).
Baggrunden for bestemmelsen om etableringen af en håndhævelsesenhed er et initiativ i den
tidligere regerings vækstplan "Danmark i arbejde - kreative erhverv og design", der har til formål at
styrke indsatsen mod piratkopiering.
Der henvises i øvrigt til punkt 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
9
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 315: Høring af forslag til lov om ændring af varemærkeloven, designloven, patentloven og lov om brugsmodeller, fra erhvervs- og vækstministeren
Til nr. 2
I den foreslåede bestemmelse fastsættes gebyret for en skriftlig vejledende udtalelse i henhold til §
45 b, stk. 2. Gebyret er fastsat med henblik på at hindre uhensigtsmæssig brug af ordningen. Der
henvises til bemærkningerne under nr. 1 ovenfor.
Til § 2
Til nr. 1
Med den foreslåede bestemmelse i
stk. 1
bliver der oprettet en særlig enhed i Patent- og
Varemærkestyrelsen, som varetager styrelsens opgaver om håndhævelse og piratkopiering, herunder
sekretariatsfunktionen for Ministeriernes netværk mod IPR-krænkelser og deltagelse i Det Europæiske
Observationscenter for Krænkelser af Intellektuelle Ejendomsrettigheder nedsat i EU-regi. Enheden får
funktion som en hotline, hvor forbrugere, virksomheder og myndigheder kan henvende sig og
modtage information og vejledning om håndhævelse og piratkopiering generelt i overensstemmelse
med styrelsens almindelige vejledningspligt.
Det fremgår af bestemmelsens
stk. 2
, at enheden endvidere vil kunne vejlede forbrugere og små og
mellemstore virksomheder i forbindelse med konkrete sager om piratkopiering, ligesom enheden mod
betaling af et gebyr vil kunne afgive en skriftlig vejledende udtalelse.
Enhedens vejledning i konkrete sager om piratkopiering vil være baseret på brugerens oplysninger
samt resultatet af enhedens søgning efter relevante registrerede rettigheder. Endvidere vil
vejledningen omfatte enhedens konklusion om, hvorvidt der på dette grundlag kan foreligge en
krænkelse i form af piratkopiering.
Vejledningen, herunder den skriftlige vejledende udtalelse, vil også indeholde nærmere oplysninger
om grundlaget og rammerne for vejledningen, herunder
at
vejledningen alene er baseret på
brugerens oplysninger,
at
enheden ikke har foretaget en undersøgelse af sagens faktiske
omstændigheder,
at
der alene er tale om vejledning, som ikke kan danne grundlag for rådgiveransvar,
at
vejledningen ikke udgør en afgørelse,
at
afgørelsen af, om der foreligger en krænkelse, henhører
under domstolene, samt
at
enheden alene behandler krænkelsessager, hvor der er tale om identiske
eller næsten identiske varemærker eller produkter.
Enheden vil alene vejlede om piratkopiering i forhold til registrerede rettigheder med gyldighed i
Danmark, og enheden vil i den forbindelse ikke tage stilling til en rettigheds gyldighed. Enheden
vejleder ikke i tilfælde, hvor der allerede er anlagt sag ved domstolene om samme tvist. Brugeren vil
blive informeret om dette. Enheden afviser at vejlede om en sag, hvis enheden vurderer, at
vejledningen ligger uden for ordningens formål.
Enheden vil også kunne bistå med at videregive en sag til SØIK i form af en politianmeldelse.
Det er intentionen, at Patent- og Varemærkestyrelsen i videre omfang bidrager med sin særlige
ekspertise til belysning af de sager m.v. om piratkopiering, som SØIK arbejder med. Denne opgave
skal varetages af den nye enhed. Det fremgår derfor af
stk. 3
i den foreslåede bestemmelse, at
enheden bistår politi og anklagemyndighed i arbejdet med piratkopiering. Bestemmelsen er medtaget
med det formål at beskrive enhedens opgaver fyldestgørende.
Den foreslåede bestemmelse i
stk. 4
indeholder en bemyndigelsesbestemmelse. Inden for denne
bemyndigelse kan ministeren bl.a. fastsætte regler om enhedens opgaver og organisering. Endvidere
kan ministeren fastsætte nærmere regler om enhedens vejledning i konkrete sager om piratkopiering
og om administrationen af denne ordning i henhold til Europa-Kommissionens forordning om
tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse (de minimis-SGEI-ordningen).
Baggrunden for bestemmelsen om etableringen af en håndhævelsesenhed er et initiativ i den
tidligere regerings vækstplan "Danmark i arbejde - kreative erhverv og design", der har til formål at
styrke indsatsen mod piratkopiering.
Der henvises i øvrigt til punkt 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
10
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 315: Høring af forslag til lov om ændring af varemærkeloven, designloven, patentloven og lov om brugsmodeller, fra erhvervs- og vækstministeren
I den foreslåede bestemmelse fastsættes gebyret for en skriftlig vejledende udtalelse i henhold til §
41 b, stk. 2. Gebyret er fastsat med henblik på at hindre uhensigtsmæssig brug af ordningen. Der
henvises til bemærkningerne under nr. 1 ovenfor.
Til § 3
Til nr. 1
Med den foreslåede bestemmelse i
stk. 1
bliver der oprettet en særlig enhed i Patent- og
Varemærkestyrelsen, som varetager styrelsens opgaver om håndhævelse og piratkopiering, herunder
sekretariatsfunktionen for Ministeriernes netværk mod IPR-krænkelser og deltagelse i Det Europæiske
Observationscenter for Krænkelser af Intellektuelle Ejendomsrettigheder nedsat i EU-regi. Enheden får
funktion som en hotline, hvor forbrugere, virksomheder og myndigheder kan henvende sig og
modtage information og vejledning om håndhævelse og piratkopiering generelt i overensstemmelse
med styrelsens almindelige vejledningspligt.
Det fremgår af bestemmelsens
stk. 2
, at enheden endvidere vil kunne vejlede forbrugere og små og
mellemstore virksomheder i forbindelse med konkrete sager om piratkopiering, ligesom enheden mod
betaling af et gebyr vil kunne afgive en skriftlig vejledende udtalelse.
Enhedens vejledning i konkrete sager om piratkopiering vil være baseret på brugerens oplysninger
samt resultatet af enhedens søgning efter relevante registrerede rettigheder. Endvidere vil
vejledningen omfatte enhedens konklusion om, hvorvidt der på dette grundlag kan foreligge en
krænkelse i form af piratkopiering.
Vejledningen, herunder den skriftlige vejledende udtalelse, vil også indeholde nærmere oplysninger
om grundlaget og rammerne for vejledningen, herunder
at
vejledningen alene er baseret på
brugerens oplysninger,
at
enheden ikke har foretaget en undersøgelse af sagens faktiske
omstændigheder,
at
der alene er tale om vejledning, som ikke kan danne grundlag for rådgiveransvar,
at
vejledningen ikke udgør en afgørelse,
at
afgørelsen af, om der foreligger en krænkelse, henhører
under domstolene, samt
at
enheden alene behandler krænkelsessager, hvor der er tale om identiske
eller næsten identiske varemærker eller produkter.
Enheden vil alene vejlede om piratkopiering i forhold til registrerede rettigheder med gyldighed i
Danmark, og enheden vil i den forbindelse ikke tage stilling til en rettigheds gyldighed. Enheden
vejleder ikke i tilfælde, hvor der allerede er anlagt sag ved domstolene om samme tvist. Brugeren vil
blive informeret om dette. Enheden afviser at vejlede om en sag, hvis enheden vurderer, at
vejledningen ligger uden for ordningens formål.
Enheden vil også kunne bistå med at videregive en sag til SØIK i form af en politianmeldelse.
Det er intentionen, at Patent- og Varemærkestyrelsen i videre omfang bidrager med sin særlige
ekspertise til belysning af de sager m.v. om piratkopiering, som SØIK arbejder med. Denne opgave
skal varetages af den nye enhed. Det fremgår derfor af
stk. 3
i den foreslåede bestemmelse, at
enheden bistår politi og anklagemyndighed i arbejdet med piratkopiering. Bestemmelsen er medtaget
med det formål at beskrive enhedens opgaver fyldestgørende.
Den foreslåede bestemmelse i
stk. 4
indeholder en bemyndigelsesbestemmelse. Inden for denne
bemyndigelse kan ministeren bl.a. fastsætte regler om enhedens opgaver og organisering. Endvidere
kan ministeren fastsætte nærmere regler om enhedens vejledning i konkrete sager om piratkopiering
og om administrationen af denne ordning i henhold til Europa-Kommissionens forordning om
tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse (de minimis-SGEI-ordningen).
Baggrunden for bestemmelsen om etableringen af en håndhævelsesenhed er et initiativ i den
tidligere regerings vækstplan "Danmark i arbejde - kreative erhverv og design", der har til formål at
styrke indsatsen mod piratkopiering.
Der henvises i øvrigt til punkt 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
11
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 315: Høring af forslag til lov om ændring af varemærkeloven, designloven, patentloven og lov om brugsmodeller, fra erhvervs- og vækstministeren
I den foreslåede bestemmelse fastsættes gebyret for en skriftlig vejledende udtalelse i henhold til §
65 b, stk. 2. Gebyret er fastsat med henblik på at hindre uhensigtsmæssig brug af ordningen. Der
henvises til bemærkningerne under nr. 1 ovenfor.
Til § 4
Til nr. 1
Med den foreslåede bestemmelse i
stk. 1
bliver der oprettet en særlig enhed i Patent- og
Varemærkestyrelsen, som varetager styrelsens opgaver om håndhævelse og piratkopiering, herunder
sekretariatsfunktionen for Ministeriernes netværk mod IPR-krænkelser og deltagelse i Det Europæiske
Observationscenter for Krænkelser af Intellektuelle Ejendomsrettigheder nedsat i EU-regi. Enheden får
funktion som en hotline, hvor forbrugere, virksomheder og myndigheder kan henvende sig og
modtage information og vejledning om håndhævelse og piratkopiering generelt i overensstemmelse
med styrelsens almindelige vejledningspligt.
Det fremgår af bestemmelsens
stk. 2
, at enheden endvidere vil kunne vejlede forbrugere og små og
mellemstore virksomheder i forbindelse med konkrete sager om piratkopiering, ligesom enheden mod
betaling af et gebyr vil kunne afgive en skriftlig vejledende udtalelse.
Enhedens vejledning i konkrete sager om piratkopiering vil være baseret på brugerens oplysninger
samt resultatet af enhedens søgning efter relevante registrerede rettigheder. Endvidere vil
vejledningen omfatte enhedens konklusion om, hvorvidt der på dette grundlag kan foreligge en
krænkelse i form af piratkopiering.
Vejledningen, herunder den skriftlige vejledende udtalelse, vil også indeholde nærmere oplysninger
om grundlaget og rammerne for vejledningen, herunder
at
vejledningen alene er baseret på
brugerens oplysninger,
at
enheden ikke har foretaget en undersøgelse af sagens faktiske
omstændigheder,
at
der alene er tale om vejledning, som ikke kan danne grundlag for rådgiveransvar,
at
vejledningen ikke udgør en afgørelse,
at
afgørelsen af, om der foreligger en krænkelse, henhører
under domstolene, samt
at
enheden alene behandler krænkelsessager, hvor der er tale om identiske
eller næsten identiske varemærker eller produkter.
Enheden vil alene vejlede om piratkopiering i forhold til registrerede rettigheder med gyldighed i
Danmark, og enheden vil i den forbindelse ikke tage stilling til en rettigheds gyldighed. Enheden
vejleder ikke i tilfælde, hvor der allerede er anlagt sag ved domstolene om samme tvist. Brugeren vil
blive informeret om dette. Enheden afviser at vejlede om en sag, hvis enheden vurderer, at
vejledningen ligger uden for ordningens formål.
Enheden vil også kunne bistå med at videregive en sag til SØIK i form af en politianmeldelse.
Det er intentionen, at Patent- og Varemærkestyrelsen i videre omfang bidrager med sin særlige
ekspertise til belysning af de sager m.v. om piratkopiering, som SØIK arbejder med. Denne opgave
skal varetages af den nye enhed. Det fremgår derfor af
stk. 3
i den foreslåede bestemmelse, at
enheden bistår politi og anklagemyndighed i arbejdet med piratkopiering. Bestemmelsen er medtaget
med det formål at beskrive enhedens opgaver fyldestgørende.
Den foreslåede bestemmelse i
stk. 4
indeholder en bemyndigelsesbestemmelse. Inden for denne
bemyndigelse kan ministeren bl.a. fastsætte regler om enhedens opgaver og organisering. Endvidere
kan ministeren fastsætte nærmere regler om enhedens vejledning i konkrete sager om piratkopiering
og om administrationen af denne ordning i henhold til Europa-Kommissionens forordning om
tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse (de minimis-SGEI-ordningen).
Baggrunden for bestemmelsen om etableringen af en håndhævelsesenhed er et initiativ i den
tidligere regerings vækstplan "Danmark i arbejde - kreative erhverv og design", der har til formål at
styrke indsatsen mod piratkopiering.
Der henvises i øvrigt til punkt 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
12
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 315: Høring af forslag til lov om ændring af varemærkeloven, designloven, patentloven og lov om brugsmodeller, fra erhvervs- og vækstministeren
I den foreslåede bestemmelse fastsættes gebyret for en skriftlig vejledende udtalelse i henhold til §
61 b, stk. 2. Gebyret er fastsat med henblik på at hindre uhensigtsmæssig brug af ordningen. Der
henvises til bemærkningerne under nr. 1 ovenfor.
Til § 5
Bestemmelsen i
stk.
1, fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttrædelse. Loven træder i kraft den 1.
januar 2017. Samtidig ophæves bestemmelserne i lov nr. 309 af 28. marts 2015 om etablering af en
håndhævelsesenhed.
Til § 6
Bestemmelsen angår lovens territoriale gyldighed og fastslår, at loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland. Det foreslås dog samtidig, at loven helt eller delvis kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I varemærkeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 192 af 1.
marts 2016, foretages følgende ændringer:
1.
Efter kapitel 6 indsættes:
»Kapitel 6 A
Særlig enhed om håndhævelse og piratkopiering
§ 45 b.
Patent- og Varemærkestyrelsens opgaver
vedrørende håndhævelse og piratkopiering varetages af
en særlig enhed, hvor forbrugere, virksomheder og
myndigheder kan henvende sig og modtage information
og vejledning.
Stk. 2.
I konkrete sager om piratkopiering vejleder
enheden forbrugere og små og mellemstore
virksomheder. Enheden kan efter anmodning og mod
betaling af et gebyr afgive en skriftlig vejledende
udtalelse.
Stk. 3.
Enheden bistår politi og anklagemyndighed i
deres indsats mod piratkopiering.
Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
bestemmelser om enhedens opgaver og organisering
m.v.«
§ 60 d.
For anmodning om deling af en
varemærkeansøgning eller -registrering
betales for hver ansøgning eller registrering,
der ønskes udskilt, 2.000 kr., jf. § 48, stk. 5.
2.
I
§ 60 d
indsættes som
stk. 3
:
»
Stk. 3.
For en skriftlig vejledende udtalelse i henhold til
§ 45 b, stk. 2, betales 1.500 kr.«
13
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 315: Høring af forslag til lov om ændring af varemærkeloven, designloven, patentloven og lov om brugsmodeller, fra erhvervs- og vækstministeren
en dansk varemærkerettighed eller af en
international
varemærkerettighed
med
gyldighed i Danmark betales et gebyr på 1.000
kr. pr. år, jf. § 48, stk. 5.
§2
I designloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 189 af 1.
marts 2016, foretages følgende ændringer:
1.
Efter kapitel 7 indsættes:
Stk. 2.
For underretning af indehaveren af
»Kapitel 7 A
Særlig enhed om håndhævelse og piratkopiering
§ 41 b.
Patent- og Varemærkestyrelsens opgaver
vedrørende håndhævelse og piratkopiering varetages af
en særlig enhed, hvor forbrugere, virksomheder og
myndigheder kan henvende sig og modtage information
og vejledning.
Stk. 2.
I konkrete sager om piratkopiering vejleder
enheden forbrugere og små og mellemstore
virksomheder. Enheden kan efter anmodning og mod
betaling af et gebyr afgive en skriftlig vejledende
udtalelse.
Stk. 3.
Enheden bistår politi og anklagemyndighed i
deres indsats mod piratkopiering.
Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
bestemmelser om enhedens opgaver og organisering
m.v.«
§ 59 d.
For anmodning om genoptagelse af
en ansøgning om design betales 400 kr., jf. §
19, stk. 3.
Stk. 2.
For anmodning om genoprettelse af
en designansøgning eller -registrering betales
3.000 kr., jf. § 48.
2.
I
§ 59 d
indsættes som
stk. 3
:
»
Stk. 3.
For en skriftlig vejledende udtalelse i henhold til
§ 41 b, stk. 2, betales 1.500 kr.«
§3
I patentloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 108 af 24.
januar 2012, som ændret ved § 29 i lov nr. 639 af 12.
juni 2013 og § 5 i lov nr. 551 af 2. juni 2014, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter kapitel 9 indsættes:
»Kapitel 9 A
14
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 315: Høring af forslag til lov om ændring af varemærkeloven, designloven, patentloven og lov om brugsmodeller, fra erhvervs- og vækstministeren
Særlig enhed om håndhævelse og piratkopiering
§ 65 b.
Patent- og Varemærkestyrelsens opgaver
vedrørende håndhævelse og piratkopiering varetages af
en særlig enhed, hvor forbrugere, virksomheder og
myndigheder kan henvende sig og modtage information
og vejledning.
Stk. 2.
I konkrete sager om piratkopiering vejleder
enheden forbrugere og små og mellemstore
virksomheder. Enheden kan efter anmodning og mod
betaling af et gebyr afgive en skriftlig vejledende
udtalelse.
Stk. 3.
Enheden bistår politi og anklagemyndighed i
deres indsats mod piratkopiering.
Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
bestemmelser om enhedens opgaver og organisering
m.v.«
§ 101.
For anmodning om genoptagelse af en
patentansøgning betales 700 kr., jf. § 15, stk.
3, og § 19, stk. 4.
Stk. 2.
For anmodning om genoprettelse af
en patentansøgning eller et meddelt patent
betales 3.000 kr., jf. § 72.
2.
I
§ 101
indsættes som
stk. 3:
»
Stk. 3.
For en skriftlig vejledende udtalelse i henhold
til § 65 b, stk. 2, betales 1.500 kr.«
§4
I lov om brugsmodeller, jf. lovbekendtgørelse nr. 190
af 1. marts 2016, foretages følgende ændringer:
1.
Efter kapitel 10 indsættes:
»Kapitel 10 A
Særlig enhed om håndhævelse og piratkopiering
§ 61 b.
Patent- og Varemærkestyrelsens opgaver
vedrørende håndhævelse og piratkopiering varetages af
en særlig enhed, hvor forbrugere, virksomheder og
myndigheder kan henvende sig og modtage information
og vejledning.
Stk. 2.
I konkrete sager om piratkopiering vejleder
enheden forbrugere og små og mellemstore
virksomheder. Enheden kan efter anmodning og mod
betaling af et gebyr afgive en skriftlig vejledende
udtalelse.
Stk. 3.
Enheden bistår politi og anklagemyndighed i
deres indsats mod piratkopiering.
Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
bestemmelser om enhedens opgaver og organisering
m.v.«
§ 73 d.
For anmodning om genoptagelse af
en brugsmodelansøgning betales 400 kr., jf. §
20, stk. 3.
2.
I
§ 73 d
indsættes som
stk. 3
:
»
Stk. 3
. For en vejledende skriftlig udtalelse i henhold
til § 61 b, stk. 2, betales 1.500 kr.«
15
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 315: Høring af forslag til lov om ændring af varemærkeloven, designloven, patentloven og lov om brugsmodeller, fra erhvervs- og vækstministeren
en brugsmodelansøgning eller -registrering
betales 3.000 kr., jf. § 66, stk. 1.
§5
»
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
Stk. 2.
Samtidig ophæves §§ 1 og 2, § 3, nr. 1 og 7, §
4 samt § 5, stk. 2 i lov nr. 309 af 28. marts 2015.«
§6
»
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Stk. 2.
Loven kan ved kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.«
Stk. 2.
For anmodning om genoprettelse af
16