Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 313
Offentligt
1646588_0001.png
Europaudvalget og Erhvervsudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
16. juni 2016
Status for Junckers europæiske investeringsplan
Europa-Kommissionens finske næstformand, Jyrki Katainen, meddelte den 1.
juni, at Kommissionen ønsker at forlænge den europæiske investeringsplan,
som blev lanceret af Kommissionen i november 2014 med henblik på at til-
trække 315 mia. euro i nye private og offentlige investeringer.
1.
Kommissionen
vil i løbet af efteråret 2016 fremlægge et forslag om at forlænge planen ud
over den planlagte slutdato i 2018. Kommissionen anviser dog ikke, hvorledes
forlængelsen af planen skal finansieres
2
.
Kommissionens begrunder sit ønske om at forlænge den europæiske investe-
ringsplan med, at det efter dens vurdering er gået godt med at skaffe nye in-
vesteringer.
3
På et år har EU ved hjælp af garantier fra den europæiske fond
for strategiske investeringer EFSI været med til at tilvejebringe investeringer
på 100 mia. euro fra private og offentlige investorer
4.
Den europæiske investe-
ringsplan er således samlet set næsten nået en tredjedel af vejen til EU’s mål
om på tre år at generere nye investeringer på 315 mia. euro, ved hjælp af ga-
rantier fra EU og EIB på tilsammen 21 mia. euro.
1
2
Meddelelse om status for investeringsplanen for Europa, Kom(2016)361 af 1. juni 2016.
Den gældende EU-garanti på 16 mia. euro understøttes af en konkret hensættelse på 8 mia.
euro fra EU-budgettet til en EU-garantifond. Pengene blev finansieret på EU-budgettet ved at
omprioritere tilsammen 8 mia. euro fra programmerne Horisont 2020 og Connecting Europe fa-
ciliteten samt ved an anvende EU-budgettets margin.
3
Først i juli 2018 skal der ifølge planen foretages en uafhængig evaluering af, hvordan investe-
ringsplanen har fungeret.
4
Ni EU-lande har givet tilsagn om at ville medfinansiere projekter under EFSI for i alt 42, 7 mia.
euro gennem deres nationale erhvervsfremmende banker: Storbritannien (8,6 mia. euro), Tysk-
land, Italien, Frankrig og Polen (hver 8 mia. euro), Spanien (1,5 mia. euro), Slovakiet (400 mio.
euro), Bulgarien (100 mio. euro) og Luxembourg (80 mio. euro).
1/6
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 313: EU-note om status på Junckers investringsplan
1646588_0002.png
Kommissionens forslag om at forlænge den europæiske investeringsplan vil
blive drøftet af EU-landenes stats- og regeringschefer på Det Europæiske
Råds møde den 28.-29. juni 2016.
Hvad investeres der i?
Den europæiske fond for strategiske investeringer, EFSI, har navnlig haft held
til at hjælpe små og mellemstore virksomheder med adgang til finansiering.
På et år er der indgået 185 finansieringsaftaler mellem EFSI/Den Europæiske
Investeringsfond og nationale investeringsbanker om finansiering til små og
mellemstore virksomheder.
Kommissionen forventer, at 3,5 mia. euro i garantier fra EFSI kan generere in-
vesteringer på 49 mia. euro i små og mellemstore virksomheder. Det svarer til
65 pct. af de 75 mia. euro, som EU på forhånd havde sat som mål for perio-
den 2015-2017. Ifølge Kommissionen er det forventningen, at de 185 aftaler
vil sikre finansiering til mere end 140.000 små og mellemstore virksomheder
og midtcapselskaber i 26 forskellige EU-lande
5
.
Navnlig i Italien (28) er der indgået mange aftaler med banker om finansiering
til små og mellemstore virksomheder, men også både Frankrig (20), Tyskland
(15) og i Storbritannien (15) er der indgået mange aftaler. I Danmark er der
ifølge Kommissionen indgået 4 aftaler med Vækstfonden, som sikrer finansie-
ring til danske SMV’er i de kommende år. Senest i april 2016 underskrev Den
Europæiske Investeringsfond (EIF) og Vækstfonden en garantiaftale, som
skal sikre lån på 340 mio. kr. til danske SMV’er, som ønsker at investere i
grøn omstilling.
Til gengæld går det langsommere med at tiltrække investeringer i langsigtede
projekter inden for infrastruktur og innovation. På et år har den Europæiske
Investeringsbank (EIB) godkendt 64 projekter til samlet finansiering fra EFSI
på 9,3 mia. euro, hvilket forventes at generere omkring 51 mia. euro i investe-
ringer. Det svarer til 21 pct. af de 240 mia. euro, som EU har sat som mål for
de første tre år.
Størstedelen af disse projekter ligger inden for energi og energieffektivitet (40
pct.). Men der er også investeringer i en række andre sektorer såsom trans-
port (18 pct.), miljø og ressourceeffektivitet (12 pct.), forskning og innovation
(10 pct.). Det største antal af EFSI-støttede projekter findes i Frankrig, mens
5
Midtcapselskaber er ifølge EU virksomheder med mellem 250 og 3000 medarbejdere.
2/6
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 313: EU-note om status på Junckers investringsplan
1646588_0003.png
også både Spanien, Tyskland, Italien og Storbritannien er godt med. I Dan-
mark er der to EFSI-støttede projekter, nemlig Copenhagen Infrastructure II
og ENVO Biogas Tønder
6
. Kun på Malta og Cypern er der endnu ikke EFSI-
støttede projekter.
Nøgletal for EFSI pr. ultimo maj 2016 (Kilde:
Europa-Kommissionen)
EFSI's sektormæssige dækning
(Pct. af finansiering godkendt af EIB-Gruppen under EFSI)
SMV-vinduet
Social
infra-
struktur
9%
Digital
sektor
26%
Infrastruktur- og innovationsvinduet
Mindre
virksom-
heder
FUI 9%
10%
Miljø &
ressource-
effektivitet
12%
Digital
sektor Social
8%
infrastruk-
tur
3%
Andre
8%
FUI
57%
Transport
18%
Energi
40%
EFSI's geografiske dækning
antal projekter
60
55
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Projekter inden for infrastruktur og innovation godkendt af EIB
SMV-finansieringsaftaler godkendt af EIF
* Projekter inden for infrastruktur og innovation er også medtaget i de enkelte lande
Investeringsrådgivning fra EU?
Med den europæiske investeringsplan har Kommissionen også oprettet et
rådgivningsorgan sammen med Den Europæiske Investeringsbank. Organet
hedder Det Europæiske Centrum for Investeringsrådgivning (EIAH).
6
Copenhagen Infrastructure II etablerer en grøn dansk energifond, som skal være med til at fi-
nansiere energiprojekter i primært Nord- og Vesteuropa for bl.a. el-transmission, vind og bio-
masse. ENVO Biogas Tønder sigter på at etablere Nordens største biogasanlæg ved Tønder.
3/6
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 313: EU-note om status på Junckers investringsplan
1646588_0004.png
Rådgivningstjenesten står til rådighed for såvel offentlige myndigheder som
private virksomheder, hvis de har brug for f.eks. teknisk bistand eller investe-
ringsrådgivning i forbindelse med konkrete projekter
7
. Rådgivningen er gratis
for offentlige myndigheder. EIAH’s opmærksomhed er navnlig rettet mod ska-
belsen af offentlig-private partnerskaber og grænseoverskridende projekter.
Ved udgangen af maj 2016 havde rådgivningstjenesten modtaget over 160
henvendelser fra 26 forskellige EU-lande. Flest henvendeler modtog EIAH fra
Storbritannien (18), Bulgarien (15), Belgien (12), Italien (11) og Spanien (11).
Fra Danmark modtog EIAH 2 henvendelser. De fleste henvendelser til rådgiv-
ningstjenesten vedrører områder såsom energi (19 pct.), miljø- og ressource-
effektivitet (18 pct.), transport (16 pct.) og forskning og udvikling samt innova-
tion (15 pct.).
Kommissionen ser gerne, at rådgivningstjenesten i fremtiden når ud til et
større antal projektmagere og iværksættere, og hjælper der, hvor behovet er
størst. F.eks. ser Kommissionen et stort uudnyttet potentiale, når det gælder
mobiliseringen af investeringer i digital infrastruktur som fiberbredbåndsnet.
Endelig foreslår Kommissionen, at rådgivningstjenesten støtter udviklingen af
rådgivningen på lokalt plan samt øger samarbejdet med de nationale er-
hvervsfremmende banker.
Ny portal for investeringsmuligheder i EU
Kommissionen har pr. 1. juni 2016 oprettet en ny fælles portal på internettet
for investeringsmuligheder i EU (EIPP)
8
. Portalen skal give såvel offentlige
som private projektmagere i EU mulighed for at finde investorer fra hele ver-
den. Samtidig skal portalen sikre, at investorerne let kan skaffe sig adgang til
oplysninger om gode rentable projekter i EU.
På portalen ligger ved udgangen af maj 2016 139 mulige investeringsprojek-
ter fra 24 forskellige EU-lande. En tredjedel af disse investeringsprojekter
kommer fra Grækenland (46) efterfulgt af Bulgarien (17), Rumænien (10) og
Spanien (8). De fleste projekter på portalen ligger inden for transportområdet
(30 pct.) og energisektoren (28 pct.).
7
Rådgivningstjenesten EIAH kan findes på
http://www.eib.org/eiah/
Portalen for investeringsmuligheder (EIPP) i EU kan findes på:
http://ec.europa.eu/eipp
8
4/6
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 313: EU-note om status på Junckers investringsplan
1646588_0005.png
Et bedre investeringsmiljø i EU
Endelig arbejder Kommissionen på at skabe bedre rammevilkår for europæi-
ske virksomheders investeringer, så de får lettere adgang til finansiering. Det
skal bl.a. ske ved at fjerne finansielle, administrative og reguleringsmæssige
hindringer for investeringer på såvel EU-niveau som på nationalt plan.
Bl.a. har den igangværende opbygning af EU’s kapitalmarkedsunion bidraget
til dette ved at nedsætte kapitalkravene til forsikringsselskaber i EU, som øn-
sker at investere i infrastrukturprojekter
9
. Kommissionen vil ligeledes under-
søge om kapitalkravene for banker også skal sænkes, så de får bedre mulig-
hed for at investere i infrastrukturprojekter.
Også adgangen til såkaldt venturekapital skal lettes for nye virksomheder
10
.
Kommissionen vil foruden et forslag om at oprette en ”fund-of-funds” for pan-
europæisk risikovillig kapital foreslå ændringer af EU-lovgivningen for venture-
kapital. F.eks. overvejer Kommissionen at se nærmere på udviklingen af et
fælles europæisk marked for private pensionsprodukter, som ifølge Kommissi-
onen kan blive til en vigtig kapitalreserve for langsigtede investeringer.
Endelig har Kommissionen præciseret EU’s statsstøtteregler for at styrke virk-
somhedernes retssikkerhed
11
. Bl.a. har Kommissionen fastslået, at EFSI-fi-
nansiering ikke udgør statsstøtte i EU-traktaternes forstand. Det gør til gen-
gæld national medfinansiering, som skal godkendes af Kommissionen med-
mindre de ydes på markedsvilkår eller er omfattet af en gruppefritagelse.
Hvad skal der ske nu?
Kommissionen anbefaler, at EU-landenes stats og regeringschefer på Det Eu-
ropæiske Råds kommende møde den 28.-29. juni støtter en forlængelse af
EFSI efter 2018.
Kommissionen foreslår i den forbindelse bl.a. at:
-
EU forstærker indsatsen for at sikre finansiering til små og mellem-
store virksomheder. Bl.a. foreslår Kommissionen at flytte 500 mio.
9
Kommissionens delegerede forordning 2016/467 af 30. september 2015 om beregning af lov-
pligtige kapitalkrav for en række aktivitetskategorier, som besiddes af forsikrings- og genforsik-
ringsselskaber.
10
Venturekapital er risikovillig kapital, som typisk investeres i forholdsvis nystartede virksomheder
– f.eks. SMV’er.
11
Se Kommissionens meddelelse om statsstøttebegrebet i TEUF artikel 107, stk. 1.
5/6
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 313: EU-note om status på Junckers investringsplan
-
-
-
-
euro i EU-garantier fra infrastrukturprojekter til små- og mellemstore
virksomheder.
EU overvejer at anvende en EFSI-lignende model for investeringer i
udviklingslande.
Rådgivningstjenesten styrkes med henblik på at nå ud til et bredere
publikum ved bl.a. at støtte udviklingen af rådgivningen på lokalt plan.
EU opretter investeringsplatforme med et stærkt engagement fra
Kommissionen, EIB, og nationale erhvervsfremmende banker.
EFSI støtter i højere grad udviklingen af markedet for bæredygtige
grønne projekter. Det skal bl.a. ske ved at tilskynde til udviklingen af
et grønt obligationsmarked i EU og bedre koordinering af den aktuelle
indsats.
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
(3695)
6/6