Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 311
Offentligt
1646510_0001.png
Følgenotat til Regeringens høringssvar til Kommissionens udkast til
revision af gruppefritagelsesforordningen til brug for orientering af
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg og FEU
Kommissionen har fremlagt udkast til revision af den generelle gruppefri-
tagelsesforordning i høring hos medlemsstaterne. Kommissionen har ene-
kompetence til at vedtage en revision af gruppefritagelsesforordning -
medlemsstaterne har alene udtaleret. Den generelle gruppefritagelsesfor-
ordning fastsætter en række foruddefinerede områder, der udgør statsstøt-
te, men som under opfyldelse af specifikke krav er fritaget fra anmeldelse
til og efterfølgende godkendelse af Kommissionen. Statsstøtte til disse
områder vil derfor kunne iværksættes med det samme under visse vilkår.
Den danske regering har i høringssvaret givet udtryk for, at det anses for
yderst problematisk, at Kommissionen foreslår at omfatte regional inve-
steringsstøtte, der medfører flytning af arbejdspladser i gruppefritagelses-
forordningen, såfremt støttemodtageren ikke nedlukker flere end 100 ar-
bejdspladser eller ikke lukker mere end halvdelen af arbejdspladserne i en
anden EØS-kontrahent. Dette er en væsentlig ændring fra tidligere prak-
sis, hvor medlemsstaterne er forpligtiget til at anmelde sådan støtte og
afvente godkendelse fra Kommissionen før støtte kan ydes. Ved at opret-
holde anmeldelseskravet for denne type støtte er det muligt at bevare den
afskrækkende effekt på virksomheder, da de må tåle at give detaljerede og
i nogle tilfælde virksomhedsfølsomme oplysninger til Kommissionen
samt afvente godkendelse fra Kommissionen for at modtage støtte.
Kommissionens forslag om at inkludere støtte til flytning af arbejdsplad-
ser i gruppefritagelsesforordningen vil føre til flere udflytningsager, og
unfair konkurrence overfor mindre medlemsstater. Den danske regering
har som følge heraf givet udtryk for, at de foreslåede tærskler i bestem-
melsen ikke vil kunne accepteres.
Den danske regering støtter Kommissionens forslag om at udvide gruppe-
fritagelsesforordningen med investeringsstøtte til lufthavne og havne.
Regeringen udtrykker i høringssvaret, at de foreslåede bestemmelser for
lufthavne i gruppefritagelsesforordningen generelt er en spejling af de
gældende retningslinjer, som gælder for statsstøtte til lufthavne, men at
man fra regeringens side gerne så, at der var flere elementer fra retnings-
linjerne, som blev inkluderet i gruppefritagelsesforordningen. Herudover
udtrykker regeringen ønske om, at det bliver muligt at give driftsstøtte til
lufthavne under nærmere vilkår uden forudgående anmeldelse til Kom-
missionen, hvilket ikke er muligt i dag.
9. juni 2016
16/01843-5
ldi-dep
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 311: Notat om regeringens høringssvar på Kommissionens foreslåede ændringer til den generelle gruppefritagelsesforordning, fra erhvervs- og vækstministeren
2/2
Regeringen udtrykker i høringssvaret med opbakning fra danske branche-
organisationer, at de foreslåede tærskler for støtte til havne uden forudgå-
ende anmeldelse er sat for højt. Danske støtteordninger til havne vil ikke
nå op på disse beløb, så forslaget vil for Danmark og mange andre mindre
medlemsstaters vedkommende blot give potentiale for øget konkurrence-
forvridning fra store nabolande, som har større støttepuljer til udbygning
af havneinfrastruktur. Tærsklerne foreslås derfor sat ned, så store støtte-
ordninger fortsat vil skulle anmeldes til Kommissionen. Herudover frem-
hæver regeringen, at støtte i Danmark ligesom i mange andre medlemssta-
ter oftest gives gennem garantier. Det er derfor uhensigtsmæssigt, at
Kommissionens forslag kun inkluderer investeringsstøtte. Regeringen
foreslår således med opbakning fra danske brancheorganisationer, at støt-
te uden forudgående anmeldelse skal kunne ydes gennem garantier.
Herudover foreslås der at forpligte medlemsstaterne til regelmæssigt at
udføre stikprøvekontrol af skattemæssige statsstøtteordninger. SKAT fo-
retager ligesom mange andre medlemsstater allerede en omfattende stik-
prøvekontrol af skattemæssige støtteordninger. Det skal således fremgå af
de foreslåede kontrolbestemmelser i gruppefritagelsesforordningen, at
allerede etablerede nationale kontrolmekanismer vil anses for tilstrække-
lige til at opfylde de foreslåede nye krav i gruppefritagelsesforordningen.
Kommissionen gav på møde om revisionen af gruppefritagelsesforord-
ningen 24. maj 2016 udtryk for, at dette var hensigten med bestemmelsen.
Den danske regering udtrykker således i høringssvaret, at den foreslåede
bestemmelse skal tilpasses for at afspejle denne hensigt. Hvis dette ikke
er tilfældet har Skat anslået, at nye kontrolmekanismer vil koste minimum
ca. EUR 500.000 om året.