Erhvervs- og Vækstminister Troels Lund Poulsen
Erhvervs- og Vækstministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
BORGMESTEREN
Politisk Service
Stengade 59
3000 Helsingør
Tlf. 49282012
www.helsingor.dk
Dato 22.10.2015
Kære Troels
Tak for sidst, det var rigtig hyggeligt. Jeg vender snart tilbage med noget i
forhold til turisme og Hamlet i Helsingør som lovet, men indtil da har jeg lidt
inspiration i forhold til dit arbejde med revision af planloven.
Jeg har siden jeg blev borgmester i Helsingør Kommune stødt på en række
udfordringer i den eksisterende lovgivning, og jeg har derfor løbende bedt mine
embedsfolk om at notere de ønsker til ændringer i planloven, vi som kommune
har.
1. ”Sommerhusreglerne”
Sommerhusreglerne indebærer, at kommunen skal udstede en bøde til brugerne
af sommerhuset, såfremt huset benyttes som fast bopæl uden for sæsonen, dvs.
at man lovligt kan bo i sit sommerhus mellem den 1. april og frem til den 1.
oktober. Reglerne er fra planloven § 51a jf. CPR-loven § 6ff. Vi er fuldt ud
bekendt med og indstillet på at håndhæve, at sommerhusområderne er
forbeholdt sommerhusbeboelse samt de personer, som efter loven har en
personlig ret til helårsbeboelse.
Men hvis håndhævelsen skal give mening, skal reglerne imidlertid tilrettes, så
håndhævelse og bøder ikke bortfalder hver gang, vi når til 1. april. Det udhuler
myndighedshåndhævelsen, og giver meget administration (manuel nulstilling af
krav i kommunernes økonomisystemer, orienteringsskrivelser med kreditnotaer
til borgerne mv.). Stort set alle, der overtræder reglerne ved, at bøden bortfalder
den 1. april, eftersom det nu igen bliver lovligt at bo i sommerhuset.
Vi har igennem mange år kun oplevet, at én bøde er blevet betalt. Vi bruger
mange timer – op mod et årsværk – samlet i kommunen på at håndhæve
denne regel.
Naturstyrelsen peger på, at vi ved gentagne overtrædelser, dvs. i flere vintre,
kan indlede en egentlig straffesag, fordi borgerne af sig selv har foretaget sig
noget ulovligt ved at opholde sig ulovligt i sommerhuset i vinterhalvåret. Det er
en mulighed, som vi vist ikke har gjort brug af før, og som vi heller ikke
vurderer overholder proportionalitetsprincippet. For det betyder i praksis, at vi
skal anmelde forholdet til politiet/anklagemyndigheden, som herefter skal føre