TURISMEPOLITISK REDEGØRELSE
2016
1. SAMMENFATNING
Regeringen ønsker et stærkt dansk turismeerhverv, der bidrager til vækst og udvikling i
Danmark. Turismen i Danmark skaber ca. 111.500 arbejdspladser herhjemme.
Turismen er et internationalt væksterhverv, men samtidig et erhverv præget af hård
international konkurrence. Udviklingen i dansk turisme går aktuelt i den rigtige retning
med rekordhøje 49 mio. overnatninger i 2015, men dansk turisme har i de seneste år
haltet efter konkurrenterne og mistet markedsandele.
Den stærke internationale konkurrence peger på et fortsat behov for at udvikle dansk
turisme, så vækstpotentialet kan realiseres, og Danmark kan få del i den globale vækst i
turismen.
Regeringen har derfor taget, og vil i den kommende tid tage, initiativer, der kan styrke
dansk turisme.
Regeringen vil på baggrund af arbejdet i Det Nationale Turismeforum i sommeren 2016
fremlægge en national turismestrategi, der skal bidrage til at udvikle dansk turisme, så
vækstpotentialet kan realiseres, og Danmark kan få del i den globale vækst i turismen.
Strategien skal samle aktørerne, være retningsgivende for den fælles indsats og angive
initiativer, der kan bidrage til flere turismeovernatninger, større turismeomsætning og et
bedre turismeprodukt til gavn for vækst og udvikling i hele Danmark.
2. UDVIKLING OG KONKURRENCEEVNE I DANSK TURISME
2.1 Turismens økonomiske betydning i Danmark
Turismen er et vigtigt væksterhverv i Danmark, som i 2013 skabte en omsætning på 91,9
mia. kr. og 111.500 arbejdspladser.
Dansk turisme består af tre overordnede forretningsområder: Kyst- og naturturismen,
storbyturismen og møde- og erhvervsturismen. Når man bryder turismeforbruget ned på
disse forretningsområder, fremgår det, at 24 pct. blev brugt af storbyturister og 29 pct. i
forbindelse med erhvervs- og mødeturisme. 47 pct. og dermed næsten halvdelen af
turismeomsætningen kan tilskrives kyst- og naturturismen, som er det største forret-
ningsområde inden for dansk turisme.