Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 291
Offentligt
1640045_0001.png
Maritim offshore er jobs
i yderkommunerne
Der var i januar 2016 omkring 2.000 søfolk ansat i den danske maritime off-
shore-branche, og derudover 650 på rederikontorerne i land. Mere end hver
tredje af offshore-søfolkene bor i det, som SKAT definerer som en ”yderkom-
mune” – det er langt mere end disse kommuners tilsvarende andel af den
voksne befolkning. Med andre ord giver et stærkt maritimt offshore-erhverv
aktivitet i hele Danmark.
Omkring 2.000 danske søfolk er beskæftiget
i den maritime offshore-branche, som både
servicerer havvind, naturgas- og olieindvin-
ding. Disse søfolk bor i høj grad i Danmarks
yderområder, hvor der ellers er udfordringer
med beskæftigelse og udvikling.
Søfart er derfor et væsentligt aktiv, der
bidrager til at opfylde det politiske mål om at
få vækst i hele Danmark.
Tallene indikerer, at søfolkene – som ofte kun
pendler en eller to gange om måneden – ud-
nytter de fordele, i forhold til lavere prisniveau
på bolig og andet samt højere herlighedsvær-
di, som disse yderkommuner typisk byder på.
Stor overrepræsentation i yderkommuner
Det er politisk besluttet, at SKAT giver særlig
kørselsgodtgørelse til folk med bopæl i 25
danske yderkommuner. Ordningen har siden
2007 rummet 16 kommuner, som i særlig
grad blev anset for yderkommuner. Fra og
med 2015 blev ordningen udvidet til det
nuværende antal kommuner.
Danmarks Rederiforening har gennemført en
analyse af bopælen for i alt 1.866 danske sø-
folk, som arbejder for danskbaserede rederi-
er indenfor maritim offshore. Det dækker
over 90 procent af den samlede population af
offshore-søfolk med bopæl i Danmark.
Figur 1
Flashanalyse
Maj 2016
Der arbejder godt 2.000
søfolk i den danske mar-
itime offshore-sektor.
Dertil kommer godt 650
ansatte på rederikon-
torerne i land.
SKAT's definition på yder-
kommuner dækker 18
pct. af befolkningen – i
selvsamme kommuner bor
37 pct. af søfolkene fra
maritim offshore.
De ti mest offshore-tunge
kommuner i Danmark
(*-markering betyder, at
det er en yderkommune):
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Fanø
Ærø*
Svendborg*
Samsø*
Esbjerg
Lemvig
Hjørring*
Langeland*
Frederikshavn*
Bornholm*
Analysen viser en klar overvægt i de danske
yderkommuner. Som det fremgår af figur 1
bor ca. 37 procent af de danske offshore-sø-
folk i de danske yderkommune. Kigger man
på befolkningen generelt, er det kun 18
procent, der bor i disse kommuner.
Zoomer man ind på de 16 oprindelige yder-
kommuner, som SKAT havde med i ordningen
før 2014, udgør de kun 10 procent af den
voksne befolkning. Her er andelen af søfolk
næsten tre gange så høj. Der er altså ingen
tvivl om, at søfolk er med til at skabe aktivitet
helt ud i hjørnerne af de danske yderområder.
Se kommunekort på side 2
Kontakt:
Jakob Ullegård
Direktør
Mobil: +45 51 15 60 08
[email protected]
1.
Data blev i anonymiseret form indsamlet for søfolkene
primo 2016 fra 10 af de største, danske offshore-rederier
og er opgjort på kommune via deres postnummer.
2.
Danmarks Statistik, FAMN122N, voksne per kommune
den 1. januar 2016
3.
Bornholm, Brønderslev, Frederikshavn, Faaborg-Midt-
fyn, Guldborgsund, Hjørring, Jammerbugt, Langeland, Lol-
land, Læsø, Morsø, Norddjurs, Odsherred, Samsø, Skive,
Slagelse, Struer, Svendborg, Sønderborg, Thisted, Tønder,
Vesthimmerland, Vordingborg, Ærø, Aabenraa
- se www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1988906
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 291: Henvendelse af 30/5-16 fra Esbjerg Kommune om maritime offshore-kommuner
1640045_0002.png
Offshore-sømændenes danmarkskort
På ryggen af tal fra de danske offshore-rederier er bopælen for danske sømænd indenfor offshore
kortlagt. På nedenstående kort holdes den kommunale fordeling af disse op imod fordelingen af den
voksne befolkning. Det giver et billede af, hvor søfolk fylder meget ift. befolkningen.
Offshore-sømændenes
Danmarkskort
Metode:
Analysen er baseret på Rederiforeningens egne beregninger.
Rederiernes hovedkvarterer er markeret på kortet med en
Følgende offshore-rederier har deltaget i undersøgelsen:
DBB Jack-Up, Blue Star Line, Peter Madsen Rederi, O.LOG Ship-
ping, JD-Contractor, A2SEA A/S, Maersk Supply Service, Fred.
Olsen Windcarrier, ESVAGT, CT Offshore.