Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 290
Offentligt
1640184_0001.png
Dansk luftfart i jysk perspektiv
Folketinget 17. maj 2016
Formand Clas Nylandsted Andersen
5/12/2015
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 290: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1640184_0002.png
Passagerudvikling i Billund Lufthavn
Udenrigstrafikken har skabt Billund Lufthavn
Antal Passagerer Billund Lufthavn 1964-2015
Kilde: Billund Lufthavn
| 12. maj 2016 |
Slide 2
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 290: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1640184_0003.png
Billund Lufthavn – verden direkte
Rute- og charterflyvninger fra Billund Lufthavn
Slide 3
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 290: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1640184_0004.png
Billund Lufthavn – verden direkte
Hub ruterne skaber forbindelse til hele verden
KEF
SH
LH
Des t. Frekv.
36
213
15
80
Sammen med de cirka 90 rute- og charterdestinationer der flyves
til direkte fra Billund Lufthavn skabes der via hub lufthavnene
forbindelse til mere end 300 unikke short haul (SH) destinationer
og mere end 200 unikke oversøiske destinationer (LH).
HEL
SH
LH
Des t. Frekv.
87
1.497
19
104
LHR
SH
LH
Des t. Frekv.
83
2.975
84
1.629
CPH
SH
LH
Des t. Frekv.
109 2.310
21
108
AMS
SH
LH
BRU
SH
LH
Des t. Frekv.
154 3.676
80
675
Des t. Frekv.
116 1.853
32
198
CDG
SH
LH
FRA
SH
LH
Des t. Frekv.
135 3.299
107 1.053
TXL
SH
LH
Des t. Frekv.
151 3.688
100
879
Des t. Frekv.
104 1.804
9
61
IST
SH
LH
Des t. Frekv.
164 3.334
93
1.031
Slide 4
*Kilde: OAG MAX Oktober 2015. SH = Short Haul destination (Europa + Nordafrika), LH = Long Haul (Øvrige verdensdele)
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 290: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1640184_0005.png
Billund Lufthavns regionaløkonomiske betydning
15 mia. kr. eksport via
lufthavnen
1.300 fuldtidsjob i
turismesektor
Lave transportomkostninger gør det
attraktivt at eksportere via Billund
Lufthavn – særligt højværdivarer.
Gode flyruter tiltrækker turister til
området, der forbruger indkomst i
Vestdanmark.
7.900 fuldtidsjobs
5 mia. kr. i BNP
En lang række virksomheder er
direkte eller indirekte involveret i
lufthavnens drift, herunder Billund
Lufthavn A/S, flyselskaber,
luftfartsmyndigheder, flymekanikere,
biludlejningsselskaber osv. samt
deres underleverandører.
Billund
Lufthavn
Bedre adgang til viden og teknologi i
udlandet og er med til at tiltrække
kvalificeret udenlandsk arbejdskraft.
Globalisering og konkurrencepres fra
udlandet giver danske virksomheder
tilskyndelse til at effektivisere og
specialisere sig.
Lufthavnen tiltrækker investeringer
dels fra udenlandske virksomheder,
men også fra danske virksomheder,
som er afhængige af gode
flyforbindelser
Varig, årig BNP-effekt på
10 mia. kr.
9.000 ansatte og
36 mia. kr. i omsætning
hos amerikanske og
engelske datterselskaber
i lufthavnens opland
Note: Model for lufthavnens regionaløkonomiske betydning er
baseret på Oxford Economic Forecasting (2006).
| 12. maj 2016 |
Slide 5
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 290: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1640184_0006.png
Infrastruktur til og fra lufthavnen
Billund Lufthavn er placeret centralt i Jylland. Fra lufthavnen er det muligt at køre til stort set alle steder i Region
Midtjylland og Region Syddanmark inden for 1�½ time i egen bil. Fx kan man komme til Århus på 1 time.
Med offentlig transport er mulighederne mindre, hvilket især rammer rejsende uden egen bil. Ca. 35 pct. af familierne i
Region Midtjylland og Region Syddanmark har ikke bil.*
De begrænsede muligheder med offentlig transport fremhæves også af flere virksomheder (senere plancher).
Køretid til Billund Lufthavn i bil
(�½ t, 1t, 1�½ t)
Køretid til Billund Lufthavn i offentlig transport
(�½ t, 1t, 1�½ t)
Link til interaktivt kort
her
*Kilde: Danmarks Statistik, ”Nyt: Familiernes bilrådighed”, 2013
| 12. maj 2016 |
Slide 6
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 290: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1640184_0007.png
Køretid til en lufthavn
Køretid til en af de
tre store lufthavne
Lys rød farve: 1-1�½
time
Mørkere rød farve:
Mindst 1�½ time
Størstedelen af Danmarks befolkning har
under 1�½ times køretid til en af de større
lufthavne i Danmark.*
De dele af Danmark, der har en længere
køretid, har en forholdsvist lav
befolkningstæthed. Det gælder fx det
nordvestlige og sydvestlige Jylland samt
dele af Djursland.
Derfor har størstedelen af befolkningen i
Vestdanmark relativt kort køretid til enten
Billund eller Aalborg.
92 pct. af befolkningen har under 1�½
times køretid til en af lufthavnene
58 pct. har under 1 time.
Befolkningen i Vestdanmark opdelt efter køretid i bil
til nærmeste store lufthavn
(Billund Lufthavn eller Aalborg Lufthavn)
8%
14%
Under �½ time
34%
44%
�½-1 time
1-1�½ time
Over 1�½ time
*Køretiden til Hamborg Lufthavn er ikke illustreret i kortet. Køretiden fra Aabenraa til
Hamborg Lufthavn er 1t:50m.
| 12. maj 2016 |
Slide 7
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 290: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1640184_0008.png
Billund Lufthavns optageområde er underserviceret og
hårdt konkurrence udsat
Befolkningen i Billund Lufthavns primære optageområde (Region Syddanmark og Midtjylland) ligger på
linje og endda over vores Skandinaviske søsterregioner når man kigger på BNP og disponibel
indkomst pr indbygger, men alligevel er optageområdet dårligere serviceret af internationale
flyselskaber. Dette skyldes primært hård konkurrence med København og Hamborg lufthavne.
Sammenligning af de 6 største regioner i Skandinavien
Benchmark
Airports in catchment area (1�½ hours drive)
GDP per capita EUR
Disposable income per capita EUR
Population
Unemployment rate %
Weekly number of Int. airline seats
Number of Int. Destinations
Weekly Int. Frequency
Number of people per airline seat (I nt)
West Denmark
BLL, AAR, KRP, SGD,
EBJ
Gothenburg
GOT & GSE
Bergen
BGO
Oslo
OSL, TRF, RYG
Stockholm
ARN, BMA, NYO,
VST
Copenhagen
CPH & MMX
36.100
23.300
2.300.000
5,5
65.094
35
325
35
29.700
15.500
1.540.000
4,0
103.270
43
410
15
46.300
23.100
462.000
2,4
54.384
29
182
8
47.955
24.530
2.500.000
2,6
414.454
95
1.310
6
38.500
19.380
2.660.000
9,0
541.488
117
1.763
5
38.000
24.800
3.330.000
6,1
710.612
132
2.248
5
*Kilde: EuroStat, Statistics Denmark/Sweden/Norway, OAG Analyser, May 2016
Slide 1
| 12. maj 2016 |
Slide 8
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 290: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1640184_0009.png
Billund Lufthavn er særlig vigtig for store virksomheder
Godt 40 pct. af de adspurgte virksomheder i Region Syddanmark og Region Midtjylland angiver, at
Billund Lufthavn har stor eller nogen betydning for deres forretningsaktiviteter
Lufthavnen har især betydning for industrivirksomheder og store virksomheder. Fire ud af fem
virksomheder med mindst 250 ansatte vurderer, at Billund Lufthavn har stor eller nogen betydning.
Det hænger sammen med, at mange store virksomheder inden for særligt industrien opererer
globalt og derfor har behov for gode transportmuligheder til deres forretningsforbindelser samt
velfungerende cargotransport.
Hvor stor betydning vil du overordnet set vurdere, at Billund
Lufthavn har for virksomhedens forretningsaktiviteter?
Total (N=3461)
19%
23%
24%
33%
Industrivirksomheder (N=557)
26%
34%
21%
18%
Virksomheder med mindst 250 ansatte (N=95)
49%
33%
12%
6%
0%
Stor betydning
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
Ved ikke
80%
90%
100%
Nogen betydning
Mindre betydning
Ingen betydning
*Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af DAMVAD primo 2015.
| 12. maj 2016 |
Slide 9
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 290: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1640184_0010.png
100 ton
Billund Lufthavn styrker
eksport af højværdivarer
Markedet for godstransport med fly er vokset støt i
gennem de sidste 25 år. Billund har en vigtig rolle
som en af de to store cargolufthavne i Danmark.
Opgjort i vægt er udenrigshandlen gennem Billund
Lufthavn beskeden set i forhold til den samlede
danske udenrigshandel.
Værdien af udenrigshandlen gennem lufthavnen er
imidlertid betragteligt større. Målt i værdi fragtes
2,4 pct. af Danmarks eksport via Billund Lufthavn.
Det afspejler, at det især er varer af høj værdi, der
fragtes via fly.
Speditører bekræfter i interview Billunds betydning
som cargolufthavn, fx :
Danmarks eksport via luftfart opgjort i vægt
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
Billund Lufthavns andel af samlet dansk udenrigshandel
3,0%
2,5%
2,0%
1,5%
1,0%
0,5%
27,7 k.ton 35,7 k.ton
7,7 mia. kr.
14,6 mia. kr.
Billund er Vestdanmarks cargolufthavn, har høj
fleksibilitet, kompetencer og konkurrencedygtige priser.
Derudover fremhæves muligheden for at samle gods i
lufthavnen for derved at undgå opbygning af eget lager.
0,0%
Vægt
Værdi
Import
Kilde: Danmarks Statistik.
Note: Import og eksport gennem Billund Lufthavn er målt ved toldstedet Billund Lufthavn.
Eksporten er ekskl. proviantering af skibe og fly.
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
Kilde: Danmarks Statistik.
Eksport (ekskl. proviantering af skibe og fly)
Slide 10
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 290: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1640184_0011.png
Billund Lufthavn tiltrækker udenlandske virksomheder
International tilgængelighed er med til at tiltrække udenlandske virksomheder. Det skyldes bl.a., at flytransport giver
de udenlandske moderselskaber bedre muligheder for at holde tæt kontakt med datterselskaber i regionen.
Der er en del udenlandsk ejede selskaber i Region Midtjylland og Region Syddanmark, herunder fra lande som
USA og UK, hvor flytransport spiller en særlig stor rolle.
Virksomheder fra USA og UK beskæftiger næsten 9.000 medarbejdere i disse regioner og har en omsætning på 36
mia. kr. Det er virksomheder som møbelproducenten Tvilum i Fårvang, biotekselskabet Taconic i Silkeborg og
turbineproducenten Solar Turbines, der alle er amerikansk ejede.
Top-5 lande med datterselskaber i Region
Midtjylland og Syddanmark
Arbejdssteder
Sverige
Tyskland
USA
Norge
UK
521
302
109
182
110
Omsætning (mia. kr.)
19,1
18,3
17,6
11,7
18,1
Ansatte (årsværk)
10.400
5.800
5.600
3.300
3.000
*Kilde: Danmarks Statistik
Slide 11
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 290: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1640184_0012.png
Passagerprognose for Billund Lufthavn
Slide 12
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 290: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1640184_0013.png
Befolkningsfremskrivning 2030- 2040
Slide 13
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 290: Præsentationer fra transport- og bygningsministerens arrangement om en luftfartspolitisk strategi for hele Danmark, den 17/5-16
1640184_0014.png
«The Aerotropolis»
I det 21 århundrede vil udviklingen ske omkring lufthavnene
2000
(lufthavn)
1900
1800
(jernbane)
(vej og bil)
1700
1600
(havn og hav)
(floder og kanaler)
*Kilde: «The Aerotropolis» – Dr. John Kasarda