REDEGØRELSE OM ERHVERVS-
FREMME OG STØTTE 2016
1. SAMMENFATNING
I den årlige redegørelse om erhvervsfremme og støtte gives et overblik over niveauet og
sammensætningen af dansk erhvervsfremme og støtte.
I 2016 forventes den statslige erhvervsfremme og støtte at udgøre ca. 25,8 mia. kr.
1
, jf.
figur 1. Heraf udgør udgifter via finansloven 6,4 mia. kr., mens skatteudgifter, der er
støtte via skattesystemet, skønnes at udgøre ca. 12,4 mia. kr.
2
Hertil kommer den ener-
gistøtte, der finansieres via PSO-systemet, der forventes at udgøre 7,0 mia. kr. i 2016.
3
EU-støtten til Danmark udgør ca. 11,2 mia. kr., mens de regionale og kommunale udgif-
ter til erhvervsfremme og støtte udgør 1,5 mia. kr. De samlede udgifter til erhvervsfrem-
me og støtte kan således opgøres til i størrelsesordenen 38,6 mia. kr.
Figur 1. Erhvervsfremme og støtte – statslig, EU, kommunal og regional
Mia. kr.
30
Mia. kr.
30
25,8
25
Via PSO-
systemet
25
20
Via finans-
loven
20
15
10
5
0
Via skatte-
systemet
15
11,2
10
5
1,5
0
Statslig
(2016)
EU
(2014)
Kommuner og regioner
(2016)
Kilde: Finansministeriet, Skatteministeriet, Energinet.dk/Energistyrelsen, EU Budget 2014 Financial Report, Danmarks Statistik og
egne beregninger.
Den statslige erhvervsfremme og støtte i 2016 er ca. 1,2 mia. kr. lavere end i 2015
4
(målt
i 2016-priser). Det skyldes primært lavere skatteudgifter i form af omlægningen til Ny
1
Redaktionen af
Redegørelse om erhvervsfremme og støtte 2016
er afsluttet den 20. maj 2016.
2
Det bemærkes, at skatteudgifterne er opgjort i umiddelbar virkning, dvs. før tilbageløb og adfærd.
3
Alle statslige erhvervsfremme- og støtteordninger er beskrevet i særskilt bilag, som er offentliggjort på
www.evm.dk.
4
Den statslige erhvervsfremme og støtte er opjusteret med 2,4 mia. kr. i 2015 ift. sidste års redegørelse, hvilket
fremgår af bilag 6, som er offentliggjort på www.evm.dk.
1