Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 286
Offentligt
1637673_0001.png
REDEGØRELSE OM ERHVERVS-
FREMME OG STØTTE 2016
1. SAMMENFATNING
I den årlige redegørelse om erhvervsfremme og støtte gives et overblik over niveauet og
sammensætningen af dansk erhvervsfremme og støtte.
I 2016 forventes den statslige erhvervsfremme og støtte at udgøre ca. 25,8 mia. kr.
1
, jf.
figur 1. Heraf udgør udgifter via finansloven 6,4 mia. kr., mens skatteudgifter, der er
støtte via skattesystemet, skønnes at udgøre ca. 12,4 mia. kr.
2
Hertil kommer den ener-
gistøtte, der finansieres via PSO-systemet, der forventes at udgøre 7,0 mia. kr. i 2016.
3
EU-støtten til Danmark udgør ca. 11,2 mia. kr., mens de regionale og kommunale udgif-
ter til erhvervsfremme og støtte udgør 1,5 mia. kr. De samlede udgifter til erhvervsfrem-
me og støtte kan således opgøres til i størrelsesordenen 38,6 mia. kr.
Figur 1. Erhvervsfremme og støtte – statslig, EU, kommunal og regional
Mia. kr.
30
Mia. kr.
30
25,8
25
Via PSO-
systemet
25
20
Via finans-
loven
20
15
10
5
0
Via skatte-
systemet
15
11,2
10
5
1,5
0
Statslig
(2016)
EU
(2014)
Kommuner og regioner
(2016)
Kilde: Finansministeriet, Skatteministeriet, Energinet.dk/Energistyrelsen, EU Budget 2014 Financial Report, Danmarks Statistik og
egne beregninger.
Den statslige erhvervsfremme og støtte i 2016 er ca. 1,2 mia. kr. lavere end i 2015
4
(målt
i 2016-priser). Det skyldes primært lavere skatteudgifter i form af omlægningen til Ny
1
Redaktionen af
Redegørelse om erhvervsfremme og støtte 2016
er afsluttet den 20. maj 2016.
2
Det bemærkes, at skatteudgifterne er opgjort i umiddelbar virkning, dvs. før tilbageløb og adfærd.
3
Alle statslige erhvervsfremme- og støtteordninger er beskrevet i særskilt bilag, som er offentliggjort på
www.evm.dk.
4
Den statslige erhvervsfremme og støtte er opjusteret med 2,4 mia. kr. i 2015 ift. sidste års redegørelse, hvilket
fremgår af bilag 6, som er offentliggjort på www.evm.dk.
1
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Redegørelse om erhvervsfremme og støtte 2016, fra erhvervs- og vækstministeren
1637673_0002.png
grøn BoligJobordning i 2016 og 2017, der isoleret set reducerer skatteudgifterne med i
størrelsesordenen 1 mia. kr. Derimod er omfanget af bevillinger til erhvervsfremme og
støtte via finansloven uændrede i forhold til 2015. Forventningen til støtten til vedvarende
energi mv. via PSO-systemet er, at den vil være stort set uændret fra 2015 til 2016 (målt
i 2016-priser).
Den statslige erhvervsfremme og støtte i pct. af BNP falder i 2016. Den ventes at udgøre
knap 1,3 pct. af BNP i 2016 mod 1,4 pct. af BNP i 2015.
Figur 2. Samlet statslig erhvervsfremme og støtte, 2013-2016
Pct. af BNP
1,6
1,4
1,2
1,0
0,8
0,6
0,4
0,2
0,0
2013
2014
Via skattesystemet
2015
Via finansloven
2016
Via PSO-systemet
Pct. af BNP
1,6
1,4
1,2
1,0
0,8
0,6
0,4
0,2
0,0
Anm.: Samlet statslig erhvervsfremme og støtte udgøres af ordninger via tinansloven samt via skatte- og PSO-system. Fra 2015
finansieres en del af PSO-tilskuddene via finansloven.
Kilde: Finansministeriet, Skatteministeriet, Energinet.dk/Energistyrelsen samt egne beregninger.
Boks 1. Regeringens målretning af erhvervsfremme og støtte
Af regeringsgrundlaget fremgår det, at
regeringen vil gennemføre et eftersyn af erhvervsfremme
indsatsen for at forenkle og fokusere midlerne.
Eftersynet har til formål at kortlægge og evaluere
erhvervsfremmesystemet med henblik på at identificere mulige udfordringer i indsatsen. Endvi-
dere er der i forbindelse med Aftale om Finanslov 2016 aftalt at målrette erhvervsstøtten.
Den relevante erhvervsstøttebase, der kan prioriteres ud fra, er dog betydeligt mindre end den
totale statslige erhvervsfremme og støtte. Dette skyldes blandt andet, at en række ordninger
medgår til at opfylde regeringens målsætning for offentlig forskning, udviklingsbistand eller er
omfattet af forlig. Endvidere vil en umiddelbar reduktion af skatteudgifter bevirke et finansie-
ringsbidrag, som er lavere end selve skatteudgiften, grundet tilbageløb og adfærd.
Sammensætningen af den statslige erhvervsfremme og støtte har ændret sig i de senere
år. Der er i stigende grad fokus på grøn omstilling og vedvarende energi og i mindre grad
på generel erhvervsfremme, jf. figur 3. I 2011 udgjorde støtten til grøn omstilling 37 pct.
af den samlede erhvervsfremme og støtte. I 2016 forventes andelen at være vokset til 55
pct.
2
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Redegørelse om erhvervsfremme og støtte 2016, fra erhvervs- og vækstministeren
1637673_0003.png
Figur 3. Statslig erhvervsfremme og støtte fordelt på områder
2011
22 pct.
1 pct.
7 pct.
5 pct.
55 pct.
2016
16 pct.
37 pct.
2 pct.
11 pct.
8 pct.
19 pct.
Grøn omstilling
Kulturstøtte
Erhvervsrettet udviklingsbistand
16 pct.
Innovation mv.
Global markedsføring mv.
Øvrige
Anm.: Samlet statslig erhvervsfremme og støtte udgøres af ordninger via finansloven samt via skatte- og PSO-system. Figuren er
summen af tabel 3 og 4.
Kilde: Finansministeriet, Skatteministeriet, Energinet.dk/Energistyrelsen samt egne beregninger.
Erhvervsfremme og støtte er generelt begrundet i et ønske om at fremme vækst, produk-
tivitet, vedvarende energi, forskning m.m. Det kan være i situationer, hvor markedskræf-
terne ikke fører til den bedste samfundsmæssige anvendelse af ressourcerne, og hvor
offentlig indblanding kan afhjælpe eventuelle markedsfejl. Der kan også være situationer,
hvor en enkelt virksomheds aktivitet kan have negativ eller positiv afledt effekt for andre
virksomheder, dvs. såkaldte eksternaliteter.
2. STATSLIG ERHVERVSFREMME OG STØTTE PÅ OMRÅDER
Den samlede statslige erhvervsfremme og støtte, dvs. den samlede støtte via finanslo-
ven, skatteudgifter og støtte via PSO-systemet, er i tabel 1 opdelt på seks områder, der
angiver, hvad ordningerne er rettet mod.
Grøn omstilling
udgør 14,2 mia. kr. i 2016, svarende til 55 pct. af den samlede er-
hvervsfremme og støtte. Mere end halvdelen af denne udgift er PSO-tilskud til vedva-
rende energi mv. og tilskud til opgradering af biogas.
Innovation mv.
udgør 4,1 mia. kr. i 2016, svarende til 16 pct. af den samlede erhvervs-
fremme og støtte. Det er ordninger, som har fokus på at styrke forskning, innovation,
uddannelse og iværksætteri.
Global markedsføring mv.
udgør 1,7 mia. kr. i 2016, svarende til 7 pct. af den samlede
erhvervsfremme og støtte. Ordningerne er rettet mod eksportfremme, turisme samt ord-
ninger, som er begrundet i at sikre, at virksomheder i Danmark har samme rammevilkår
som i udlandet. Det gælder eksempelvis DIS-ordningen.
Kulturstøtte
udgør 1,2 mia. kr. i 2016, svarende til 5 pct. af den samlede erhvervsfrem-
me og støtte. Under kulturstøtte hører blandt andet støtte til medier, der beløber sig til ca.
0,8 mia. kr., inkl. nulmoms for trykte aviser og blade, som udgør en stadig mindre skatte-
udgift, i takt med at oplagene falder.
Erhvervsrettet udviklingsbistand
udgør 0,3 mia. kr. i 2016, svarende til 1 pct. af den
samlede erhvervsfremme og støtte. Den erhvervsrettede udviklingsbistand er rettet mod
at inddrage danske virksomheder i udviklingsbistanden.
3
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Redegørelse om erhvervsfremme og støtte 2016, fra erhvervs- og vækstministeren
1637673_0004.png
Øvrige
udgør 4,2 mia. kr. i 2016, svarende til 16 pct. af den samlede erhvervsfremme og
støtte. Det dækker blandt andet over støtteordninger rettet mod enkelte brancher, fx
lempelig beskatning af fonde (overførselsreglen), reduceret grundværdi for produktions-
jord, indenlandske færger er undtaget for brændstofafgifter og Ny grøn BoligJobordning i
2016 og 2017.
Alle de enkelte erhvervsfremme- og støtteordninger er beskrevet i særskilt bilag
5
.
Tabel 1. Samlet statslig erhvervsfremme og støtte fordelt på områder, 2016
Mia. kr.
Grøn omstilling
Ordninger rettet mod miljø, klima og natur, fx støtte til innovati-
on og udvikling i primært landbrug, økologitilskud samt tilskud
til vedvarende energi, herunder PSO.
Innovation og iværksætteri mv.
Ordninger med fokus på at styrke uddannelse, forskning, inno-
vation samt iværksætteri generelt, fx tværgående ordninger på
forskningsrammen og lempelige skatteregler for udenlandske
forskere og nøglemedarbejdere.
Global markedsføring og internationale rammevilkår mv.
Ordninger rettet mod eksportfremme, turisme og skatteordnin-
ger begrundet i ensartet behandling mellem virksomheder i
Danmark og virksomheder i udlandet, fx generel eksportfrem-
me, VisitDenmark, proceslempelser og DIS-ordningen.
Kulturstøtte
Ordninger på kulturområdet med et kommercielt sigte, fx filmtil-
skud, tilskud til udgivelse af dagblade og nulmoms for trykte
aviser og blade.
Erhvervsrettet udviklingsbistand
Erhvervsrettede ordninger på bistandsrammen – dvs. Danida
Business Partnerships og Danida Business Finance.
Øvrige
Andre støtteordninger er blandt andet rettet mod enkelte bran-
cher, fx lempelig beskatning af fonde (overførselsreglen), re-
duceret grundværdi for produktionsjord, indenlandske færger
er undtaget for brændstofafgifter og Ny grøn BoligJobordning i
2016 og 2017.
I alt
25,8
100
4,2
16
0,3
1
1,2
5
1,7
7
4,1
16
14,2
Pct.
55
Anm.: Fordelingen på de forskellige områder er baseret på en konkret vurdering af, hvilken kategori der er mest dækkende.
Samlet statslig erhvervsfremme og støtte udgøres af ordninger via finansloven samt via skatte- og PSO-system.
Skatteudgifterne er opgjort i umiddelbar virkning, dvs. før tilbageløb og adfærd.
Kilde: Finansministeriet, Skatteministeriet, Energinet.dk/Energistyrelsen samt egne beregninger.
3. ERHVERVSFREMME OG STØTTE VIA FINANSLOVEN FOR-
DELT PÅ MINISTEROMRÅDER
Ordninger via finansloven dækker bevillinger i 2016 til ordninger, som fremgår direkte på
finansloven. De forhandles årligt i Folketinget og er dermed en relativ synlig støtte.
Erhvervsfremme og støtte via finansloven, dvs. eksklusive PSO-tilskud og skatteudgifter,
forventes at udgøre 6,4 mia. kr. i 2016. Fordeles udgifterne på ministerområder, er det
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, der har det højeste niveau for udgifter til er-
hvervsfremme og støtte i 2016 på 2,2 mia. kr., jf. figur 4. Energi-, Forsynings- og Klima-
5
Beskrivelserne er offentliggjort på www.evm.dk.
4
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Redegørelse om erhvervsfremme og støtte 2016, fra erhvervs- og vækstministeren
1637673_0005.png
ministeriet har oplevet en stigning i 2016 som følge af, at en større andel af PSO-tilskud
finansieres over finansloven, og at energireserven er udmøntet.
Uddannelses- og Forskningsministeriets udgifter til forskning og uddannelse mv. udgør
det næsthøjeste niveau for udgifter til erhvervsfremme og støtte på 1,3 mia. kr. i 2016.
Kulturministeriets ordninger ligger forholdsvis stabilt sammenlignet med 2015, mens
Udenrigsministeriet har oplevet en stigning i 2016, blandt andet som følge af øget tilskud
til eksport. På Erhvervs- og Vækstministeriets område har der været en nettoreduktion af
udgifter til erhvervsfremme og støtte sammenlignet med 2015 på ca. 50 mio. kr. Bag
nettotallet ligger nogle store bruttoforskydninger med nedgang i en lang række ordninger
som fx Markedsmodningsfonden og markedsføringskonsortierne samt lukning af Grøn
Omstillingsfond.
Figur 4. Erhvervsfremme og støtte via finansloven fordelt på ministerier
Mia. kr. (faste priser)
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
EFKM
UFM
MFVM
KUM
2015
UM
EVM
2016
BM
Mia. kr. (faste priser)
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
TRM
SIM
Anm.: EFKM er Energi-, Forsyning- og Klimaministeriet, UFM er Uddannelses- og Forskningsministeriet, MFVM er Miljø- og Fødeva-
reministeriet, KUM er Kulturministeriet, UM er Udenrigsministeriet, EVM er Erhvervs- og Vækstministeriet, BM er Beskæftigel-
sesministeriet, TRM er Transport- og Bygningsministeriet, SIM er Social- og Indenrigsministeriet. Sundheds- og Ældreministe-
riet modtager midler til erhvervsfremme og støtte, om end ordningerne i 2016 går i nul. PSO-tilskud og skatteudgifter indgår ik-
ke i figuren.
Kilde: Finansministeriet samt egne beregninger.
4. ERHVERVSFREMME OG STØTTE VIA SKATTESYSTEMET
FØR OG EFTER TILBAGELØB OG ADFÆRD (SKATTEUDGIF-
TER)
Ordninger via skattesystemet (skatteudgifter) indebærer, at nogle virksomheder har en
lempeligere beskatning end, hvad der gælder generelt. Det kan fx være i form af særligt
lave skatte-, moms- eller afgiftssatser, skattefritagelse for særlige aktiviteter, fordelagtige
afskrivningsregler, eller fordi virksomhederne har et særligt fradrag. Skatteudgifterne er
beregnede størrelser.
5
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Redegørelse om erhvervsfremme og støtte 2016, fra erhvervs- og vækstministeren
1637673_0006.png
Tabel 2. Statslig erhvervsfremme og støtte via skattesystemet (skatteudgifter),
2016
Mio kr.
Elafgiftsfritagelse for biobrændsler mv.
Forskere og nøglemedarbejdere (forskerskatteordningen)
Skattefrihed for søfolk under DIS-ordningen
Straksafskrivning af forsøgs- og forskningsaktiviteter
Overførselsreglen for fonde
1
Reduceret grundværdi for produktionsjord
Indenlandske færger er undtaget fra brændstofafgifter
Ny grøn BoligJobordning i 2016 og 2017
Skattekreditter for forsknings- og udviklingsaktiviteter
Nulmoms for trykte aviser og blade
Momsfritagelse for persontransport
Frikørselsordning for taxaer
2
Straksafskrivning af software
Undtagelser i energiafgiften til diverse processer
Reparationsgrænse for totalskadede biler
Erhvervsmæssig flytransport er undtaget for brændstofafgif-
ter
Tonnagebeskatning for rederier
3
Undtagelse fra selskabsbeskatning for andelsselskaber
Fradragsret for selvstændigt erhvervsdrivendes udgifter til
egne sygeforsikringer
Tilpasning af CO
2
-afgift til kvoteloven
Fondes bundfradrag
1
Umiddelbart
mindreprovenu
4.325
935
925
925
660
650
630
620
495
430
350
240
165
150
125
115
110
70
70
65
55
50
50
40
40
25
20
10
10
10
10
7
5
3
3
3
2
1
12.399
Fradrag for pengegaver til kulturinstitutioner
Fondsbeskattede foreningers bundfradrag
Etablerings- og iværksætterkontoordninger
Afskrivning på kunstkøb
Lempelige skatteregler for vedvarende energianlæg (vind-
møller mv.)
Dagpenge- og rejsegodtgørelser er fradragsberettigede
Bundfradrag i NOx-afgiften
Bundfradrag i svovlafgiften
Nedskrivning af husdyrbestand
Straksafskrivning af formuegoder anskaffet med offentlige
tilskud
Let-øl fritages fra alkoholafgift
Lempelse i spildevandsafgiften for virksomheder med store
udledninger
Særligt havfradrag til fiskere
Inflationsgaranti ved indkøb af skibe
Nedsat ølafgift for små byggerier
Henstand for beskatning af goodwill ved løbende ydelser
Fradrag for visse søfarende ansat ved kulbrinteudvinding
I alt via skattesystemet
Anm.: 1) Fondenes konsolideringsfradrag forventes helt eller delvist afskaffet med FL16, hvorfor denne ikke er medtaget i opgø-
relsen. Fondenes fradrag for almennyttige og ikke-almennyttige uddelinger forventes endeligt opgjort i forbindelse med en
genberegning af samtlige skatteudgifter.
2) Frikørselsordningen for taxaer er ophævet fra 2015, men virkningen slår først igennem i 2017, hvor de første biler fra
2015 vil være frikørt.
3) Tonnagebeskatning af mobile borerigge skal statsstøttegodkendes, før den kan træde i kraft..
Se evt. yderligere i bilag 2, som er offentliggjort på www.evm.dk.
Kilde: Skatteministeriet.
6
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Redegørelse om erhvervsfremme og støtte 2016, fra erhvervs- og vækstministeren
1637673_0007.png
Statens mindreprovenu som følge af, at man har valgt at begunstige visse aktiviteter
eller sektorer med en lempeligere beskatning end den almindeligt gældende, beregnes
af Skatteministeriet. Derved opgøres de umiddelbare skatteindtægter, som det offentlige
ville have fået, hvis skatteudgiften blev fjernet. Metoden tager som udgangspunkt ikke
hensyn til afledte virkninger på andre skatter eller afgifter (tilbageløb) eller, at virksomhe-
der eller personer i nogle tilfælde vil ændre adfærd, hvis en særlig begunstigelse i skat-
tesystemet afskaffes eller reduceres. Det er generelt sådan, at provenuet ved at afskaffe
skatteudgifter er mindre, hvis der tages hensyn til tilbageløb og adfærd, end hvis der
udelukkende ses på skatteudgiftens umiddelbare provenu.
Da tilbageløb og adfærd ikke indgår i skønnet af skatteudgifterne i denne redegørelse,
betyder det, at den beregnede udgift for de enkelte ordninger som hovedregel vil fremstå
større end det provenu, som staten alternativt kan anvende til andre tiltag, hvis skatteud-
giften fjernes. Der er i boks 2 lavet et regneeksempel, der illustrerer denne problemstil-
ling for skatteudgiften for nulmoms for trykte aviser og blade.
Boks 2. Beregningseksempel af skatteudgiften vedrørende nulmoms for
trykte aviser og blade
Trykte aviser og blade er omfattet af nulmoms, hvilket betyder, at de er undtaget
fra betaling af moms på salget. Derved fraviges hovedreglen i momssystemet
om, at alle varer og tjenester pålægges moms på 25 pct. Aviser omfattet af
nulmoms er i stedet pålagt lønsumsafgift. Da lønsumsafgiften i dag anses som
knyttet til nulmomsen, er det besluttet, at skatteudgiften opgøres som en netto-
virkning af henholdsvis nulmomsen (skatteudgift) og lønsumsafgiften.
Skatteudgiften, ved at trykte aviser og blade er omfattet af nulmoms, skønnes i
2016 at indebære et umiddelbart mindreprovenu på 430 mio. kr. Tages der efter-
følgende også højde for afledte virkninger på andre skatter eller afgifter (tilbage-
løb), skønnes skatteudgiften at indebære et mindreprovenu på 330 mio. kr. i
2016. Tages der endvidere højde for ændret adfærd, skønnes mindreprovenuet
til ca. 320 mio. kr. i 2016.
Tages der herudover hensyn til, at oplaget af (momsgrundlaget for) trykte aviser
og blade forventes at falde fremadrettet, skønnes den varige provenuvirkning ef-
ter tilbageløb og adfærd til 290 mio. kr. Det er det provenu, som staten alternativt
kan anvende til andre tiltag, hvis denne skatteudgift fjernes.
Mio. kr.
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
Kilde: Skatteministeriet.
2016
430
330
320
Varig
290
Skatteministeriet har for 2016 beregnet det umiddelbare mindreprovenu ved skatteudgif-
tene til 12,4 mia. kr. Tilbageløb og adfærd varierer betydeligt på tværs af de enkelte
skatteudgifter, hvilket komplicerer opgørelsen af det samlede mindreprovenu ved skatte-
udgifterne efter tilbageløb og adfærd.
5. PSO-TILSKUD
De stigende udgifter til grøn omstilling skyldes primært voksende tilskud til vindmølle-
elektricitet, VE-anlæg, decentrale kraftvarmeværker mv., som indtil 2014 udelukkende
7
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Redegørelse om erhvervsfremme og støtte 2016, fra erhvervs- og vækstministeren
1637673_0008.png
var finansieret via den såkaldte PSO-tarif. Disse tilskud forventes i år at udgøre i størrel-
sesordenen 8,3 mia. kr., inklusive den del, der finansieres via finansloven på godt 1,3
mia. kr.
I perioden 2012-2016 er tilskuddene steget til mere end det dobbelte af, hvad de var i
00’erne målt i faste priser, jf. figur 5. Stigningen skyldes dels udviklingen i elprisen dels
udbygningen med vedvarende energi, herunder Anholt Vindmøllepark, som blev åbnet i
september 2013.
Derudover viser tilskuddene i hele perioden 2000-2016 relativt store udsving fra år til år,
som varierer med blandt andet elprisen. Som følge af lavere energipriser i 2009 end i
2008 tredobledes PSO-tilskuddet i 2009 i forhold til 2008. De lave elpriser i 2009 skyldes
blandt andet, at krisen reducerede efterspørgslen efter el. Den slags udsving gør det
vanskeligt at fremskrive udgifterne ved PSO-tilskuddene.
Figur 5. Tilskud til vindmølleelektricitet, VE-anlæg, decentrale kraftvarmeværker
mv. (PSO-tilskud)
Mia. kr. (faste priser)
9
8
7
6
5
4
3
2
1
0
00
01
02
03
04
05 06 07 08
Via PSO-systemet
09
10 11 12
Via finansloven
13
14
15
16*
Mia. kr. (faste priser)
9
8
7
6
5
4
3
2
1
0
Anm.: PSO-tilskud er tilskud til vedvarende energi mv., som indtil 2015 er finansieret gennem opkrævning af et særligt gebyr hos
elforbrugerne (Public Service Obligation) og fra 2015 også via finansloven. PSO-systemet indførtes fra 2000 som en del af el-
reformen fra 1999. Der medtages kun den del af PSO-udgifterne, der gives til producenter af miljøvenlig el og biogas i form af
pristillæg. Tal for PSO-tilskud for 2016 bygger blandt andet på Energinet.dk/Energistyrelsens prognose. Omregnet til faste pri-
ser med PL-reguleringstallet.
Kilde: Energinet.dk/Energistyrelsen samt egne beregninger.
EU-Kommissionen vurderer, at det danske PSO-system diskriminerer udenlandske pro-
ducenter af vedvarende energi, der leverer til det danske marked, og der skal dermed
findes en måde at finansiere vedvarende energi på. Der er indgået en midlertidig aftale
med EU-Kommissionen for 2015 og 2016, og en ny løsning vil således skulle træde i
kraft fra 2017.
Set i lyset af EU-Kommissionens krav har regeringen foreslået at afskaffe PSO-tariffen
og flytte finansieringen til finansloven.
Regeringens forslag betyder, at PSO-tariffen, som de seneste år er steget markant,
afskaffes for alle virksomheder. Der vil derfor ikke længere være behov for særlige kom-
pensationstilskud til erhvervslivet. Afskaffelsen af PSO-tariffen betyder, at tilskudsord-
ninger på knap 1,9 mia. kr. udfases over en årrække.
Ændringen vil imidlertid ikke ændre ved selve PSO-tilskuddets anvendelse til støtte af
grøn omstilling. Da Redegørelse om erhvervsfremme og støtte har fokus på, hvordan
8
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Redegørelse om erhvervsfremme og støtte 2016, fra erhvervs- og vækstministeren
blandt andet PSO-tilskuddet anvendes, vil en ændret finansiering heraf ikke få betydning
for redegørelsens opgørelse af den samlede erhvervsfremme og støtte.
6. ERHVERVSFREMME OG STØTTE PÅ HOVEDKATEGORIER
Den samlede statslige erhvervsfremme og støtte er nedenfor opdelt på to kategorier:
Erhvervsordninger og Andre ordninger.
Erhvervsordninger
dækker ordninger med formål at fremme vækst, produktivitet og
erhvervsudvikling. Det kan være tiltag, som er rettet mod at øge videnspredning, innova-
tion, markedsmodning samt eksport- og finansieringstiltag. Det er også mere generelle
kompensationsordninger for erhvervslivet. Ligeledes ligger offentlige erhvervsfremmeak-
tiviteter, som Invest in Denmark og VisitDenmark, under erhvervsordningerne, jf. tabel 3.
Andre ordninger
dækker over ordninger, hvor formålet er at støtte fx vedvarende energi,
miljøforanstaltninger, kulturstøtte og udviklingsbistand m.m., jf. tabel 4.
Erhvervsordningerne udgør knap 29 pct. af udgifterne i 2016, svarende til 7,5 mia. kr.,
mens andre ordninger udgør godt 71 pct., svarende til 18,3 mia. kr., jf. tabel 3 og tabel 4.
9
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Redegørelse om erhvervsfremme og støtte 2016, fra erhvervs- og vækstministeren
1637673_0010.png
Tabel 3. Erhvervsordninger fordelt på områder, 2016
Ordninger, der i 2016 overstiger 50 mio. kr., er medtaget i tabellen
Mio. kr.
Grøn Omstilling
Udviklings- og forskningsaktiviteter inden for fødevaresektoren, GUDP
Udbygning af dansk energiforskning og -udvikling
Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram, MUDP
Innovation og iværksætteri mv.
Forskere og nøglemedarbejdere (forskerskatteordningen)
Straksafskrivning af forsøgs- og forskningsaktiviteter
Teknologiudvikling og Innovation
Skattekreditter for forsknings- og udviklingsaktiviteter
Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter
Medfinansiering af innovationsmiljøer
Straksafskrivning af software
Innovationsnetværk
Markedsmodningsfonden
Global markedsføring og internationale rammevilkår mv.
Skattefrihed for søfolk under DIS-ordningen
Eksport- og investeringsfremme mv.
VisitDenmark
Tonnagebeskatning for rederier
Andre større ordninger
Reduceret grundværdi for produktionsjord
Apotekstilskud
Promilleafgiftsfonden for landbrug (promillemidler)
Sygeforsikring for mindre private arbejdsgivere
Undtagelse fra selskabsbeskatning for andelsselskaber
Fradragsret for selvstændigt erhvervsdrivendes udgifter til egne syge-
forsikringer
Foranstaltninger inden for fiskeri og akvakultur mv.
Sygeforsikring for selvstændige
I alt
1
574
199
178
78
4.090
935
925
664
495
320
210
165
79
56
1.497
925
250
119
110
1.349
650
285
233
88
70
70
67
55
7.509
Anm.: Erhvervsordningerne udgøres af ordninger via finansloven samt via skatte- og PSO-system. Fordelingen på de
forskellige områder er baseret på en konkret vurdering af, hvilken kategori der er mest dækkende. ”I alt” dækker
over de samlede udgifter inden for hvert formål og er altså ikke summen af de største ordninger, som er nævnt. Kun
ordninger, der overstiger et beløb på 50 mio. kr. i 2016, er medtaget i tabellen. At tallene ikke nødvendigvis summer
skyldes afrunding.
1) Tonnagebeskatning af mobile borerigge er ikke medtaget i tabellen, da ordningen skal statsstøttegodkendes, før
den kan træde i kraft.
Kilde: Finansministeriet, Skatteministeriet, Energinet.dk/Energistyrelsen samt egne beregninger.
10
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Redegørelse om erhvervsfremme og støtte 2016, fra erhvervs- og vækstministeren
1637673_0011.png
Tabel 4. Andre ordninger fordelt på områder, 2016
Ordninger, der i 2016 overstiger 50 mio. kr., er medtaget i tabellen
Mio.kr.
Grøn omstilling
Elafgiftsfritagelse for biobrændsler mv.
Tilskud til VE-anlæg, decentrale kraftvarmeværker mv. (PSO)
Udgifter til el-PSO
Tilskud til opgradering eller rensning af biogas
Vedvarende energi til proces
Pulje til målrettet PSO-lempelse af PSO for elintensive virksomheder
Industriel kraftvarme
Biogas (til transport og proces)
Vandløbsrestaureringer
Global markedsføring og internationale rammevilkår mv.
Undtagelser i energiafgiften til diverse processer
Tilpasning af CO
2
-afgift til kvoteloven
Kulturstøtte
Nulmoms for trykte aviser og blade
Trykte nyhedsmedier og skrevne internetbaserede medier (mediestøtte)
Tilskud til udvikling, produktion og formidling af spillefilm
Erhvervsrettet udviklingsbistand
Danida Business Finance
Danida Business Partnerships
Andre støtteordninger
Overførselsreglen for fonde
Indenlandske færger er undtaget fra brændstofafgifter
Ny grøn BoligJobordning i 2016 og 2017
Momsfritagelse for persontransport
Frikørselsordning for taxaer
Reparationsgrænse for totalskadede biler
Erhvervsmæssig flytransport er undtaget for brændstofafgifter
Fondes bundfradrag
I alt
13.675
4.325
3.814
903
402
316
193
107
68
52
240
150
65
1.244
430
381
176
298
200
88
2.825
660
630
620
350
240
125
115
55
18.339
Anm.: Andre ordningerne udgøres af ordninger via finansloven samt via skatte- og PSO-system. Tal for PSO-tilskud i
2016 er budgetskøn. Fordelingen på de forskellige områder er baseret på en konkret vurdering af, hvilken kate-
gori der er mest dækkende. ”I alt” dækker over de samlede udgifter inden for hvert formål og er altså ikke sum-
men af de største ordninger, som er nævnt. Kun ordninger, der overstiger et beløb på 50 mio. kr. i 2016, er med-
taget i tabellen. At tallene ikke nødvendigvis summer skyldes afrunding. PSO-tilskud er tilskud til miljøvenlig el-
produktion, som finansieres gennem opkrævning af en afgift hos elforbrugerne (Public Service Obligation).
Kilde: Finansministeriet, Skatteministeriet, Energinet.dk/Energistyrelsen samt egne beregninger.
7. ERHVERVSFREMME OG STØTTE VIA EU, KOMMUNER OG
REGIONER
Ud over den statslige erhvervsfremme og støtte, som Folketinget har direkte indflydelse
på via finanslove, skattelovgivning eller anden dansk lovgivning, afholder henholdsvis
kommuner og regioner samt EU også udgifter til erhvervsfremme og støtte.
EU-støtten til Danmark udgjorde 11,2 mia. kr. i 2014. Heraf udgjorde støtten til landbrug,
fiskeri og miljø den største del med 8,0 mia. kr., svarende til 72 pct., jf. figur 6. Land-
brugsstøtten udgør hovedparten heraf.
11
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Redegørelse om erhvervsfremme og støtte 2016, fra erhvervs- og vækstministeren
1637673_0012.png
13 pct. af EU-støtten anvendes til forskningsprogrammer, innovation, iværksætteri, mv.,
og 1,3 mia. kr. går til områder via Social- og Regionalfonden, svarende til 12 pct.
Den øvrige del dækker omkostninger til administration samt en række mindre initiativer
inden for kultur, sundhed og forbrugerrettigheder mv.
Figur 6. Fordeling af EU-støtte til Danmark, 2014
Regional-
udvikling mv.
12 pct.
Øvrige
4 pct.
Innovation,
iværksætteri
mv.
13 pct.
Landbrug,
fiskeri og
miljø
72 pct.
Anm.: Regional- og socialfondsmidler indgår i EU-støtten. På grund af afrunding summer tallene ikke nødvendigvis.
Kilde: EU Budget 2014 Financial Report, november 2015.
De regionale og kommunale udgifter til erhvervsudvikling, turisme og landdistrikter for-
ventes at beløbe sig til 1,5 mia. kr. i 2016, jf. figur 7. Heraf afholder kommunerne ca. 1
mia. kr. og regionerne ca. 0,5 mia. kr. Der er særligt sket en markant stigning i kommu-
nernes udgifter til erhvervsudvikling mv. siden 2008.
Figur 7. Regionale og kommunale nettoudgifter, 2007-2016
Mio. kr. (faste priser)
1.800
1.600
1.400
1.200
1.000
800
600
400
200
0
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
Kommuner
Regioner
Mio. kr. (faste priser)
1.800
1.600
1.400
1.200
1.000
800
600
400
200
0
Anm.: Opgørelse af de regionale og kommunale nettoudgifter til erhvervsudvikling er eksklusive midler fra EU-strukturfonde, som
udgør en del af hhv. erhvervsfremme og støtte via EU.
Kilde: Danmarks Statistik samt egne beregninger.
Udgifterne går blandt andet til at fremme vækst i det lokale erhvervsliv, herunder i nye
virksomheder, gennem initiativer igangsat af de fem vækstfora. Initiativerne understøttes
12
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Redegørelse om erhvervsfremme og støtte 2016, fra erhvervs- og vækstministeren
1637673_0013.png
blandt andet af den lokale erhvervsservice og de regionale væksthuse. En fjerdedel af
udgifterne bruges til at fremme turisme i kommuner, jf. figur 8.
Figur 8. Regionale og kommunale nettoudgifter til erhvervsudvikling, 2016
Yder- og
landdistrikts- Øvrige
områder
2 pct.
4 pct.
Innovation,
iværksætteri
mv.
37 pct.
Turisme
25 pct.
Vækstfora
31 pct.
Anm.: Opgørelse af de regionale og kommunale nettoudgifter til erhvervsudvikling er eksklusive midler fra EU-strukturfonde, som
udgør en del af hhv. erhvervsfremme og støtte via EU. Der kan være forskel på, hvordan kommunerne konterer udgifterne
hertil, da erhvervsfremmeaktiviteterne er organiseret forskelligt i de enkelte kommuner. Opgørelsen er derfor behæftet med
usikkerhed.
Kilde: Danmarks Statistik samt egne beregninger.
Inden for en samlet ramme prioriterer kommuner og regioner selv, hvordan deres midler
skal fordeles til blandt andet erhvervsfremmeaktiviteter.
13