Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 281
Offentligt
1634326_0001.png
ÅRSRAPPORT, MAJ 2016
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0002.png
2
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
Indhold
Forord
......................................................................................................................................................
3
Årsrapporten kort fortalt
....................................................................................................................
4
Kapitel 1: Status for regelforenklingsindsatsen 2012 – 2015
og anbefalinger til regeringen
.........................................................................................................
5
Regeringens gennemførelse af forslag
.....................................................................................
6
En del forslag ”behandles fortsat”
...............................................................................................
7
Regeringens implementering af forslag
....................................................................................
7
Implementeringsandelene er svingende
...........................................................................
7
Implementering tager tid
........................................................................................................
9
Kommissionen etablerer regelforenklingsplatform efter dansk forbillede
....................10
Anbefalinger til regeringen i det videre arbejde
....................................................................12
Kapitel 2: Forslag og temaer siden sidste årsrapport
........................................................13
Forenkling af EU-regulering (oktober 2014)
................................................................14
Barrierer for vækst (februar 2015)
...................................................................................16
Kontrol og tilsyn (september 2015)
.................................................................................17
Indspil til regeringens målsætning om at lette erhvervslivets
byrder med op mod 3 mia. kr. frem mod 2020 (december 2015)
..........................18
Øvrige forslag (oktober 2014 – december 2015)
.......................................................20
Virksomhedsforums ”Væk-med-bøvlet” kampagne
..............................................................21
Kapitel 3: Arbejdsform for Virksomhedsforum og den kommende indsats
.............25
Arbejdsform
.....................................................................................................................................26
”Følg-eller-forklar” princippet
......................................................................................................27
Procesessen for Virksomhedsforums arbejde
.......................................................................28
Det videre arbejde
.........................................................................................................................30
Bilag 1: 78 afviste forslag
................................................................................................................31
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
3
Forord
Virksomhedsforum for enklere regler blev opret-
tet i 2012 som et rådgivende organ for regerin-
gens arbejde med at gøre det enklere at drive
virksomhed i Danmark. Nedsættelsen af Virk-
somhedsforum udgjorde en nytænkende tilgang,
hvor virksomhedernes egen oplevelse af byrder-
ne blev omdrejningspunktet. ”Følg-eller-for-
klar” princippet har udgjort kernen i et forplig-
tende og velfungerende samarbejde mellem
Virksomhedsforum og regeringen. Princippet
betyder, at regeringen enten følger forslagene
fra forrummet eller forklarer, hvorfor det ikke
kan lade sig gøre.
Det oprindelige mandat udløb med udgangen
af 2015, og denne årsrapport er derfor en god
anledning til at gøre status for indsatsen.
Som ny formand overtager jeg et stærkt og vel-
fungerende Virksomhedsforum, der i perioden
2012 til 2015 har sendt mere end 500 forslag til
regeringen. Af de forslag, som regeringen har
besvaret, gennemføres mere end 80 pct. helt
eller delvist. Det er en tilfredsstillende andel og
viser styrken af ’følg-eller-forklar’ princippet.
Erfaringerne fra indsatsen viser dog også, at dele
af indsatsen kan forbedres. Denne årsrapport
kommer derfor med nogle anbefalinger til det
fremadrettede arbejde.
Samlet set har Virksomhedsforum dog skabt
resultater. Dette blev understreget, da EU-kom-
missionen i 2015 – stærkt inspireret af Virksom-
hedsforum - oprettede en ny europæisk forenk-
lingsplatform.
Regeringens målsætning i regeringsgrundlaget
’Sammen for fremtiden’ fra juni 2015 om at
reducere erhvervslivets byrder med 3 mia. kr.
frem mod 2020 vidner også om, at regeringen
ser et fortsat potentiale for at lette hverdagen for
danske virksomheder. Jeg ser det som Virk-
somhedsforums opgave at bidrage til, at denne
målsætning realiseres.
Derfor er det også meget positivt, at regeringen
har besluttet at forlænge mandatet for Virksom-
hedsforum til udgangen af 2019 og samtidig har
opdateret Virksomhedsforums kommissorium,
hvor ”følg-eller-forklar” princippet styrkes yder-
ligere. Det nye kommissorium betyder også en
præcisering af de typer af forslag, Virksomheds-
forum kan stille og en klar tilkendegivelse fra re-
geringen om, at tilbagemeldinger på forslag i ud-
gangspunktet kommer senest tre måneder efter,
de er sendt til regeringen. Virksomhedsforum
havde dog gerne set, at det også var blevet muligt
for forummet at stille forslag med mindre prove-
nueffekter for staten. Dette havde været særligt
relevant i de tilfælde, hvor provenuets størrelse
ikke står mål med de byrder, virksomhederne er
pålagt, for at skatten eller afgiften kan opkræves.
Men dette har regeringen desværre ikke valgt at
efterkomme i det nye kommissorium.
Regeringen har derudover tilkendegivet, at de
78 forslag, som den tidligere regering afviste,
gennemgås med nye øjne. Gennemgangen har
allerede resulteret i, at otte tidligere afviste
forslag nu gennemføres. Forrummet ser frem
til regeringens endelige tilbagemelding på de
resterende forslag.
Virksomhedsforum gennemførte på erhvervs- og
vækstministerens opfordring en ’Væk med Bøv-
let’ kampagne i efteråret 2015, hvor virksomhe-
der i hele landet havde mulighed for at indsende
deres erfaringer med unødvendige og besværlige
regler. Virksomhedsforum modtog i løbet af
kampagnen 445 henvendelser om bøvl og forslag
til forenkling. Jeg vil gerne takke alle, der har bi-
draget med input i forbindelse med kampagnen.
Nu skal vi sikre, at de mange erfaringer fører til
forslag der gennemføres af regeringen, så unød-
vendige og besværlige regler afskaffes.
Slutteligt vil jeg også gerne takke den tidligere
formand Michael Ring og medlemmerne for det
store arbejde, de har lagt i Virksomhedsforum.
Jeg ser frem til at bygge videre på de mange re-
sultater og anvende dem til at skabe endnu bedre
vilkår for dansk erhvervsliv.
Peter Kürstein
Formand og bestyrelsesformand for Radiometer
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0004.png
4
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
Årsrapporten
kort fortalt
I denne årsrapport gør Virksomhedsforum status over arbejdet i forrummet og på samarbejdet
med regeringen fra 2012 til 2015. Derudover samler forrummet op på regelforenklingsindsatsen
siden sidste årsrapport fra oktober 2014, og benytter samtidig lejligheden til at se fremad.
I Kapitel 1 gennemgås resultaterne af regeringens behandling af forslag fra Virksomhedsforum i
perioden 2012 til 2015. I kapitlet ser Virksomhedsforum således nærmere på hvor mange forslag fra
forrummet, der gennemføres (helt eller delvist), hvor mange der fortsat behandles, og hvor mange
der er afvist af regeringen. Derudover ser kapitlet nærmere på regeringens implementering af for-
slag. Slutteligt ser Virksomhedsforum, med syv anbefalinger til regeringen, også fremad til samar-
bejdet de kommende år.
I Kapitel 2 gøres der nærmere status over de temaer og større projekter, som Virksomhedsforum
har arbejdet med siden forrummet sidst aflagde årsrapport i oktober 2014. I alt har Virksomhedsfo-
rum i den mellemliggende periode arbejdet med fire temaer. Sammenlagt har disse affødt 125 forslag
til regeringen. I kapitlet gennemgås de enkelte temaers indhold, karakteren af de forslag, som Virk-
somhedsforum har sendt til regeringen, og regeringens svar på forslagene for de enkelte temaer.
Slutteligt gives der i Kapitel 3 et overblik over det kommende arbejde i Virksomhedsforum.
Derudover beskrives arbejdsformen i Virksomhedsforum, herunder forrummets nye
branchetilgang og styrkelsen af ’følg-eller-forklar’ princippet i det nye kommissorium.
God fornøjelse!
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0005.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
5
Status for
regelforenklingsindsatsen
2012 – 2015 og
anbefalinger til regeringen
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0006.png
6
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
Regeringens tilbagemelding på og implementering af forslag fra Virksomhedsforum er kernen i fo-
rummets samarbejde med regeringen om at gøre det enklere at drive virksomhed i Danmark.
I dette kapitel gøres der status over regeringens tilbagemelding på forslag fra Virksomhedsforum i
perioden 2012 til 2015, herunder implementeringsindsatsen i samme periode. Forrummet kommer
på baggrund af denne status med en række anbefalinger til regeringen om de kommende års samar-
bejde med Virksomhedsforum.
Regeringens gennemførelse af forslag
Virksomhedsforum har siden sin oprettelse i juni 2012 sendt i alt 510 forslag til regeringen. Virk-
somhedsforum har som målsætning, at 50 pct. af forslagene gennemføres helt, og at 80 pct. af forsla-
gene gennemføres helt eller delvist.
Som det fremgår af figur 1, har regeringen tilkendegivet, at 191 forslag gennemføres og 189 gennem-
føres delvist. 52 forslag behandles fortsat af regeringen, mens 78 forslag ikke gennemføres.
Den samlede gennemførelsesprocent (helt eller delvist) er således på ca. 83 pct., mens ca. 42 pct. af
forslagene gennemføres helt. Virksomhedsforum finder den samlede gennemførelsesprocent til-
fredsstillende, men bemærker at andelen af forslag, som regeringen gennemfører helt, bør øges.
Virksomhedsforum glæder sig i den forbindelse over, at regeringen har tilkendegivet, at den – med
friske øjne – ønsker at gennemgå de 78 forslag, som den tidligere regering afviste. Regeringens
gennemgang har indtil videre resulteret i, at otte forslag, der oprindeligt blev afvist, nu gennemføres
helt eller delvist, hvilket forrummet finder meget tilfredsstillende. Virksomhedsforum imødeser
regeringens tilbagemelding på de resterende tidligere afviste forslag, og henviser til bilag 1 for en
oversigt over forslagene.
Figur 1:
over svar
over svar på forslag fra Virksomhedsforum
Figur 1: Oversigt
Oversigt
på forslag fra Virksomhedsforum
Gennemføres
(191)
Gennemføres delvist
(189)
Gennemføres ikke
(78)
Behandles
(52)
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0007.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
7
Virksomhedsforum anbefaler
1.
at regeringen gennemfører mindst 50 pct. af forslagene helt.
2.
at regeringen gennemgår alle de 78 tidligere afviste forslag med henblik på at gennemføre en
række forslag helt eller delvist.
En del forslag ”behandles fortsat”
Som angivet ovenfor behandles en række forslag fortsat af regeringen.
Tabel 1 viser fordelingen af disse forslag på de år, hvor de respektive forslag er stillet. Som det frem-
går, er der stadig forslag fra 2012, 2013 og 2014, som regeringen endnu har til gode at give Virksom-
hedsforum en tilbagemelding på. Virksomhedsforum og forslagsstillerne er således ikke klar over,
om regeringen agter at gennemføre forslaget – helt eller delvist – eller om forslaget afvises.
Tabel 1: Oversigt over forslag der fortsat behandles af regeringen 2012-2015
2012
Antal sendte forslag til regeringen
Antal forslag der fortsat behandles af regeringen
99
5
2013
164
10
2014
158
8
2015
89
28
I alt
510
51
Det er naturligt, at regeringen skal bruge tid på at vurdere, om et forslag kan gennemføres eller ej.
Herunder, om der findes en endnu bedre løsning på den problemstilling, der beskrives i forslaget.
Derfor har Virksomhedsforum også forståelse for, at nogle af forslagene fra 2015 fortsat behandles af
regeringen.
Men Virksomhedsforum finder det rimeligt, at regeringen i løbet af 2016 besvarer de forenklingsfor-
slag fra 2012, 2013 og 2014, som fortsat behandles
Virksomhedsforum anbefaler
3.
at regeringen i løbet af 2016 giver en tilbagemelding på allerede sendte forslag, som
Virksomhedsforum endnu ikke har modtaget svar på, herunder en række forslag fra 2012,
2013 og 2014.
Regeringens implementering af forslag
Først når de forslag, som regeringen har tilkendegivet, at den vil gennemføre er implementeret, har
virksomhederne mulighed for at opleve reelle lettelser.
Virksomhedsforum har derfor ikke alene fokus på regeringens tilbagemelding på forrummets
forenklingsforslag, men i lige så høj grad regeringens implementering af forslagene.
Implementeringsandelene er svingende
Indtil videre har regeringen implementeret 211 ud af de 380 forslag, som den har tilkendegivet, at
den vil gennemføre helt eller delvist. Den foreløbigt samlede implementeringsandel er således på ca.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0008.png
8
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
56 pct. hvilket Virksomhedsforum konstaterer, er en fremgang i forhold til sidste år, hvor den samle-
de implementeringsandel var på ca. 43 pct.
Selvom implementeringsandelen er stigende for stort set alle ministerier, bemærker Virksomheds-
forum, at der fortsat er plads til forbedring af regeringens implementeringsindsats. Samlet set
mangler regeringen foreløbigt at implementere 169 forslag, eller hvad der svarer til ca. 44 pct.
Tabel 2: Implementerede forslag for de enkelte ministerier 2012-2015
1
År fremsendt
2012
(pct.)
2013
(pct.)
2014
(pct.)
2015
(pct.)
I alt
’12–’15
(pct.)
Ikke
implementeret
(antal)
Antal forslag I alt
Beskæftigelsesministeriet (51)
Erhvervs- og Vækstministeriet (85)
Finansministeriet (24)
Justitsministeriet (16)
Miljø- og Fødevareministeriet (99)
Skatteministeriet (45)
Social- og Indenrigsministeriet (31)
Transport- og Bygningsministeriet (12)
Udlændinge-, Integration- og
Boligministeriet (5)
Øvrige ministerier (12)
3
I alt
100
73
29
100
56
71
60
100
50
65
54
73
100
70
88
77
20
-
18
54
50
50
37
48
50
0
-
20
45
25
0
67
22
-
2
0
-
52,9
55,3
58,3
75,0
54,5
53,3
71,0
16,7
50,0
25
38
10
4
45
21
9
10
2
-
67,5
71
67,7
0
40,9
50
41,3
58,3
55,5
5
169
Som det fremgår af ovenstående tabel, har Beskæftigelsesministeriet, Erhvervs- og Vækstministeri-
et, Miljø- og Fødevareministeriet, Skatteministeriet, Transport- og Bygningsministeriet og
Udlændinge-, Integration- og Boligministeriet implementeringsandele, der er lavere end
regeringens samlede implementeringsandel.
Derudover tegner der sig et billede af, at der er store forskelle mellem de enkelte ministeriers im-
plementeringsandele for de enkelte år. Hvor eksempelvis Beskæftigelsesministeriet, Erhvervs- og
Vækstministeriet, Justitsministeriet og Skatteministeriet er godt med i forhold til implementerin-
gen af forslag for hhv. 2012 og 2013, sakker Finansministeriet og Transport- og Bygningsministeriet
bagefter. Der bør derfor gøres en ekstra indsats for, at de forslag der endnu ikke er implementeret,
implementeres hurtigst muligt. For de enkelte ministerier bør der således være et større fokus på,
at få implementeret flere forslag. Dette gør sig dog gældende for ministerier med både få og mange
forslag.
1.
Det samlede antal forslag implementeret / antal forslag som gennemføres helt eller delvist, som regeringen har afgivet svar til
Virksomhedsforum på senest 1.februar 2016.
2.
Enten ikke nogen forslag sendt til ministeriet i det pågældende år eller ingen forslag som gennemføres (helt eller delvist)
3.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, Forsvarsministeriet, Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, Sundheds- og
Ældreministeriet, Uddannelse- og Forskningsministeriet og Udenrigsministeriet.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0009.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
9
Virksomhedsforum anbefaler
4.
at regeringen sikrer, at implementeringsandelen hæves for alle ministerier, således at alle
ministerier bidrager til at gøre det enklere at drive virksomhed i Danmark.
Implementering tager tid
Tabel 2 viser også status på regeringens samlede implementering af forslag fra årene 2012-2015
4
.
Det ses tydeligt, at implementeringen af forslagene fra Virksomhedsforum, som regeringen vil gen-
nemføre, tager tid.
Virksomhedsforum anerkender, at det tager tid for regeringen at ændre lovgivning og processer, så
forslag kan karakteriseres som implementeret. Det er derfor naturligt, at andelen af implementere-
de forslag er lavere for forslag sendt til regeringen i 2014 og 2015 end for forslag sendt i 2012 og 2013.
Men forrummet finder det ikke tilfredsstillende, at regeringen i nogle tilfælde ikke er nået længere
med implementeringen af forslagene. Eksempelvis er 32,5 pct. af forslagene – eller hvad der svarer
til 25 forslag helt tilbage fra 2012 – her mere end tre år senere – endnu ikke implementeret.
Tilsvarende gør sig gældende for forslag sendt i 2013.
Det er afgørende for arbejdet i Virksomhedsforum,
at regeringen følger de godkendte forslag til regelfor-
enkling helt til dørs og sikrer en effektiv implemen-
tering. Desværre har vi set, at det halter med imple-
menteringen af en del godkendte forslag – enkelte
går helt tilbage til det indledende arbejde i Virksom-
hedsforum i 2012. Det betyder at virksomhederne
stadig har til gode at opleve mange af lettelserne.
Det bør regeringen rette op på snarest muligt.
Sidsel Dyrholm Holst,
medlem af Virksomhedsforum, DI
Virksomhedsforum anbefaler
5.
at hhv. 100 pct. af forslagene fra 2012 og 2013, 80 pct. af forslagene fra 2014 og 60 pct.
af forslagene fra 2015 er implementeret inden udgangen af 2016.
6.
at der fremadrettet højst går ét år, fra regeringen har tilkendegivet, at et forslag gennemføres, til
forslaget er implementeret.
4.
Antal forslag regeringen har implementeret / antal forslag som regeringen har tilkendegivet gennemføres helt eller delvist opgjort på årsbasis,
efter regeringens seneste status pr 1. februar 2016
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0010.png
10
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
Kommissionen etablerer regelforenklingsplatform efter dansk forbillede
På trods af potentialet for forbedringer af regeringens svar- og implementeringsindsats,
må Virksomhedsforum betegnes som en succes.
Derfor er det også glædeligt, at Europa-Kommissionen den 19. maj 2015, stærkt inspireret af det dan-
ske Virksomhedsforum, etablerede en regelforenklingsplatform under sit program for bedre regule-
ring, REFIT (Regulatory Fitness and Performance.).
Platformen har til formål at reducere de administrative byrder og øvrige efterlevelsesomkostninger
for europæiske virksomheder. Forslagene kan både vedrøre indholdet i EU-lovgivningen eller imple-
menteringen i medlemslandene.
Med REFIT-platformen får alle virksomheder og interessenter i EU, på samme måde som i Danmark,
nu mulighed for at komme med regelforenklingsforslag på områder, der er reguleret på EU-niveau.
Kommissionen forpligter sig desuden til systematisk at svare på forslag, som er behandlet af
REFIT-Platformen.
REFIT-platformen består af to stående grupper, Regeringsgruppen og Interessentgruppen.
I Regeringsgruppen sidder en repræsentant fra hvert EU-land, mens Interessentgruppen består af
20 repræsentanter fra erhvervslivet, arbejdsmarkedets parter og civilsamfundet. Virksomhedsforum
glæder sig over, at to af forrummets medlemmer, Heidi Rønne Møller (FTF) og Geert Laier Christen-
sen (Dansk Erhverv), har fået plads i Interessentgruppen.
”I dansk fagbevægelse vil vi gerne fremme vores
virksomheders konkurrenceevne og også gerne
bidrage til at fjerne bureaukrati og unødvendige
regler, der står i vejen for det. Men det er selvfølge-
lig meget vigtigt for os, at regelforenklingen ikke på
nogen måde går ud over det gode arbejdsmiljø og
beskyttelsen af arbejdstagerne i det hele taget. Jeg
håber, at jeg kan bringe noget af den koncensussø-
gende arbejdsstil fra virksomhedsforum ind i REFIT-platformens
interessentgruppe, hvor jeg skal repræsentere europæisk
fagbevægelse. Det er vigtigt, at REFIT-dagsordenen trækker på
en bred vifte af erfaringer og jeg håber, at arbejdet kan foregå
i respekt for de forskellige interesser og bliver et konstruktivt
ideudviklende forum - ikke en ideologisk kampplads.”
Heidi Rønne,
medlem af Virksomhedsforum og REFIT-Interessentgruppen, FTF
Forud for etableringen af platformen mødtes Virksomhedsforum med EU-Kommissionens første
næstformand, Frans Timmermans, for at fortælle om de danske erfaringer med Virksomhedsforum
for enklere regler. På mødet lagde Virksomhedsforum vægt på at synliggøre styrkerne ved ”følg-el-
ler-forklar” princippet, mulighederne for at indsende forslag direkte til forrummet og vigtigheden af
at tage højde for andre byrder end de administrative i regelforenklingsarbejdet.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0011.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
11
Virksomhedsforum finder det derfor yderst tilfredsstillende, at den fornyede europæiske indsats for
bedre regulering så tydeligt afspejler de gode erfaringer med det danske Virksomhedsforum – især
hvad angår platformens opbygning og formål.
REFIT-platformen bidrager til en øget erkendelse af, at også regulering fra EU kan være bebyr-
dende for erhvervslivet i de enkelte medlemslande, og dermed bebyrdende for hele EU’s vækst og
udvikling. Med platformen bliver det nu muligt at nedbringe disse byrder – også til gavn for danske
virksomheder.
”Med EU-Kommissionens nye REFIT-platformen
skifter EU’s byrde-bekæmpelse til et højere gear.
Som repræsentant for det danske erhvervsliv glæder
jeg mig til deltage i den fælleseuropæiske indsats
mod unødvendigt bøvl for virksomhederne. Vores
konkurrenceevne afhænger ikke mindst af, hvor
mange byrder og ”red tape” de europæiske virksom-
heder bliver pålagt. Der er desværre nok at tage fat
på, men jeg glæder mig over, at Kommissionen med dette nye
flagskibsinitiativ demonstrerer, at man tager udfordringen alvor-
ligt. Jeg er overbevist om, at vi med REFIT-platformen vil kunne
overføre de positive erfaringer fra det danske Virksomhedsfo-
rum til arbejdet med EU-lovgivning og levere et vigtigt bidrag
til at sikre bedre rammebetingelser for danske og europæiske
virksomheder.”
Geert Laier Christensen,
medlem af Virksomhedsforum, REFIT-Interessentgruppen, Dansk Erhverv
På den baggrund forventer Virksomhedsforum sig derfor meget af REFIT-platformen. Forrummet
ser i den forbindelse frem til samarbejdet med regeringen om at sende konkrete forenklingsforslag
til EU’s forenklingsplatform. Forrummet har i samarbejde med erhvervs- og vækstministeren allere-
de sendt et katalog med de første 24 forslag til Kommissionen.
Kataloget kan findes her:
http://evm.dk/nyheder/2015/15-05-19-eu-virksomhedsforum
Virksomhedsforum anbefaler
7.
at regeringen i samarbejde med Virksomhedsforum løbende sender alle relevante forslag
til EU’s forenklingsplatform (REFIT).
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0012.png
12
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
Anbefalinger til regeringen i det videre arbejde
Virksomhedsforum er samlet set tilfreds med samarbejdet med regeringen om at gøre det enklere at
drive virksomhed i Danmark. Men som det fremgår ovenfor, har Virksomhedsforum en række anbe-
falinger til, hvordan samarbejdet kan styrkes. Anbefalingerne sammenfattes nedenfor.
Virksomhedsforum ser frem til det kommende års arbejde med at gøre det enklere at drive virksom-
hed i Danmark. Med forlængelsen af forrummets mandat og et fokus på at følge forrummets anbefa-
linger, er der mulighed for at styrke regeringens og Virksomhedsforums fælles indsats og mål for at
gøre det enklere at drive virksomhed i Danmark
Virksomhedsforum anbefaler
1.
at regeringen gennemfører mindst 50 pct. af forslagene helt.
2.
at regeringen gennemgår alle de 78 tidligere afviste forslag med henblik på at gennemføre
en række forslag helt eller delvist.
3.
at regeringen i løbet af 2016 giver en tilbagemelding på allerede sendte forslag, som
Virksomhedsforum endnu ikke har modtaget svar på, herunder en række forslag fra 2012,
2013 og 2014.
4.
at regeringen sikrer, at implementeringsandelene hæves for alle ministerier, således at alle
ministerier bidrager til at gøre det enklere at drive virksomheds i Danmark.
5.
at hhv. 100 pct. af forslagene fra 2012 og 2013, 80 pct. af forslagene fra 2014 og 60 pct.
af forslagene fra 2015 er implementeret inden udgangen af 2016.
6.
at der fremadrettet højst går ét år, fra regeringen har tilkendegivet, at et forslag gennemføres, til
forslaget er implementeret.
7.
at regeringen i samarbejde med Virksomhedsforum løbende sender alle relevante forslag
til EU’s forenklingsplatform (REFIT).
”Virksomhedsforum er jo guldfireren i kampen mod
administrative byrder. Så det er super godt og også
nødvendigt, at det fortsætter
Jens Klarskov, adm. direktør, Dansk Erhverv
(Børsen, d. 20. aug. 2015)
”Arbejdet i Virksomhedsforum har gjort en forskel for
rigtig mange virksomheder i Danmark. Det er vigtigt,
at der fremover sikres en tæt kobling og sammen-
hæng mellem arbejdet i Virksomhedsforum, REFIT
Platform og ikke mindst regeringens nye skud på
stammen: Implementeringsrådet. Så vi for alvor kan
få ryddet op i mængden af bøvlede og konkurrence-
forvridende regler, og dermed give de danske virk-
somheder tid til at fokusere på det, som de er sat i verden for”
Kent Damsgaard, Vicedirektør, DI
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0013.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
13
Forslag og temaer
siden sidste årsrapport
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0014.png
14
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
Siden Virksomhedsforum sidst gjorde status i oktober 2014, er 125 forenklingsforslag sendt til rege-
ringen. Forslagene fordeler sig på fire temaer samt en række øvrige forslag (tidspunkt for oversen-
delse i parentes).
Forenkling af EU-regulering: 28 forslag (oktober 2014)
Barrierer for vækst: 27 forslag (februar 2015)
Kontrol og tilsyn: 12 forslag (september 2015)
Indspil til regeringens målsætning om at lette erhvervslivets byrder med op mod 3 mia. kr.
frem mod 2020 (december 2015)
• Øvrige forslag: 58 forslag (oktober 2014 – december 2015)
Derudover har Virksomhedsforum gennemført en ‘Væk med Bøvlet’ kampagne med det formål at
give virksomheder i hele Danmark mulighed for at komme med forslag til forenkling af besværlig
eller unødig byrdefuld regulering. Nedenfor gennemgås udbyttet af kampagnen samt de enkelte
temaer.
Forenkling af EU-regulering (oktober 2014)
Tidligere opgørelser fra Erhvervs- og Vækstministeriet har peget på, at over 50 pct. af virksomheder-
nes administrative byrder stammer fra EU-regulering
5
. Kommissionen anslår selv, at ca. to tred-
jedele af den administrative byrde kan føres tilbage til selve reglerne fra EU, mens den resterende
tredjedel skyldes den nationale implementering
6
.
Virksomhedsforum har tidligere behandlet et tema om implementeringen af EU-regulering og har
løbende stillet forslag, som i større eller mindre udstrækning kræver forenkling på EU-niveau. Der
har dog ikke tidligere været selvstændigt fokus på forenkling af bureaukratiske regler fra EU.
Om forslagene
Virksomhedsforum har sendt 28 forslag til regeringen om forenkling af EU-regulering. Som det
fremgår neden for, har regeringen svaret, at 25 af forslagene gennemføres helt eller delvist. Da der
er tale om forenkling af regler med oprindelse i EU, kræver implementeringen en indsats på EU-ni-
veau.
Figur 2: Regeringens svar på forslag vedrørende ’Forenkling
Figur 2: Regeringens svar på forslag vedrørende 'Forenkling af EU-regulering'
af EU-regulering’
Gennemføres
(11)
Gennemføres delvist
(14)
Gennemføres ikke
(2)
Behandles
(1)
5.
Kilde: Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering
6.
Kilde: http://ec.europa.eu/smart-regulation/refit/admin_burden/docs/08-10web_ce-brocuttingredtape_en.pdf
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0015.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
15
Boks 1: Eksempel på forslag vedrørende handelsnormerne for frisk frugt og grønt
Det er i handelsnormerne for frisk frugt og grønt defineret, at indehavere (ansvarlig virksomhed) kun
må frembyde, udbyde, levere og afsætte frugt og grøntsager, som der er fastsat handelsnormer
for. Dette må ske på en hvilken som helst måde inden for fællesskabet, såfremt der er overensstem-
melse med normerne.
Handelsnormerne beskriver eksempelvis, hvor stor en tolerance der accepteres for produkter, der
ikke opfylder produkternes mindste krav til kvalitet. Inden for den tolerance angives også, hvor stor
en del der må bestå af produkter, der er angrebet af råd. Det betyder, at dagligvarebutikker i ud-
gangspunktet ikke kan sælge eksempelvis et net med klementiner, hvis to af klementinerne i nettet
er mugne. Hvis klementinerne skal sælges i butikken, skal de pakkes ud af nettet og sorteres eller
evt. mærkes med ”til forarbejdning”
Udover det værditab der kan ligge i, at varen eventuelt ikke kan sælges, må virksomheden ikke bort-
give varen, medmindre der foretages en sortering. I de tilfælde, hvor butikken ikke har ressourcer til
at foretage sorteringen, vil madspildet stige.
Virksomhedsforum har på den baggrund bl.a. foreslået, at man på EU-niveau gennemgår selve
forordningerne med henblik på at vurdere, om der kan foretages egentlige lempelser, således at
det fremgår, at sorteringen af frisk frugt og grønt blot skal finde sted, inden det udleveres til direkte
konsum.
Regeringen har svaret, at forslaget gennemføres i form af det danske indspil til det forenklingsinitia-
tiv, Europakommissionen har lanceret på markedsreguleringsområdet. Fra dansk side er det hen-
sigten at foreslå en generel afvikling af EU-regelsættet om handelsnormer for frisk frugt og grønt.
Dermed overlades det til branchen at aftale handelsstandarder på området. Virksomhedsforum vil
følge den videre udvikling tæt.
Hele forslaget og regeringens svar kan findes her:
http://enklereregler.dk/forenkling_euregulering/813959/19
”Det er positivt, at regeringen på baggrund af et
forslag fra Virksomhedsforum arbejder for at lempe
handelsnormerne for frisk frugt og grønt. En lempel-
se vil bidrage til at mindske madspild og gøre det
lettere for dagligvarevirksomheder at bortgive varer
til gode formål.”
Helene Regnell, CSR Direktør, Dansk Supermarked
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0016.png
16
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
Barrierer for vækst (februar 2015)
Iværksætteri og skabelsen af nye og aktive virksomheder er af stor betydning for dansk erhvervsliv
og bidrager i ganske betydeligt omfang til jobskabelsen i det danske samfund. Siden 2007 er der
imidlertid sket et fald i antallet af nye højvækstvirksomheder på ca. 44 pct. Danmark står således
over for en betydelig udfordring på dette område.
Virksomhedsforum satte med temaet ‘Barrierer for vækst’ fokus på at skabe forenklinger for iværk-
sættere samt små og nystartede virksomheder, ved at fjerne de barrierer de møder på deres vej til at
vokse sig større.
Temaet blev koordineret med Danmarks Vækst- og Iværksætteruge (uge 47), som i samarbejde
med Virksomhedsforum gennemførte en kampagne med det formål at indsamle forslag/input til
hvordan, byrderne for iværksættere samt små og nystartede virksomheder kan reduceres. En del af
forslagene i temaet stammer fra denne kampagne.
Om forslagene
Virksomhedsforum sendte 27 forslag til regeringen inden for temaet. Regeringens tilbagemelding
fremgår af figur 3 neden for.
Figur 3: Regeringens svar på forslag vedrørende ’Barrierer for
Figur 2: Regeringens svar på forslag vedrørende 'Forenkling af EU-regulering'
vækst’
Gennemføres
(11)
Gennemføres delvist
(14)
Gennemføres ikke
(2)
Behandles
(1)
Boks 2: Forslag om samlet overblik over driftsstatus på offentlige IT-løsninger.
Nedetider på offentlige IT-løsninger besværliggør indberetninger og medfører tidsspilde i virksomhe-
derne. Virksomhedsforum foreslår, at der på Virk.dk samles information om problemer og nedetider
på de enkelte løsninger (herunder NemID, NemLog-in og Digital Post) som en slags driftsstatus, så
virksomheder på forhånd kan se om der er problemer, inden de forsøger at foretage en indberetning,
som ikke er mulig. Regeringen gennemfører forslaget.
Hele forslaget og regeringens svar kan findes her: http://enklereregler.dk/forslag/895299/19
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0017.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
17
”Regelforenkling har stået på i rigtig mange år med
forskellige tiltag. Men arbejdet i Virksomhedsforum
for enklere regler er det mest succesfulde projekt
med mange faktuelle lettelser for virksomhederne.
Fx har vi i temaet ”Barriere for vækst” gjort opmærk-
som på, at nedetider på Virk.dk og på andre offentli-
ge digitale indberetningssider tager rigtig megen tid
fra virksomhederne. Man bruger tid på igen og igen
at forsøge at indberette, uden held. Ikke mindst manglende
information om at siderne er nede, og hvornår det forventes at
komme op at køre igen, er til stor irritation. Manglende informa-
tion om fristforlængelser grundet nedetid har ligeledes spildt
tid hos virksomhederne. Ved at regeringen nu har valgt at im-
plementere vort forslag, vil vi i virksomhederne nu spare tid, og
vi bliver fremadrettet informeret om driftsforstyrrelser både på
indberetningssiden og på virk.dk.”
Janicke Schultz-Petersen,
medlem af Virksomhedsforum, selvstændig Business Advisor i JIJ I/S
og bestyrelsesformand i Pubfront ApS
Kontrol og tilsyn (september 2015)
Virksomhedsforums vision for det offentliges kontrol og tilsyn med virksomhederne er, at der skal
være forudsigelighed i kontrollen, der skal være fokus på virksomhedernes retssikkerhed, der skal
være klarhed om formålet med kontrollen, der skal være bedre vejledning fra myndighederne, og
endelig skal der være proportionalitet i kontrollen. Det bagvedliggende rationale bag kontroller bør
altid være at øge regelefterlevelsen samtidig med, at virksomhederne ikke pålægges unødvendige
udgifter.
Om forslagene
Virksomhedsforum sendte 12 forslag til regeringen inden for temaet. Regeringens tilbagemelding
fremgår af figur 4 nedenfor.
Figur 4: Regeringens
forslag vedrørende 'Kontrol og
’Kontrol og tilsyn’
Figur 4: Regeringens svar på
svar på forslag vedrørende
tilsyn'
Gennemføres
(2)
Gennemføres delvist
(4)
Gennemføres ikke
(1)
Behandles
(5)
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0018.png
18
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
Boks 3: Forenkling af processen for kontrol af udenlandske momsnumre (VIES-systemet)
Danske virksomheder, der sælger varer eller ydelser, hvor der ikke skal opkræves moms ifølge
EU-momsreglerne, skal som betingelse for at fakturere uden dansk moms verificere det af EU-kø-
beren angivne momsnummer og dets tilhørende navn og adresse. Faste EU-kunders momsnumre
skal verificeres mindst én gang i kvartalet og nye EU-kunders ved hvert enkelt salg. Hver enkelt
verifikation skal kunne dokumenteres ved enten at gemme et skærm- eller papirprint. Hvis virksom-
hederne ikke overholder denne procedure, hæfter de selv for momsen af EU-salget.
Ovenstående verifikationsprocedure, der skal gentages for hver enkelt kunde og uanset ordrens
størrelse, er dels meget tidskrævende, dels fyldt med vanskeligheder i praksis.
Virksomhedsforum foreslår, at kontrolprocessen digitaliseres og automatiseres ved en løsning, der
kan integreres i virksomhedernes eksisterende systemer.
Det fremgår af regeringens svar, at regeringen gennemfører forslaget og vil kontakte EU-
Kommissionen og opfordre til, at der påbegyndes en undersøgelse af mulige forbedringer af VIES.
Hele forslaget fra Virksomhedsforum og regeringens svar kan findes her:
http://enklereregler.dk/forslag/999839/19
”Jeg ser frem til, at regeringens indsats for at
forenkle VIES-systemet lykkes. Mange virksomheder
bruger betydelige administrative ressourcer på at
håndtere systemet, og de ressourcer kunne frigøres
og i stedet bruges produktivt i virksomheden.”
Peter Sørensen, CEO, InterForm A/S
Indspil til regeringens målsætning om at lette erhvervslivets
byrder med op mod 3 mia. kr. frem mod 2020 (december 2015)
Det fremgår af regeringsgrundlaget ”Sammen for fremtiden”, at regeringen vil lette erhvervslivets
byrder med op mod 3 mia. kr. frem mod 2020. Virksomhedsforum har selv stillet forslag om et kvan-
titativt mål for regeringens reduktion af byrder og ser positivt på målsætningen.
Erhvervs- og vækstministeren udtrykte i et brev til Virksomhedsforum for enklere reglers med-
lemmer ønske om, at Virksomhedsforum spillede en central rolle i indsatsen for at realisere denne
målsætning. Virksomhedsforum har på den baggrund identificeret forslag til overordnede områder,
som Virksomhedsforum mener regeringen med fordel kan fokusere på i det indledende arbejde med
målsætningen.
Der er tale om et indspil, som afviger fra de øvrige forslag Virksomhedsforum har stillet i den for-
stand, at de ikke besvares efter ”følg-eller-forklar” princippet. Indspillet skal ikke ses som et dæk-
kende bruttokatalog over områder, som Virksomhedsforum finder bebyrdende for erhvervslivet,
men som forslag til områder, der vurderes at kunne bidrage med lettelser til regeringens 3 mia. kr.
målsætning.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0019.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
19
Om områderne
Virksomhedsforum har stillet forslag om, at regeringen ser på i alt 18 områder inden for ni ministe-
rier. En del af områderne tager udgangspunkt i de input Virksomhedsforum fik fra ‘Væk med Bøvlet’
kampagnen. Det drejer sig om ønsker til forenklinger vedrørende bl.a. NemID, digital post / e-Boks
samt affaldsgebyret.
Derudover har Virksomhedsforum bl.a. opfordret regeringen til bedre offentlige IT-løsninger, en
lovreform på miljøområdet, samt klarere skattelovgivning og vejledning.
De samlede forslag fra Virksomhedsforum kan findes her:
http://enklereregler.dk/file/587561/maalsaetning.pdf
”Det er rigtig positivt, at Virksomhedsforum fortsæt-
ter, selvom der er kommet ny regering. Forrummet
skaber, med repræsentanter fra myndigheder, virk-
somheder og organisationer både en unik fælles
platform for at identificere virksomhedernes udfor-
dringer med diverse byrder og for dialog om mulige
løsninger. Derfor er forrummet også et godt sted for
regeringen at søge hjælp i bestræbelserne på, at nå
ambitionen om at reducere erhvervslivets byrder for 3 mia. kr.
frem mod 2020. Dét beviste Virksomhedsforum med fremsen-
delsen af 18 helt konkrete forslag til områder, som regeringen
kan se på, for at skabe bedre vilkår for danske virksomheder.
Nu venter blot, at der igangsættes initiativer på baggrund af
forrummets input.”
Torben Liborius,
medlem af Virksomhedsforum og erhvervspolitisk chef, Dansk Byggeri
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0020.png
20
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
Øvrige forslag (oktober 2014 – december 2015)
Virksomhedsforum arbejder også med forslag, som ikke indgår i et overordnet tema. Disse forslag
spænder bredt i fokus. En del af forslagene stammer fra Virksomhedsforums postkasse, hvor virk-
somheder og andre kan bidrage med input om uhensigtsmæssige regler, udfordringer i deres kontakt
med offentlige myndigheder m.v. En del af de øvrige forslag stammer fra ‘Væk med Bøvlet’ kampag-
nen beskrevet nærmere nedenfor.
Om forslagene
Regeringen har siden oktober 2014 sendt 58 forslag af denne type til regeringen. Regeringens svar
fremgår af figur 5 nedenfor.
Figur 5: Regeringens svar på 'Øvrige forslag' i perioden okt. 2015. – feb. 2016
Figur 5: Regeringens svar på ’Øvrige forslag’ i perioden okt. 2015 – feb. 2016
Gennemføres
(16)
Gennemføres delvist
(13)
Gennemføres ikke
(9)
Behandles
(20)
Boks 4: SKAT´s udbetaling af tilgodehavenender til virksomheder.
Der har været eksempler på, at SKAT ikke udbetaler virksomheders tilgodehavender i henhold til
SKAT’s egen fastsatte udbetalingsprocedure. Virksomhederne har ingen midler til at sikre, at udbeta-
lingerne finder sted inden for en rimelig tidsperiode. Dette medfører likviditetsproblemer i virksomhe-
derne som samtidig skal bruge ressourcer på at sende rykkerbreve.
Det står endvidere i skarp kontrast til SKAT’s sanktionsmuligheder, som er en dag-til-dag-rente, der
på nuværende tidspunkt er på 0,8 pct. pr. måned, og som beregnes med renters rente. Er gælden
på skattekontoen på 5.000 kr. eller mere, udsender SKAT en rykker med et rykkergebyr på 65 kr.
Såfremt virksomheden ikke betaler inden den angivne frist, overdrager SKAT beløbet til inddrivelse.
Det viser, at virksomheder står i en ulig situation overfor SKAT, hvad angår betalingsfrister og midler
til at sikre udbetaling, hvor der som minimum må gælde samme betalingsfrister. Tilmed skaber den-
ne situation øgede administrative byrder for virksomheder.
Virksomhedsforum har bl.a. foreslået, at SKAT skal overholde udbetalingsproceduren for
tilgodehavender. Regeringen gennemfører forslaget.
Hele Virksomhedsforums forslag og regeringens svar kan findes her:
http://enklereregler.dk/forslag/813899/19
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0021.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
21
”Det er ekstremt vigtigt for virksomhederne, at
SKAT udbetaler skyldige penge rettidigt. Det,
der kan være små penge for SKAT, kan være
forskellen mellem overlevelse og konkurs for
små virksomheder. På den baggrund er det godt,
at virksomhedsforum har taget problemet med
SKAT’s for sene udbetaling op.”
Jacob Ravn,
skattepolitisk chef, Dansk Erhverv
Virksomhedsforums ”Væk-med-bøvlet” kampagne
På opfordring fra erhvervs- og vækstministeren kørte Virk-
somhedsforum fra oktober til december 2015 en ”Væk-med-
bøvlet” kampagne. Formålet med kampagnen var, at give
virksomheder i hele Danmark mulighed for at komme med
forslag til forenkling af besværlig eller unødig byrdefuld
regulering.
Startskuddet for kampagnen var et fælles interview i Børsen
med erhvervs- og vækstministeren og daværende formand
for Virksomhedsforum, Michael Ring. Igennem hele kam-
pagneperioden blev der bl.a. publiceret videoer og en række
opslag på Facebook, LinkedIn og Twitter. Alene opslagene
på Facebook genererede ca. 1,5 mio. visninger, 60.000 klik
på opslag og mere end 600 kommentarer,
Resultatet af kampagnen
Virksomhedsforum er meget tilfreds med udbyttet af
kampagnen, der resulterede i 445 henvendelser om bøvl og
forslag til forenkling fra virksomheder og erhvervsdrivende fra hele Danmark
– flere end i hele den resterende del af Virksomhedsforums levetid fra 2012 til 2015.
Henvendelserne spænder meget bredt og vedrører en lang række områder, hvor virksomheder ople-
ver udfordringer med bøvl og bureaukrati. Tabel 3 viser, hvilke områder, der fyldte mest i de indspil
Virksomhedsforum modtog i løbet af kampagnen.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0022.png
22
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
Tabel 3: Oversigt over omfanget af henvendelser
Prioritet
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Område
NemID
Moms
Generelt overblik over regler
Digital Post, e-boks
Virk.dk
CVR (registrering/opstart og lukning)
Sygemelding og refusion, herunder syge-
dagpenge
Affaldsgebyr
Danmarks Statistik
Skatteområdet er uoverskueligt
Øvrige områder
I alt
Antal henvendelser (pct. af henvendelser)
63 (14 pct.)
40 (9 pct.)
36 (8 pct.)
29 (7 pct.)
25 (6 pct.)
21 (5 pct.)
20 (4 pct.)
8.
9
10.
18 (4 pct.)
16 (4 pct.)
14 (3 pct.)
163 (37 pct.)
445
Tabellen siger noget om, på hvilke områder virksomhederne oplever de største udfordringer med
byrder. Henvendelserne er forventeligt kendetegnet ved, at der primært er tale om områder, som
berører et stort udsnit af virksomheder. Det betyder også, at der er store lettelser at hente ved at
gennemføre de nødvendige forenklinger. Virksomhedsforum har allerede har sendt en række forslag
til regeringen vedr. fx NemID, moms og Danmarks Statistik. Men det er tydeligt, at virksomhederne,
på trods heraf, fortsat oplever udfordringer på disse områder.
En stor del af henvendelserne kræver yderligere bearbejdning inden de kan udmøntes i konkrete
forslag. Men allerede efter Virksomhedsforums møde i december 2015 blev de første ni forslag på
baggrund af henvendelserne sendt til regeringen.
Virksomhedsforum er i øjeblikket ved at bearbejde de resterende henvendelser med henblik på at
sende en række yderligere forslag til regeringen i løbet af 2016. Pga. det store overlap i henvendel-
serne vil det endelige antal forslag dog være væsentligt under det samlede antal henvendelser.
Som det tidligere fremgik, indgår en række af forslagene fra kampagnen desuden i Virksomheds-
forums indspil til regeringens målsætning om at lette erhvervslivets byrder med op mod 3 mia. kr.
frem mod 2020. Det drejer sig om henvendelserne vedrørende NemID, Digital Post / E-boks og
affaldsgebyret. Sammenlagt omhandler næsten 25 pct. af alle henvendelser disse tre emner.
Eksempler på virksomheders indspil til kampagnen
Nedenfor er medtaget enkelte eksempler på de input Virksomhedsforum har modtaget i forbindelse
med kampagnen.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
23
Om NemID.
”Som lille virksomhedsejer har jeg 4 NemID kort at holde styr på. Det er for mange. Som ejer af person-
ligt ejet virksomhed bør jeg kunne bruge mit personlige NemID, jeg er samme juridiske person”
”Ved oprettelse hos NemID kan man opsætte det således at direktøren giver en medarbejder fuld ad-
gang til alt, uden at direktøren selv har et NemID. Men når man så kommer over i det offentlige system,
så skal direktøren have et NemID for at give den pågældende medarbejder adgang til fx nemrefusion.
Hvis en medarbejder har fået fuldmagt en gang, burde det gælde alle steder! NemID opsætningen hos
NemID burde også gælde i de offentlige”.
”At jeg som ejer af en enkeltmandsvirksomhed skal have en NemID til virksomheden. Den ene jeg har
som privatperson burde være nok. Den er tilstrækkelig i mange tilfælde, bl.a. hos skat. Bestillingen af
medarbejder-Nem ID blev besværliggjort af, at virksomhedens NemID administrator (mig selv) -skulle
gå ind og godkende ansøgeren (mig selv) - med den NemID jeg netop have ansøgt om”.
Om digital Post / e-Boks.
”Da jeg arbejder som freelance bogholder er det besværligt for mig at se, hvilken virksomhed der har ny
post i e-boks, fordi der ikke er anført noget navn på modtageren i den SMS jeg får. Navn på den virksom-
hed/person, den modtagne information drejer sig om”
”At jeg ikke kan svare på E-post fra virksomheder og Private som jeg administrerer. Jeg kunne ønske at
administrator kan gives adgang til at svare på en anden privat person eller virksomheds vegne”.
Om behovet for et bedre overblik.
”Både SKAT og VIRK og den samlede sum af regler er for kompleks, for tvetydig og til tider
uforståelige. Dermed er reglerne, for mange, uoverkommelige”
”Det mest besværligt er at finde frem til den nødvendige information. Informationerne er spredt og
ufuldstændig. Man bliver sendt fra det ene link til det andet”.
Om affaldsgebyret.
”Som enkeltmandsvirksomhed ( konsulent) der arbejder ud fra eget hjem, er ‘renovationsgebyret’
absurd. Jeg genererer ikke mere papiraffald end en privatperson, og før i tiden brugte jeg en del tid på
at ansøge om fritagelse - og fik endda medhold to gange, men 3. gang fik jeg ikke, og nu betaler jeg det
bare i stedet for at bøvle med at ansøge”.
Om registrering og betaling af moms.
”Det virker håbløst at man som virksomhed ikke må indbetale skyldig moms før 5 dage inden betalings-
frist og skaber en masse unødig administration for små selvstændige som bare vil have afregnet den
moms de lige har opgjort. Tillad at virksomheder indbetaler den moms de mener at skylde fra momspe-
riodens udløb og frem til betalingsfrist. Derved undgår man unødig administration for den erhvervsdri-
vende og statskassen opnår måske en større sikkerhed for at den skyldige moms også bliver afregnet”.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0024.png
24
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
Hvad sker der med henvendelserne?
Alle henvendelserne fra ”Væk-med-bøvlet” kampagnen indgår nu i Virksomhedsforums videre
arbejde. De første henvendelser er, som nævnt, allerede sendt til regeringen.
Forslagene underlægges regeringens ”følg-eller-forklar” princip, og Virksomhedsforum imødeser
regeringens behandling af forslagene.
Alle der har henvendt sig til Virksomhedsforum med bøvl og regelforenklingsforslag vil, når deres
henvendelse er blevet behandlet, modtage en status på om deres henvendelse har resulteret i et
forslag til regeringen.
Forslagene og deres status kan følges på www.enklereregler.dk.
Virksomhedsforum vil gerne benytte lejligheden til at takke alle, der har henvendt sig, og opfordrer
alle til at følge forslagene på forrummets hjemmeside. Det er stadig muligt at indsende bøvl og for-
slag til Virksomhedsforum via www.enklereregler.dk/deltag.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0025.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
25
Arbejdsform for
Virksomhedsforum og
den kommende indsats
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0026.png
26
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
Virksomhedsforum for enklere regler er som nævnt et rådgivende organ for regeringens arbejde
med erhvervsrettet afbureaukratisering. Det blev nedsat af erhvervs- og vækstministeren i foråret
2012 og fik med Aftale om en vækstpakke fra juni 2014 udvidet sit mandat. Regeringen har med et
nyt kommissorium i 2016 besluttet at forlænge mandatet for Virksomhedsforum til udgangen af
2019.
Som følge af det nye kommissorium kan forummet nu både stille forslag om reduktioner af admi-
nistrative byrder og de såkaldte øvrige efterlevelseskonsekvenser for erhvervslivet. Det betyder, at
forslagene fra Virksomhedsforum kan indeholde konkrete forslag til at lette omkostninger som følge
af henholdsvis regler, der:
Medfører et væsentligt tidsforbrug
Er udgiftsdrivende
Er produktionsbegrænsende
Kommissoriet bidrager til, at Virksomhedsforum har fået lettere ved at identificere områder, hvor
der virkelig er potentiale for lettelse af virksomhedernes byrder. Både fordi der er mange andre
omkostninger end de administrative ved at drive virksomhed i Danmark. Men også fordi, at Virk-
somhedsforums forslag i endnu højere grad afspejler den virkelighed, virksomhederne står overfor i
det daglige.
Sammenlagt er der altså tale om en styrkelse af Virksomhedsforums mulighed for at pege på initiati-
ver, der kan være med til at forbedre virksomhedernes konkurrenceevne og muligheder for vækst.
Virksomhedsforum finder det dog ærgerligt, at regeringen ikke har valgt at imødekomme forrum-
mets ønske om at kunne stille forslag med mindre provenueffekt, hvis det samtidig betyder en større
byrdereduktion for virksomhederne.
Konkret betyder regeringens beslutning fx, at Virksomhedsforum ikke har mulighed for at stille
forslag til afregningen af energiafgift for gas i engangslightere (se Boks 5). Eksemplet illustrerer
uhensigtsmæssigheden i, at Virksomhedsforum ikke kan stille forslag om afskaffelse eller ændring
af regler, hvis egentlige formål er at lette virksomhederne for administrative byrder, fordi det vil
medføre et mindre provenutab for staten.
Boks 5: Afregningen af energiafgift for gas i engangslightere
På grund af energiafgiftssystemet er importører af gaslightere forpligtede til at afregne energiafgift
for den gas, som gaslightere indeholder. Det fremgår af mineralolieafgiftsloven.
Afregningen medfører en administrativ byrde, der ikke står mål med afgiftens begrænsede provenu.
Den administrative byrde består i, at virksomhederne skal opgøre og afregne energiafgiften.
Såfremt Virksomhedsforum havde haft mulighed for at stille et regelforenklingsforslag til afregnin-
gen af energiafgiften, ville forummet have foreslået, at der blev gennemført et nabotjek af de danske
bestemmelser, idet der bl. a. i Sverige er en bagatelgrænse for, hvornår afgiftspligten indtræder. På
den baggrund skulle der indføres en tilsvarende bagatelgrænse i Danmark, så produkter med et lille
gasindhold fritages for afgiftspligten.
Arbejdsform
Virksomhedsforum mødes tre gange årligt for at drøfte og beslutte, hvilke forenklingsforslag, der
skal sendes til regeringen.
Forenklingsforslagene udarbejdes inden for:
• Temaer
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
27
Brancher
Øvrige forslag
Virksomhedsforum udvælger temaer, hvor erhvervslivet har væsentlige udfordringer med bureau-
krati, og hvor der vurderes at være et stort potentiale for forenkling. Der nedsættes en arbejds-
gruppe med medlemmer som har særlig kendskab til det tema, der skal behandles. Arbejdsgruppen
belyser og udvikler forslag til behandling i Virksomhedsforum.
Under forløbet trækker arbejdsgruppen på ekspertise fra branchens egne netværk og medlemsvirk-
somheder og involverer relevante eksperter, virksomheder og myndigheder med henblik på at sikre,
at forslagene stilles på et så oplyst grundlag som muligt.
Som noget nyt udvælger Virksomhedsforum nu også brancher, hvor erhvervslivet har væsentlige
udfordringer med bureaukrati, og hvor der vurderes at være et stort potentiale for forenkling. Bran-
chetilgangen er allerede taget i brug, og Virksomhedsforum har i første omgang sat fokus på daglig-
varebranchen. Branchetilgangen har til formål at udarbejde mere dybdegående forenklingsforslag
som tager fat på de problemer en branche oplever på tværs af reguleringsområder ud fra et 360°
perspektiv.
Den mere dybdegående branchetilgang er bl.a. karakteriseret ved, at arbejdsgruppen kan vælge, at
invitere øvrige aktører med specifikt branchekendskab til at deltage i arbejdsgruppen, eksempelvis
virksomheder eller andre brancheorganisationer. Desuden kan arbejdsgruppen gøre brug af me-
toder, som virksomhedsbesøg og virksomhedsinterviews, besøg hos relevante myndigheder, hvor
regler eller myndighedens praksis kan afdækkes i dybden, eller små ”nabotjek”, hvor sekretariatet
bistår med at undersøge konkrete regler i andre lande. Aktiviteter som alle bidrager til en grundig
afdækning af problematiske regler og til udvikling af målrettede forenklingsforslag.
Herudover sender Virksomhedsforum en række øvrige forslag til regeringen, der har karakter af
mere enkeltstående forslag. Bl.a. på baggrund af forslag fra virksomheder sendt via Virksomhedsfo-
rums postkasse på www.enklereregler.dk eller via kampagner, som eksempelvis Virksomhedsforums
seneste ‘Væk med bøvlet’ kampagne. Også for disse forslag gælder det, at forrummet søger at forsla-
gene gennemarbejdes så grundigt som muligt, inden de sendes til regeringen.
Virksomhedsforum drøfter årligt indsatsen for enklere regler med erhvervs- og vækstministeren.
”Følg-eller-forklar” princippet
”Følg-eller-forklar” princippet indebærer, at regeringen for hvert forslag fra Virksomhedsforum
svarer, hvordan den vil gennemføre forslaget, eller giver en forklaring på, hvorfor forslaget ikke
gennemføres. Det er op til regeringen at vurdere, om et forslag kan siges at blive delvist gennemført.
Hidtil har både forslag hvor 90 % gennemføres, og forslag hvor 10 % gennemføres kunne kategorise-
res som ”gennemføres delvist”.
Virksomhedsforum finder ”følg-eller-forklar” princippet og den direkte dialog med regeringen
tilfredsstillende. Men ovenstående problemstilling betyder, at der er en risiko for såkaldt ”elastik i
metermål” i forbindelse med regeringens tilbagemeldinger.
Virksomhedsforum har derfor foreslået, at regeringen giver en mere præcis tilbagemelding på for-
slag. Regeringen har i det nye kommissorium for Virksomhedsforum imødekommet dette ønske så-
ledes, at ved forslag hvor der igangsættes initiativer, der kun gennemfører dele af forummets forslag,
vil regeringen forsøge at angive, om forslaget gennemføres i betydelig grad, delvist eller i mindre
grad, jf. nedenfor. Dermed bliver det mere klart, i hvor høj grad at forslag fra Virksomhedsforum
følges af regeringen. Det styrker gennemsigtigheden i regelforenklingsarbejdet.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0028.png
28
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
Forslag sendt til regeringen kan have forskellig status:
Forslaget gennemføres, enten med den løsning, som Virksom-
hedsforum har foreslået, eller ved at der iværksættes alternative
initiativer for at levere en tilsvarende forenkling på området.
Gennemføres helt
Gennemføres i
betydelig grad
Forslaget gennemføres i betydelig grad. Regeringen giver en
forklaring på de dele af forslaget, der ikke gennemføres.
Gennemføres delvist
Forslaget gennemføres delvist. Regeringen giver en forkla-
ring på de dele af forslaget, der ikke gennemføres.
Gennemføres i
mindre grad
Forslaget gennemføres i mindre grad. Regeringen giver en
forklaring på de dele af forslaget, der ikke gennemføres.
Gennemføres ikke
Regeringen gennemfører ikke forslaget og forklarer hvorfor.
Behandles
Regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
Som det fremgår af overstående, indebærer ”følg-eller-forklar” princippet altså, at nogle forslag
gennemføres helt, mens andre gennemføres mere eller mindre delvist.
Procesessen for Virksomhedsforums arbejde
Forslagets rejse fra idé til lettelse involverer, som illustreret i figur 6, en proces med flere trin.
For Virksomhedsforum starter arbejdet ved modtagelsen af et forslag i forrummets brevkasse eller
ved udarbejdelsen af et forslag i forbindelse med forrummets tema- eller branchebehandling. For
med en målsætning om, at så mange forslag som muligt gennemføres helt, tilstræber Virksomheds-
forum altid, at forslag der stilles til regeringen er så konkrete og præcise som muligt.
Derfor kvalitetssikres, gennemarbejdes og drøftes forslag altid inden de sendes til regeringen. Her-
efter underlægges forslagene regeringens ”følg-eller-forklar” princip og i sidste ende regeringens
implementering.
Fra et forslag sendes, til det er implementeret af regeringen, søger Virksomhedsforum hele tiden at
indhente den seneste status fra regeringen. Dermed er det muligt at følge med i, hvornår regeringen
har truffet beslutning om at følge eller afvise forslaget, og om forslaget er implementeret eller ej.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0029.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
29
Figur 6: Processen for et forslag.
Virksomhedsforum
modtager et forslag
via brevkassen,
eller der udarbej-
des forslag ifbm.
forummets tema-
eller branchetilgang
Regeringen giver
en tilbagemelding
efter ”følg-eller-for-
klar” princippet.
De gennemførte
initiativer medfø-
rer lettelser ude i
virksomhederne
1
2
Efter en vurdering
og kvalificering af
forslaget i Virksom-
hedsforum sendes
det til regeringen.
3
4
Regeringen
implementerer
hele/dele af
forslaget
5
Regeringens svar offentliggøres på Virksomhedsforums hjemmeside www.enklereregler.dk,
hvor alle har mulighed for at indsende forslag og se status for de enkelte forslag.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0030.png
30
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
Det videre arbejde
Virksomhedsforum har på det seneste møde i april 2016 udarbejdet en bruttoliste over mulige tema-
er og brancher, som forrummet kan tage op i 2016 og 2017. På den baggrund har Virksomhedsforum
besluttet at behandle følgende temaer på de kommende møder i 2016:
Den 7. juni 2016:
Den 25. oktober 2016:
Et tema om cirkulær økonomi / ressourceeffektivitet.
Et branchetema om byggeri.
Alle er velkomne til at sende forslag på disse (og andre) områder til [email protected]
Den 14. april 2016 behandlede Virksomhedsforum et tema om dagligvarebranchen.
Ud over temaer vil Virksomhedsforum også samle op på Væk med Bøvlet kampagnen i den
resterende del af 2016.
”Det burde være en selvfølgelighed, at borgere og
virksomheder skal dele og genbruge hinandens af-
fald på nye geniale og bæredygtige måder. Ikke bare
for at være miljøbevidste, men fordi det i stigende
grad vil kunne betale sig. Det bliver kaldt den cirku-
lære økonomi. Et godt eksempel er ressourcesam-
arbejdet Kalundborg Symbiosis, hvor bl.a. DONG,
Novozymes og Novo Nordisk udveksler biprodukter
og spildstrømme af både energi, vand og materialer. Derfor
skal vi sikre intelligent regulering, der dels ansporer cirkulær og
innovativt tankegang hos både medarbejdere og ledere såvel
som kaste et kritisk blik på de love og regler, der står i vejen.
Det kan sikre både bedre miljø og flere jobs
Nanna Højlund,
medlem af Virksomhedsforum, næstformand, LO
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0031.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
31
Bilag 1:
78 afviste forslag
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0032.png
32
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
Nedenstående tabeller viser de 78 forslag, som blev afvist af den tidligere regering, og som
gennemgås på ny af den nuværende. For de otte forslag der indtil videre har skiftet svarstatus,
er den nye status indsat. De resterende behandles fortsat af regeringen.
Beskæftigelsesministeriet
Forslagsnr. Forslagstitel
1
55
65
99
151
171
323
324
326
444
448
Dato
Ny status
NemRefusion skal være fleksibel vedr. fristerne for anmeldelse af sygefravær
Ændring af høring af regionale beskæftigelsesråd om opholds- og arbejdstilladelse:
Beskæftigelseskravet dokumenteres ubureaukratisk
Kortere sagsbehandlingstid for forlængelse af arbejds- og opholdstilladelse
Indberetning af delvis sygdom på www.virk.dk er besværlig for virksomhederne
Ansættelse i fleksjob
Begrænsede beskrivelser i Arbejdstilsynets partshøring af virksomheder ved påbud
Ny procedure ved strakspåbud
Undersøg mulighederne for i visse tilfælde at anvende besøgsrapporten som en afgørelse
Hurtigere sagsbehandling hos Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Forhåndsgodkendelse hos Arbejdstilsynet skal forenkles og udvide
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0033.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
33
Erhvervs- og Vækstministeriet
Forslagsnr. Forslagstitel
50
66
205
287
288
297
Virksomhedshenvendelser vedrørende de minimis støtte
Oplysningspligt om fremtidige digitaliseringstiltag
Kontantløs betaling
Vejledninger til nye love og bekendtgørelser skal udstedes,
inden reglerne træder i kraft
Uafhængigt organ til vurdering af
erhvervsøkonomiske konsekvenser
One-in, One-out / One-in, Two-out
Dato
17.12.2012
17.12.2012
29.10.2013
25.02.2014
25.02.2014
25.02.2014
Gennemføres
delvist
Ny status
Finansministeriet
Forslagsnr. Forslagstitel
212
Mulighed for at lederen kan
anvende privat NemID i virksomheden
Dato
29.10.2013
Ny status
Justitsministeriet
Forslagsnr. Forslagstitel
75
105
131
134
135
170
413
Et kort (kørerkort, førerkort og chaufføruddannelsesbevis)
Overimplementering af købelovsdirektivet - danske forbrugere
kan klage lang tid efter, de opdager en mangel
Ensartet procedure for etablering af whistleblower-ordninger i EU
Pakkerejsedirektivet: Solidarisk hæftelse
Pakkerejsedirektivet: Definition af kunde vs. Forbruger
Tjek af kørekort
Indførelse af en bredere undtagelse fra reglerne i køre-
og hviletidsforordningen (EF) nr. 561/2006 vedrørende
transporter med udstyr, materiel mv., når transporten ikke er et
led i chaufførens hovederhverv
Ensretning af hastighedsgrænser i byerne
Dato
17.12.2012
18.03.2013
18.03.2013
18.03.2013
18.03.2013
17.06.2013
Ny status
23.10.2014
02.02.2015
453
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0034.png
34
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
Miljø- og Fødevareministeriet
Forslagsnr. Forslagstitel
15
36
53
54
60
67
96
109
115
127
132
133
244
313
398
437
438
Anbefalinger for indhold af tilsat sukker
Efterfølgende godkendelse af byggeriet
Afskaffelse af medicinlogbog
Afskaffelse af registreringspligt vedr. medicin til
smågrise og unge kalve
Reglerne om registrering af animalske fødevarer på
første modtagelager
Frivilligt om gødningsregnskabet følger kalenderåret
Indførelse af bagatelgrænser for opkrævninger
Særegen dansk fortolkning af Novel Food reglerne
Arealkrav til økologiske hønsegårde
Fortolkning af EU-regler vedr. artikel 33 i Reach
Habitatdirektivet (92/43/EØF)
Fortolkning af Kalvedirektivet
Undgå fuld bilagskontrol
Certificering af miljøsagsbehandlere
Mere fleksibel tolkning af reglerne for bevaring af
permanente græsarealer
Baggrund for eksportcertifikat og procedure-nedskrivelse
Udvide ansøgningsperioden for arealstøtte fra EU
Dato
04.10.2012
04.10.2012
17.12.2012
17.12.2012
17.12.2012
17.12.2012
17.12.2012
18.03.2013
18.03.2013
18.03.2013
18.03.2013
18.03.2013
29.10.2013
25.02.2014
23.10.2014
02.02.2015
02.02.2015
Gennemføres
delvist
Gennemføres
delvist
Gennemføres
Ny status
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0035.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
35
Social- og Indenrigsministeriet
Forslagsnr. Forslagstitel
28
87
98
180
181
200
218
221
247
254
255
262
379
Månedlig rapportering til Danmarks Statistik om import af
frugt og grønt tager 3 timer/måneden
Bagatelgrænse for krav om A1 erklæring
Udsendelse efter artikel 16
Ensartet og standardiseret implementering af
reglerne på socialområdet
Frikommuneforsøg bør ikke omfatte virksomhedskontakt
Gennemsigtig og ensartet opgørelse af kommunale priser
Indberetning til Danmarks Statistik vedr. Forskning,
Udvikling og Innovation
Virksomhederne indberetter data om antal ansatte og ledige
stillinger til flere forskellige myndigheder
Optælling af ledige stillinger på selvvalgt termin
Datagenbrug vedr. industriens energiforbrug
Flere P-enheder i samme indberetning om ledige stillinger
Indberetning til Intrastat skal have samme frekvens som
indberetning af moms
Forenklinger af indberetning til Danmarks Statistik af
Producent- og importprisindeks for varer
Dato
04.10.2012
17.12.2012
17.12.2012
17.06.2013
17.06.2013
17.06.2013
29.10.2013
29.10.2013
29.10.2013
29.10.2013
29.10.2013
29.10.2013
18.06.2014
Gennemføres
Gennemføres
Ny status
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0036.png
36
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
Skatteministeriet
Forslagsnr. Forslagstitel
62
100
169
331
333
334
353
355
356
357
359
368
371
374
375
402
428
Skattekort til udenlandske arbejdstagere uden gyldig
opholds- og arbejdstilladelse
Toldbehandling af importerede fisk og fiskeprodukter
Mulighed for at anvende samme firmabil i flere selskaber
Spiritus/vinafgift på kosttilskud
Enklere fradrag for låneomkostninger
Voldgiftsklausul i de danske DBO’er
Driftsproblemer med SKAT’s digitale løsninger på Toldområdet
Forenkling af energiafgifter
Dato
17.12.2012
17.12.2012
17.06.2014
18.06.2014
18.06.2014
18.06.2014
18.06.2014
18.06.2014
Gennemføres
delvist
Ny status
Registrering af syns-/registreringsafgiftsdata på registreringsattest 18.06.2014
Årlig opgørelse og afregning af lønsumsafgift fsva. mindre beløb
Brugen af varer i sæt som ikke er beregnet til detailsalg
Moms på hele kreditkortgebyret ved salg af både momsfrie
og momspligtige varer
Rettelser i tidligere års selvangivelser
Skat af personalegoder er et meget kompliceret og tidskrævende
Disproportionale konsekvenser ved manglende
engangsregistrering af historiske oplysninger
Øget gennemsigtighed i sondring mellem rumvarme
og procesenergi
Længere momskredittider for SMV’er
18.06.2014
18.06.2014
18.06.2014
18.06.2014
18.06.2014
18.06.2014
23.10.2014
02.02.2015
Gennemføres
delvist
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0037.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
37
Transport- og Bygningsministeriet
Forslagsnr. Forslagstitel
384
459
One stop shopping på transportområdet
Returgods på særtransporter
Dato
18.06.2014
02.02.2015
Ny status
Udenrigsministeriet
Forslagsnr. Forslagstitel
424
Fleksibel og kortvarig hjælp til små og nystartede
virksomheders internationalisering
Dato
02.02.2015
Ny status
Ministeriet for Børn, undervisning og Ligestilling
Forslagsnr. Forslagstitel
2
3
Automatisk udbetaling af præmie og bonus for
erhvervsuddannelseselever
Forenkling af procedurer ved ansættelse af elever
Dato
17.12.2012
17.12.2012
Ny status
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0038.png
38
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
39
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 281: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervs- og vækstministeren
1634326_0040.png