DANSKE HAVNEVIRKSOMHEDER
DI
DK-1787 København V
www.dkhv.dk
17. maj 2016
Til Erhvervs- og Vækstminister Troels Lund Poulsen
Kopi: Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
JASV
DI-2015-10352
Planlov og statslige interesser i havne
Brancheforeningen Danske Havnevirksomheder vil gerne gøre opmærksom på, at der
er behov for markant stærkere statslig involvering i den kommunale planlægning
vedrørende havneareal og naboarealer, end det er tilfældet i dag.
Vi håber, ministeren og udvalget vil overveje dette i de forhandlinger om planlov og
statslige interesser, som pågår i øjeblikket.
Danske Havnevirksomheder repræsenterer de private virksomheder, der driver for¬
retning på de danske havne. Foreningen er talerør for en lang række danske virksom¬
heder med direkte havneinteresser, bl.a. de største danske containerterminaler,
shippingvirksomheder, grovvareselskaber, energikoncerner, olieterminaler, genvin¬
dingsindustri og færgeterminaler.
Den danske havnesektor håndterer ca. 80 % af Danmarks udenrigshandel målt i tons.
Mere end 60.000 mennesker er beskæftiget i havnerelaterede erhverv og langt flere
i produktionsvirksomheder i det øvrige Danmark, som er afhængige af transport via
en havn. Havnene er således vigtige krumtapper i Danmarks infrastruktur.
Desværre er havnene imidlertid den eneste del af dansk infrastruktur, der er overladt
næsten fuldstændigt til den kommunale planlægning. Statsveje og statsbaner er un¬
derlagt staten, og lufthavnene er underlagt en klar luftfartsregulering. Havnene der¬
imod ser kun en svag statslig indblanding til trods for deres store samfundsmæssige
betydning. Det betyder, at den omfattende erhvervsaktivitet, der foregår på og via en
større dansk erhvervshavn, i realiteten er underlagt ønskerne fra den kommune, som
havnen er beliggende i.
Havnekommunerne varetager desværre ikke altid dette ansvar til gavn for den sam¬
lede samfundsøkonomi. Den enkelte kommune vil ofte have klare økonomiske inte¬
resser i at byudvikle havnearealer og naboarealer, men ingen interesser i produkti¬
onsvirksomheder i andre kommuner i havnens bagland. Kommunernes havneinte¬
resser er derfor faktisk ofte i modstrid med de nationaløkonomiske interesser og sta¬
tens ønske om erhvervsudvikling og bedre vilkår for produktionsvirksomheder i hele
Danmark. Det er en lang række havnesager rundt om i landet over de seneste ti år
(Fredericia, Holbæk, Svendborg, m.fl.) desværre klare eksempler på.
Et konkret og aktuelt eksempel er byudviklingen i Aarhus, som udfordrer Danmarks
største og vigtigste havn, hvorfra en meget stor del af dansk eksport udskibes til de
i
H.C. Andersens Boulevard 18
(+45) 3377 3377
dkhv.dk
I
1787 Københa n V
Danmark