Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 279
Offentligt
1634169_0001.png
DANSKE HAVNEVIRKSOMHEDER
DI
DK-1787 København V
www.dkhv.dk
17. maj 2016
Til Erhvervs- og Vækstminister Troels Lund Poulsen
Kopi: Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
JASV
DI-2015-10352
Planlov og statslige interesser i havne
Brancheforeningen Danske Havnevirksomheder vil gerne gøre opmærksom på, at der
er behov for markant stærkere statslig involvering i den kommunale planlægning
vedrørende havneareal og naboarealer, end det er tilfældet i dag.
Vi håber, ministeren og udvalget vil overveje dette i de forhandlinger om planlov og
statslige interesser, som pågår i øjeblikket.
Danske Havnevirksomheder repræsenterer de private virksomheder, der driver for¬
retning på de danske havne. Foreningen er talerør for en lang række danske virksom¬
heder med direkte havneinteresser, bl.a. de største danske containerterminaler,
shippingvirksomheder, grovvareselskaber, energikoncerner, olieterminaler, genvin¬
dingsindustri og færgeterminaler.
Den danske havnesektor håndterer ca. 80 % af Danmarks udenrigshandel målt i tons.
Mere end 60.000 mennesker er beskæftiget i havnerelaterede erhverv og langt flere
i produktionsvirksomheder i det øvrige Danmark, som er afhængige af transport via
en havn. Havnene er således vigtige krumtapper i Danmarks infrastruktur.
Desværre er havnene imidlertid den eneste del af dansk infrastruktur, der er overladt
næsten fuldstændigt til den kommunale planlægning. Statsveje og statsbaner er un¬
derlagt staten, og lufthavnene er underlagt en klar luftfartsregulering. Havnene der¬
imod ser kun en svag statslig indblanding til trods for deres store samfundsmæssige
betydning. Det betyder, at den omfattende erhvervsaktivitet, der foregår på og via en
større dansk erhvervshavn, i realiteten er underlagt ønskerne fra den kommune, som
havnen er beliggende i.
Havnekommunerne varetager desværre ikke altid dette ansvar til gavn for den sam¬
lede samfundsøkonomi. Den enkelte kommune vil ofte have klare økonomiske inte¬
resser i at byudvikle havnearealer og naboarealer, men ingen interesser i produkti¬
onsvirksomheder i andre kommuner i havnens bagland. Kommunernes havneinte¬
resser er derfor faktisk ofte i modstrid med de nationaløkonomiske interesser og sta¬
tens ønske om erhvervsudvikling og bedre vilkår for produktionsvirksomheder i hele
Danmark. Det er en lang række havnesager rundt om i landet over de seneste ti år
(Fredericia, Holbæk, Svendborg, m.fl.) desværre klare eksempler på.
Et konkret og aktuelt eksempel er byudviklingen i Aarhus, som udfordrer Danmarks
største og vigtigste havn, hvorfra en meget stor del af dansk eksport udskibes til de
i
H.C. Andersens Boulevard 18
(+45) 3377 3377
dkhv.dk
I
1787 Københa n V
Danmark
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 279: Henvendelse af 18/5-16 fra Danske Havnevirksomheder om planloven
1634169_0002.png
globale markeder. Trods den åbenlyse nationaløkonomis e betydning er havnens -
og dermed i tusindvis af danske produktionsvirksomheders og -arbejdspladsers -
fremtid lagt i hænderne på én kommune.
Kommunale planer om byudvikling i og omkring havnene skaber usikkerhed for virk¬
somhederne, herunder ikke mindst usikkerhed for investeringer. For at dansk er¬
hvervsliv kan bevare sin konkurrenceevne, er investeringer og produktivitetsudvik¬
ling afgørende. Den nuværende situation på havneområdet lægger desværre en mar¬
kant dæmper på investeringerne, hvilket ikke kun er et problem for havnebranchen,
men griber ind i en lang række andre brancher, som er afhængige af havnene, f.eks.
produktionsindustrien, landbruget og energisektoren.
Som udløber af de tidligere havnesager har staten i samarbejde med KL godt nok
defineret en række statslige interesser i havne, og det er et godt skridt i den rigtige
retning. Desværre er det ikke et tilstrækkeligt skridt. For det første er de statslige
havneinteresser ikke konkretiseret, dvs. at man ikke ved, hvilke havne de gælder for.
Denne uvished er skidt for både virksomheder, havne og kommuner. For det andet
har de statslige myndigheder ikke tilstrækkelige muligheder for at gribe effektivt og
tidligt nok ind i den kommunale planproces.
Danske Havnevirksomheder vil derfor opfordre ministeren og ordførerne til at over¬
veje at give staten klarere beføjelser til at skride ind over for kommunernes havne¬
planlægning, herunder ved at skærpe formuleringerne i planloven. Dette vil også
være på linje med udviklingen i bl.a. Sverige og Norge i de senere år, hvor staten har
udpeget statslige interesser i de havne, der er vigtigst for samfundsøkonomien.
Vi håber, ministeren og Folketinget vil forbedre rammevilkårene på dette område,
og står naturligvis til rådighed, hvis der er spørgsmål eller behov for uddybning.
Med venli hilsen
Bestyrelsen for Danske Havnevirksomheder
Formand Klaus G. Andersen, adm. dir. Fredericia Shipping A/S
Næstformand Lars Jespersen, adm. dir. Shipping.dk A/S
Bestyrelsesmedlem Per Jensen, direktør Blue Water Stevedoring A/S
Bestyrelsesmedlem Jens Toft, logistikdirektør Danish Agro a.m.b.a.
Bestyrelsesmedlem Lars Hoffmann, adm. dir. DFDS Stevedoring A/S
Bestyrelsesmedlem Lars Holm, logistikchef DLG a.m.b.a.
Bestyrelsesmedlem Ulf Stephenson, direktør Holship Danmark A/S
Bestyrelsesmedlem Asbjørn Karlsson, direktør Samtank A/S
Bestyrelsesmedlem Henrik Otto Jensen, adm. dir. Scandinavian Auto Logistics A/S
Bestyrelsesmedlem Gustav Jakobsen, direktør Schultz Shipping A/S
Bestyrelsesmedlem Henrik Dinnsen, salgs- og marketingschef Svane Shipping A/S
Bestyrelsesmedlem Jimmi Jørgensen, adm. dir. Aarhus Logistics Center A/S