Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 278
Offentligt
1632652_0001.png
GRUND- OG NÆRHED SNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til forordning om ændring af forordning
(EU) nr. 258/2014 om oprettelse af EU-program til støtte for særlige
aktiviteter i forbindelse med regnskabsaflæggelse og revision for pe-
rioden 2014-2020 (KOM (2016) 202).
1.
Resumé
Kommissionen har den 13. april 2016 fremsat forslag til forordning om
ændring af forordning (EU) nr. 258/2014 om oprettelse af EU-program
til støtte for særlige aktiviteter i forbindelse med regnskabsaflæggelse og
revision for perioden 2014-2020 – den såkaldte finansieringsforordning.
Forslagets formål er at udvide EU-medfinansieringen af Den Europæiske
Rådgivende Regnskabsgruppe (EFRAG) til at omfatte perioden 2017-
2020 under EU’s program for særlige aktiviteter i forbindelse med regn-
skabsaflæggelse og revision, der blev oprettet med finansieringsforord-
ningen.
Regeringen støtter anvendelsen af internationale standarder på regnskabs-
og revisionsområdet. Regeringen støtter derfor forlængelsen af medfinan-
sieringen af driften af EFRAG, da dette er med til at sikre en stabil og bred
finansiering af en af de centrale organisationer på regnskabsområdet.
2.
Baggrund
Kommissionen har den 13. april 2016 fremsat forslag til forordning om
ændring af forordning (EU) nr. 258/2014 om oprettelse af EU-program til
støtte for særlige aktiviteter i forbindelse med regnskabsaflæggelse og re-
vision for perioden 2014-2020 – den såkaldte finansieringsforordning.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 og skal behandles
efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet
træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget omhandler EU’s medfinansiering af Den Europæiske Rådgi-
vende Regnskabsgruppe (EFRAG). EFRAG er en privat organisation op-
rettet i 2001 med det formål at forsyne Kommissionen med teknisk ek-
spertise inden for regnskabsaflæggelse. I begyndelsen rådgav EFRAG
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 278: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af EU-program til støtte for særlige aktiviteter i forbindelse med regnskabsaflæggelse og revision for perioden 2014-2020, til erhvervs- og vækstministeren
1632652_0002.png
2/5
hovedsageligt Kommissionen om, hvorvidt en international regnskabs-
standard eller fortolkning, der skulle vedtages i Unionen, opfylder de tek-
niske godkendelseskriterier.
Baggrunden herfor er, at børsnoterede europæiske virksomheder siden
2005 som minimum har skullet udarbejde deres koncernregnskab efter de
internationale regnskabsstandarder, International Financial Reporting
Standards (IFRS).
IFRS udarbejdes af International Accounting Standards Board (IASB),
som en privat, global og uafhængig organisation. Da regnskabsstandar-
derne skal implementeres som lovgivning i EU, skal disse efter vedtagel-
sen i IASB vedtages som Kommissionsforordninger.
Da regnskabsstandarderne er meget tekniske, har Kommissionen behov
for uafhængig teknisk rådgivning i vurderingen af, om en given standard
skal indgå i den europæiske lovgivning. Netop denne rådgivning har væ-
ret EFRAG’s kerneopgave.
EFRAG har herudover gradvist påtaget sig rollen med proaktivt at gøre
sin indflydelse gældende overfor IASB i forbindelse med udarbejdelsen
af standarder. Dette er sket ud fra et ønske om at øge den europæiske ind-
flydelse på regnskabsstandarderne.
Finansieringen af EFRAG sker gennem ovennævnte EU-program, hvis
formål er at forbedre vilkårene for det indre markeds funktion ved at støt-
te en transparent og uafhængig udvikling af standarder indenfor internati-
onal regnskabsaflæggelse og revision.
EU-programmet blev med finansieringsforordningen fornyet i 2014 og
løber til 2020. I programmet støttes foruden EFRAG også International
Financial Reporting Standards Foundation (IFRS Foundation) inden for
regnskabsområdet og Public Interest Oversight Board (PIOB) inden for
revisionsområdet. IASB er en del af IFRS Foundation.
I modsætning til de 2 andre organisationer løber støtten til EFRAG kun til
udgangen af 2016. På tidspunktet for finansieringsforordningens vedta-
gelse gennemgik EFRAG således en større forvaltningsreform, hvorfor
Rådet og Europa-Parlamentet besluttede at begrænse EFRAG’s finansie-
ringsperiode og opfordrede Kommissionen til at forelægge et lovgiv-
ningsforslag om at fortsætte finansieringen af EFRAG i 2017-2020, hvis
det var relevant. I mellemtiden er reformen af EFRAG’s forvaltning gen-
nemført, hvorfor Kommissionen har fremsat nærværende forslag.
3.
Formål og indhold
Forslagets formål er at udvide EU-medfinansieringen af EFRAG til at
omfatte perioden 2017-2020 under EU’s program for særlige aktiviteter i
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 278: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af EU-program til støtte for særlige aktiviteter i forbindelse med regnskabsaflæggelse og revision for perioden 2014-2020, til erhvervs- og vækstministeren
1632652_0003.png
3/5
forbindelse med regnskabsaflæggelse og revision, der blev oprettet med
finansieringsforordningen.
Med forslaget foreslås konkret at øge støtten til EFRAG fra ca. 9,3 mio.
EUR (for perioden 2014-2016) til ca. 23,1 mio. EUR (for hele perioden
2014- 2020), hvilket vil betyde, at det samlede budget for EU’s støttepro-
gram øges fra ca. 43,2 mio. EUR til ca. 57 mio. EUR.
De yderligere afsatte ca. 13,8 mio. EUR for perioden 2017-2020 svarer til
det beløb, som var afsat til finansiering af EFRAG for den pågældende
periode i Kommissionens oprindelige forslag til finansieringsforordnin-
gen, dvs. inden finansieringen af EFRAG for perioden 2017-2020 blev
taget ud af forordningen.
Ændringen vil medføre, at der skal afholdes et yderligere beløb over EU's
budget på 13,8 mio. EUR.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF art. 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse, men
forslaget forventes behandlet i Økonomi- og Valutaudvalget (ECON).
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har vurderet, at forordningsforslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
Kommissionen har lægt vægt på, at EU-programmet giver mulighed for at
finansiere aktiviteter, der varetages af visse organer, der arbejder for et mål
af almindelig EU-interesse vedrørende EU-dækkende spørgsmål inden for
regnskabsaflæggelse og revision. Disse mål kan ikke i tilstrækkelig grad op-
fyldes af medlemsstaterne, men kan bedre gennemføres på EU-plan som
følge af aktionens omfang og virkninger.
Regeringen vurderer på denne baggrund, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
6.
Gældende dansk ret
De internationale regnskabsstandarder, IFRS (med tilhørende fortolknin-
ger, IFRIC), har siden 2005 været pligtige at anvende i alle koncernregn-
skaber fra børsnoterede virksomheder i EU, jf. forordning nr.
1602/2002/EF.
Forordningen giver desuden medlemsstaterne mulighed for at tillade eller
kræve, at børsnoterede virksomheders årsregnskaber også aflægges efter
IFRS. Endelige giver forordningen mulighed for, at medlemsstaterne kan
tillade eller kræve, at andre virksomheders koncernregnskab og/eller års-
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 278: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af EU-program til støtte for særlige aktiviteter i forbindelse med regnskabsaflæggelse og revision for perioden 2014-2020, til erhvervs- og vækstministeren
1632652_0004.png
4/5
regnskab også aflægges efter IFRS. På denne baggrund er det i årsregn-
skabsloven valgt at lade det være valgfrit for alle ikke-finansielle virk-
somheder, om de vil vælge at anvende IFRS eller lovens almindelige be-
stemmelser. Ikke-finansielle børsnoterede virksomheder har dog pligt til
at anvende IFRS i årsregnskabet, i det omfang der ikke aflægges koncern-
regnskab. De finansielle virksomheder skal, uanset om de er børsnoterede
eller ej, udarbejde årsregnskabet i overensstemmelse med det særskilte
danske IFRS-kompatible regelsæt.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
I forhold til de
statsfinansielle konsekvenser
vil forslaget have konsekvenser
i form af indvirkningen på EU’s budget. Forslaget medfører en udgift på
EU’s budget på ca. 104 mio.kr. Danmark betaler ca. 2 pct. af EU’s udgifter,
hvilket svarer til ca. 2 mio.kr.
For så vidt angår de
samfundsøkonomiske konsekvenser
forventer Kommis-
sionen, at medfinansieringen bidrager til målene om at sikre sammenligne-
lighed og transparens i forbindelse med virksomhedsregnskaber i hele
Unionen, til den globale harmonisering af standarderne for regnskabsaf-
læggelse ved at fremme den internationale accept af IFRS-standarder og
til at fremme konvergensen og de internationale revisionsstandarder af
høj kvalitet i alle medlemsstater. Programmet forventes også at bidrage til
Europa 2020-strategien ved at styrke det fælles marked for finansielle
tjenesteydelser og kapital, ligesom det bidrager til strategiens eksterne
dimension.
Forslaget vurderes ikke i sig selv til at have
erhvervsøkonomiske konsekven-
ser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8.
Høring
Formandskabets udkast til rådskonklusioner har været i høring i EU-
specialudvalget for konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål med
frist for høringssvar den 9. maj 2016 kl. 12.
Dansk Aktionærforening anbefaler, at EU giver økonomisk støtte til EFRAG ar-
bejdet. Dansk Aktionærforening finder, at det i denne forbindelse bør sikres, at de
private investorers interesseorganisationer bliver inddraget i arbejdet sammen med
de organisationer, der nu er med i EFRAG arbejdet.
Dansk Aktionærforening fremhæver endvidere, at de private investorers europæi-
ske organisation, Better Finance, har ikke den samme økonomiske styrke som er-
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 278: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af EU-program til støtte for særlige aktiviteter i forbindelse med regnskabsaflæggelse og revision for perioden 2014-2020, til erhvervs- og vækstministeren
1632652_0005.png
5/5
hvervenes europæiske interesseorganisationer. Det vil derfor være nødvendigt med
økonomisk støtte til Better Finance eller de nationale organisationer der, som
Dansk Aktionærforening, er med i Better Finance, for at EFRAGs arbejde også kan
dække de private investorers interesser og behov.
FSR kan fuldt ud støtte forslaget. FSR finder, at EFRAG udfører et værdifuldt ar-
bejde for europæisk og dermed også for dansk erhvervsliv.
FSR vurderer, at de omkostninger, det medfører for EU og dermed for medlems-
landene, vil blive mere end opvejet af de fordele, arbejdet i EFRAG giver for euro-
pæisk indflydelse på udviklingen af internationale regnskabsstandarder mv.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter anvendelsen af internationale standarder på regnskabs-
området. Regeringen støtter derfor forlængelsen af medfinansieringen af
driften af EFRAG, da dette er med til at sikre en stabil og bred finansiering
af en af de centrale organisationer på regnskabs- og revisionsområdet.
Styrkelsen af EFRAG vil også øge den europæiske indflydelse på regn-
skabsstandarderne, hvilket vil være til glæde for danske virksomheder og
investorer.
Regeringen lægger vægt på, at forlængelsen af driften af EFRAG finansie-
res via omprioriteringer inden for EU’s budget.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.