Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 274
Offentligt
1632262_0001.png
10. maj 2016
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 25. maj 2016
1) Direktiv om skatteundgåelse mv.
-
Rådskonklusioner mv.
KOM(2016) 26
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
2) Status for bankunionen
2
-
Status
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
3) Kommissionens handlingsplan på momsområdet
-
Rådskonklusioner
KOM(2016) 148
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
4) Europæisk semester: Landerapporter
-
Rådskonklusioner
KOM(2016) 95
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
5) Forordning om pengemarkedsforeninger
8
-
Tidlig forelæggelse
KOM(2013) 615
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 25/5-16, fra finansministeren
1632262_0002.png
Dagsordenspunkt 2:
1. Resume
Status for bankunionen mv.
Der ventes på ECOFIN d. 25. maj 2016 igen orienteret om status for gennemførelsen af alle-
rede aftalte elementer vedr. bankunionen, herunder status for deltagende landes etablering af
brofinansiering til den fælles afviklingsfond (SRF), overførsel af bidrag til SRF og for national
implementering af EU28-direktiverne om genopretning og afvikling af kreditinstitutter (BRRD)
og om nationale indskydergarantiordninger (DGSD).
Aktuelt drøftes en styrkelse (eller ”færdiggørelse”) af bankunionen i form af forslaget om en
fælles indskydergaranti (EDIS), tiltag til yderligere reduktion af risiko for bankkriser, samt en
fælles permanent offentlig bagstopper (”backstop”) for SRF. Det er forventningen, at formand-
skabet på ECOFIN den 17. juni vil søge at nå enighed blandt landene om en køreplan
(”roadmap”), der fastlægger, hvilke elementer i styrkelsen af bankunionen man skal blive enige
om hvornår, herunder mht. EDIS, risikoreduktionstiltag samt en fælles bagstopper for SRF.
Køreplanen vil muligvis søges fastlagt i form af rådskonklusioner. Det er muligt, at der på det
kommende ECOFIN d. 25. maj 2016 vil være en første drøftelse af denne procesplan for styr-
kelse af bankunionen.
Der henvises til tidligere samlenotater vedr. bankunionen forelagt Folketingets Europaudvalg,
især notaterne forud for ECOFIN 8. december 2015 og 8. marts 2016, herunder for så vidt
angår EDIS, de mulige risikoreduktionstiltag og den fælles offentlige bagstopper.
2. og 3. Baggrund og indhold
Implementering af allerede aftale elementer i bankunionen
Bankunionens fælles tilsynsmekanisme (Single Supervisory Mechanism – SSM)
under Den Europæiske Centralbank (ECB) blev aktiveret i november 2014. Den
fælles afviklingsmekanisme (Single Resolution Mechanism – SRM) blev fuldt
funktionsdygtig d. 1. januar 2016.
Bilag 1 giver et overblik over aktuel status for gennemførelse af allerede aftalte
elementer i bankunionen. Billedet kan ændre sig på kort sigt, efterhånden som
landenes implementering skrider frem. Status er beskrevet nedenfor.
Etableringen af den fælles afviklingsfond (Single Resolution Fund – SRF) er for-
ankret i en mellemstatslig aftale (Intergovernmental Agreement – IGA). IGA’en
fastlægger rammen for deltagerlandenes indbetalinger af deres respektive kreditin-
stitutters bidrag til de nationale afdelinger i SRF, som opbygges og gradvist fusio-
neres i løbet af overgangsperioden fra 2016 til 2024. IGA’en trådte i kraft d. 1.
januar 2016 efter ratifikation i de deltagende lande med tilsammen 90 pct. af del-
tagende landes stemmer i Rådet.
Opbygningen af midler i afviklingsfonden SRF (finansieret af de deltagende landes
kreditinstitutter) er nu påbegyndt. Som følge af EU28-reglerne i BRRD (se neden-
for) skulle alle EU-lande påbegynde opkrævning hos deres respektive kreditinsti-
2
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 25/5-16, fra finansministeren
1632262_0003.png
tutter til nationale afviklingsfonde i 2015, og som følge af IGA’en skulle landene i
bankunionen overføre de modtagne bidrag til den nationale afdeling af SRF pr.
31. januar 2016. Det har de fleste lande ifølge de foreliggende oplysninger nu
gjort, men der udestår enkelte lande.
SRM bygger på regelsættet fra direktivet om genopretning og afvikling af nødli-
dende kreditinstitutter (Bank Recovery and Resolution Directive – BRRD), som
gælder for hele EU28. BRRD etablerer princippet om finansiering af bankkriser
ved at lade tab blive båret af aktionærer og andre usikrede kreditorer (”bail-in”).
Fristen for national implementering af BRRD var 1. januar 2015. Alle EU-landene
har nu implementeret BRRD, idet enkelte lande dog fortsat mangler nogle ele-
menter i implementeringen af BRRD.
Bankunionens deltagerlande skal ifølge aftalen fra ECOFIN 8. december 2015
desuden etablere offentlig brofinansiering til SRF i overgangsperioden 2016-2024.
Brofinansieringen skal sikre midlertidig finansiering, hvis bail-in (nedskrivning af
tilgodehavender hos aktionærer og kreditorer) og de sektorfinansierede midler i
SRF ikke er tilstrækkelige til at håndtere et nødlidende institut. Brofinansieringen
vil tage form af individuelle kreditlinjer (”kassekreditter”) fra hvert af de deltagen-
de lande til deres respektive nationale afdelinger i SRF. Der var frist for etablering
af brofinansieringen d. 1. januar 2016. Ifølge de foreliggende oplysninger har kun
et mindre antal lande endnu etableret deres brofinansiering.
Størstedelen af landene har implementeret direktivet om nationale indskyderga-
rantiordninger (Deposit Guarantee Schemes – DGS), men implementeringen ude-
står fortsat i enkelte lande. Fristen var primo juli 2015.
Den nye lovgivning, som implementerer BRRD og DGS i Danmark, er trådt i
kraft d. 1. juni 2015. Så længe Danmark ikke deltager i bankunionen, skal Dan-
mark ikke ratificere IGA, etablere brofinansiering eller overføre bidrag til SRF.
Styrkelse af bankunionen
Aktuelt drøftes en styrkelse (eller ”færdiggørelse”) af bankunionen. Kommissio-
nen har fremsat forslag om en fælles indskydergaranti (EDIS – European Deposit
Insurance Scheme), herunder en fælles indskydergarantifond (DIF), og foreslået,
at der parallelt arbejdes på flere konkrete tiltag til yderligere reduktion af risici i
den finansielle sektor. Kommissionens formål med forslagene er at styrke (eller
”færdiggøre”) bankunionen.
Der er aktuelt drøftelser herom på teknisk niveau i en rådsarbejdsgruppe, jf. ne-
denfor. Der er planer om drøftelser af processen for styrkelsen af bankunionen på
ECOFIN den 17. juni, hvor formandskabet ventes at søge enighed om en køre-
plan (”roadmap”). Køreplanen skal fastlægge, hvilke elementer i styrkelsen af
bankunionen man skal blive enige om hvornår, særligt den fælles indskydergaranti
(EDIS), tiltag til reduktion af risici for bankkriser, samt den permanente fælles
offentlig bagstopper (”backstop”) for afviklingsfonden SRF.
Det er muligt, at der på det kommende ECOFIN den 25. maj 2016 vil være en
3
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 25/5-16, fra finansministeren
første drøftelse af denne procesplan for styrkelse af bankunionen.
Der forelægger endnu ingen konkrete lovgivningsforslag fra Kommissionen om
risikoreduktionstiltag. Senere forslag fra Kommissionen til risikoreduktionstiltag
vil skulle forhandles og vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet efter normal
lovgivningsprocedure. De fleste af risikoreduktionstiltagene ventes at vedrøre EU-
lovgivning og dermed alle EU-lande, uanset deltagelse i bankunionen eller ej.
Der er nedsat en rådsarbejdsgruppe, der drøfter EDIS-forslaget og risikoredukti-
onstiltag. Arbejdsgruppen påbegyndte sit arbejde i januar og har indtil videre pri-
mært drøftet proces og mulige videre veje frem for EDIS-forslaget og risikore-
duktionstiltag, mens der kun i mindre omfang har været substansdrøftelser.
Risikoreduktionstiltag forventes bl.a. at omfatte gennemførelse af allerede vedtag-
ne Basel-standarder i EU. EU-implementeringen af de globale standarder ventes
at tage form af en revision af EU’s kapitalkrav (CRD IV/CRR), hvor forslag ven-
tes fremsat ultimo 2016. Det bemærkes, at Basel-standarder, der ventes færdig
ultimo 2016 eller senere, ikke ventes implementeret i EU før i givet fald på et se-
nere tidspunkt. Dette gælder bl.a. en ny standard i form af et revideret kapitalgulv.
Et kapitalgulv er en nedre grænse for kreditinstitutters kapitalgrundlag.
Gennemførelse i EU af de globale standarder kan, afhængig af udformning, have
konsekvenser for danske kreditinstitutter, herunder særligt dansk realkredit. Råds-
arbejdsgruppen har ikke drøftet disse standarder nærmere siden ECOFIN d. 18.
marts. For uddybning henvises til samlenotat tilsendt Folketingets Europaudvalg
forud for ECOFIN d. 8. marts 2016.
Et risikoreduktionstiltag kan også blive en mulig ændring af den nuværende regu-
latoriske særbehandling af kreditinstitutters eksponeringer mod stater, dvs. be-
holdninger af statsobligationer. Baggrunden herfor er, at krisen understregede, at
der er forskelle på tværs af lande i risikoen på statsobligationer. Hovedreglen i den
eksisterende regulering er, at der ikke stilles krav til kreditinstitutter om kapital til
at modstå tab på statsobligationer, uanset risiko. Det er modsat andre typer af
eksponeringer, hvor der stilles krav om kapital afhængig af eksponeringernes risici.
Samtidig er der ikke grænser for, hvor store eksponeringer et institut må have
mod en enkelt stat (modsat andre eksponeringer, hvor reglen er, at en enkelt ek-
sponering maksimalt må udgøre 25 pct. af kapitalgrundlaget).
En EU-arbejdsgruppe drøfter aktuelt, om den nuværende særbehandling skal
fastholdes eller om reguleringen skal ændres i retning af en mere risikobaseret
tilgang, hvor kapitalkrav i højere grad afspejler risikoen ved eksponeringer over
for statsobligationer. Arbejdsgruppen ventes at fremlægge en rapport herom sene-
re i år, muligvis i juni. Sagen vil herefter muligvis skulle drøftes på ECOFIN.
EU-landene har aftalt, at der skal etableres en permanent fælles offentlig bagstop-
per for afviklingsfonden SRF, senest fra 2024, når midlerne i SRF er bygget op.
Bagstopperen skal kunne yde midlertidig finansiering, hvis nedskrivning af tilgo-
dehavender hos aktionærer og kreditorer (bail-in) og de sektorfinansierede midler i
4
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 25/5-16, fra finansministeren
1632262_0005.png
SRF ikke er tilstrækkelige til at håndtere et nødlidende institut.
Bagstopperen skal være finanspolitisk neutral, så evt. brug tilbagebetales af de
deltagende landes institutter. Bagstopperen ventes baseret på eurolandenes fælles
lånemekanisme (ESM). Kun eurolande finansierer og kan trække på ESM. Ifølge
erklæring fra ECOFIN i december 2013 og 2015 skal der sikres ligebehandling
mellem eurolande og ikke-eurolande, der måtte vælge at deltage i bankunionen,
herunder vedr. den fælles bagstopper. Arbejdet med bagstopperen er endnu ikke
påbegyndt. For uddybning henvises til samlenotat tilsendt Folketingets Euro-
paudvalg forud for ECOFIN d. 8. december 2015. ECOFIN ventes at overveje
det videre arbejde med bagstopperen, når brofinansieringen til SRF er etableret.
EDIS-forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 114 i traktaten, hvilket betyder, at
Rådet og Europa-Parlamentet er medlovgivere, og at det skal vedtages med kvali-
ficeret flertal i ECOFIN. Artikel 114 vedrører harmonisering af EU-landenes lov-
givninger vedr. det indre marked. Rådets Juridiske Tjeneste (RJT) har d. 12. april
fremlagt sin en vurdering af forslagets hjemmel. RJT vurderer, at:
Traktatens artikel 114 er et passende hjemmelsgrundlag for EDIS, herunder
for den fælles indskydergarantifond (DIF). Vurderingen er på linje med tidlige-
re vurdering fra RJT vedr. den fælles afviklingsmekanisme (SRM), hvor artikel
114 også blev vurderet som et passende hjemmelsgrundlag, herunder for den
fælles afviklingsfond (SRF).
Der kan benyttes en mellemstatslig aftale for etablering af de dele af EDIS,
som Rådet og Europa-Parlamentet bestemmer sig for ikke at regulere.
Det drøftes aktuelt, om EDIS-forslaget bør have hjemmel i artikel 114 eller om
dele af forslaget i givet skal etableres via en mellemstatslig aftale (IGA). Det kunne
fx være DIF. Det ville svare til løsningen for SRF.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om statusorienteringen.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Orienteringen har ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Orienteringen har ingen statsfinansielle konsekvenser.
Orienteringen har ingen samfunds- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Risikoreduktionstiltag kan have samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Disse vil skulle vurderes nærmere, når konkrete forslag måtte blive fremsat.
5
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 25/5-16, fra finansministeren
8. Høringer
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige lande ventes at tage orienteringen til efterretning.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil tage orienteringen på ECOFIN til efterretning.
Regeringen støtter tiltag, der kan understøtte den finansielle stabilitet i EU og er
således åben for at se på, om der er risici i den finansielle sektor, der ikke er adres-
seret i tilstrækkeligt omfang. Regeringen finder det af største vigtighed, at forslag
til at implementere globale standarder i EU tager hensyn til særlige europæiske
forhold og velfungerende forretningsmodeller, fx dansk realkredit.
Der henvises i øvrigt til regeringens holdninger i relation til styrkelsen af bankuni-
onen, herunder risikoreduktionstiltag, den fælles indskydergaranti, samt den per-
manente bagstopper, i samlenotaterne vedr. ECOFIN 8. december 2015 og 8.
marts 2016.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der blev senest givet en status for gennemførelsen af bankunionen i forbindelse
med forelæggelsen af ECOFIN d. 8. marts 2016.
6
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 25/5-16, fra finansministeren
1632262_0007.png
Bilag 1: Status for aftalte initiativer vedr. bankunionen
Tabel 1
Status for aftalte initiativer vedr. bankunionen, pr. 11. maj 2016
Overførsel af
Land
IGA BRRD-bidrag til Brofinansiering
SRF, jf. IGA
Østrig
Belgien
Cypern
Estland
Finland
Frankrig
Tyskland
Grækenland
Irland
Italien
Letland
Litauen
Luxembourg
Malta
Nederlandene
Portugal
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Bulgarien
Kroatien
Tjekkiet
Danmark
Ungarn
Polen
Rumænien
Sverige
Ikke underskriver
af IGA og skal
ikke ratificere
Ikke underskriver
af IGA og skal
ikke ratificere
Ultimo november
2015
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
-
-
Pågående
-
Ratificeret
-
-
Overført
Overført
Udestår
Overført
Overført
Overført
Overført
Udestår
Overført
Udestår
Overført
Overført
Overført
Overført
Overført
Udestår
Overført
Overført
Overført
-
-
-
-
-
-
-
Pågående
Pågående
Pågående
Pågående
Underskrevet
Underskrevet
Underskrevet
Ikke etableret
Ikke etableret
Underskrevet
Underskrevet
Underskrevet
Underskrevet
Pågående
Pågående
Pågående
Ikke etableret
Underskrevet
Ikke etableret
-
-
-
-
-
-
-
BRRD
Gennemført
Gennemført
1
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
1
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
1
Gennemført
Gennemført
DGS
Gennemført
Gennemført
1
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
1
Gennemført
Pågående
UK
Frist
Gennemført
31. januar 2016
1. januar 2015
Gennemført
Primo juli 2015
Anm.: IGA: Mellemstatslige aftale om den fælles afviklingsfond (SRF). Overførsel af BRRD-bidrag til SRF, jf. IGA: Ifølge
IGA’en skulle bankunionens deltagerlande senest 31. januar 2016 overføre de bidrag til SRF, som er opkrævet af
landene i overensstemmelse med BRRD inden IGA’en trådte i kraft. Brofinansiering: Der var frist for etablering af
brofinansiering til SRF 1. januar 2016. Pågående: Lande, hvor der er en dato for underskrivning. Ikke etableret:
Lande, hvor der endnu ikke forelægger informationer. BRRD: Direktivet om genopretning og afvikling af
kreditinstitutter. Rådet oplyste d. 30. november, at et tilstrækkeligt antal deltagende lande havde ratificeret IGA’en,
så den kunne træde i kraft 1. januar 2016. DGS: Direktivet om nationale indskydergarantiordninger.
1
Lande hvor
BRRD og DGS er delvist gennemført. Etablering af brofinansiering, BRRD og DGS er aktuelt genstand for
lovgivningsprocesser i flere lande og billedet af implementeringen kan ændre sig på kortere sigt.
Kilde: Kommissionen og SRB.
7
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 25/5-16, fra finansministeren
Dagsordenspunkt 5:
Forordning om pengemarkedsforeninger
KOM(2013)615
1. Resume
Kommissionen fremsatte i september 2013 forslag til forordning om pengemarkedsforeninger.
Forslaget er et led i EU’s arbejde med at regulere den såkaldte skyggebanksektor, dvs. den kre-
ditformidling, der omfatter enheder og aktiviteter uden for det almindelige banksystem. Penge-
markedsforeninger betegnes typisk som skyggebankenheder.
En pengemarkedsforening er en type investeringsforening, der investerer i likvide kortfristede,
rentebærende værdipapirer eller indskud i kreditinstitutter. Pengemarkedsforeninger er i nogle
lande en vigtig kilde til kortvarig finansiering for den offentlige sektor, finansielle institutioner og
virksomheder. Desuden er pengemarkedsforeninger et alternativ til bankindskud for investorer,
som ønsker at placere overskydende likviditet i en kortere periode med begrænset risiko.
Danmark har i øjeblikket ingen pengemarkedsforeninger, men foreningerne investerer deres mid-
ler på tværs af EU, herunder i Danmark, ligesom danske investorer må antages at investere i
pengemarkedsforeninger i andre EU-lande. Pengemarkedsforeninger fra andre EU-lande vurde-
res umiddelbart aktuelt at holde en begrænset mængde af danske realkreditobligationer, dog kan
denne mængde have været stigende de senere år.
Forslaget har til hensigt at sikre integriteten og stabiliteten af det indre marked ved at gøre pen-
gemarkedsforeningerne mere modstandsdygtige over for finansielle kriser. Samtidig sigter forslaget
på at sikre pengemarkedsforeningers rolle som finansieringskilde for økonomien, bl.a. ved at
skærpe produkt- og likviditetsreglerne for pengemarkedsforeninger.
Der har været generel modstand mod visse dele af Kommissionens forslag blandt en række EU-
lande, herunder de lande, hvor den største del af pengemarkedsforeningerne er hjemmehørende.
Især har der været uenighed om forslaget vedr. en obligatorisk kontantbuffer på 3 pct. af akti-
verne for nogle typer af pengemarkedsforeninger. Derfor har drøftelserne af forslaget været sat i
bero siden udgangen af 2014. Formandsskabets seneste kompromisforslag fra maj 2016 inde-
holder en række elementer, der indebærer ændringer og tilføjelser til Kommissionens forslag. Bl.a.
er kontantbufferen udgået og erstattet af andre krav. Der er generelt bred opbakning til kom-
promisforslaget blandt EU-landene, uagtet at der udestår drøftelser på enkelte områder.
Sagen er ikke på dagsordenen for det kommende ECOFIN, men der ventes snart at kunne
opnås enighed om en generel indstilling i Rådet uden drøftelse blandt ministrene.
Sagens indhold er beskrevet nedenfor i prioriteret form. Der henvises til bilag 1 for yderligere ud-
dybning af baggrund og indhold samt til grund- og nærhedsnotat om sagen af 8. januar 2014.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte i september 2013 et forslag til en forordning om pen-
gemarkedsforeninger.
8
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 25/5-16, fra finansministeren
1632262_0009.png
Pengemarkedsforeninger er en type investeringsforening, der investerer deres
midler i let omsættelige (likvide), kortfristede og rentebærende værdipapirer, fx
kortfristede statsobligationer, samlet betegnet pengemarkedsinstrumenter, eller
indskud i kreditinstitutter.
Pengemarkedsforeninger er i dag reguleret efter enten UCITS-direktivet (vedr.
kollektive investeringer i værdipapirer) og FAIF-direktivet (vedr. forvaltere af al-
ternative investeringsfonde). Dette vil de fortsat være, når forslaget er vedtaget,
men suppleret af forordningen om pengemarkedsforeninger.
Pengemarkedsforeninger anvendes hovedsageligt af selskaber, der ønsker at inve-
stere deres overskydende likviditet med en kort tidshorisont, f.eks. indtil en større
udgift, fx løn til medarbejderne, forfalder til betaling.
1
Investorer modtager et
værdipapir i form af et investeringsbevis for deres placering af midler i en for-
ening. Da investeringen i en pengemarkedsforening er relativt værdistabil, forren-
tes løbende, og investorerne har umiddelbar adgang til at indløse den (dvs. inve-
steringen har en høj likviditet), benyttes investeringer i pengemarkedsforeninger
ofte som et alternativ til fx bankindskud.
De europæiske pengemarkedsforeninger har hovedsageligt hjemsted i nogle få
EU-lande. Således udgør Frankrig, Irland og Luxembourg over 95 pct. af marke-
det. Der er i øjeblikket ingen danske pengemarkedsforeninger.
Forslaget er fremsat i lyset af diskussionen om regulering af den såkaldte skygge-
banksektor, som ved siden af den almindelige banksektor yder kreditformidling
uden at være underlagt samme krav til fx kapital, likviditet og investorbeskyttelse.
Pengemarkedsforeninger betegnes typisk som skyggebankenheder.
Den finansielle krise understregede en række svagheder ved pengemarkedsfor-
eningerne, der indebar, at de i perioder med stor uro på markeder ikke kunne op-
fylde deres forpligtelser over for investorerne. Grundet fald i værdien på penge-
markedsforeningernes investeringer kunne de i perioder ikke øjeblikkeligt og fuldt
ud tilbagebetale alle de investorer, der ønskede at indløse deres andele.
Det var med til at forværre adgangen til kortvarig finansiering i EU og førte i nog-
le tilfælde til såkaldte ”investorstormløb”, hvor mange investorer forsøgte at ind-
løse deres andele i foreningerne samtidigt.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 114 i Traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde (TEUF). Forslaget behandles efter den almindelige lovgiv-
ningsprocedure, hvorefter Rådet og Europa-Parlamentet træffer beslutning i fælle-
skab. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
1
Det er typisk ikke almindelige detailinvestorer, som investerer i pengemarkedsforeninger.
9
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 25/5-16, fra finansministeren
1632262_0010.png
3. Formål og indhold
Forslaget har som formål at gøre pengemarkedsforeningerne mere robuste i peri-
oder med finansiel usikkerhed, hvilket ifølge Kommissionen vil være til fordel for
foreningernes investorer og det indre marked for kortsigtet finansiering i EU.
Foreningerne gøres bl.a. mere robuste ved harmonisering og skærpelse af pro-
dukt- og likviditetskravene til pengemarkedsforeninger.
Det seneste kompromisforslag fra det hollandske formandsskab (herefter ’kom-
promisforslaget’) fra maj 2016 indeholder en række ændringer i forhold til Kom-
missionens forslag, men sigter grundlæggende på at opnå det samme formål gen-
nem anvendelse af andre tiltag.
Typer af pengemarkedsforeninger
Forslaget sondrer dels mellem foreninger struktureret som pengemarkedsforenin-
ger med kort løbetid og dels standardpengemarkedsforeninger. Forskellen ligger i
kravene til sammensætningen af foreningernes portefølje og løbetiden på de in-
strumenter, foreningerne kan investere i (deres aktiver).
Pengemarkedsforeninger med kort løbetid investerer i pengemarkedsinstrumenter
med en nærmere bestemt kort løbetid. Standardpengemarkedsforeninger kan in-
vestere i instrumenter med en længere løbetid end pengemarkedsforeninger med
kort løbetid, dog fortsat begrænset til kortfristede rentebærende værdipapirer, som
f.eks. kortfristede virksomhedsobligationer eller F-1 realkreditobligationer.
Herudover sondres der mellem typer af pengemarkedsforeninger ud fra, hvordan
foreningernes såkaldte nettoaktivværdi (NAV) opgøres, dvs. værdien af forenin-
gens aktiver fratrukket passiver værdiansat i henhold til en af tre modeller beskre-
vet nedenfor.
En pengemarkedsforenings NAV kan som udgangspunkt enten være konstrueret
som konstant eller variabel. En forening med
konstant NAV
(’Konstant NAV
pengemarkedsforeninger’) er den mest solide og stabile pengemarkedsforening.
Denne type forening investerer så sikkert, at investorerne i udgangspunktet altid
skal kunne indløse deres andel af foreningen til den værdi, de har investeret, uan-
set hvordan værdien af foreningens portefølje ser ud. Dvs. indløsning kan som
udgangspunkt mindst ske til den værdi (der ses her bort fra et evt. afkast), beviset
lyder på. Med andre ord vil en investering på 100 kr. i udgangspunktet (som mi-
nimum) resultere i udbetaling af 100 kr. ved indløsning. Hvis midlerne overstiger
den konstante NAV, dvs. der er et positivt afkast, hvilket typisk vil være tilfældet,
vil midlerne enten blive udloddet til investorerne, eller investorerne vil blive til-
skrevet en forholdsmæssig andel af denne stigning i form af flere andele. Det vil
typisk i perioder med stor uro på finansmarkederne dog ikke være muligt for for-
eningen at efterleve dette princip.
Investeringer i en pengemarkedsforening med
variabel NAV
(’Variabelt NAV
pengemarkedsforeninger’) er en smule mere risikable end i en forening med kon-
10
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 25/5-16, fra finansministeren
1632262_0011.png
stant NAV, da værdien af foreningen og dermed investeringsandele stiger og fal-
der i takt med værdien af dens portefølje. Det betyder, at investorer i sådan en
type forening, afhængig af indløsningstidspunktet, kan risikere at værdien af deres
andel er mindre værd end det oprindelige indskud. Det afhænger således af værdi-
en på indløsningstidspunktet, hvilken værdi andelen har for investorerne. Denne
type forening svarer til investeringsforeninger, bortset fra, at den kun investerer i
korte, rentebærende værdipapirer, eller indskud.
Kompromisforslaget indfører en ny type NAV pengemarkedsforening, der ligger i
spændet mellem foreninger med henholdsvis konstant og variabel NAV. Den nye
foreningstype kaldes Lav Volatilitet NAV pengemarkedsforeninger. Lav Volatilitet
NAV pengemarkedsforeninger vil kunne tilbyde stort set samme likviditet ved
indløsning som en Konstant NAV pengemarkedsforening, da det vil være muligt
at tilbyde indløsning af investorernes andele til værdien ved indbetaling, så længe
denne værdi forbliver inden for en begrænset afvigelse fra markedsværdien af por-
teføljen. Er dette ikke tilfældet, vil indløsning skulle ske til markedsværdi, som det
er tilfældet for Variabelt NAV pengemarkedsforeninger.
Kompromisforslaget opererer således hvad angår NAV med tre typer af penge-
markedsforeninger: Konstant NAV, Lav Volatilitet NAV og Variabel NAV. Krav
til disse pengemarkedsforeningstyper er beskrevet nedenfor.
Krav til pengemarkedsforeninger
Kommissionens forslag indeholder krav om, at Konstant NAV pengemarkedsfor-
eninger skal opretholde en kontantbuffer på 3 pct. af de samlede aktiver. Bufferen
skal kunne bruges til at dække indløsningskrav fra investorerne til enhver tid og
bidrage til at sikre, at investorerne kan indløse deres andele til værdien ved indbe-
taling. Kontantbufferen ville endvidere indebære, at en pengemarkedsforening
ikke vil kunne investere midlerne i andre aktiver, som potentielt kunne give et
højere afkast.
Bufferkravet var en af de centrale knaster, som var med til at sætte forhandlinger-
ne af forslaget i bero. Kompromisteksten indeholder ikke dette krav, bl.a. fordi
det blev vurderet uforeneligt med foreningernes forretningsmodel. I stedet er der
indført en række andre foranstaltninger, som skal begrænse risikotagning og
spredning af risikoen til det øvrige finansielle system.
Konstant NAV pengemarkedsforeninger begrænses ifølge kompromisforslaget til
kun at kunne investere i instrumenter, der er udstedt af eller garanteret af f.eks. en
stat eller centralbank, fx kortfristede statsobligationer, eller i kontanter, og dermed
i stor udstrækning være sikret mod kursfald mv.
2
Dog drøftes muligheden for at lægges op en undtagelse for pengemarkedsforeninger, der er udelukkende rettet mod
detailinvestorer udenfor EU, idet disse udgør et stort markedssegment for visse lande og fortsættelsen af forrentingsmodel-
len ikke vil være til skade for investorbeskyttelse eller skabe uens markedsvilkår indenfor EU.
2
11
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 25/5-16, fra finansministeren
1632262_0012.png
Kompromisforslaget indebærer, at der for de nye Lav Volatilitet NAV pengemar-
kedsforeninger stilles krav til likviditet og løbetid af aktiverne, som er strengere
end dem som stilles for Variabelt NAV pengemarkedsforeninger. Det skyldes, at
Lav Volatilitet NAV pengemarkedsforeninger for at kunne leve op til målet om at
holde værdien af investeringsandelene stabil, vil skulle investere, så der er minima-
le risici for, at foreningens aktiver taber i værdi.
Pengemarkedsforeningers investeringer
Kompromisforslaget fastholder i vidt omfang Kommissionens forslag i forhold til
rammerne for hvilke aktiver, en pengemarkedsforening må investere i.
I modsætning til Kommissionens forslag tillader kompromisforslaget inden for
fastlagte rammer pengemarkedsforeninger at investere i andre pengemarkedsfor-
eninger. Til gengæld stilles krav mhp. at begrænse koncentrationen af investerin-
gerne, således at konsekvenserne mindskes, hvis en enkelt forening, der er blevet
investeret i, kommer i problemer.
I lighed med Kommissionens forslag foreskriver kompromisforslaget, at en pen-
gemarkedsforening inden for fastlagte rammer skal sprede sine investeringer, dvs.
have en diversificeret portefølje, samt investere i aktiver med helt kort løbetid (fx
stilles der krav om en vis mængde aktiver med løbetid op til en uge).
Kompromisforslaget indeholder i modsætning til Kommissionens forslag mulig-
hed for, at pengemarkedsforeninger kan investere op til 10 pct. af deres aktiver
(mod 5 pct. som foreslået af Kommissionen) i særligt dækkede obligationer, sær-
ligt dækkede realkreditobligationer, realkreditobligationer eller obligationer, der er
udstedt af kreditinstitutter i EU fra samme udsteder.
Grænsen på de 10 pct. er lavere end i UCITS-direktivet, der giver EU-landene
mulighed for at tillade, at op til 25 pct. af en kollektiv investeringsforenings aktiver
kan placeres i sådanne obligationer (en mulighed som benyttes i Danmark).
Summen af sådanne investeringer må ikke overstige 40 pct. af pengemarkedsfor-
eningens samlede aktiver. I UCITS-direktivet kan hvert EU-land tillade, at sum-
men af sådanne investeringer må være op til 80 pct. af foreningens aktiver.
I kompromisforslaget gives der desuden mulighed for, at pengemarkedsforeninger
kan investere op til 20 pct. af deres aktiver i særligt dækkede obligationer, særligt
dækkede realkreditobligationer, realkreditobligationer eller obligationer, der i hen-
hold til Kommissionens delegerede retsakt om likviditetsdækningskrav (LCR) for
kreditinstitutter, vurderes at være at være af den højeste kvalitet (hvilket er tilfæl-
det for langt hovedparten af danske realkreditobligationer).
3
Summen af sådanne
investeringer må ikke overstige 60 pct. af pengemarkedsforeningens samlede akti-
ver.
For nærmere herom henvises til notat fra til Folketingets Europaudvalg af 29. oktober 2014:
http://www.ft.dk/samling/20141/almdel/euu/bilag/76/1417548.pdf
3
12
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 25/5-16, fra finansministeren
1632262_0013.png
Det bemærkes, at denne del af forslaget fortsat drøftes.
Tabel 1 nedenfor opsummerer de særlige krav der ifølge kompromisforslaget vil
gælde for de forskellige typer af pengemarkedsforeninger ud fra opgørelse af net-
toaktivværdi (NAV) samt foreningens investeringshorisont.
Kreditvurderinger
Forslaget fastlægger bestemmelser vedr. (eksterne) kreditvurderinger af penge-
markedsforeninger. Kommissionen lægger i sit forslag op til et forbud mod, at en
forvalter eller forening må anmode et kreditvurderingsbureau om en kreditvurde-
ring af foreningen selv eller finansiere en sådan. Dette har til formål at begrænse
afhængigheden af eksterne kreditvurderinger, især i krisesituationer hvor en ned-
gradering vil kunne bidrage til at starte et såkaldt investorstormløb.
I kompromisforslaget ændres dette forbud, således at det er muligt for pengemar-
kedsforeningerne at anmode om eller betale for en kreditvurdering fra et kredit-
vurderingsbureau mod at oplyse om dette forhold. Baggrunden herfor er, at flere
lande, herunder Danmark, har været bekymret for mindre investorer, som kan
have fordel af at støtte sig til en vurdering fra et kreditvurderingsbureau.
Forslaget fastlægger derudover bestemmelser vedr. pengemarkedsforeningers (in-
terne) kreditvurdering af de aktiver, de investerer i. Kommissionens forslag stiller
således konkrete krav til pengemarkedsforeningers interne vurdering af kreditkva-
liteten af pengemarkedsinstrumenter og proceduren herfor. Dette har bl.a. til for-
mål at sikre mere ensartet vurdering af kreditkvaliteten af foreningens potentielle
investeringer på tværs af EU.
Kompromisforslaget afviger herfra, idet der ikke stilles sådanne konkrete krav til
den interne vurdering, men i stedet foreskrives hvilke principper, pengemarkeds-
foreningernes procedure for vurdering af aktiver og udstedere skal overholde.
Den skal bl.a. baseres på principper for kvantificering af kreditkvalitet under hen-
syn til instrumentets udsteder og selve instrumentets karakteristika og årlige inter-
ne rapporteringer og revurderinger.
Denne del af kompromisforslaget drøftes ligeledes fortsat, idet der fra flere landes
side ønskes en højere grad af hensyntagen til særligt de mindre foreninger, herun-
der idet de ikke nødvendigvis har ressourcer til at kreditvurdere alle udstedere og
instrumenter selv.
Ekstern støtte til pengemarkedsforeninger
Pengemarkedsforeninger er typisk forbundne med en ”sponsor”, fx et kreditinsti-
tut, der historisk set ofte har valgt at forpligte sig til at stille garanti for, at investo-
rer i en given foreningen kunne indløse deres andele til værdien ved indbetaling, i
tilfælde af at markedsværdien lå under denne.
13
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 25/5-16, fra finansministeren
1632262_0014.png
Kommissionens forslag indeholder regler om begrænsning af sådan ekstern støtte
for at fjerne usikkerheden om, hvorvidt en pengemarkedsforening har adgang til
støtte fra sin sponsor og minimere risikoen for, at en forenings problemer spreder
sig til andre dele af det finansielle system via det kreditinstitut, der har ageret
sponsor. Kommissionen lægger således op til, at det ikke er muligt at modtage
støtte i andet end helt ekstraordinære tilfælde. Dette krav er skærpet i kompromis-
forslaget, hvor ekstern støtte helt forbydes.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er medlovgiver om forslaget. Europa-Parlamentet vedtog den
29. april 2015 ændringsforslag til Kommissionens forslag på baggrund af udkast fra
Økonomi- og Valutaudvalget (ECON). Europa-Parlamentet har dog ikke afsluttet
sin førstebehandling af forslaget, men sendt forslaget tilbage til ECON med henblik
på at indlede forhandlingerne med Rådet.
Europa-Parlamentet foreslår flere andre nye typer af pengemarkedsforeninger.
Udover Lav Volatilitet NAV pengemarkedsforeninger, som Europa-Parlamentet
også foreslår som ny type af pengemarkedsforening, drejer det sig om en type af
Konstant NAV pengemarkedsforening, der primært investerer i offentlig gæld, og
en anden type af Konstant NAV pengemarkedsforening, som kun velgørende
organisationer, non-profit organisationer, offentlige myndigheder og offentlige
fonde må tegne andele i.
Europa-Parlamentet foreslår detaljerede regler for interne vurderingsprocedurer
med henblik på at fastlægge de ugentlige likviditetstærskler samt kreditvurdering af
de instrumenter, som foreningerne kan investere i, herunder krav om reevaluering
hver sjette måned. Der lægges desuden op til, at en pengemarkedsforening kan
anmode et kreditvurderingsbureau om en kreditvurdering af foreningen selv, eller
finansiere en sådan, såfremt det sker i henhold til forordning 2013/426/EU om
kreditvurderingsinstitutter (CRA III).
4
I forhold til diversificeringsreglerne lægger Europa-Parlamentet alene op til min-
dre justeringer af Kommissionens forslag.
5. Nærhedsprincippet
Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet,
da formålet er at øge det indre markeds robusthed og øge gennemsigtigheden af
pengemarkedsforeningers produkter på tværs af EU-landene samt sikre forenin-
gernes rolle som finansieringsværktøj på nationalt og europæisk plan.
Det er regeringens vurdering, at det ikke er muligt at opnå dette alene gennem
national regulering, eftersom nationale tiltag alene ville dække en mindre del af
markedet.
CRA III sigter på at mindske mekanisk afhængighed hos finansielle virksomheder såsom pengemarkedsforeninger af
eksterne kreditvurderinger fra kreditvurderingsbureauer og fremme virksomhedernes egne interne kreditvurderinger.
4
14
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 25/5-16, fra finansministeren
1632262_0015.png
Ovenstående vurdering understøttes af, at der med forslaget sikres ensrettede
produktregler for pengemarkedsforeningerne, således at investeringsprodukter,
der markedsføres på tværs af EU som enten standardpengemarkedsforeninger
eller pengemarkedsforeninger med kort løbetid, har samme produktprofil.
6. Gældende dansk ret
Pengemarkedsforeninger eller forvaltere af pengemarkedsforeninger er i gældende
dansk ret reguleret enten ved lov om investeringsforeninger m.v. (LIF) eller ved lov
om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. (FAIF-loven). Denne lovgivning
er baseret på indholdet i UCITS-direktivet og FAIF-direktivet.
Forslaget er fremsat som forordning, som vil have direkte virkning i dansk ret uden
lovgivningsmæssig gennemførelse.
Forordningen vil udgøre et supplement til produktreglerne (altså regler for hvilke
produkter, foreningerne må investere i) i LIF. FAIF-loven indeholder ikke produkt-
regler, men udelukkende regler for hvilke pligter, der påhviler forvalteren. Forord-
ningen vil således være et supplement til disse regler, fordi forvaltere vil blive forplig-
tet til at skulle sikre overholdelse af bl.a. forordningens produktregler, når en alterna-
tiv investeringsforening godkendes som en pengemarkedsforening.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordninger skal efter EU-retten ikke implementeres i national lovgivning og er
umiddelbart gældende i dansk ret.
Forslaget vil dog føre til enkelte mindre tilpasninger af LIF samt bekendtgørelse
om investerbare værdipapirer og pengemarkedsinstrumenter for investeringsfor-
eninger. Disse ændringer består i at fjerne bestemmelser, som vedrører elementer,
der fremover vil være reguleret ved en separat forordning, og kan således ikke
være reguleret ved nationale bestemmelser, som f.eks. krav til portefølje og diver-
sifikation af investeringerne.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen direkte statsfinansielle konsekvenser, og forslaget medfører
ingen nævneværdige nye tilsynsopgaver.
Forslaget kan forventes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser i
EU-landene, da det vil bidrage til et mere gennemsigtigt og stabilt investeringsmil-
jø i EU, hvilket vil bidrage til at øge den finansielle stabilitet, således at virkninger-
ne af en potentiel krise begrænses.
For Danmark vurderes de samfundsøkonomiske konsekvenser af forslaget umid-
delbart at være begrænsede. Danmark har således i øjeblikket ingen pengemar-
kedsforeninger, om end forslaget potentielt kan have en afledt positiv effekt på
15
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 25/5-16, fra finansministeren
1632262_0016.png
efterspørgslen efter danske realkredit- og statsobligationer (se nedenfor), ligesom
forslaget kan have positive konsekvenser for danske investorer, som investerer i
udenlandske pengemarkedsforeninger.
Endvidere kan diversificeringsreglerne potentielt have positiv effekt på efter-
spørgslen efter danske realkreditobligationer og korte statspapirer, da pengemar-
kedsforeningerne i medfør heraf kan have behov for at øge graden af diversifice-
ring i deres porteføljer. Dette kan bidrage til en øget efterspørgsel efter instrumen-
ter, som vurderes at være særligt sikre.
Fravigelse som i kompromisforslaget fra den generelle begrænsning på investering
i instrumenter fra samme udsteder fsva. særligt dækkede obligationer, særligt dæk-
kede realkreditobligationer og realkreditobligationer vil yderligere kunne bidrage
hertil. Pengemarkedsforeninger fra andre EU-lande vurderes umiddelbart aktuelt
at holde en begrænset mængde af danske realkreditobligationer, dog synes der at
være en stigning i udenlandske ejerandele over de senere år.
Forslaget medfører begrænsede administrative konsekvenser for erhvervslivet, da
reglerne i vid udstrækning er et supplement til de gældende regler for pengemar-
kedsforeninger. Endvidere bemærkes det, at der i øjeblikket ikke er nogen penge-
markedsforeninger i Danmark.
8. Høringer
Forordningsforslaget var i høring i EU-Specialudvalget for den finansielle sektor
med frist til den 26. september 2013. For en gennemgang af høringssvarene henvises
til grund- og nærhedsnotat af 8. januar 2014.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har tidligere været generel modstand mod visse elementer i Kommissionens
forslag blandt en række EU-lande, herunder de lande, hvor størstedelen af pen-
gemarkedsforeningerne er hjemmehørende. Det gælder særligt behandlingen af
pengemarkedsforeninger med en konstant NAV (herunder især Kommissionens
forslag om en kontantbuffer på mindst 3 pct. af foreningens aktiver), hvorfor
drøftelserne af forslaget har været i bero i en længere periode (siden udgangen af
2014) frem til det seneste kompromisforslag fra det nuværende hollandske for-
mandskab fra 5. maj 2016.
Det vurderes, at den grundlæggende modstand mod forslaget er fjernet med kom-
promisforslaget, og der forventes at være bred opbakning til formandsskabets kom-
promisforslag, idet der dog fortsat er enkelte elementer, hvor det fortsat udestår at
finde konkrete løsninger, jf. ovenfor. Disse ændringer ventes dog ikke at medføre
grundlæggende ændringer i forhold til det foreliggende kompromisforslag.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positiv overfor, at forslaget sigter mod at begrænse den systemiske
risiko, pengemarkedsforeninger kan medføre. Regeringen vurderer, at forslaget vil
16
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 25/5-16, fra finansministeren
bidrage til at gøre pengemarkedsforeninger mere robuste og dermed begrænse
virkningerne af uro på finansmarkederne og de heraf afledte virkninger for det
finansielle system generelt.
Regeringen finder det positivt, at der med forslaget indføres et fælles regelsæt
vedr. pengemarkedsforeninger. Dette vil øge gennemsigtigheden for de investorer,
der benytter disse foreninger til opsparing og styrke pengemarkedets rolle som
finansieringskilde for den offentlige sektor, finansielle institutioner og virksomhe-
der i EU.
Regeringen støtter generelt formandskabets kompromisforslag til forordning om
pengemarkedsforeninger, der generelt vurderes at forbedre Kommissionens for-
slag. Det er positivt, at kompromisforslaget begrænser den systemiske risiko, som
forholdet mellem pengemarkedsforeningerne og andre europæiske finansielle in-
stitutioner (såkaldte sponsorer) kan medføre ved helt at forbyde ekstern støtte fra
disse. Dette kan være med til at sikre, at problemer i pengemarkedsforeninger ikke
spredes til resten af det finansielle system og således yderligere begrænse virknin-
gerne af en potentiel ny krise.
Regeringen finder det desuden positivt, at kompromisforslaget indeholder en und-
tagelse fra kravene til diversificering for særligt dækkede obligationer, særligt dæk-
kede realkreditobligationer og realkreditobligationer, således at pengemarkedsfor-
eninger kan placere 10 pct. af foreningens aktiver i sådanne obligationer og 20 pct.
hvis disse er af særdeles høj kvalitet, som det er tilfældet for langt størstedelen af
danske realkreditobligationer, udstedt af samme udsteder, mod 5 pct. i forslaget
fra Kommissionen. Regeringen vil arbejde for, at denne positive behandling af
realkreditobligationer fastholdes.
Regeringen støtter, at kravet om, at en pengemarkedsforening eller en forvalter af en
pengemarkedsforening ikke må anmode om eller betale for en kreditvurdering af
pengemarkedsforeningen fra et kreditvurderingsbureau, er udgået i kompromisfor-
slaget, da dette ville skabe en utilsigtet ulighed mellem investorerne. Mindre professi-
onelle investorer og detailinvestorer vil ikke have ressourcerne til egenhændigt at
foretage kreditvurdering af de enkelte foreninger, hvorfor deres investeringsbeslut-
ning vil blive truffet på et ringere grundlag end for investorer med de fornødne res-
sourcer.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Kompromisforslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag er tidligere sendt til Folke-
tingets Europaudvalg den 8. januar 2014.
17
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 25/5-16, fra finansministeren
1632262_0018.png
Bilag 1: Uddybende baggrund og indhold
Baggrund
I dag er pengemarkedsforeninger reguleret enten igennem direktiv 2009/65/EF
om samordning af love og administrative bestemmelser om visse institutter for
kollektive investeringer i værdipapirer (UCITS-direktivet, som vedrører ca. 80 pct.
af reguleringen af pengemarkedsforeningerne), eller direktiv 2011/61/EU om
forvaltere af alternative investeringsfonde (FAIF-direktivet, som vedrører de re-
sterende ca. 20 pct. af reguleringen). Disse direktiver udgør i dag de retlige ram-
mer for oprettelse, forvaltning og markedsføring af pengemarkedsforeninger i
EU.
De to direktiver indebærer dog, som den øvrige regulering af skyggebanksektoren,
en anden og på nogle områder mere lempelig regulering end den europæiske regu-
lering af banksektoren og vurderes derfor af Kommissionen ikke på tilstrækkelig
vis at adressere de risici, som pengemarkedsforeningerne reelt udgør for det finan-
sielle system. Forordningen om pengemarkedsforeninger er således et supplement
til henholdsvis UCITS-direktivet og FAIF-direktivet, der også fortsat vil gælde for
pengemarkedsforeningerne.
Reguleringen af skyggebanksektoren er – ligesom reguleringen af almindelige
kreditinstitutter – skærpet siden krisen. Det er fx sket med UCITS- og FAIF-
direktivet og med forordning vedr. rapportering og gennemsigtighed for værdipa-
pir-finansieringstransaktioner (SFT). Kommissionen offentliggjorde samtidig med
forordningsforslaget en meddelelse om håndtering af nye kilder til risici i den fi-
nansielle sektor.
5
Heraf fremgår, at der på grund af skyggebanksektorens størrelse
og tætte forbindelser til de almindelige kreditinstitutter ifølge Kommissionen er
behov for at introducere klare regler, som kan skabe gennemsigtighed og øget
stabilitet. Pengemarkedsforeninger fremhæves her som et eksempel på en skygge-
bankenhed.
Den finansielle krise viste en række svagheder ved pengemarkedsforeningerne, der
indebar, at de i perioder med stor uro på markeder ikke kunne opfylde deres likvi-
ditetsforpligtelser over for investorerne. Dette bidrog til at øge de systemiske risici
og var dermed med til at forværre krisen.
Den systemiske effekt skyldtes ikke mindst, at mange pengemarkedsforeninger
har en tæt relation til andre europæiske finansielle virksomheder, fx kreditinstitut-
ter, der blandt andet fungerer som såkaldte sponsorer ved at være forpligtede til at
yde økonomisk støtte til eller garantere udbetalinger fra foreningerne, hvis de
kommer i økonomiske udfordringer.
6
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet: Skyggebanker – Hvordan tackles nye kilder til risici i den
finansielle sektor (KOM (2013) 614) offentliggjort 4. september 2013.
6
Det bemærkes, at den systemiske effekt i et vist omfang allerede vil være adresseret, hvis kapitalkravet forbundet med en
banks forpligtigelse over en pengemarkedsforening afspejler risikoen for banken ved sin forpligtigelse.
5
18
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 25/5-16, fra finansministeren
1632262_0019.png
Typer af pengemarkedsforeninger
Pengemarkedsforeninger med kort løbetid investerer i pengemarkedsinstrumenter
med en kort løbetid. Der gælder krav om, at pengemarkedsforeningers investe-
ringsportefølje skal have en gennemsnitlig renteløbetid på højst 60 dage og en
gennemsnitlig restlevetid på højest 120 dage.
Den gennemsnitlige renteløbetid på tværs af alle aktiver er udtryk for, hvor lang
en periode renten på aktiverne i gennemsnit er lagt fast. Den gennemsnitlige ren-
teløbetid siger noget om følsomheden af værdien af en pengemarkedsforenings
aktiver over for ændringer i renten. Højere renteløbetid indebærer større følsom-
hed over for ændringer i renteniveauet, fordi en ændring i renten i så fald giver
anledning til en større påvirkning af værdien af aktiverne. Den gennemsnitlige
restlevetid siger noget om, hvor langt ude i fremtiden renter og afdrag på et aktiv i
gennemsnit tilbagebetales til långiver. Jo længere ude i fremtiden rente og afdrag
tilbagebetales, jo længere er den gennemsnitlige restlevetid, og jo større er kreditri-
sikoen for pengemarkedsforeningen alt andet lige.
Standardpengemarkedsforeninger kan investere i instrumenter med en længere
løbetid, dog fortsat begrænset til kortfristede rentebærende papirer. Kravene til
porteføljens gennemsnitlige renteløbetid og restlevetid for en standardpengemar-
kedsforening er henholdsvis højest 6 og 12 måneder.
Med kompromisforslaget er der indført en ny type forening ved navn Lav Volatili-
tet NAV pengemarkedsforeninger, som vil kunne tilbyde samme likviditet som en
Konstant NAV pengemarkedsforening, da det vil være muligt at tilbyde indløs-
ning af investorernes andele til værdien ved indbetaling, så længe denne værdi
forbliver indenfor en afvigelse på 0,2 pct. fra markedsværdien af porteføljen (afvi-
ger den med mere end 0,2 pct. skal indløsning ske til markedsværdi, som det er
tilfældet for pengemarkedsforeninger med variabelt NAV).
Dette kan illustreres med et eksempel. En investor køber en investeringsandel i en
pengemarkedsforening for 100 kr. Foreningen investerer disse 100 kr. i en porte-
følje af aktiver. Så længe porteføljens markedsværdi ligger mellem 99,8 kr. og 100
kr., vil investoren ved indløsning få udbetalt 100 kr. Falder værdien af porteføljen
til under 99,8 kr., vil investoren ved indløsning kun få udbetalt markedsværdien.
Såfremt markedsværdien er mellem 100 og 100,2 kr., vil investor ligeledes få udbe-
talt 100 kr. Ved en værdi over 100,2 kr. vil investor få udbetalt markedsværdien.
Der indføres et forbud imod, at en standard pengemarkedsforening må være kon-
strueret som andet end en Variabel NAV pengemarkedsforening.
Krav til pengemarkedsforeninger
En pengemarkedsforening skal iht. forslaget søge om og opnå tilladelse til at agere
som pengemarkedsforening for at anvende denne betegnelse. Forslaget til forord-
ning indebærer visse skærpelser i forhold til UCITS- og FAIF-direktivet, navnligt
krav til øget likviditet af investeringsporteføljen (dvs. de aktiver, som pengemar-
19
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 25/5-16, fra finansministeren
kedsforeningerne investerer i). Dette er tilfældet såvel i Kommissionens forslag
som i kompromisforslaget.
Kommissionens forslag om en kontantbuffer på 3 pct. af de samlede aktiver, som
foreningen forvalter, er udgået i kompromisforslaget. I stedet er der i kompromis-
forslaget indført en række andre foranstaltninger. Der er bl.a. indført en ny type
forening (Lav Volatilitet NAV), generelt strengere krav til porteføljesammensæt-
ningen for alle typer pengemarkedsforeninger samt tiltag til at modvirke investor-
stormløb.
Værdiansættelse og indløsning
Udgangspunktet i Kommissionens forslag for værdiansættelse af pengemarkeds-
foreningers aktiver og indløsning af andele er, at dette er baseret på markedsvær-
dien af aktiverne. Dette fastholdes i kompromisforslaget fsva. Variabel NAV pen-
gemarkedsforeninger. Derimod skal såvel Konstant NAV og Lav Volatilitet NAV
pengemarkedsforeninger efter kompromisforslaget værdiansætte deres aktiver
efter den såkaldte ’amortisererede metode’. Denne metode indebærer, at aktiverne
værdiansættes efter en beregning af værdien ved erhvervelsen fratrukket fradrag
og afdrag. Dermed udlignes udsving i aktivernes og passivernes værdi over tid, da
aktiverne under den amortiserede metode vil svare til værdien af passiverne. Me-
toden må dog kun anvendes af en Lav Volatilitet NAV pengemarkedsforening,
såfremt værdiansættelsen ikke afviger mere end 0,1 pct. fra markedsværdien.
Pengemarkedsforeningers investeringer
Kompromisforslaget er tilpasses forslaget til forordning om simple, gennemsigtige
og standardiserede sekuritiseringer (STS sekuritiseringer), således at pengemar-
kedsforeninger kan investere i denne type af sekuritiseringer, inden for de ram-
mer, som fastlægges i kompromisforslaget. Der pågår fortsat drøftelser herom,
bl.a. under hensyntagen til, at forhandlingerne med Europa-Parlamentet om STS-
forslaget endnu ikke er påbegyndt. Der blev opnået enighed i Rådet på forslaget i
december 2015.
I modsætning til Kommissionens forslag tillader kompromisforslaget pengemar-
kedsforeninger at investere i andre pengemarkedsforeninger. Konkret stilles krav
om, at investeringer i den samme pengemarkedsforening, og summen af investe-
ringer i pengemarkedsforeninger generelt, ikke overstiger henholdsvis 5 pct. og 30
pct. af den enkelte pengemarkedsforenings aktiver.
En pengemarkedsforening må som udgangspunkt højst placere 5 pct. af forenin-
gens aktiver i f.eks. pengemarkedsinstrumenter fra samme udsteder, eller op til 10
pct. af sine indskud hos det samme kreditinstitut. Variabel NAV pengemarkeds-
foreninger må dog investere op til 10 pct. af aktiverne i pengemarkedsinstrumen-
ter fra samme udsteder.
20
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 25/5-16, fra finansministeren
Såfremt Variabel NAV pengemarkedsforeninger investerer mere end 5 pct. (og
maks. 10 pct.) i instrumenter fra én udsteder, må summen af alle investeringer, der
hver især udgør mellem 5 pct. og 10 pct., ikke overstige 40 pct. af pengemarkeds-
foreningens samlede aktiver.
Den kompetente myndighed (i Danmark Finanstilsynet) kan under visse betingel-
ser tillade, at en pengemarkedsforenings investeringer i pengemarkedsinstrumen-
ter udstedt eller garanteret af f.eks. en statslig myndighed eller centralbank udgør
op til 100 pct. af foreningens aktiver. Kompromisforslaget fastholder på dette
punkt generelt Kommissionens forslag.
Porteføljebestemmelser
Kompromisforslaget fastholder i stort omfang Kommissionens forslag fsva. regler
for porteføljer. Det foreskriver fx, at alle pengemarkedsforeninger (både stan-
dardpengemarkedsforeninger og pengemarkedsforeninger med kort løbetid) skal
konstruere deres porteføljer således, at mindst 10 pct. af aktiverne er placeret i
aktiver med løbetid på op til en dag, og mindst 20 pct. af aktiverne er placeret i
aktiver med en løbetid på op til en uge.
Kompromisforslaget supplerer det oprindelige forslag med en forpligtelse for
foreningerne til at reagere med henblik på at bringe porteføljen indenfor tærskler-
ne igen, såfremt nogen af tærsklerne overskrides.
Kompromisforslaget indfører et særligt krav til Konstant NAV og Lav Volatilitet
NAV pengemarkedsforeninger, hvorefter mindst 30 pct. af foreningens aktiver
skal bestå af aktiver med løbetid på op til en uge. Såfremt denne tærskel ikke
overholdes, vil forvalteren skulle underrette bestyrelsen, som skal
overveje
at benyt-
te et af følgende tiltag for at håndtere problemet:
Gebyr på indløsning på op til 2 pct.,
Indløsningsbegrænsning på maksimalt 10 pct. af pengemarkedsforeningens
aktier eller andele i en periode på op til 15 dage,
Suspension af indløsning i op til 15 dage.
Såfremt andelen af aktiver med løbetid på op til en uge falder til under 10 pct. af
foreningens aktiver,
skal
bestyrelsen indføre et vist gebyr på indløsning eller en
suspension af indløsning på op til 15 dage.
Derudover foreskriver kompromisforslaget, at en Lav Volatilitet NAV eller Kon-
stant NAV pengemarkedsforening automatisk ophører med at være en af disse
typer af foreninger, hvis den i en periode på 90 dage har suspenderet indløsning i
mere end 15 dage. Dvs. at foreningen vil miste retten til at betegne sig som sådan-
ne typer pengemarkedsforeninger, hvilket må antages at tilskynde investorer, som
lægger vægt herpå, til at flytte deres investeringer i foreningen væk til andre for-
eninger, der fortsat opfylder kravet.
21
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 25/5-16, fra finansministeren
’Kend-din-kunde’-politik
Kommissionens forslag indeholder en række krav til, hvilke informationer for-
eningerne skal have om deres investorer med henblik på at kunne forudse deres
behov og adfærd. Foreningerne skal bl.a. kunne identificere mønstre i visse inve-
storers kontantbehov, forskelligheder i deres kompleksitet og risikoaversion, samt
indbyrdes relationer investorerne imellem. Foreningerne skal for så vidt også sik-
re, at foreningen som følge af investorers behov ikke havner i en situation, hvor
der skal ske meget store indløsninger, der som konkvens kunne medføre, at for-
eningens beholdning af instrumenter bliver illikvid. Kompromisforslaget fasthold-
er i vidt omfang disse krav.
22
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 274: Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 25/5-16, fra finansministeren
1632262_0023.png
Tabel 1
Særlige krav til forskellige typer af pengemarkedsforeninger ud fra opgørelse af nettoaktivværdi (NAV) samt investeringshorisont (derudover gælder generelle krav, som er ens på tværs af
pengemarkedsforeningstyper)
Nettoaktivværdi (NAV)
Investeringshorisont
Formandskabets kompromisforslag:
Kontantbuffer
Ikke krav om en kontantbuffer.
Formandskabets kompromisforslag:
Kontantbuffer
Kommissionen foreslår en kontantbuffer på 3 pct. af de samlede
aktiver. Dette krav er udgået i kompromisforslaget.
Krav til investeringshorisont:
Gennemsnitlig renteløbetid på max 60 dage.
Gennemsnitlig restløbetid på max 120 dage.
Krav til investeringshorisont:
Gennemsnitlig renteløbetid på max 60 dage. Gennemsnitlig restløbetid på max 120 dage.
Mindst 10 pct. af aktiver med løbetid op til en dag, mindst 30 pct. op til en uge.
Investerbare aktiver:
Må kun investere i sikre og likvide værdipapirer, såsom visse obligationer, indskud i
kreditinstitutter samt visse andre aktiver. Må fx ikke investere i aktier eller råvarer.
Formandskabets kompromisforslag:
Kontantbuffer
Ikke krav om en kontantbuffer.
Krav til investeringshorisont:
Gennemsnitlig renteløbetid på max 60 dage.
Gennemsnitlig restløbetid på max 120 dage.
Mindst 10 pct. af aktiver med løbetid op til en dag, mindst 20 pct.
op til en uge.
Investerbare aktiver:
Må kun investere i sikre og likvide værdipapirer, såsom visse
obligationer, indskud i kreditinstitutter samt visse andre aktiver. Må
fx ikke investere i aktier eller råvarer.
Krav til diversificering
Max 10 pct. af foreningens aktiver må investeres i pengemarkeds-
instrumenter fra samme udsteder og max 10 pct. af foreningens
aktiver må investers i indskud hos samme kreditinstitut.
Op til 20 pct. af aktiverne må investeres i særligt dækkede
obligationer af høj kvalitet, såsom danske realkreditobligationer.
Hvis foreningen investerer mere end 5 pct. (og maks. 20 pct.) i
særligt dækkede obligationer af høj kvalitet fra én udsteder, må
summen af investeringerne på mellem 5 pct. og 20 pct. ikke
overstige 60 pct. af pengemarkedsforeningens samlede aktiver.
Værdiansættelse:
Aktiverne værdiansættes til markedsværdien.
Indløsning:
Investorer kan kun indløse deres andele til markedsværdien af
porteføljen.
Der gælder stort set de samme regler som for en
pengemarkedsforening med variabel NAV og kort løbetid, bortset
fra at den gennemsnitlig renteløbetid max være 6 måneder og den
gennemsnitlig restløbetid max må være 12 måneder.
Konstant NAV
Lav-volatilitet NAV (ny ift. Kommissionens forslag)
Variabel NAV
Kort-løbetid forening
Mindst 10 pct. af aktiver med løbetid op til en dag, mindst 30 pct.
Krav til diversificering:
op til en uge.
Må gerne investere i andre pengemarkedsforeninger. Investeringer i den samme forening, og
summen af investeringer i pengemarkedsforeninger generelt må ikke overstige hhv. 5 pct. og
Investerbare aktiver:
30 pct. af foreningens aktiver.
Kompromisforslaget præciserer, at foreningerne kun må
investere i instrumenter der er udstedt af eller garanteret af et
Max 5 pct. af foreningens aktiver må investeres i pengemarkeds-instrumenter fra samme
EU-land, eller i kontanter. Dette er en indskrænkning
udsteder og max 10 pct. af foreningens aktiver må investers i indskud hos samme
sammenlignet med Kommissionens forslag.
kreditinstitut. Op til 20 pct. af aktiverne må investeres i særligt dækkede obligationer af høj
kvalitet, såsom danske realkreditobligationer.
Krav til diversificering:
Max 30 pct. af aktiverne må investeres i samme udstedelse.
Hvis foreningen investerer mere end 5 pct. (og maks. 20 pct.) i særligt dækkede obligationer
af høj kvalitet fra én udsteder, må summen af investeringerne på mellem 5 pct. og 20 pct. ikke
Værdiansættelse:
overstige 60 pct. af pengemarkedsforeningens samlede aktiver.
Aktiverne værdiansættes ifølge kompromisforslaget ved den
Værdiansættelse:
såkaldte ’amortiserede metode’.
Aktiverne værdiansættes til den såkaldte ’amortiserede metode’– så længe værdiansættelsen
Indløsning:
ved denne metode alene afviger med mindre end 0,1 pct. fra markedsværdien. Hvis den
Investorer kan indløse deres andele til værdien ved indbetaling. afviger med mere sker værdiansættelse til markedsværdien.
Indløsning:
Investorer kan indløse deres andele til værdien ved indbetaling, så længe denne værdi forbli-
ver inden for en afvigelse på 0,2 pct. fra markedsværdien af porteføljen. Ved en afvigelse på
over 0,2 pct. sker indløsning til markedsværdien af porteføljen.
Standard forening
Ikke mulig
Ikke mulig