Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 268
Offentligt
1627176_0001.png
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
REJSERAPPORT
STUDIEREJSE TIL USA
Tid:
Sted:
Deltagere:
Ledsaget af:
6.-11. marts 2016
USA – New York, Washington DC og Chicago
Morten Bødskov (S) - formand, Joachim B. Olsen (LA) -
næstformand, Rasmus Horn Langhoff (S), Mette Reissmann
(S), Erik Christensen (S), Malte Larsen (S), Anne Paulin (S),
Hans Kristian Skibby (DF), Jan Rytkjær Callesen (DF), Torsten
Schack Pedersen (V), Brian Mikkelsen (KF)
Annemette Ross og Signe Draabe Bruunsgaard,
udvalgssekretariatet
24. marts 2015
Ref. Annemette Ross
1. Formål
Studierejsen tager afsæt i udvalgets fokus på deleøkonomi, iværksætteri og
vækstpotentiale for danske virksomheder i udlandet. Inden for de emner er
USA interessant, som værende et stort marked og herunder også set i lyset af
Obamas klimaplan samt de igangværende forhandlinger om en handelsaftale
mellem USA og EU (TTIP) – begge faktorer, der potentielt kan skabe
gunstigere vilkår for danske virksomheder i USA.
2. Oversigt over møder
Møder i New York:
Danish Cleantech Hub og DI
Bristol-Myers-Squib
Claus Meyer
ReD Associates + paneldebat med danske iværksætter og NY
bystyre
Novo Nordisk
Mærsk og Port Elizabeth
Møder i Washington DC:
Medtronic
Department of Commerce
Deleøkonomi hos Google, Uber m.fl.
Bipartisan Policy Center – John Fortier
Møder i Chicago
Glenbard Wastewater Authority
MAKE + Avanti Wind Systems
Lundbeck
Deltagelse i reception – Danish American Language Foundation
1/3
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 268: Rejserapport over udvalgets studierejse til USA den 6.-11. marts 2016
1627176_0002.png
3. Hovedpunkter fra rejsen
Under stort set alle møder gav virksomhederne deres syn på mulighederne,
udfordringerne og fordele/ulemper for danske virksomheder i forhold til at
etablere sig og opnå vækst på det amerikanske marked.
Samlet set kan nedenstående generelle
gennemgående budskaber under møderne.
punkter
fremhæves
som
Dansk/nordisk er et godt brand på det amerikanske marked.
DK har et godt innovations- og forskningsmiljø – men der bør fortsat
arbejdes på at gøre det bedre – eks. via partnerskaber mellem
virksomheder og forskningsverdenen (universiteter, hospitaler). De
eksisterende partnerskaber er velfungerende, men det er endnu ikke
så udbredt som eksempelvis i Sverige, og gerne længerevarende
aftale/engagementer, herunder mere langsigtede investeringer.
Behov for øget fokus på uddannelse inden for IT og naturvidenskab.
DK er relativt lettere at etablere sig og lave virksomhed i end
eksempelvis Frankrig og Tyskland, pga. et fleksibelt arbejdsmarked.
DK har en god infrastruktur.
Der er behov for forudsigelighed i forhold til lovgivning og rammevilkår
– eks. er det en udfordring, hvis der ændres for meget på
grundlæggende vilkår, når ny regering træder til.
Det amerikanske marked er ikke ét, men mange markeder, hvilket er
en udfordring, når man skal etablere sig som ny virksomhed.
Væksten ligger i USA i forhold til EU (Novo vokser 10% årligt i
Nordamerika, hvilket udgør 60 % af den samlede årlige vækst,
Lundbeck er gået fra 0 til 1 mia dollar i omsætning på 6 år).
Herunder er fremhævet
problemstillinger.
enkelte
sektorspecifikke
anbefalinger
og
Pharma-virksomheder/ Health care
Under møderne med virksomheder inden for pharma og healthcare (Novo
Nordisk, Bristol-Myers-Squib, Medtronic og Lundbeck)
blev samarbejdet med
danske underleverandører samt forskningsverdenen fremhævet. Eksempelvis
udfører BMS 40 % af alle tests i DK. Flere steder blev det også nævnt, at der
er behov for langsigtede investeringer/involvering, da der er en lang
forsknings/-udviklingsfase og resultaterne typisk først viser sig efter lang tid.
Der er behov for mere risiko-villighed (give benefit of the doubt) i forhold til
udvikling af nye produkter. DK skal gøre op med sig selv, om man fortsat vil
betale for innovation og udvikling. Det tager 10 år at få udviklet et nyt produkt
(Novo). Det koster 10 år og 2,6 mia. dollar at få godkendt et nyt produkt på
det amerikanske marked (Lundbeck). Der blev også peget på den nye
udbudslov med de muligheder den indebærer (Medtronic) – brug den og gå
2/3
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 268: Rejserapport over udvalgets studierejse til USA den 6.-11. marts 2016
1627176_0003.png
ikke nødvendigvis efter det billigste bud på den korte bane, men det bedste
bud, der måske også bliver billigst på den lange bane.
Iværksætteri
Under møderne med danske iværksættere i NY (Claus
Meyer – ReD
Associates)
blev der peget på flere grunde til at søge ud af DK: Markedet er
for lille i DK, indstillingen er forkert – iværksætteri er en ”plan B”, det er en
svaghed at fejle, der mangler rolle-modeller, de gode historier skal fortælles.
Partnerskaber vigtige – mikse virksomheders udfordringer med iværksættere
og iværksætteri og IT-skills skal prioriteres på skoleskemaet. Etablering af
virksomhed i US kræver opmærksomhed på alle detaljer – og en god advokat
(Claus Meyers beretning om risici for sagsanlæg om stort set alt!).
Cleantech
Under møderne herom (Danish
Cleantech Hub – Glenbard wastewater
Autority – MAKE)
blev det understreget, at der er et kæmpe marked for
klimatilpasning i USA, særligt i forhold til kystsikring og vandforsyning
(aktualiseret af orkanen Sandy), men også i forhold til grøn energi, hvor
lovgivningsmæssige rammer har skabt en vis stabilitet og mulighed for mere
langsigtede investeringer. NY satser på denne dagsorden og har afsat 266
mia. dollar over de næste 10 år. I 2020 forventes vindenergi at være
konkurrencedygtigt med gas (MAKE).
TTIP
Det opleves som en udfordring med de protektionistiske regler, og ”By
American”- klausuler (herunder Jones Act i forhold til skibsfart – Mærsk) – var
oppe at vende flere gange, hvor vigtigheden af TTIP’en blev understreget.
Ofte behov for at danske virksomheder indgår i amerikanske konsortier, for at
få foden indenfor. Reglerne kan dog fortolkes mere eller mindre
protektionistisk (Department of Commerce). Om end der er en vis forståelse i
den republikanske lejr for behovet for TTIP understreges vigtigheden af, at få
aftalen i hus inden præsidentvalget.
Deleøkonomi:
Det blev af Uber fremhævet, at tilstedeværelsen af deleøkonomiske
virksomheder bliver kritiseret for deres indflydelse på eksisterende markeder,
men at taxa-markedet i Washington DC er vokset med Uber, herunder
udvides markedet også med nye typer services, som det etablerede taxa-
marked ikke tilbyder. Igen fremhævedes det gode innovationsmiljø i DK, men
også behovet for IT-færdigheder. Der er behov for at EU får styr på det indre
digitale marked, for at mindske de eksisterende barrierer for vækst i EU.
Og afslutningsvis et citat fra Bipartisan Policy Center, John Fortier, fra mødet
om det kommende præsidentvalg: ”A statesman is a politician, who is
dead”….
3/3