Fra:
Sendt:
15. april 2016 07:17
Til:
Cc:
Emne:
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg - Scandinavian Star
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
Folketinget Christiansborg
1240 København K
15 april 2016
Vedr. Mordbranden på skibet Scandinavian Star 7 april 1990 ct. Søfartsstyrelsens ansvar.
Jeg skal venligst anmode udvalget, foranledige ministerens, reaktion, på de af mig i denne skrivelse
anførte forhold.
Spørgsmål om søfartsstyrelsens kontrol, af skibet MV Scandinavian Star i tiden fra 30 marts 1990
hvor skibet ankom til Frederikshavn, og frem til skibet brændte natten til den 7 april 1990
Søfartsstyrelsen, har siden 1990 oplyst at styrelsen have en ret men ikke pligt til at hjemsøge skibet
Scandinavian Star før skibet gik i drift, og efter skibet gik i drift, d 1 april 1990. Og som bekendt skete
dette heller ikke.
Søfartsstyrelsen har siden 1990 henvist til lovbekendtgørelser og vejledninger om syn og kontrol samt
havnestats aftalen om port State kontrol, der således også er urigtige og vildledende, for modtagerne
af sådanne fejlagtige oplysninger. (folketinget) Mfl.
Det fremgår af Lov om skibes sikkerhed af 12 marts 1980 at Søfartsstyrelsen varetager
administrationen af loven og påser at loven og de i medfør af denne udstedte regler overholdes.
Loven indeholder en række bestemmelser der er gældende for både danske og udenlandske skibe i
dansk havn eller på dansk søterritorium.
I forlængelse heraf, henvises der til. Lovbekendtgørelse nr 463 af 29 juli1988 der omhandler syn af
skibe enten som nybygget eller indkøbt fra udlandet
Det fremgår heraf at :
§1 Et passagerskib er et skib der befordrer mere ned 12 personer, - det gjorde Scandinavian Star.
§3 Ethvert skib skal forinden det går i fart som nybygget eller indkøbt fra udlandet være godkendt af
Søfartsstyrelsen efter forud afholdt hovedsyn. Henrik Johansen hævder han er ny ejer/reder og bliver
dømt som sådan.