Fra:
Sendt:
13. april 2016 22:53
Til:
Cc:
Emne:
Folketingets Retsudvalg & Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
Folketingets Retsudvalg
Folketinget Christiansborg
1240 København K
&
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
Folketinget Christiansborg
1240 København K
13 april 2016
Utydeligt svar, der både vedrører Justitsministeriet samt Erhvervs og vækstministeriet.
Besvarelse af spørgsmål 145 alm. del stillet af udvalget den 25. febru-
ar efter ønske fra Bjarne Lausten (S). til Erhvervs og vækstministerren.
Søfartsstyrelsen svarer, følgende citat.: at det særlige Granskningsudvalg,
som efter fælles aftale mellem Danmark, Sverige og Norge blev nedsat af
den norske regering, fik ansvaret for undersøgelsen af årsagen til branden
på SCANDINAVIAN STAR. Det fremgår af arkivmaterialet. Citat slut.
Denne oplysning er forkert og vildledende. Idet det, reglerne for både Søforklaring og granskningsudvalg
følger Sølovens § 472. der siger Citat.: Formålet med søforklaring er snarest muligt at tilvejebringe
oplysninger om de faktiske omstændigheder ved ulykke, dødsfald eller personskade, herunder oplysninger
om forhold, som er af betydning for bedømmelsen af offentlige forhold eller civile ansvarsforhold, af
skibets sødygtighed eller for sikkerheden til søs.
Det som Søfartsstyrelsen undlader at fortælle, er at man d.20 april 1990 tilsidesatte sølovens regler, og
iværksatte efter egne aftaler med Regeringen i Norge og Sverige aftale om, at nedsætte et fællesnordisk
Granskningsudvalg.
Endvidere blev det omtalte granskningsudvalg begrænset i sine mandater, bla.
Udvalget skulle ikke beskæftige sig med skibets Ejer reder samt Forsikringsforhold, da dette var tillaget
Dansk Politi jf. aftalen af den 10 april 1990
Både Søforklaring og granskningsudvalget skulle kun, søge belyst, hændelsesforløb af ca 1,5 times
varighed, nemlig fra kl, 02,00 og frem til det tidspunkt, hvorpå skibets Kaptajn forlader skibet første gang,
kl, ca 03,30 hertil skal det bemærkes at der opstod mindst tre brænde efter kl, 03,30 seneste brand skete ca
12 timer, efter kaptajnen havde forladt skibet. Med andre ord, de nævnte forhold fra kl, 03,30 er aldrig
søgt belyst, også dette er i strid med Sølovens § 478.citat. Retten bør søge at fjerne uklarhed, tvetydighed
eller ufuldstændighed i de afgivne forklaringer, citat slut.