Samlet indsats i ny national OPS-enhed
Behov for en ny aktiv og kompetent OPS-enhed
En ny OPS-enhed skal være den organisatoriske drivkraft i en samlet national strategi med det formål at udvikle og
opbygge nye offentlige og private alliancer.
Det danske samfund er under pres. Der er stigende krav til kvaliteten af velfærdsydelserne, og i fremtiden er vi færre
til at forsørge flere. Det er et pres, der ikke kan løses ved at handle, som vi plejer. Forandringsparathed, nytænkning
– og frem for alt samarbejde på tværs af offentlig og privat er nødvendigt.
De gode eksempler findes allerede. Samarbejde mellem medarbejdere, borgere, patienter, forskere, private virk-
somheder og andre relevante aktører finder sted. Nye måder at designe og yde service til borgerne ser dagens lys og
nye teknologiske muligheder opstår. Skal udfordringerne overkommes, er spredte gode initiativer ikke nok. Allian-
cer mellem offentlig og privat skal styrkes, og det kræver en fokuseret indsats.
Dansk Erhverv og FTF anbefaler at samle relevante kompetencer og videnscentre i en ny national OPS-enhed. Målet
er at gøre det nemmere at igangsætte og gennemføre et effektfuldt offentlig-privat samarbejde.
Spredt viden og kompetencer hæmmer offentlig-privat samarbejde
Viden og kompetencer om offentlig-privat samarbejde er i dag spredt mange steder. Dansk Erhverv og FTF anbefa-
ler, at der under Erhvervs- og Vækstministeriets ledelse etableres en ny national OPS-enhed, hvor OPS-kompeten-
cer fra forskellige indsatser samles.
Ved at samle den spredte indsats i én national enhed styrkes fundamentet for offentlig-privat samarbejde. Den
konkrete kompetence og viden, der findes om offentlig-privat samarbejde herunder fx konkurrenceudsættelse, ko-
ordinering af offentlig-private partnerskaber og intelligent indkøb hos blandt andre Konkurrence- og Forbrugersty-
relsen, Finansmisteriet, Erhvervs- og vækstministeriet, Skatteministeriet, Forsknings- og innovationsstyrelsen, Er-
hvervsstyrelsen, Udbudsportalen og OPI-guide, kan med fordel samles i en ny slagkraftig national OPS-enhed.
Fundamentet skal bygge på eksisterende opgaver og kompetencer
En mulighed kan være organisatorisk at tage afsæt i en række af de opgaver og kompetencer, der i dag er forankret
i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Offentlig-privat samarbejde kan have mange former, og der er stor forskel på både lovgivning og udførsel af hen-
holdsvis OPP, OPI og konkurrenceudsættelse. Derfor er der behov for forskellige spor, hvor der opbygges en særlig
ekspertise i en nye national OPS-enhed. OPS-enhedens aktiviteter kan således overordnet inddeles i følgende grup-
per:
Konkurrenceudsættelse (herunder udbud og udlicitering)
OPI: Offentlig-Privat Innovation
OPP: Offentlige-Private Partnerskaber
International indsatser (herunder hjælp til serviceeksport)
Side 1/4
Februar 2016