Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 223
Offentligt
1615138_0001.png
Civilafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Formueretskontoret
Michelle Grambo Redden
2015-7003-0029
1903624
KOMMENTERET OVERSIGT
over
høringssvar om forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler
(Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om
kortfristede forbrugslån)
1. Høringen
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 11. februar 2016 til den 10.
marts 2016 været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, byretterne,
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Copenhagen
Business
School,
Juridisk
Institut,
Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Detail, Dansk Detail Kreditråd, Danske
Advokater,
Dansk
Erhverv,
Dansk
Industri,
Dansk
Inkassobrancheforening, Dansk Kredit Råd, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Finans og Leasing, Finansrådet, Finanstilsynet, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet Tænk, Forbrugerklagenævnet, Foreningen for Dansk
Internethandel (FDIH), Forsikring & Pension, KL, Københavns
Universitet, Det Juridiske Fakultet, Landsorganisationen i Danmark,
Liberale Erhvervs Råd, Pengeinstitutankenævnet, Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden i Grønland,
Syddansk Universitet, Juridisk Institut, Aalborg Universitet, Juridisk
Institut, og Aarhus Universitet, Juridisk Institut.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 223: Kommenteret høringsoversigt og kopi af de modtagne høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler (Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån), fra justitsministeren
Østre Landsret, Vestre Landsret, byretterne, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Erhverv, DI Handel, Dansk Kredit Råd, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Finans og Leasing, Finansrådet, Finanstilsynet, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet Tænk og Rigsadvokaten.
Ud over de hørte myndigheder, organisationer mv. har Kirk Advokater og
4finance afgivet høringssvar.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i
kursiv.
2. Høringssvarene
2.1. Generelt
Østre
Landsret,
Vestre
Landsret,
byretterne,
Dansk
Arbejdsgiverforening, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening,
Domstolsstyrelsen, Finansrådet
og
Rigsadvokaten
har ikke
bemærkninger til forslaget.
Dansk Erhverv
er enig med regeringen i, at forbrugerne bør beskyttes
mod uigennemskuelige lånetilbud. Dansk Erhverv er også enig i, at det i
den forbindelse kan være relevant at kigge på de såkaldte sms-lån.
Problemet med manglende information løses dog ikke ved indførelsen af
en obligatorisk betænkningsperiode, men ved at sætte fokus på at udnytte
de eksisterende regelsæt og sanktionsmuligheder i forhold til kreditgivere,
der ikke overholder reglerne.
DI Handel
er enig i, at gennemsigtighed er vigtigt og en forudsætning for
at have aktive forbrugere, der tager ansvar for de aftaler, de indgår. Derfor
finder DI Handel det problematisk, hvis man som forbruger ikke har
mulighed for at orientere sig grundigt i de tilgængelige tilbud. Det er
imidlertid ikke DI Handels opfattelse, at det er et problem i dag. DI Handel
er principielt stærkt bekymret for introduktionen af en obligatorisk
betænkningsperiode ved indgåelse af en aftale og kan derfor ikke bakke op
om forslaget. DI Handel mener, at man bør overveje andre, mere
proportionale tiltag end et indgreb i aftalefriheden.
2
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 223: Kommenteret høringsoversigt og kopi af de modtagne høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler (Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån), fra justitsministeren
Dansk Kredit Råd
og
4finance
har anført, at bestemmelsen vil regulere
en promille af det samlede udlånsmarked af finansielle produkter og finder
det ikke rimeligt, at detailregulere en meget begrænset låneform til
låntagere med særligt behov.
4finance
har endvidere anført, at det er i forbrugernes interesse, at der er et
bredt udsnit af valgmuligheder i relation til lån. Kortfristede forbrugslån er
et nyttigt alternativ til andre lånemuligheder på markedet, f.eks.
almindelige forbrugslån, kassekredit, varelån mv. Det kortfristede
forbrugslåns styrke er, at det er nemt at forstå, kan tages hurtigt og nemt og
er konkurrencedygtigt bl.a. i kraft af den korte tilbagebetalingstid. Derfor
finder 4finance det ikke til forbrugerens fordel at reducere mængden af
lånetilbud ved at mindske adgangen til et hurtigt optag af lån, hvilket vil
være konsekvensen af den obligatoriske betænkningsperiode.
Finans og Leasing
har forståelse for den bekymring for forbrugerne, som
er baggrunden for lovforslaget, men er ikke overbevist om, at en
betænkningsperiode er løsningen. Finans og Leasing henviser i den
forbindelse til, at Finanstilsynet i sit høringssvar til den rapport, som
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udgav i maj 2015, bl.a. anførte, at
tilsynet ikke umiddelbart kunne se, at en 48 timers betænkningsperiode vil
kunne afhjælpe overgældssætning.
Dansk Kredit Råd
og
Finans og Leasing
anfører, at den obligatoriske
betænkningsperiode vil være en helt ny figur i dansk ret, som vil gribe
fundamentalt ind i princippet om den fri aftaleret. Reglen vil være
beskyttelsespræceptiv og gælde uden undtagelse for alle forbrugere, selv
de som fuldt oplyst ønsker at få lånet udbetalt snarest muligt inden udløbet
af de 48 timer.
Forbrugerrådet Tænk
hilser lovforslaget velkommen og bemærker, at
kortfristede forbrugslån er et stort og stigende problem for mange
danskere, der kommer i overgældssætning. Det er samtidig Forbrugerrådet
Tænks vurdering, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens rapport fra 2015
meget klart påviser en række åbenlyse problemer på markedet for kviklån.
Når Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bl.a. kan dokumentere, at
tilbagebetalingsfristen overskrides med 30 dage eller mere for over 25 pct.
af de oprettede lån, at 18 pct. af de oprettede lån sendes til inkasso, at
omkring en tredjedel af udbydernes omsætning hentes på låneforlængelser
og afdragsordninger, og når mere end 40 pct. af låntagerne efterfølgende
3
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 223: Kommenteret høringsoversigt og kopi af de modtagne høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler (Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån), fra justitsministeren
fortryder, at de har optaget lånet – så peger det alt sammen i retning af et
dysfunktionelt lånemarked til skade for forbrugeren.
Justitsministeriet er principielt enig i, at det er vigtigt at bevare den frihed
til at indgå aftaler, som er grundlæggende i dansk ret. Når de to
aftaleparter ikke er jævnbyrdige, som f.eks. ved aftaler mellem en
forbruger og en erhvervsdrivende, kan det dog være nødvendigt at beskytte
den svage part mod at indgå aftaler, som den pågældende muligvis ikke
fuldt ud kan overskue. Sådan forbrugerbeskyttende regulering af
aftalefriheden er der flere eksempler på i dansk ret, herunder også i
kreditaftaleloven, jf. bl.a. §§ 7 a og 7 b om kreditgiverens oplysningspligt,
§ 7 c om kreditgivers pligt til at foretage kreditværdighedsvurdering og §
19 om forbrugerens fortrydelsesret. Som det fremgår af pkt. 3.1.2.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger, finder Justitsministeriet på
baggrund af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens markedsundersøgelse,
at det er relevant at indføre en yderligere beskyttelse af forbrugeren i
forbindelse med indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån i form af
en obligatorisk betænkningsperiode, inden for hvilken forbrugeren ikke
gyldigt kan acceptere et lånetilbud. Betænkningsperioden sikrer en reel
beskyttelse af forbrugeren, uden at adgangen til at indgå aftaler om
kortfristede forbrugslån begrænses unødigt. Alle forbrugere vil således
fortsat have mulighed for – efter udløbet af betænkningsperioden – at
acceptere kreditgiverens tilbud om et kortfristet forbrugslån.
Justitsministeriet har i øvrigt noteret sig høringsparternes synspunkter.
2.2. Ulighed i forhold til långivere fra andre EU-lande
Finans og Leasing
har anført, at en obligatorisk betænkningsperiode vil
udgøre en dansk særregel på det europæiske marked og dermed føre til et
”unlevel playing field” for danske virksomheder. Det er Finans og
Leasings opfattelse, at forslaget er i direkte strid med regeringens
intentioner om at undgå overimplementering af EU-lovgivning, idet
forbrugerkreditdirektivet netop ikke indeholder krav om en obligatorisk
betænkningsperiode
i
tillæg
til
de
mange
andre
beskyttelsesforanstaltninger i direktivet.
Finans og Leasing
bemærker, at det bør fremgå af bemærkningerne, om
udenlandske långivere, der indgår aftaler med danske forbrugere via
internettet eller på anden grænseoverskridende måde, også er underlagt
den obligatoriske betænkningsperiode.
4
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 223: Kommenteret høringsoversigt og kopi af de modtagne høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler (Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån), fra justitsministeren
Justitsministeriet skal bemærke, at indførelsen af en obligatorisk
betænkningsperiode for kortfristede forbrugslån falder uden for
anvendelsesområdet for forbrugerkreditdirektivet. Der er derfor ikke tale
om overimplementering. Der henvises i øvrigt til afsnit 8 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Justitsministeriet kan for så vidt angår udenlandske låneudbydere oplyse,
at artikel 5 i konventionen om, hvilken lov der skal anvendes på
kontraktsretlige forpligtelser (Romkonventionen), indeholder særlige
lovvalgsregler for visse forbrugeraftaler. Bestemmelsen finder anvendelse
på aftaler om levering til en person (”forbruger”) af løsøregenstande eller
tjenesteydelser med henblik på en anvendelse, der må anses at ligge uden
for den pågældendes erhvervsmæssige virksomhed, eller om ydelse af
kredit til et sådan formål. Hvis der i et sådant tilfælde ikke er indgået en
lovvalgsaftale, er aftalen undergivet loven i forbrugerens bopælsland, jf.
artikel 5, stk. 3. Hvis der er indgået en lovvalgsaftale, kan denne ikke
medføre, at forbrugeren berøves den beskyttelse, der tilkommer den
pågældende i medfør af ufravigelige regler i bopælslandets lov, jf. artikel
5, stk. 2. Præceptive regler til beskyttelse af forbrugeren i dennes
bopælsland vil således finde anvendelse, uanset en modstridende
lovvalgsklausul, medmindre forbrugeren ville opnå en bedre retsstilling
efter den valgte lov.
2.3. Håndhævelse af eksisterende regler
Dansk Erhverv
og
Finans og Leasing
anfører, at den eksisterende
kreditaftalelov – samt markedsføringslovens bestemmelser om
kreditaftaler – indeholder detaljerede krav til kreditgivernes information til
forbrugerne, en ret til at fortryde den indgåede kreditaftale samt en
lovsikret ret til førtidig indfrielse af lånet. De eksisterende regler giver
således rigelige muligheder for forbrugerne til at komme ud af
kreditaftaler, som de fortryder, og for myndighederne til at gribe ind over
for de kreditgivere, der ikke lever op til de informationskrav, der findes i
såvel kreditaftaleloven og markedsføringsloven. Der opfordres til, at der
sættes fokus på at udnytte de eksisterende regelsæt og
sanktionsmuligheder i forhold til kreditgivere, der ikke overholder
reglerne, i stedet for at indføre ordninger, der vil gribe ind i aftalefriheden
for de erhvervsdrivende, der i dag overholder alle regler og de forbrugere,
som allerede ved ansøgningen har sat sig ind i lånemarkedet og gjort sig
bekendt med vilkårene for lånet.
5
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 223: Kommenteret høringsoversigt og kopi af de modtagne høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler (Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån), fra justitsministeren
Dansk Kredit Råd
bemærker, at låntager allerede i dag har 14 dages
fortrydelsesret ved en låneaftale i henhold til kreditaftalelovens § 19.
Samtidig er forbrugeren beskyttet af en række andre præceptive regler i
kreditaftaleloven, eksempelvis kapitel 2.
Justitsministeriet skal hertil bemærke, at Forbrugerombudsmanden
allerede i dag fører tilsyn med bl.a. kreditudbydernes efterlevelse af
oplysningsforpligtelserne i kreditaftaleloven og markedsføringsloven.
Justitsministeriet kan endvidere henvise til afsnit 3.1.2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger, hvoraf det fremgår, at det på baggrund af
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens markedsundersøgelse må
konstateres, at der trods de gældende regler i mange tilfælde indgås
aftaler om kortfristede forbrugslån med forbrugere, der ikke kan betale
lånet tilbage rettidigt.
2.4. Konkurrenceforvridning
4finance
bemærker, at forbrugerne fortsat vil have mulighed for impulsivt
at låne endog meget høje beløb fra f.eks. pengeinstitutter, kreditkort og
varelån. 4finance anser lovforslaget for konkurrenceforvridende. Ved
indførelse af en 48 timers betænkningsperiode, som ikke gælder for
forbrugslån tilbudt af pengeinstitutter, svækker man reelt en konkurrent på
markedet for kortfristede forbrugslån. Dermed mindskes konkurrencen,
hvilket ikke er til gavn for forbrugeren. 4finance bestrider samtidig det i
loven anførte om, at pengeinstitutter kan foretage en bedre kreditvurdering
ved kortfristede lån end webbaserede løsninger.
Justitsministeriet bemærker, at der med lovforslaget lægges op til at styrke
forbrugerbeskyttelsen i forhold til en specifik lånetype, fordi Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen med undersøgelsen af kviklånsmarkedet har påvist
et behov for, at forbrugeren i forhold til denne type lån i højere grad gives
mulighed for at genoverveje lånet og sit lånebehov. Kortfristede
forbrugslån adskiller sig fra andre typer af kreditaftaler derved, at hele
kreditbeløbet og alle kreditomkostningerne skal betales tilbage inden for
ganske kort tid efter lånets optagelse. Visse kreditprodukter, der tilbydes af
et pengeinstitut, kan have tilsvarende karakteristika, men da
forretningsmodellen for de to kreditudbydere er meget forskellig, og da et
pengeinstitut typisk vil have en bedre viden om den enkelte forbrugers
privatøkonomi, er disse kreditprodukter ikke forbundet med de samme
6
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 223: Kommenteret høringsoversigt og kopi af de modtagne høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler (Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån), fra justitsministeren
risici for forbrugeren. Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
2.5. Forslag til alternativ regulering
Dansk Kredit Råd
og
Finans og Leasing
har den opfattelse, at en
styrkelse af kreditgivers adgang til kreditvurdering er en bedre løsning for
at sikre forbrugerbeskyttelse, idet det vil afskære en række forbrugere fra
at gældssætte sig unødigt. Det foreslås således bl.a., at kreditudbyderne får
adgang til domstolenes register over insolvensramte personer, og at alle
låneselskaber, som udbyder kortfristede forbrugslån, opfordres til at
tilslutte sig KreditStatus med henblik på at undgå at yde lån til personer,
som i forvejen har for meget gæld.
Dansk Kredit Råd
foreslår endvidere adgang for låntagere til frivilligt at
lade sig registrere i RKI og andre skyldnerregistre, etablering af et register
svarende til Register Over Frivilligt Udelukkede Spillere samt en pligt for
lånevirksomheden til at benytte verificeret indkomst- eller gældsdata,
f.eks. eSKAT eller KreditStatus, til kreditvurdering af nye kunder. Det
foreslås yderligere, at der indføres en 48 timers gratis fortrydelsesret, inden
for hvilken forbrugeren uden omkostninger kan fortryde en indgået
kreditaftale.
Finans og Leasing
forslår videre, at låntager udover ÅOP opfordres til at
fokusere på de samlede kreditomkostninger, og at fortrydelsesretten
tydeliggøres for forbrugeren.
Justitsministeriet har noteret sig høringsparternes synspunkter og forslag.
Justitsministeriet vurderer imidlertid ikke, at en styrkelse af kreditgivernes
mulighed for at foretage kreditvurdering eller indførelse af en 48 timers
fortrydelsesret vil være tilstrækkeligt til at løse problemet med, at for
mange forbrugere optager kortfristede forbrugslån, som de ikke kan betale
tilbage rettidigt. Det anførte har derfor ikke har givet anledninger til
ændringer af det fremsatte lovforslag. Justitsministeriet bemærker i øvrigt,
at det følger af kreditaftalelovens § 19, at forbrugeren inden for en frist på
14 dage kan fortryde en kreditaftale. Forbrugeren skal i så fald
tilbagebetale lånet og de renter der er påløbet, og kreditgiver har ikke ret
til kompensation.
2.6. Bemærkninger til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens rapport
om markedet for kviklån fra maj 2015
7
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 223: Kommenteret høringsoversigt og kopi af de modtagne høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler (Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån), fra justitsministeren
Dansk Kredit Råd
og
4finance
har anført, at det er unøjagtigt, når der i
lovforslaget henvises til, at ca. 18 pct. af de oprettede lån i 2013 blev sendt
til inkasso. Ifølge Forbrugerombudsmandens undersøgelse for 2014 var
tallet 10,4 pct. 4finance har supplerende henvist til, at de tal, som
udbyderne har indberettet til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, kan
være kunstigt høje, hvis lånevirksomheden anvender en ekstern
inkassopartner til udsendelse af rykkere, uden at et egentlig inkassoforløb
iværksættes.
Dansk Kredit Råd
og
4finance
efterspørger komparative oplysninger om
misligholdelsesprocenten for andre finansielle produkter.
4finance
påpeger, at henvisningen til at 40 pct. af forbrugerne oplevede, at
de samlede kreditomkostninger ved lånet var højere end de forventede, da
de optog lånet, vedrører alle forbrugslån op til 12.000 kr., som er optaget
uden betingelse om køb, hvor lånet er optaget via en formular på
internettet, og således også langfristede forbrugslån. 4finance stiller sig
derfor spørgende over for, om denne undersøgelse begrunder indførelse af
en obligatorisk betænkningsperiode for kortfristede forbrugslån.
For så vidt angår høringsparternes synspunkter vedrørende de i
lovforslaget gengivne tal, skal Justitsministeriet bemærke, at tallene er
taget fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens rapport om markedet for
kviklån fra maj 2015. Som høringsparterne tillige fremhæver, blev der i
2014 indført en definition af begrebet ”misligholdt lån”, hvorefter et lån
anses for misligholdt, hvis forfaldsdag er overskredet med 90 dage, eller
der er opkrævet inkassogebyr eller udenretlige inddrivelsesomkostninger i
anledning af forsinket betaling. Tallene i Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens rapport og Forbrugerombudsmandens opgørelse for
2014 er derfor ikke umiddelbart sammenlignelige, hvorfor
Justitsministeriet
har
henholdt
sig
til
Konkurrence-
og
Forbrugerstyrelsens rapport.
For så vidt angår det anførte vedrørende mindre forbrugslån, som også
omfatter forbrugslån med en længere løbetid end 3 måneder, skal
Justitsministeriet bemærke, at det fremgår af Konkurrence- og
Forbrugerrådets rapport om markedet for kviklån, side 27, at i forhold til
afgrænsningen af kviklån, var det ikke muligt at anvende lånenes løbetid
som afgrænsning i spørgeundersøgelsen blandt forbrugerne. Det skyldtes
bl.a. usikkerhed i forhold til forbrugernes forståelse heraf henset til, at en
8
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 223: Kommenteret høringsoversigt og kopi af de modtagne høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler (Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån), fra justitsministeren
stor andel af lånene forlænges, samt at det ikke var muligt at gennemføre
en så stor spørgeundersøgelse, at de relevante forbrugere inkluderes i
tilstrækkelig grad. Det fremgår videre, at det er Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens vurdering, at der er tilstrækkeligt sammenfald mellem
de overvejelser, som forbrugerne gør sig omkring optagelse af mindre
forbrugslån, uanset om løbetiden er 1, 3 eller 12 måneder.
Justitsministeriet kan i øvrigt henvise til de statistiske oplysninger, der
fremgår af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens rapport om markedet for
kviklån.
2.7. Præciseringer
Dommerfuldmægtigforeningen
savner klarhed over de civilretlige
konsekvenser, hvis en långiver udbetaler lånet før acceptfristens udløb.
Dommerfuldmægtigforeningen foreslår endvidere, at der fastsættes regler
om, at der ikke kan kræves kreditrenter og maksimalt morarenter efter den
almindelige sats, ligesom der heller ikke kan tilkendes omkostninger ved
inddrivelse af lån, der er udbetalt før acceptfristens udløb. Der henvises til,
at tilsvarende regler gælder ved tilsidesættelse af oplysningspligten efter
kreditaftaleloven, jf. lovens §§ 23 og 24.
Justitsministeriet bemærker, at det – henset til at overholdelse af den
obligatoriske betænkningsperiode er tillagt gyldighedsvirkning i forhold til
aftaler om kortfristede forbrugslån – ikke er fundet nødvendigt at tillægge
manglende efterlevelse af betænkningsperioden yderligere civilretlige
konsekvenser i form af nedsættelse af renter mv. Hertil kommer, at grov
eller oftere gentagen overtrædelse af den foreslåede § 8 c kan medføre
bødeansvar for den pågældende kreditgiver. Justitsministeriet har på
baggrund af høringssvaret fra Dommerfuldmægtigforeningen præciseret
de civilretlige konsekvenser af at indgå en aftale om kortfristede
forbrugslån inden udløbet af den obligatoriske betænkningsperiode i
lovforslagets bemærkninger. Det er således præciseret, at aftalens
ugyldighed indebærer, at aftalens parter ikke er forpligtet til at opfylde
aftalen og har krav på at få det allerede erlagte tilbage. Der henvises til
afsnit 2.1.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Forbrugerombudsmanden
vurderer, at den konkrete formulering af
lovteksten i lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, hvorefter lovens § 8 c dog finder
anvendelse på aftaler om kortfristede lån, kan give anledning til den
misforståelse, at aftaler om kortfristede forbrugslån i øvrigt er undtaget fra
9
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 223: Kommenteret høringsoversigt og kopi af de modtagne høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler (Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån), fra justitsministeren
lovens anvendelse efter § 3, nr. 1 og 2. Forbrugerombudsmanden foreslår,
at lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, præciseres i overensstemmelse med
bemærkningerne hertil, så der efter ”kortfristet forbrugslån” tilføjes til nr.
1 ”der ydes rentefrit og uden andre omkostninger” og til nr. 2 ”som kun er
forbundet med ubetydelige omkostninger”.
Justitsministeriet finder, at en samlet læsning af kreditaftalelovens § 3, stk.
1, nr. 1 og 2, i den foreslåede affattelse, ikke giver anledning til tvivl om,
at det alene er kortfristede forbrugslån, der opfylder kriterierne i de to
bestemmelser, der er undtaget fra kreditaftalelovens bestemmelser bortset
fra den foreslåede § 8 c om obligatorisk betænkningsperiode.
Justitsministeriet har derfor ikke indsat den foreslåede tilføjelse i
lovforslagets § 1, nr. 1 og 2.
Forbrugerombudsmanden
foreslår, at det præciseres, at der med
definitionen af kortfristede forbrugslån ikke er tilsigtet en ændring af
retstilstanden for så vidt angår oplysningspligten efter kreditaftalelovens
§§ 7 og 8, i det omfang en efterfølgende aftale om forlængelse af et
”gratis” lån medfører omkostninger for låntager.
Justitsministeriet kan bekræfte, at der ikke er tilsigtet nogen ændring af
retstilstanden for så vidt angår kreditgivers oplysningspligt i forbindelse
med konvertering eller forlængelse af et kortfristet forbrugslån, der
medfører omkostninger for forbrugeren. Justitsministeriet har imidlertid
ikke foretaget den foreslåede præcisering i lovforslagets bemærkninger.
En præcisering af, at retstilstanden er uændret i forhold til kreditgivers
oplysningspligt, kan give anledning til tvivl om, hvorvidt der i øvrigt er
tilsigtet en ændring af praksis for så vidt angår kreditaftalelovens
anvendelse i forhold til kortfristede forbrugslån. Kortfristede forbrugslån,
der er undtaget fra kreditaftalelovens oplysningsforpligtelse i henhold til
lovens § 3, stk. 1, nr. 1 eller 2, vil således blive underlagt
kreditaftalelovens bestemmelser, hvis undtagelseskriterierne ikke længere
kan anses for opfyldt.
Kirk Advokater
anmoder om en præcisering af, om det er tilstrækkeligt at
der er foretaget en pantsætning eller sikkerhedsstillelse i enhver form, for
at en låneaftale falder uden for lovforslagets anvendelsesområde.
Justitsministeriet bemærker, at det følger af den foreslåede definition af
kortfristede forbrugslån, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, at det bl.a. er en
betingelse, at kreditaftalen er indgået uden sikkerhedsstillelse. Det
10
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 223: Kommenteret høringsoversigt og kopi af de modtagne høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler (Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån), fra justitsministeren
fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3, at dette indebærer,
at lån, der er sikret ved f.eks. pant eller sikkerhed i et underliggende
varekøb, kaution mv., ikke er omfattet. Det er således en betingelse, at den
pågældende sikkerhed er knyttet til den konkrete kreditaftale. Det vil
afhænge af en konkret vurdering af den enkelte kreditaftale, om
kreditaftalen er omfattet af den foreslåede definition af kortfristede
forbrugslån.
2.8. Bevisbyrde og kontrol
Dommerfuldmægtigforeningen
bemærker, at fogedretterne får sager med
gældsbreve eller frivillige forlig, som først oprettes efter forfaldstid eller
måske ligefrem som et led i inddrivelsen, og hvor man ikke kan se, om der
er tale om et konverteret kviklån, der er optaget i strid med reglerne. Der
vil blive tale om et ikke ubetydeligt ressourceforbrug, hvis fogedretten af
sig selv skal undersøge problemstillingen i alle sager omhandlende
kviklån. Fogedretterne har ikke mulighed for at stille de fornødne
ressourcer til rådighed på nuværende tidspunkt.
Forbrugerrådet Tænk
har anmodet om, at der tages stilling til, hvordan
det kontrolleres og håndhæves, at det er forbrugeren selv, der umotiveret
skal vende tilbage til kreditudbyderen, hvis forbrugeren efter 48 timer
fortsat ønsker lånet.
Justitsministeriet bemærker, at sager om tvangsfuldbyrdelse af et
kortfristet forbrugslån skal behandles efter de almindelige regler i
retsplejeloven om bevisførelse i fogedretten. Det følger således af
retsplejelovens § 501, stk. 1, at såfremt forbrugeren i forbindelse med
fogedrettens behandling af en sag om tvangsfuldbyrdelse af et kortfristet
forbrugslån gør indsigelse mod grundlaget for fuldbyrdelsen, og det efter
den bevisførelse, der kan ske ved fogedretten, findes betænkeligt at fremme
forretningen, nægter fogedretten at efterkomme fordringshaverens
anmodning. Hvis fogedretten ikke kan tage stilling til en
gyldighedsbetingelse, f.eks. på grund af omfanget af den nødvendige
bevisførelse, jf. § 501, stk. 4, nægtes fogedforretningen fremmet, og
rekvirenten (dvs. den der anmoder om fuldbyrdelsen) må anlægge et
almindeligt søgsmål. Det er således rekvirenten, der har bevisbyrden for,
at fuldbyrdelsesgrundlaget er gyldigt.
For så vidt angår det anførte om kontrol og håndhævelse af kreditgiverens
pligt til ikke at rette henvendelse til forbrugeren i anledning af et
11
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 223: Kommenteret høringsoversigt og kopi af de modtagne høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler (Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån), fra justitsministeren
fremsendt tilbud om kortfristet forbrugslån, skal Justitsministeriet
bemærke, at dette vil indgå i vurderingen af, om kreditgiver handler i
overensstemmelse med god markedsføringsskik, jf. markedsføringslovens §
1, stk. 1. Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med virksomheders
efterlevelse heraf, og forbrugere, der oplever markedsføring i strid
hermed, kan klage til Forbrugerombudsmanden.
2.9. Forslag til yderligere regulering
Finanstilsynet
opfordrer til, at det overvejes at pålægge kreditgiveren en
forpligtelse til at oplyse forbrugeren om, at lånetilbuddet ikke gyldigt kan
accepteres før udløbet af den foreslåede betænkningsperiode.
Forbrugerrådet Tænk
støtter overordnet forslaget om at indføre en
obligatorisk betænkningsperiode, men mener ikke, at tiltaget er
tilstrækkeligt i lyset af de åbenlyse problemer på markedet for kviklån, og
de store problemer lånene påfører forbrugerne. Forbrugerrådet Tænk har
gennem flere år foreslået et såkaldt ÅOP-loft, som fortsat findes at være
den mest effektive model til at mindske udbredelsen af en uetisk
forretningsmodel. Et ÅOP-loft vil i højere grad sikre, at der foretages en
seriøs kreditvurdering, inden der ydes lån, og dermed forhindre
overgældssætning. Som minimum opfordres til, at kreditaftalelovens § 7 c
om kreditgivers forpligtelse til at foretage en kreditværdighedsvurdering
indskærpes over for branchen.
Justitsministeriet skal bemærke, at det forventes, at kreditgiverne vil sikre
oplysning til forbrugeren om den obligatoriske betænkningsperiode, idet
det er i kreditgivers interesse, at de opnår gyldig accept af tilbuddet om
kreditaftale fra forbrugeren. Det er derfor ikke fundet nødvendigt at
regulere denne oplysningspligt.
Justitsministeriet har ikke fundet anledning til at foreslå et ÅOP-loft
indført. Justitsministeriet bemærker hertil, at det fremgår af Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsens rapport om markedet for kviklån fra maj 2015,
side 26, at det er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vurdering, at det
på nuværende tidspunkt vil være forhastet at indføre et omkostningsloft, og
at andre tiltag mere effektivt vil adressere de problemer, der er
identificeret på markedet for kviklån.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
12
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 223: Kommenteret høringsoversigt og kopi af de modtagne høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler (Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån), fra justitsministeren
I forhold til det lovudkast, der blev sendt i høring den 11. februar 2016,
indeholder lovforslaget følgende indholdsmæssige ændringer:
-
I lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås tillige bilag 4 til kreditaftaleloven
erstattet af en ny udgave, som svarer til den berigtigede version, der er
optrykt som bilag til boligkreditdirektivet.
Herudover er der foretaget visse mindre ændringer af sproglig og
lovteknisk karakter.
13