Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 22
Offentligt
1558358_0001.png
20. oktober 2015
/ERST
Høring vedrørende forslag til lov om ændring af selskabsloven, lov
om visse erhvervsdrivende virksomheder, lov om erhvervsdrivende
fonde og forskellige andre love (Gennemførelse af skattelyaftale
vedrørende registrering af reelle ejere)
ERHVERVSS TYRELSE N
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Tlf.
35 29 10 00
35 29 10 01
Erhvervsstyrelsen har udarbejdet vedhæftede forslag til lov om ændring
af selskabsloven, lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, lov om
erhvervsdrivende fonde og forskellige andre love. Lovforslaget forventes
fremsat i Folketinget i december 2015.
Formålet med lovforslaget er at gennemføre en del af den aftale om en
styrket indsats mod skattely på erhvervsområdet, som blev indgået den
19. december 2014 mellem den daværende regering (Socialdemokratiet
og Radikale Venstre), og Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folke-
parti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti.
Lovforslagets formål er desuden at gennemføre dele af 4. hvidvaskdirek-
tiv (EU-direktiv 2015/849 af 20. maj 2015) på Erhvervs- og Vækstmini-
steriets område.
Forslaget medfører, at der fremover skal foretages registrering af reelle
ejere i selskaber og andre tilsvarende juridiske personer, dvs. de fysiske
personer, der i sidste instans ejer eller kontrollerer et selskab eller en ju-
ridisk person, hvilket skal medvirke til øget gennemsigtighed og gøre det
sværere at gemme sig bag forskellige selskabskonstruktioner.
Lovforslagets indhold
Der foreslås ændringer i en række love på Erhvervs- og Vækstministeri-
ets område, herunder bl.a. selskabsloven, lov om visse erhvervsdrivende
virksomheder, lov om erhvervsdrivende fonde, og lov om finansiel virk-
somhed.
På Justitsministeriets område foreslås tilsvarende ændringer i lov om
fonde og visse foreninger, der navnlig vedrører ikke-erhvervsdrivende
fonde. Denne del af lovforslaget udsendes i en selvstændig ekstern hø-
ring med henblik på fremsættelse af et samlet lovforslag, der også omfat-
ter de påkrævede ændringer på Justitsministeriets område.
Fax
CVR-nr 10 15 08 17
E-post
[email protected]
www.erst.dk
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 22: Høring af forslag til lov om ændring af selskabsloven, fra erhvervs- og vækstministeren
2/3
Der foreslås med dette lovforslag følgende ændringer:
Definition af reelle ejere
Begrebet reel ejer eksisterer i dag ikke i de love, der er omfattet af lov-
forslaget.
Efter 4. hvidvaskdirektiv anses direkte eller indirekte ejerskab eller kon-
trol over mere end 25 pct. af en juridisk person som en indikation på di-
rekte eller indirekte reelt ejerskab.
Reelle ejere af et selskab eller en tilsvarende juridisk person foreslås der-
for i lovforslaget defineret som den eller de fysiske personer, der i sidste
instans, herunder eventuelt gennem en eller flere dattervirksomheder,
ejer eller kontrollerer en væsentlig andel af selskabet eller den juridiske
person. I den forbindelse vil der være en formodning for, at fysiske per-
soner, der direkte eller indirekte ejer eller kontrollerer mere end 25 pct.
af ejerandelene i et selskab eller som på anden måde udøver kontrol her-
over, er reel ejer af selskabet eller den juridiske person.
Reelle ejere i fonde foreslås defineret som personer, som ikke i ordets
egentlige forstand er ejere, men som på anden måde har kontrollerende
indflydelse over fonden, eller som får væsentlige midler fra fonden. De
reelle ejere i fonde vil således som udgangspunkt være bestyrelsen og
eventuelt nærmere angivne større uddelingsmodtagere.
Registrering og offentliggørelse af reelle ejere
Med lovforslaget forpligtes selskaber og andre juridiske personer frem-
over til at have kendskab til deres reelle ejere, herunder de reelle ejeres
rettigheder. Disse oplysninger skal hurtigst muligt efter, at selskabet el-
ler den juridiske person er blevet bekendt med, at en person er blevet re-
el ejer, eller ikke længere er reel ejer, registreres i Erhvervsstyrelsens it-
system, hvor oplysningerne vil være offentligt tilgængelige.
I lovforslaget foreslås desuden, at der skabes hjemmel til, at Erhvervs-
styrelsen kan udstede nærmere regler om registrering og offentliggørelse
af oplysninger om reelle ejere.
Grundregistrering for ikke-registrerede enheder
Lov om Det Centrale Virksomhedsregister (CVR-loven) indeholder bl.a.
regler om registrering af grunddata, dvs. oplysninger om navn og adresse
m.v. om juridiske enheder (virksomheder m.v.). Udgangspunktet for
CVR-loven er, at der er tale om registrering af grunddata for juridiske
enheder, som er registreringspligtige i henhold til anden lovgivning, her-
under bl.a. selskabsretlig eller skatteretlig lovgivning.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 22: Høring af forslag til lov om ændring af selskabsloven, fra erhvervs- og vækstministeren
3/3
Som en nødvendig forudsætning for at kunne registrere reelle ejere i sel-
skaber og andre juridiske personer, foreslås en ændring af CVR-loven,
som medfører en pligt for juridiske enheder, som ikke i forvejen er om-
fattet af en lovpligtig registrering, eller frivilligt har ladet sig registrere,
til at lade sig grundregistrere i Det Centrale Virksomhedsregister.
Frist for bemærkninger
Erhvervsstyrelsen skal anmode om eventuelle bemærkninger til lov-
forslaget senest
tirsdag den 17. november 2015, kl. 12.00.
Bemærknin-
ger skal sendes til mailadressen [email protected].
Eventuelle spørgsmål kan rettes til Chefkonsulent Søren Nue Clausen,
Specialkonsulent Christina Spang-Kildegaard eller Fuldmægtig Ketil
Gerd Nielsen på mailadressen [email protected].
Med venlig hilsen
Christina Spang-Kildegaard
Specialkonsulent