Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 216
Offentligt
1612022_0001.png
BETYDNING AF REGULERING
Ekspertmøde
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Den 16. marts 2016
V/ direktør Ulrik Nødgaard
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 216: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om den finansielle regulering den 16. marts 2016
1612022_0002.png
Regulering under indfasning (Basel III, CRD IV)
Generelt bakker vi op om de
overordnede intentioner
Mere og bedre kapital: Uholdbart,
at krav til bankers polstring med
egenkapital var blot 2 pct. før 2008
Styrkede krav til likviditet (LCR) og
funding (NSFR)
2
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 216: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om den finansielle regulering den 16. marts 2016
1612022_0003.png
Det gælder om at finde den rette balance
3
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 216: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om den finansielle regulering den 16. marts 2016
1612022_0004.png
Hvor meget er kapital og –krav steget?
Ændring i kapitalgrundlag i pct. point
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
0
Basel III
Faktisk
2007-2014 (vægtet)
Kragh og Rangvid-model
2007-2014
Anm.: Basel III er beregnet som et søjle 2 krav på 2,5 pct., kapitalbevaringsbuffer
på 2,5 pct., modcyklisk buffer på 1,25 pct. og et SIFI-tillæg på 2 pct.
Kilde: Finanstilsynet, Finansrådet og Kragh og Rangvid (2016).
4
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 216: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om den finansielle regulering den 16. marts 2016
1612022_0005.png
Udlånseffekter af højere kapitalkrav
Bank of England (Aiyar et al. (2014))
Bank of England (Noss and Toffano (2014))
Bank of England (Bridges et al. (2013))
Københavns Universitet (Jensen (2015))
Basel (BIS MAG (2010))
Banque de France (Messonier and Monks (2014))
Bank of England (Francis and Osborne (2009))
Kragh og Rangvid-model
Kragh og Rangvid-model SIFI
0
0.5
1
1.5
2
2.5
3
3.5
4
4.5
5
Pct./Pct.point
Kilde: De Nederlandsche Bank (2015), Finansrådet og Kragh og Rangvid (2016 (tabel 3)).
5
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 216: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om den finansielle regulering den 16. marts 2016
1612022_0006.png
Regulering i pipelinen
Lydhørhed fra politisk hold
Men mere på vej:
Basel IV
Gearingsratio
Net Stable Funding Ratio
Opsplitning af banker (BSR)
6
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 216: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om den finansielle regulering den 16. marts 2016
1612022_0007.png
Højere kapitaldækning (Basel IV)
Basel-komiteens forslag om et ”gulv” for de
risikovægtede aktiver
Og/eller bindende gearingskrav
Kapitalkrav bør være risikobaserede – mere
risikofyldte aktiviteter skal medføre højere
kapitalkrav og vice versa
Ikke-risikobaserede kapitalkrav giver
forkerte incitamenter til høj risikotagning
7
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 216: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om den finansielle regulering den 16. marts 2016
1612022_0008.png
HVOR KAN FOLKETINGET
GØRE EN FORSKEL?
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 216: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om den finansielle regulering den 16. marts 2016
1612022_0009.png
Nedskrivningsregler
Vigtigt, at de nye fremadskuende regnskabsregler (IFRS 9)
implementeres, så praksis bliver konform med resten af Europa:
Hvis boniteten af danske udlån svarer til boniteten af fx tyske
udlån, så skal regnskaberne vise det samme
Ellers bliver funding og
dermed lån dyrere
9
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 216: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om den finansielle regulering den 16. marts 2016
1612022_0010.png
Krav til nedskrivningsegnede passiver
(NEP/MREL)
Finansrådet støtter at investorerne og ikke skatteyderne skal
betale, hvis banker kommer i problemer. Men vigtigt, at der
1. Sikres en implementering i Danmark, der er på niveau med
resten af Europa
2. Sikres en proportional implementering for de mindre og
mellemstore pengeinstitutter
Ellers bliver funding og dermed
lån dyrere
10
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 216: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om den finansielle regulering den 16. marts 2016
1612022_0011.png
Indikationer på likviditetsproblemer i markedet
for realkreditobligationer
Utilsigtede konsekvenser af diverse
nye regler
Forslag:
Ændring af refinansieringsloven,
så kun F1 har rentetrigger, og ikke F2
som i dag
Dermed kan flere obligationsserier
genbruges, dvs. færre serier og
bedre likviditet
11
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 216: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om den finansielle regulering den 16. marts 2016
1612022_0012.png
SPØRGSMÅL ELLER
KOMMENTARER
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 216: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde om den finansielle regulering den 16. marts 2016
1612022_0013.png
TAK FOR
OPMÆRKSOMHEDEN!