Dansk Erhverv
Danske Speditører
Mandag den 7. marts 2016
Til Folketingets Erhvervs, vækst og eksportudvalg
Sagen kort:
Om under fire måneder – 1. juli 2016 - træder der en ny bekendtgørelse i kraft herhjemme om vejning af
containere, der skal eksporteres og transporteres fra Danmark ad søvejen. Reglerne pålægger erhvervslivet
en række nye byrder, der vil gøre alle produkter, der fragtes med container dyrere.
Reglerne vil uundgåeligt betyde dyrere varepriser for forbrugere og erhvervsliv. Både for varer, som
Danmark importerer og varer Danmark eksporterer. Som repræsentant for det brede erhvervsliv ønsker vi
ikke, at det bliver dyrere at eksportere varer fra Danmark end fra andre lande, og vi ønsker ikke højere
erhvervs- og forbrugerpriser i Danmark på grund af unødvendige administrative fordyrelser ved import.
Bag bekendtgørelsen ligger der en FN-vedtagelse, og alle de deltagende lande skal implementere de nye
regler samtidig. Problemet er blot, at Rusland ifølge den internationale presse har meddelt, at man vil
udsætte implementeringen til 1. juli 2017. Andre lande, herunder en række afrikanske lande, vil muligvis
følge med i en slags domino-effekt. Sker det, og implementere Danmark bekendtgørelsen til tiden, vil dansk
erhvervsliv tabe konkurrencekraft. Det må ikke ske.
Ifølge planen skal ministeren underskrive den nye bekendtgørelse i maj måned for at den kan gælde fra 1.
juli 2016.
Dansk Erhverv og Danske Speditører ønsker
for det første,
at ministeren iværksætter et udvidet ”nabo-
tjek”.
For det andet
ønsker vi, at ministeren ikke sætter bekendtgørelsen i kraft, medmindre det entydigt
viser sig, at Rusland trods forlydender i pressen om det modsatte ikke agter at udsætte implementeringen,
og at ingen andre FN-medlemslande tøver med at implementere reglerne til tiden.
Verificeret vægt på eksportcontainere
Den 1. juli 2016 træder der en bekendtgørelse i kraft, der pålægger afskibere af gods, som færdigpakkes i
containere i Danmark og Grønland med henblik på efterfølgende søtransport, at fastlægge en såkaldt
verificeret vægt.
Bag den nye danske bekendtgørelse ligger der en FN-vedtagelse i regi af den internationale maritime
organisation. Danmark har ratificeret den, ligesom mange andre FN-lande. Begrundelsen for FN-initiativet
er at styrke søfartssikkerheden ved at give skibsførerne et mere kvalificeret grundlag for at placere
containerne hensigtsmæssigt på skibene.
De nye regler skal i princippet træde i kraft samtidig i en meget lang række lande.