Folketingets Erhvervs-, Vækst og Eksportudvalg
Att.: udvalgssekretær Annemette Ross
Christiansborg
1240 København K
1. marts 2016
Dansk skibsfarts aktuelle trusler og muligheder
Danmarks Rederiforening vil gerne invitere udvalget på besøg i Rederiforeningen.
Anledningen er, at den maritime klynge forventes at være et af de første
vækstteams, som regeringen igangsætter her til foråret.
Under mødet vil vi orientere om den aktuelle status for dansk skibsfart, hvor vi på
den ene side fastholder placeringen blandt verdens 10 største søfartsnationer og
på den anden side i flere segmenter kæmper med udfordrende markeder.
Verdenshandlen vokser trods tilbageslag og dermed peger pilen fortsat på vækst.
Derfor er det relevant at drøfte mulighederne ved et maritimt vækstteam og den
efterfølgende vækstplan, som erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen
har annonceret. På mødet vil vi således præsentere vores syn på, hvordan man
ad den vej i fællesskab kan gribe fremtidige vækstmuligheder.
For at konkretisere globale rederiers overvejelser om, hvor den fremtidige vækst
skal forankres, vil vi gerne indlede med en virksomhedscase. Det vil være det (nu)
danske rederi, Ultrabulk, der med chilenske ejere for nyligt har etableret sig her.
Ultrabulk ligger i Gentofte og er et interessant eksempel på, at udenlandske
rederier har fået øje på, at Danmark er blevet et godt og konkurrencedygtigt sted
at drive global skibsfart fra. Rederiet er ejet af en stor chilensk virksomhed, der på
få år har investeret milliarder i Ultrabulk og søsterselskabet Ultragas, og nu driver
en flåde på ca. 100 tørlast- og gas skibe fra kontoret i Gentofte.
Ultrabulks CEO Per Lange vil i fald sætte ord på, hvorfor et udenlandsk rederi
vælger at lægge så stor en investering her i landet. Det kan fungere som afsæt for
en givtig diskussion om, hvordan Danmark fortsat kan være et attraktivt hjemsted
for global skibsfart.