Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 193
Offentligt
1604028_0001.png
Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København K
T: +45 7741 7741, F: +45 7741 7742, [email protected], taenk.dk
Erhvervs- og Vækstminister Troels Lund Poulsen
[email protected]
19. jan. 2016
Dok. 154878
Kære Troels Lund Poulsen
Skift af realkreditinstitut ved bidragsstigninger
På vores møde i august efterlyste du Forbrugerrådet Tænks bud på, hvordan det mere
præcist kunne gøres billigere at skifte realkreditinstitut, når et institut sætter bidraget op.
Baggrunden er, at det er så dyrt at skifte realkreditinstitut, at forbrugerne reelt føler sig låst
hos deres selskab, og at konkurrencen på området dermed sættes ud af spil.
Vedlagte notat peger på to forskellige forslag.
Det
første
forslag går ud på, at det realkreditinstitut, der hæver bidragssatsen, skal betale de
omkostninger, forbrugeren har ved at skifte til et billigere realkreditinstitut. Det
andet
løsningsforslag bygger på, at administrationen af lånet kan flyttes til et nyt realkreditinstitut,
men uden at lånet indfries.
Vi ser frem til en videre proces og drøftelse af forslagene. Dine medarbejdere er velkomne til
at kontakte seniorøkonom Morten Bruun Pedersen for at få uddybet forslagene.
Vi sender også forslagene til de to realkreditforeninger.
Med venlig hilsen
Anja Philip
Formand
Lars Pram
Direktør
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 193: Kopi af henvendelse af 19/1-16 fra Forbrugerrådet Tænk til erhvervs- og vækstministeren om skift af realkreditinstitut ved bidragsstigninger
1604028_0002.png
Forbrugerrådet Tænk
Dok. 154099
Notat om af muligheder for skifte til et nyt realkreditinstitut ved bidragsstigninger
De senere år har private låntagere oplevet markant stigende bidragssatser hos
realkreditinstitutterne. For den enkelte husholdning er der tale om ganske betydelige beløb, som
vejer meget tungt i privatøkonomien.
Når et realkreditinstitut sætter bidragssatserne op, er det dyrt for låntageren at skifte
realkreditinstitut. Det kan nemt vare over 10 år, før omkostningerne er tjent ind. Tiden afhænger af
forskellen mellem realkreditinstitutternes bidragssatser. I et konkret eksempel, Forbrugerrådet
Tænk har regnet på, vil det tage 12 år, før omkostningerne ved et skifte er tjent ind. Dette omtales
længere nede i denne tekst samt i de medfølgende bilag.
De store omkostninger ved et skifte betyder, at låntagernes mobilitet er lav, og
realkreditinstitutterne derfor ikke tøver med at hæve bidragssatserne, da de ikke behøver at være
bange for, at kunderne skifter til et andet realkreditinstitut. Det hæmmer låntagernes mobilitet
samt konkurrencen og effektiviteten i realkreditsektoren.
Som det ses af nedenstående beregninger koster det mellem ca. 17.500 kr. og 27.000 kr. at skifte
realkreditinstitut for et fastforrentet 30-årigt lån på 2,5 mio. kr. Beløbet afhænger af hvilket institut
man skifter fra og til.
Samlede omkostninger ved skifte af realkreditinstitut inkl. kursskæring
Til
BRFkredit
Fra BRFkredit
Fra Nordea Kredit
Fra Realkredit Danmark
Fra Nykredit
Fra Totalkredit
25.137 kr.
22.333 kr.
22.883 kr.
22.683 kr.
23.345 kr.
23.895 kr.
23.695 kr.
24.695 kr.
24.495 kr.
18.898 kr.
Til Nordea
Kredit
25.901 kr.
Til
Realkredit
Danmark
26.701 kr.
26.949 kr.
Til
Nykredit
21.104 kr.
21.352 kr.
18.548 kr.
Til
Totalkredit
20.104 kr.
20.352 kr.
17.548 kr.
18.098 kr.
To løsningsforslag
Hos Forbrugerrådet Tænk har vi fundet to mulige løsningsforslag på ovennævnte problem, som vi
vil uddybe herunder:
1. Det realkreditinstitut, der sætter sin bidragssats op, skal betale låntagers omkostninger (helt eller
delvist) for et skifte til et andet realkreditinstitut, når skiftet netop er på grund af forhøjelsen af
bidragssatsen.
2. Administrationen af et realkreditlån kan flyttes over til et realkreditinstitut med lavere bidragssats
uden, at der skal betales omkostninger for indfrielse af et lån og etablering af et andet.
1
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 193: Kopi af henvendelse af 19/1-16 fra Forbrugerrådet Tænk til erhvervs- og vækstministeren om skift af realkreditinstitut ved bidragsstigninger
Begge forslag vil øge mobiliteten for låntagerne samt øge konkurrencen og effektiviteten i
realkreditsektoren. Øget effektivitet og konkurrence kommer alle låntager til gode.
Forslag 1: Realkreditinstituttet dækker omkostninger ved et skifte
Stigende bidragssatser hos realkreditinstitutterne er ofte låntagers incitament til at ville skifte til et
andet realkreditinstitut med lavere bidragssats. Mange låntagere står reelt i en den situation, at
deres realkreditinstitut kan forhøje bidragssatserne, uden at låntager kan gøre noget ved det. Hvis
låntager på grund af den forhøjede bidragssats ønsker at skifte til et realkreditinstitut med en
lavere bidragssats, forhindres dette ofte på grund af de høje omkostninger, der er ved et sådant
skifte.
En løsning kunne være at gøre det billigere eller helt gratis for låntager at skifte realkreditinstitut,
når skiftet ønskes, fordi låntagers eksisterende realkreditinstitut sætter bidragssatserne op. Det bør
i den forbindelse være det realkreditinstitut, der sætter bidragssatserne op, der (helt eller delvist)
betaler låntagers omkostninger ved at skifte. Det vil øge mobiliteten, konkurrencen og
effektiviteten i sektoren.
De omkostninger, der er i forbindelse med et skifte fra et realkreditinstitut til et andet, er
indfrielsesomkostninger for realkreditlånet hos det realkreditinstitut, der skiftes fra, samt
etableringsomkostninger for det tilsvarende nye realkreditlån hos det realkreditinstitut, der skiftes
til. Hertil kommer der tinglysningsomkostninger til staten på 1.660 kr. Den procentvise
tinglysningsafgift på 1,5% af pantebrevets hovedstol kan overføres fra det gamle realkreditlån
(pantebrev) til det nye realkreditlån (pantebrev) og skal derfor ikke betales igen. Er det nye
realkreditlån højere end det gamle, skal der betales tinglysningsafgift af det højere beløb.
Præcis hvor meget omkostningerne lyder på, afhænger af typen på det konkrete realkreditlån samt
realkreditinstituttets priser. Vi har foretaget beregninger for et 30-årigt fastforrentet obligationslån
på 2.500.000 kr. på baggrund af de priser, realkreditinstitutterne selv oplyser på deres
prisoversigter. Her fremgår det, at omkostningerne ved et skifte fra det realkreditinstitut med
højest bidragssats til det realkreditinstitut med lavest bidragssats er på 17.548 kr.
En oversigt over realkreditinstitutternes omkostninger ved eksemplet med ovennævnte lån kan ses
i detaljer i bilag B. I det givne eksempel er bidragssatserne henholdsvis 0,6812% og 0,6125%,
hvilket svaret til forskellen på det billigste og det dyreste institut ved 80% belåning. For at tjene de
17.548 kr. hjem igen, går der 12 år.
Pr. 1.000.000 kr. stiger bidraget med 16.977 kr. (set for helt lånets løbetid) for hvert 0,1%-point
bidragssatsen forhøjes med. (Se bilag D.)
Ved en delvis refundering af omkostningerne ved skifte af realkreditinstitut beror det på en
nærmere analyse og drøftelse af, hvilke omkostninger der mest hensigtsmæssigt bør refunderes for
at fremme mobiliteten og konkurrencen.
Med hensyn til tinglysningsomkostningerne, der betales til staten, går forslaget ikke på, at disse
fjernes, og hvis realkreditinstituttet betaler disse omkostninger for låntageren, belaster forslaget
heller ikke de offentlige finanser. Løsningen kunne også indebære at låntager altid selv betaler
tinglysning.
Mulige indvendinger mod forslaget kan være, at det ikke er rimeligt, at de kunder/låntagere, der
fortsat bliver i det realkreditinstitut, der forhøjer bidragssatserne, skal betale for de
2
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 193: Kopi af henvendelse af 19/1-16 fra Forbrugerrådet Tænk til erhvervs- og vækstministeren om skift af realkreditinstitut ved bidragsstigninger
kunder/låntagere, der skifter til et andet realkreditinstitut. Til gengæld får de blivende
kunder/låntagere glæde af, at bidragssatserne generelt holdes nede, hvis forslaget bliver vedtaget,
og konkurrencen deraf bliver øget.
Forslag 2: Administration af realkreditlånet flyttes til et andet realkreditinstitut
Et andet forslag er at lade det eksisterende realkreditlån blive hos det realkreditinstitut, det
oprindeligt er lavet hos, og så i stedet flytte administrationen af realkreditlånet over til et
realkreditinstitut med lavere bidragssats. På den måde kan låntager opnå en betragtelig besparelse
i forhold til de omkostninger, der er ved et reelt skifte, der består af låneindfrielse hos det gamle
realkreditinstitut og låneetablering hos det nye realkreditinstitut. (Se bilag A.)
Administration af et realkreditlån indebærer blandt andet betalinger mellem de involverede parter,
dvs. låntager, realkreditinstituttet/realkreditinstitutterne og investor, som har købt obligationerne,
der ligger til grund for realkreditlånet. Hvis denne administration kan flyttes til et realkreditinstitut
med lavere bidragssats, er det til fordel for låntager.
Det almindelige scenarie mellem de involverede parter ved et realkreditlån ser således ud i dag:
-
-
-
låntager,
som optager lån hos realkreditinstituttet, udsteder pantebrev til realkreditinstituttet og
betaler ydelser til realkreditinstituttet;
realkreditinstituttet,
som udsteder obligationer på vegne af låntager, modtager ydelser fra
låntager og betaler rente og afdrag (udtrækning) på obligationerne til investor;
investor,
som køber obligationerne modtager renter og afdrag fra udtrukne obligationer fra
realkreditinstituttet.
Hvis administrationen af realkreditlånet flyttes over til et realkreditinstitut med lavere bidragssats
vil scenariet i stedet for se således ud:
-
-
låntager
overfører låneadministrationen til det nye realkreditinstitut og betaler herefter ydelser til
dette;
det gamle realkreditinstitut
afgiver sin sikkerhed i ejendommen (pantebrevet) mod at få garanti fra
det nye realkreditinstitut i stedet for, og de modtager ydelser på lånet fra det nye realkreditinstitut
og betaler rente på obligationerne til investor;
det nye realkreditinstitut
indtræder som kreditor i pantebrevet i stedet for det gamle og stiller
garanti for obligationsforpligtelsen over for det gamle realkreditinstitut, og de modtager ydelser på
lånet fra låntager og betaler disse ydelser videre til det gamle realkreditinstitut;
investor,
der stadig ejer obligationerne og stadig modtager renter og afdrag for udtrukne
obligationer fra det gamle realkreditinstitut.
-
-
Der kan evt. forventes indført et beskedent administrationsgebyr hos realkreditinstitutterne for at
udstede garanti og foretage betaling mellem de to realkreditinstitutter. Dette gebyr bør dog ikke
være i en størrelsesorden, der udgør for meget af den besparelse, låntager kan opnå ved at betale en
lavere bidragssats i det nye realkreditinstitut.
Bortset fra det forventede administrationsgebyr hos realkreditinstitutterne er pengestrømmen
stadig den samme hos låntager og investor. Låntager skal stadig blot afregne over for et
realkreditinstitut, og investor modtager ligeledes stadig blot betaling af renter og afdrag ved
udtrukne obligationer fra et realkreditinstitut.
Begge realkreditinstitutter er stadig sikrede og forpligtede på uændret vis, men forslaget giver
låntager en billigere løbende omkostning på sit realkreditlån, uden at der skal betales de normale
3
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 193: Kopi af henvendelse af 19/1-16 fra Forbrugerrådet Tænk til erhvervs- og vækstministeren om skift af realkreditinstitut ved bidragsstigninger
1604028_0005.png
høje omkostninger for indfrielse af et lån og etablering af et andet. Den eneste ekstra
betalingsstrøm, der tilføjes, er den mellem de to realkreditinstitutter.
Bilag A
Oversigt over scenariet ved almindeligt realkreditlån i dag og scenariet, hvis administrationen af
lånet flyttes til et andet realkreditinstitut:
Almindeligt scenarie ved realkreditlån
Låntager
Optager lån i Realkreditinstitut A
Udsteder pantebrev til Realkreditinstitut A
Betaler ydelser til Realkreditinstitut A
Udsteder obligationer til låntager/sælger obligationer for låntager
Modtager ydelser på lånet fra låntager
Betaler rente på obligationerne til investor
Køber obligationer
Modtager renter og afdrag for udtrukne obligationer fra
Realkreditinstitut A
Realkreditinstitut A
Investor
Scenarie ved realkreditlån hvis administrationen flyttes
Låntager
Beholder sit lån hos Realkreditinstitut A
Overfører låneadministrationen fra Realkreditinstitut A til
Realkreditinstitut B
Betaler ydelser til Realkreditinstitut B
Afgiver sikkerhed i ejendommen (pantebrevet)
Får garanti fra Realkreditinstitut B i stedet for pantebrev
Modtager ydelser på lånet fra Realkreditinstitut B
Betaler rente på obligationerne til investor
Indtræder som kreditor i pantebrevet
Stiller garanti for obligationsforpligtelsen over for Realkreditinstitut A
Modtager ydelser på lånet fra låntager
Betaler ydelser (plus et mindre gebyr) til Realkreditinstitut A
Køber obligationer
Modtager renter og afdrag for udtrukne obligationer fra
Realkreditinstitut A
Realkreditinstitut A
Realkreditinstitut B
Investor
Som det fremgår af ovennævnte, vil scenariet hos låntager stort set være uændret; realkreditlånet
beholdes hos det oprindelige realkreditinstitut, men administrationen af det flyttes til det nye
realkreditinstitut, så låntager skal betale ydelserne på realkreditlånet til det nye realkreditinstitut i
stedet for det gamle.
For investor er scenariet uændret, og den eneste forskel i de to scenarier er hos
realkreditinstitutterne. Med forslaget er begge realkreditinstitutter dog stadig sikrede og
4
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 193: Kopi af henvendelse af 19/1-16 fra Forbrugerrådet Tænk til erhvervs- og vækstministeren om skift af realkreditinstitut ved bidragsstigninger
1604028_0006.png
forpligtede på uændret vis, men der etableres en ekstra betalingsstrøm mellem de to
realkreditinstitutter.
Bilag B
Omkostninger ved skifte af realkreditinstitut
Skifte af realkreditinstitut består i dag af låneindfrielse hos det gamle eller eksisterende
realkreditinstitut og etablering af nyt lån hos det nye realkreditinstitut.
Eksempel:
- 30-årigt fastforrentet obligationslån på 2,50%
- Obligationsgæld 2.500.000 kr.
- Obligationskurs 99,179
- Omkostninger jf. realkreditinstitutternes prisoversigter
Omkostninger ved indfrielse af lån:
BRFkredit
Obligationsgæld
Værdi ved kurs 99,179
Kursskæring
1
Beløb til indfrielse inkl.
kursskæring
Indfrielsesomkostninger
Indfrielsesomkostninger
+ kursskæring
2
Beløb til indfrielse inkl.
indfrielsesomkostninger
1
Nordea
Kredit
2.500.000
kr.
2.479.475 kr.
5.000 kr.
2.484.475 kr.
4.977 kr.
9.977 kr.
2.489.452
kr.
Realkredit
Danmark
2.500.000
kr.
2.479.475 kr.
2.500 kr.
2.481.975 kr.
4.673 kr.
7.173 kr.
2.486.648
kr.
Nykredit
2.500.000
kr.
2.479.475 kr.
2.500 kr.
2.481.975 kr.
5.223 kr.
7.723 kr.
2.487.198 kr.
Totalkredit
2.500.000
kr.
2.479.475 kr.
2.500 kr.
2.481.975 kr.
5.023 kr.
7.523 kr.
2.486.998
kr.
2.500.000
kr.
2.479.475 kr.
0 kr.
2.479.475 kr.
9.729 kr.
9.729 kr.
2.489.204
kr.
Kursskæringen er ikke en omkostning, der betales særskilt, men den påvirker den pris, obligationerne handles på, så
udgiften i sidste ende ligger hos låntageren.
2
Denne linje kan tolkes som de faktiske omkostninger.
5
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 193: Kopi af henvendelse af 19/1-16 fra Forbrugerrådet Tænk til erhvervs- og vækstministeren om skift af realkreditinstitut ved bidragsstigninger
1604028_0007.png
Omkostninger ved etablering af lån:
BRFkredit
Obligationsgæld
Værdi ved kurs 99,179
Kursskæring
1
Låneprovenu efter
kursskæring
Etableringsomkostninger
Etableringsomkostninger
+ kursskæring
2
Låneprovenu efter
etableringsomkostninger
1
Nordea
Kredit
2.500.000
kr.
2.479.475 kr.
5.000 kr.
2.474.475 kr.
11.172 kr.
16.172 kr.
2.463.303
kr.
Realkredit
Danmark
2.500.000
kr.
2.479.475 kr.
5.000 kr.
2.474.475 kr.
11.972 kr.
16.972 kr.
2.462.503
kr.
Nykredit
2.500.000
kr.
2.479.475 kr.
2.500 kr.
2.476.975 kr.
8.875 kr.
11.375 kr.
2.468.100
kr.
Totalkredit
2.500.000
kr.
2.479.475 kr.
2.500 kr.
2.476.975 kr.
7.875 kr.
10.375 kr.
2.469.100
kr.
2.500.000
kr.
2.479.475 kr.
0 kr.
2.479.475 kr.
15.160 kr.
15.160 kr.
2.464.315 kr.
Kursskæringen er ikke en omkostning, der betales særskilt, men den påvirker den pris, obligationerne handles på, så
udgiften i sidste ende ligger hos låntageren.
2
Denne linje kan tolkes som de faktiske omkostninger.
Samlede omkostninger ved skifte af realkreditinstitut inkl. kursskæring
Til
BRFkredit
Fra BRFkredit
Fra Nordea Kredit
Fra Realkredit Danmark
Fra Nykredit
Fra Totalkredit
25.137 kr.
22.333 kr.
22.883 kr.
22.683 kr.
23.345 kr.
23.895 kr.
23.695 kr.
24.695 kr.
24.495 kr.
18.898 kr.
Til Nordea
Kredit
25.901 kr.
Til
Realkredit
Danmark
26.701 kr.
26.949 kr.
Til
Nykredit
21.104 kr.
21.352 kr.
18.548 kr.
Til
Totalkredit
20.104 kr.
20.352 kr.
17.548 kr.
18.098 kr.
Denne oversigt giver et billede af omkostningerne ved skifte af realkreditinstitut for et 30-årigt
fastforrentet obligationslån på 2.500.000 kr. Beløbene er beregnet ud fra realkreditinstitutternes
egne prisoversigter, som er tilgængelige på deres hjemmesider (med undtagelse af enkelte priser, vi
har fået oplyst direkte af realkreditinstitutterne).
Det skal noteres, at kursskæring ikke er en omkostning, man betaler særskilt, men det påvirker den
pris, obligationerne, der ligger til grund for realkreditlånet, handles på. Denne udgift havner
således hos låntager, uanset hvordan man vender og drejer det. Derfor har vi taget beløbet med i
skemaet herover.
6
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 193: Kopi af henvendelse af 19/1-16 fra Forbrugerrådet Tænk til erhvervs- og vækstministeren om skift af realkreditinstitut ved bidragsstigninger
1604028_0008.png
Ønskes en oversigt over de samlede omkostninger uden kursskæring, henvises til skemaet
herunder.
Samlede omkostninger ved skifte af realkreditinstitut ekskl. kursskæring
Til
BRFkredit
Fra BRFkredit
Fra Nordea Kredit
Fra Realkredit Danmark
Fra Nykredit
Fra Totalkredit
20.137 kr.
19.833 kr.
20.383 kr.
20.183 kr.
15.845 kr.
16.395 kr.
16.195 kr.
17.195 kr.
16.995 kr.
13.898 kr.
Til Nordea
Kredit
20.901 kr.
Til
Realkredit
Danmark
21.701 kr.
16.949 kr.
Til
Nykredit
18.604 kr.
13.852 kr.
13.548 kr.
Til
Totalkredit
17.604 kr.
12.852 kr.
12.548 kr.
13.098 kr.
7
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 193: Kopi af henvendelse af 19/1-16 fra Forbrugerrådet Tænk til erhvervs- og vækstministeren om skift af realkreditinstitut ved bidragsstigninger
1604028_0009.png
Bilag C
Så lang tid går der, før man sparer penge på eksemplerne fra Bilag B:
1)
omkostninger ved skifte (inkl. kursskæring)
(skifte fra Realkredit Danmark til Totalkredit)
Bidragssats Realkredit Danmark:
Betalt bidrags efter 47 terminer:
Betalt bidrags efter 48 terminer:
Bidragssats Totalkredit:
Betalt bidrags efter 47 terminer:
Betalt bidrags efter 48 terminer:
Forskel i bidrags efter 47 terminer:
Omkostninger ved skifte fra Realkredit til Totalkredit:
Forskel i bidrags efter 48 terminer:
Laveste
17.548 kr.
0,6812%
154.326 kr.
156.983 kr.
0,6125%
171.635 kr.
174.590 kr.
17.310 kr.
17.548 kr.
17.608 kr.
= der går 12 år, før omkostninger er tjent ind, og man begynder at spare på sit
lån.
Herunder samme beregning, hvis man undlader at tage kursskæring med:
2)
omkostninger ved skifte (ekskl. kursskæring)
(skifte fra Realkredit Danmark til Totalkredit)
Bidragssats Realkredit Danmark:
Betalt bidrags efter 32 terminer:
Betalt bidrags efter 33 terminer:
Bidragssats Totalkredit:
Betalt bidrags efter 32 terminer:
Betalt bidrags efter 33 terminer:
Forskel i bidrags efter 32 terminer:
Omkostninger ved skifte fra Realkredit til Totalkredit:
Forskel i bidrags efter 33 terminer:
Laveste
12.548 kr.
0,6812%
123.595 kr.
127.008 kr.
0,6125%
111.130 kr.
114.199 kr.
12.465 kr.
12.548 kr.
12.809 kr.
= der går 8,25 år, før omkostninger er tjent ind, og man begynder at spare på sit
lån.
Det giver ikke mening at vise samme beregninger for de to skifte med de højeste omkostninger hhv.
eksklusiv og inklusiv kursskæring, da bidragssatsen i begge tilfælde er højere hos det
realkreditinstitut, der skiftes til i de to eksempler.
8
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 193: Kopi af henvendelse af 19/1-16 fra Forbrugerrådet Tænk til erhvervs- og vækstministeren om skift af realkreditinstitut ved bidragsstigninger
1604028_0010.png
Bilag D
Oversigt over den samlede bidragssats for hele lånets løbetid ved et 30-årigt fast forrentet
realkreditlån med de i skemaet nævnte lånebeløb og bidragssatser.
Oversigten viser, at der er mange penge at spare i hele lånets løbetid, hvis bidragssatsen ændres.
Det bemærkes, at bidragssatserne ved 80% belåning ligger i spændet 0,6812% og 0,6125%,
Bidragssats
0,40 %
1.000.000
1.500.000
2.000.000
Lånebeløb
2.500.000
3.000.000
3.500.000
4.000.000
4.500.000
5.000.000
67.907
101.861
135.814
169.768
203.721
237.675
271.628
305.582
339.535
0,50 %
84.884
127.326
169.768
212.210
254.652
297.094
339.536
381.978
424.420
0,60 %
101.861
152.792
203.722
254.653
305.583
356.514
407.444
458.375
509.305
0,70 %
118.838
178.257
237.676
297.095
356.514
415.933
475.352
534.771
594.190
0,80 %
135.815
203.723
271.630
339.538
407.445
475.353
543.260
611.168
679.075
0,90 %
152.792
229.188
305.584
381.980
458.376
534.772
611.168
687.564
763.960
1,00 %
169.769
254.654
339.538
424.423
509.307
594.192
679.076
763.961
848.845
9