Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 169
Offentligt
1598570_0001.png
Civilafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Formueretskontoret
Michelle Grambo Redden
2015-7003-0029
1844465
UDKAST
Forslag
til
lov om ændring af lov om kreditaftaler
(Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede
forbrugslån)
§1
I lov om kreditaftaler, jf. lovbekendtgørelse nr. 1336 af 26. november
2015, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 3, stk. 1, nr. 1,
indsættes som
2. pkt.:
»Lovens § 8 c finder dog anvendelse på aftaler om kortfristede
forbrugslån.«
2.
I
§ 3, stk. 1, nr. 2,
indsættes som
2. pkt.:
»Lovens § 8 c finder dog anvendelse på aftaler om kortfristede
forbrugslån.«
3.
I
§ 4
indsættes som
nr. 17:
»17)
Kortfristet forbrugslån: Kreditaftale, som indgås mellem en
forbruger og en kreditgiver, der ikke er et pengeinstitut, uden
sikkerhedsstillelse og uden betingelse om køb af en vare eller
tjenesteydelse, hvor løbetiden maksimalt er tre måneder.«
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 169: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler (Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån), fra justitsministeren
4.
Efter § 8 b indsættes før overskriften før § 9:
»Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om
kortfristede forbrugslån
§ 8 c.
Kreditgiver må alene anse forbrugerens accept af et tilbud om
kortfristet forbrugslån for gyldig, hvis accepten er afgivet tidligst 48 timer
efter kreditgivers afgivelse af tilbuddet.
Stk. 2.
Kreditgiver må ikke rette henvendelse til en forbruger i
anledning af et allerede fremsendt tilbud om kortfristet forbrugslån.«
5.
I
§ 56, stk. 2,
ændres »§§ 7a, 7 b, 8, 8 a, 8 b, 9, 10 eller 17« til: »§§ 7a, 7
b, 8-10 eller 17«
6.
Bilag 5
affattes som bilag 2 til denne lov.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den [1. juli 2016].
Stk. 2.
Loven har virkning for tilbud om kortfristede forbrugslån, der
afgives efter lovens ikrafttræden.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Baggrund
3. Gældende ret
3.1. Kreditaftaleloven
3.2. Forbrugerkreditdirektivet
4. Justitsministeriets overvejelser og lovforslagets udformning
4.1. Obligatorisk betænkningsperiode for kortfristede forbrugslån
4.1.1. Afgrænsning af kortfristede forbrugslån
4.1.2. Rente- og gebyrfri kortfristede forbrugslån
2
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 169: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler (Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån), fra justitsministeren
4.1.3. Kreditaftaler indgået med et pengeinstitut
4.1.4. Obligatorisk betænkningsperiode
4.2. Opdatering af det europæiske standardiserede informationsark
(ESIS)
5. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
6. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
[6.1. Økonomiske konsekvenser
6.2. Administrative konsekvenser
7. Lovforslagets administrative konsekvenser for borgerne
8. Lovforslagets miljømæssige konsekvenser
9. Lovforslagets forhold til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer mv.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
En undersøgelse af kviklånsmarkedet viser, at mange forbrugere havner i
økonomiske vanskeligheder, fordi de er blevet fristet af et hurtigt lån, som
kreditgiveren udbetaler meget kort tid efter, at borgeren har ansøgt ved
hjælp af en simpel formular via internettet eller sms. Undersøgelsen viser
også, at mange forbrugere ikke i tilstrækkelig grad overvejer deres
lånebehov eller undersøger låneudbuddet, og for mange viser lånet sig at
være sværere at betale tilbage end forventet, bl.a. fordi lånet har en meget
kort løbetid.
Regeringen finder på denne baggrund, at det er nødvendigt at regulere
indgåelsen af disse såkaldte kviklånsaftaler. Det er samtidig vigtigt, at
reguleringen sker på en måde, så forbrugeren bevarer sin frihed til at indgå
de kreditaftaler, som den enkelte efter behørig overvejelse finder relevante.
Med lovforslaget lægges der derfor op til at styrke beskyttelsen af
forbrugeren ved at indføre en obligatorisk betænkningsperiode for
forbrugeren i forbindelse med indgåelse af aftaler om kortfristet
forbrugslån, som indgås uden sikkerhedsstillelse og uden betingelse om
køb af vare eller tjenesteydelse, og hvor løbetiden maksimalt er tre
måneder. Dette gælder dog ikke kreditaftaler, der indgås med et
pengeinstitut.
Den obligatoriske betænkningsperiode, inden for hvilken forbrugeren ikke
kan acceptere et lånetilbud, har til formål i højere grad at sikre, at
forbrugeren får mulighed for at overveje lånebehovet og lånet og eventuelt
afsøge markedet for alternative finansieringskilder. Det er forventningen,
3
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 169: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler (Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån), fra justitsministeren
at betænkningsperioden vil medføre, at færre forbrugere vil optage
kviklån, som de ender med at misligholde for derefter at ende i egentlige
inkassoforløb med deraf følgende privatøkonomiske konsekvenser.
Med lovforslaget lægges der endvidere op til at præcisere enkelte
formuleringer i det europæiske standardiserede informationsark (ESIS),
der skal udleveres til forbrugeren i forbindelse med kreditaftaler, der sikres
ved pant eller anden rettighed knyttet til fast ejendom, jf.
kreditaftalelovens § 7 a, stk. 10. Der er alene tale om mindre, rent
sproglige rettelser.
2. Baggrund
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udgav i maj 2015 som sekretariat for
Konkurrencerådet en rapport om markedet for kviklån.
Rapporten, der er baseret på en analyse af kviklånsmarkedet, som styrelsen
gennemførte i 2014, indeholder bl.a. en anbefaling om, at der indføres en
betænkningsperiode på 48 timer, inden for hvilken en låntager ikke kan
acceptere et tilbud om kviklån. Kviklån defineres i rapporten som
forbrugslån uden sikkerhed og uden betingelse om køb af en vare eller
tjeneste, hvor løbetiden maksimalt er tre måneder.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens undersøgelse af kviklånsmarkedet
viser, at der i perioden 2010 til 2013 er sket en stor stigning i antallet af
oprettede kviklånsaftaler og antallet af låntagere. Fra 2010 til 2013 er
antallet af låntagere mere end syvdoblet fra 7.420 til 53.741 og antallet af
oprettede lån er i samme periode steget fra 20.384 til 118.469, hvilket
svarer til en stigning på knap 80 pct. om året. Det bemærkes dog, at
forbrugere, der har optaget lån hos flere udbydere, vil fremkomme flere
gange i statistikken, hvilket kan betyde en overvurdering af antallet af
låntagere.
Forbrugerombudsmanden følger udviklingen på markedet for lån med en
løbetid på højst 3 måneder, der er indgået som fjernsalg, og udgiver årligt
en opgørelse over bl.a. antallet af oprettede lån. Denne opgørelse baseres
på frivillige indberetninger fra kreditgiverne.
Ifølge Forbrugerombudsmandens opgørelse for 2014, der er baseret på
indberetninger fra de på opgørelsestidspunktet kendte seks udbydere af
4
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 169: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler (Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån), fra justitsministeren
kortfristede lån på det danske marked, blev der i 2014 oprettet 135.772
kortfristede forbrugslån til en samlet værdi af ca. 436 mio. kr.
Samtidig med at der er sket en stigning i antallet af optagne kortfristede
forbrugslån, er der også sket en stigning i antallet af forbrugere, der ikke
kan overholde tilbagebetalingsfristen for deres forbrugslån.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens undersøgelse af kviklånsmarkedet
viser således, at hvor tilbagebetalingsfristen for kviklån i 2010 blev
overskredet med mindst én dag i ca. 40 pct. af de oprettede lån, var dette
tal steget til over 50 pct. i 2013. I 2013 blev tilbagebetalingsfristen
overskredet med mindst 30 dage i 25 pct. af de oprettede lån, og ca. 18 pct.
af de oprettede lån blev sendt til inkasso.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen anslår, at gennemsnitligt 30 pct. af
kreditgiverens omsætning fra kviklån i 2013 stammede fra forlængelser og
afdragsordninger i forbindelse med, at låntager ikke var i stand til at
tilbagebetale rettidigt.
Det fremgår samtidig af rapporten, at en undersøgelse blandt de
forbrugere, der havde optaget mindre forbrugslån på under 12.000 kr.,
viste, at næsten 40 pct. af forbrugerne oplevede, at de samlede
kreditomkostninger ved lånet var højere, end de forventede, da de optog
lånet. Over halvdelen af forbrugerne havde desuden ikke overvejet
alternativer inden optagelsen af lånet, og mere end 40 pct. fortrød
efterfølgende, at de havde optaget lånet.
3. Gældende ret
3.1. Kreditaftaleloven
Efter kreditaftalelovens § 3, stk. 1, nr. 1, finder loven ikke anvendelse på
kreditaftaler, hvor kreditten ydes rentefrit og uden andre omkostninger.
Efter kreditaftalelovens § 3, stk. 1, nr. 2, finder loven endvidere ikke
anvendelse på kreditaftaler, ifølge hvilke kreditten skal betales tilbage
inden 3 måneder, og som er forbundet med ubetydelige omkostninger.
Ifølge bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2009-2010,
A, L 91 som fremsat, side 47, vil spørgsmålet om, hvorvidt der er tale om
”ubetydelige omkostninger”, bero på en konkret vurdering, hvori både den
5
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 169: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler (Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån), fra justitsministeren
absolutte størrelse af omkostningerne og omkostningerne set i forhold til
kredittens størrelse skal indgå.
Efter kreditaftalelovens § 7 a, stk. 1, skal en kreditgiver, inden en
forbruger bindes af en kreditaftale, give forbrugeren en række oplysninger,
der er nødvendige for at sammenligne forskellige tilbud og træffe en
informeret beslutning om indgåelse af en kreditaftale.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende
2009-2010, A, L 91 som fremsat, side 49, at det forudsættes, at
forbrugeren får tilstrækkelig tid til at sætte sig ind i de udleverede
oplysninger, inden der indgås en bindende aftale. Bestemmelsen tilsigter
ikke at hindre, at der på forbrugerens foranledning kan indgås en
kreditaftale umiddelbart efter, at forbrugeren i fornødent omfang har haft
lejlighed til at sætte sig ind i de udleverede oplysninger. Det tidsrum, som
skal forløbe mellem udleveringen af oplysningerne efter § 7 a og
indgåelsen af en kreditaftale, vil således afhænge af en konkret vurdering.
Det følger af kreditaftalelovens § 7 c, stk. 1, at kreditgiveren inden
kreditaftalens indgåelse skal vurdere forbrugerens kreditværdighed på
grundlag af fyldestgørende oplysninger, der, hvor det er relevant,
indhentes hos forbrugeren og, hvor det er nødvendigt, ved søgning i
relevante databaser.
Kreditaftalelovens § 8, stk. 1, fastsætter, at en kreditaftale skal udfærdiges
på papir eller på et andet varigt medium, og at alle aftaleparter skal have et
eksemplar af kreditaftalen.
I kreditaftalelovens § 8, stk. 2, opregnes de informationer, som en
kreditaftale skal indeholde, herunder om det samlede kreditbeløb,
debitorrenten og de årlige omkostninger i procent. Herudover skal
kreditaftalen indeholde oplysninger om konsekvenserne af misligholdelse,
herunder den gældende sats for morarenter og følgerne af manglende
betalinger.
3.2. Forbrugerkreditdirektivet
Kreditaftaleloven gennemfører bl.a. Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2008/48/EF af 23. april 2008 om forbrugerkreditaftaler og om
ophævelse af Rådets direktiv 87/102/EØF (forbrugerkreditdirektivet), der
er et totalharmoniseringsdirektiv.
6
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 169: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler (Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån), fra justitsministeren
Uanset at forbrugerkreditdirektivet er et totalharmoniseringsdirektiv,
indeholder direktivet mulighed for, at medlemsstaterne kan fastsætte
nærmere regler om bl.a. selve indgåelsen af kreditaftaler.
Det fremgår således af artikel 14, stk. 7, at artikel 14 om forbrugerens
fortrydelsesret ikke berører national lovgivning om, at opfyldelsen af en
aftale først kan påbegyndes efter et nærmere angivet tidsrum.
Det fremgår endvidere af punkt 30 i forbrugerkreditdirektivets præambel,
at forbrugerkreditdirektivet ikke regulerer aftaleretlige spørgsmål i
forbindelse med kreditaftalers gyldighed, samt at medlemsstaterne kan
regulere de retlige rammer for tilbuddet om indgåelse af kreditaftalen,
navnlig med hensyn til, hvornår det skal afgives, og i hvilket tidsrum det
skal være bindende for kreditgiveren.
4. Justitsministeriets overvejelser og lovforslagets udformning
4.1. Obligatorisk betænkningsperiode for kortfristede forbrugslån
Som anført ovenfor under pkt. 3.1 pålægger kreditaftalelovens § 7 a
kreditgiveren en forpligtelse til – før forbrugeren bliver bundet af en
kreditaftale – at give en række oplysninger, der er nødvendige for at
sammenligne forskellige tilbud. Oplysningspligten har bl.a. til formål at
give forbrugeren lejlighed til at vurdere sine muligheder for at overholde
lånets vilkår, herunder tilbagebetalingsfristen.
Endvidere følger det af kreditaftalelovens § 7 c, stk. 1, at kreditgiveren
inden kreditaftalens indgåelse skal vurdere forbrugerens kreditværdighed.
Kreditgiveren skal i den forbindelse bl.a. vurdere, om en potentiel låntager
på baggrund af dennes økonomiske situation vil være i stand til at betale
de forudsatte afdrag på kreditbeløbet.
Baseret på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens undersøgelse af kviklåns-
markedet må det imidlertid konstateres, at der på trods af både
oplysningsforpligtelse og kreditværdighedsvurdering i mange tilfælde
indgås aftaler om kortfristede forbrugslån med forbrugere, der ikke kan
betale lånet tilbage rettidigt. Undersøgelsen viste således, at
tilbagebetalingsfristen blev overskredet med mere end 30 dage i 25 pct. af
de kviklån, der blev oprettet i 2013, og at ca. 18 pct. af de oprettede lån
blev sendt til inkasso. Undersøgelsen viste også, at mange af de
forbrugere, der havde optaget mindre forbrugslån, efterfølgende fortrød at
have optaget lånet.
7
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 169: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler (Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån), fra justitsministeren
Det foreslås derfor, at der indføres en yderligere beskyttelse af forbrugeren
i forbindelse med indgåelse af aftaler om kortfristet forbrugslån i form af
en obligatorisk betænkningsperiode, inden for hvilken forbrugeren ikke
gyldigt kan acceptere et lånetilbud.
En sådan betænkningsperiode sikrer en reel beskyttelse af forbrugeren,
uden at adgangen til at indgå aftaler om kortfristede forbrugslån begrænses
unødigt. Alle forbrugere vil således fortsat have mulighed for – efter
udløbet af betænkningsperioden – at acceptere kreditgiverens tilbud om et
kortfristet forbrugslån.
Med den obligatoriske betænkningsperiode gives forbrugeren mulighed for
at genoverveje sit lånebehov, og det forventes, at nogle forbrugere som
følge heraf vil fravælge lånet. Hertil kommer, at nogle af de forbrugere,
som fastholder interessen i at optage et lån, forventes at benytte den
obligatoriske betænkningsperiode til at finde alternative lånemuligheder,
som er forbundet med vilkår, der i højere grad passer til den pågældendes
økonomiske situation.
Det er på den baggrund forventningen, at den obligatoriske
betænkningsperiode vil medføre, at færre forbrugere vil optage kortfristede
forbrugslån, som de ender med at misligholde for derefter at ende i
egentlige inkassoforløb med deraf følgende privatøkonomiske
konsekvenser.
4.1.1. Afgrænsning af kortfristede forbrugslån
Kortfristede forbrugslån er bl.a. kendetegnet ved, at hele kreditbeløbet og
alle kreditomkostningerne skal betales tilbage inden for ganske kort tid
efter lånets optagelse. Hvis forbrugeren ikke har mulighed for at overholde
denne tilbagebetalingsfrist, tilbyder kreditgiverne i et vist omfang at
forlænge lånets løbetid eller indgå en afdragsordning. Dette er imidlertid
forbundet med gebyrer og yderligere renter, hvilket øger de samlede
omkostninger ved lånet væsentligt. Hvis en forbruger ikke kan foretage
tilbagebetaling i overensstemmelse med vilkårene for lånet, vil der
endvidere blive pålagt en række gebyrer og morarenter.
Der lægges med lovforslaget op til, at den obligatoriske
betænkningsperiode skal omfatte aftaler om kortfristede forbrugslån, der
defineres som kreditaftaler, som indgås mellem en forbruger og en
kreditgiver, der ikke er et pengeinstitut, uden sikkerhedsstillelse og
8
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 169: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler (Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån), fra justitsministeren
uden betingelse om køb af en vare eller tjenesteydelse, hvor løbetiden
maksimalt er tre måneder.
Den valgte afgrænsning svarer til den, som er lagt til grund af
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i den omtalte undersøgelse af
kviklånsmarkedet.
4.1.2. Rente- og gebyrfri kortfristede forbrugslån
Den obligatoriske betænkningsperiode skal også finde anvendelse i forhold
til kortfristede forbrugslån, som er rente- og gebyrfri, eller som alene er
forbundet med ubetydelige omkostninger, og som derfor i medfør af
kreditaftalelovens § 3, stk. 1, nr. 1 og 2, er undtaget fra kreditaftalelovens
øvrige bestemmelser.
Det er udgangspunktet, at sædvanlige aftaler om kortfristede forbrugslån er
forbundet med udgifter, der overstiger ”ubetydelige omkostninger”.
Visse udbydere af kortfristede forbrugslån udbyder imidlertid rente- og
omkostningsfrie lån til nye kunder. Sådanne lån ville ikke blive underlagt
den obligatoriske betænkningsperiode uden den foreslåede ændring af
kreditaftalelovens § 3, stk. 1, nr. 1 og 2.
Rente- og gebyrfriheden forudsætter rettidig tilbagebetaling. Hvis
forbrugeren ikke betaler rettidigt eller ansøger om forlængelse af
tilbagebetalingsfristen, vil der blive knyttet omkostninger til lånet.
Forbrugeren risikerer derfor ved misligholdelsen af et umiddelbart rente-
og gebyrfrit kortfristet forbrugslån at blive pålagt renter og gebyrer, der
overstiger hvad, der kan karakteriseres som ubetydelige.
Det kan anføres, at disse ”gratis” lån ikke bør underlægges den foreslåede
obligatoriske betænkningsperiode, da disse lån i udgangspunktet er
fordelagtige for forbrugere, da der ikke påløber renter og gebyrer.
Det er imidlertid Justitsministeriets vurdering, at der også i disse
situationer er behov for, at forbrugeren har tid til at overveje, om den
pågældende vil være i stand til at tilbagebetale lånet inden for fristen, da
dette er en forudsætning for den rente- og gebyrfrihed, som forbrugeren
måske er blevet fristet af.
9
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 169: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler (Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån), fra justitsministeren
Hertil kommer, at det er væsentligt at sikre, at undtagelsesbestemmelserne
i kreditaftalelovens § 3, stk. 1, nr. 1 og 2, ikke giver mulighed for
omgåelse af den obligatoriske betænkningsperiode.
Det foreslås på den baggrund, at undtagelsesbestemmelserne i
kreditaftalelovens § 3, stk. 1, nr. 1 og 2, begrænses, således at den
obligatoriske betænkningsperiode også finder anvendelse på kortfristede
forbrugslån, som i øvrigt er undtaget fra kreditaftaleloven i henhold til de
nævnte bestemmelser.
4.1.3. Kreditaftaler indgået med et pengeinstitut
Ved definitionen af kortfristede forbrugslån er kreditaftaler, der indgås
med et pengeinstitut, undtaget.
Undtagelsen omfatter bl.a. kassekreditter og bevilligede overtræk, som er
varianter af kreditaftaler, der kan have de samme karakteristika som
kortfristede forbrugslån, når der er tale om, at forbrugeren for en kortere
periode får mulighed for at disponere over midler, som overstiger den
løbende saldo på forbrugerens løbende konto. Disse kredittyper vil typisk
ikke være forbundet med de samme risici som andre kortfristede
forbrugslån, idet der er tale om finansielle produkter, som et pengeinstitut
tilbyder på baggrund af deres kendskab til den enkelte forbruger og dennes
privatøkonomi. Kreditaftalerne bør derfor efter Justitsministeriets
opfattelse ikke omfattes af den obligatoriske betænkningsperiode.
Disse typer kreditaftaler er endvidere i vid udstrækning undtaget fra
kreditaftalelovens bestemmelser. Det følger således af kreditaftalelovens §
3, stk. 1, nr. 6, at loven med undtagelse af enkelte bestemmelser ikke
finder anvendelse på kreditaftaler i form af overtræk. Det bemærkes i den
forbindelse, at kreditaftalelovens § 3, stk. 1, nr. 6, alene undtager et
stiltiende accepteret overtræk, men ikke overtræk der er udtrykkeligt
accepteret af banken.
Det følger endvidere af kreditaftalelovens § 3, stk. 2, at en række af lovens
bestemmelser ikke finder anvendelse på kreditaftaler i form af kassekredit,
hvor kreditten skal betales på anfordring eller inden for 3 måneder.
Kreditaftalelovens § 7 b og § 8, stk. 5, indeholder herudover bl.a. mindre
omfattende bestemmelser om henholdsvis oplysningspligt forud for
aftaleindgåelsen og kreditaftalens indhold, som bl.a. gælder for
kassekreditter.
10
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 169: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler (Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån), fra justitsministeren
4.1.4. Obligatorisk betænkningsperiode
Den obligatoriske betænkningsperiode, inden for hvilken forbrugeren ikke
gyldigt kan acceptere et lånetilbud, har til formål at sikre, at forbrugeren
får lejlighed til at genoverveje lånebehovet.
Der lægges med lovforslaget op til, at betænkningsperioden skal være 48
timer, som regnes fra kreditgiverens afgivelse af tilbuddet. Inden for denne
periode kan forbrugeren ikke gyldigt acceptere et tilbud om et kortfristet
forbrugslån. Den obligatoriske betænkningsperiode kan ikke fraviges ved
aftale. Hverken forbrugeren eller kreditgiveren kan således støtte ret på en
aftale om et kortfristet forbrugslån, der er indgået på baggrund af en
accept, der er afgivet mindre end 48 timer efter kreditgivers afgivelse af
tilbud.
Justitsministeriet vurderer, at en betænkningsperiode på 48 timer giver
forbrugeren den fornødne tid til at overveje lånebehovet og lånet og
eventuelt afsøge markedet for alternative finansieringskilder. Samtidig vil
en sådan betænkningsperiode ikke afskære forbrugerens mulighed for at
indgå aftalen efter behørig overvejelse.
For at sikre at forbrugeren får den fornødne ro til at overveje tilbuddet, må
kreditgiveren ikke – hverken før eller efter betænkningsperiodens udløb –
rette henvendelse til forbrugeren med henblik på at opnå forbrugerens
accept af tilbuddet. Det er således forbrugeren, som efter udløbet af
betænkningsperioden skal rette henvendelse til kreditgiveren med henblik
på at acceptere tilbuddet.
4.2. Opdatering af det europæiske standardiserede informationsark (ESIS)
Efter kreditaftalelovens § 7 a, stk. 1, skal en kreditgiver, inden en
forbruger bindes af en kreditaftale, give forbrugeren en række oplysninger,
der er nødvendige for at sammenligne forskellige tilbud og træffe en
informeret beslutning om indgåelse af en kreditaftale. Disse oplysninger
skal gives på et standardiseret informationsark.
Ved lov nr. 532 af 29. april 2015 blev kreditaftalelovens § 7 a, stk. 10,
ændret, så det fremgår af bestemmelsen, at for så vidt angår kreditaftaler,
der sikres ved pant eller anden rettighed knyttet til fast ejendom, skal
kreditgiveren eller i givet fald kreditformidleren anvende det europæiske
standardiserede informationsark ESIS.
11
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 169: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler (Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån), fra justitsministeren
Lovændringen træder i kraft den 21. marts 2016 og gennemfører artikel
14, stk. 2, i direktiv 2014/17/EU af 4. februar 2014 om
forbrugerkreditaftaler i forbindelse med fast ejendom til beboelse og om
ændring af direktiv 2008/48/EF og 2013/36/EU og forordning (EU) nr.
1093/2010 (boligkreditdirektivet). Artikel 14, stk. 2, er en
totalharmoniseringsbestemmelse, som forpligter medlemsstaterne til at
sikre, at udbydere af boligkreditter anvender ESIS-informationsarket, som
er optrykt som bilag II til boligkreditdirektivet.
I forbindelse med forberedelsen af ibrugtagningen af ESIS-
informationsarket blev Realkreditrådet og Finansrådet opmærksomme på,
at informationsarket indeholdt en række oversættelsesfejl.
Idet der bl.a. er sket forveksling af begreberne ”afdrag” og ”ydelse”, kan
informationsarket i sin nuværende udformning give anledning til
misforståelser.
Justitsministeriet har på den baggrund foranstaltet den version af
informationsarket, som er optrykt som bilag II til boligkreditdirektivet,
berigtiget.
Det foreslås med lovforslaget, at lovens bilag 5 udskiftes med det
berigtigede informationsark.
5. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
[Forslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative
konsekvenser for stat, kommuner eller regioner af betydning.]
6. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
[6.1. Økonomiske konsekvenser
I 2014 optog 61.000 forbrugere 136.000 kortfristede lån. Det samlede
lånebeløb var ca. 436 mio. kr. Samlet set betalte forbrugerne 140 mio. kr. i
rente- og gebyromkostninger for kortfristede forbrugslån. Disse 140 mio.
kr. er således udbydernes omsætning på markedet. Der er primo 2016 seks
danske udbydere, som udbyder kortfristede forbrugslån.
12
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 169: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler (Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån), fra justitsministeren
Det skønnes, at udbyderne i 2014 havde en samlet indtjening på mellem
30-40 mio. kr. på kortfristede forbrugslån.
Den erhvervsøkonomiske konsekvens af en indførelse af en obligatorisk
betænkningsperiode, hvor forbrugerne får mere tid til at overveje
lånebehovet og sammenligne alternativer, afhænger af forbrugernes
adfærd. Forbrugerne kan vælge at optage lånet efter udløb af
betænkningsperioden. De kan også vælge en alternativ låneform, f.eks. et
forbrugslån med længere løbetid, eller de kan helt afstå fra at låne efter
udløbet af betænkningsperioden. Der forventes et fald i den samlede
efterspørgsel efter kortfristede forbrugslån, hvorfor indførelse af en
betænkningsperiode vil have erhvervsøkonomiske konsekvenser for
erhvervslivet. Det vurderes på den baggrund, at forslaget vil have mindre
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget om ændring af det europæiske standardiserede informationsark
(ESIS) har ikke konsekvenser for erhvervslivet.
6.2. Administrative konsekvenser
Indførelse af en obligatorisk betænkningsperiode vil have den øvrige
efterlevelseskonsekvens, at udbydernes låneplatforme skal tilpasses den
obligatoriske betænkningsperiode.
Denne efterlevelseskonsekvens antages at være begrænset, da tilpasningen
i låneplatformen primært drejer sig om at udskyde tidspunktet for
låneaftalens indgåelse med henblik på at sikre, at der er gået 48 timer, når
en forbruger accepterer et lånetilbud. Da det efter udløbet af
betænkningsperioden er pålagt forbrugeren at henvende sig til
kreditgiveren, og da denne henvendelse antageligvis vil ske elektronisk, vil
dette kun medføre begrænsede efterlevelsesomkostninger for udbydere af
kortfristede forbrugslån.]
7. Lovforslagets administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
8. Lovforslagets miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
13
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 169: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler (Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån), fra justitsministeren
1598570_0014.png
9. Lovforslagets forhold til EU-retten
Indførelsen af en obligatorisk betænkningsperiode for kortfristede
forbrugslån falder uden for anvendelsesområdet for Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2008/48/EF af 23. april 2008 om forbrugerkreditaftaler
og
om
ophævelse
af
Rådets
direktiv
87/102/EØF
(forbrugerkreditdirektivet).
Opdateringen af det europæiske standardiserede informationsark er en
konsekvensændring som følge af en berigtigelse af bilag II til direktiv
2014/17/EU af 4. februar 2014 om forbrugerkreditaftaler i forbindelse med
fast ejendom og om ændring af direktiv 2008/48/EF og 2013/36EU og
forordning (EU) nr. 1093/2010 (boligkreditdirektivet).
10. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den [dato] til den [dato] været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.: Østre
Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, byretterne, Advokatrådet,
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Copenhagen
Business School (Juridisk Institut), Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Detail, Dansk Detail Kreditråd, Danske Advokater, Dansk Erhverv, Dansk
Industri, Dansk Inkassobrancheforening, Dansk Kredit Råd, Datatilsynet,
Den
Danske
Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Finans og Leasing, Finansrådet, Finanstilsynet,
Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet,
Forbrugerklagenævnet,
Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), Forsikring & Pension,
Kommunernes Landsforening (KL), Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Københavns Universitet (Det Juridiske Fakultet), Landsorganisationen i
Danmark,
Liberale
Erhvervs
Råd,
Pengeinstitutankenævnet,
Realkreditankenævnet,
Realkreditforeningen,
Realkreditrådet,
Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden i Grønland, Syddansk Universitet
(Juridisk Institut), Aalborg Universitet (Juridisk Institut) og Aarhus
Universitet (Juridisk Institut).
11. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindre
udgifter
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
Ingen
Økonomiske
konsekvenser for stat,
kommuner
og
14
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 169: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler (Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån), fra justitsministeren
1598570_0015.png
regioner
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner
og
regioner
Økonomiske
konsekvenser
for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser
for
erhvervslivet
Miljømæssige
konsekvenser
Administrative
konsekvenser
for
borgerne
Forholder til EU-
retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
[…]
[…]
Ingen
Ingen
Forslaget om obligatorisk betænkningsperiode for
kortfristede
forbrugslån
falder
uden
for
anvendelsesområdet for Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2008/48/EF af 23. april 2008 om
forbrugerkreditaftaler og om ophævelse af Rådets
direktiv 87/102/EØF (forbrugerkreditdirektivet).
Opdateringen af det europæiske standardiserede
informationsark er en konsekvensændring som følge
af en berigtigelse af bilag II til direktiv 2014/17/EU
af 4. februar 2014 om forbrugerkreditaftaler i
forbindelse med fast ejendom og om ændring af
direktiv 2008/48/EF og 2013/36EU og forordning
(EU) nr. 1093/2010 (boligkreditdirektivet).
Bemærkninger til lovforslaget enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at den foreslåede obligatoriske
betænkningsperiode i § 8 c, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, også skal
finde anvendelse ved indgåelsen af kreditaftaler om kortfristede
forbrugslån, der ydes rentefrit og uden andre omkostninger, uagtet at
sådanne aftaler i øvrigt er undtaget fra kreditaftaleloven.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4.1.2 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
15
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 169: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler (Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån), fra justitsministeren
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at den foreslåede obligatoriske
betænkningsperiode i § 8 c, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, også skal
finde anvendelse ved indgåelsen af kreditaftaler om kortfristede
forbrugslån, som kun er forbundet med ubetydelige omkostninger, uagtet
at sådanne aftaler i øvrigt er undtaget fra kreditaftaleloven.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4.1.2 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at der indsættes en definition af
”kortfristet forbrugslån” i kreditaftaleloven.
Definitionen indeholder for det første en betingelse om, at der skal være
tale om en kreditaftale, som indgås uden sikkerhedsstillelse.
Lån, der er sikret ved f.eks. pant eller sikkerhed i et underliggende
varekøb, kaution mv., er således ikke medtaget. Disse lån har en
grundlæggende anderledes karakter end de kortfristede forbrugslån, og
processen ved sikkerhedsstillelsen formodes i tilstrækkelig grad at give
forbrugeren fornyet anledning til at overveje lånebehovet.
For det andet afgrænses definitionen af kortfristede forbrugslån således, at
den ikke omfatter kreditaftaler, der indgås med betingelse om køb af en
vare eller tjenesteydelse.
Det er imidlertid afgørende, for at en sådan kreditaftale falder uden for den
foreslåede definition af kortfristet forbrugslån, at købet af varen eller
tjenesteydelsen udgør hovedelementet i den pågældende kreditaftale.
Kreditgivere kan ikke omgå den foreslåede obligatoriske
betænkningsperiode for kortfristede forbrugslån ved f.eks. at betinge lånet
af køb af varer eller tjenesteydelser af væsentlig mindre værdi end lånets
pålydende.
For det tredje indeholder definitionen af kortfristet forbrugslån en
tidsmæssig afgrænsning, idet kun lån med en løbetid på maksimalt 3
måneder er omfattet. Ved vurderingen af om en kreditaftale er at anse som
en aftale om et kortfristet forbrugslån, er det den oprindelige kreditaftales
løbetid, der er afgørende, mens eventuelle efterfølgende forlængelser ikke
har betydning herfor. Tilsvarende er det underordnet, at der til en
16
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 169: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler (Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån), fra justitsministeren
kreditaftale er knyttet en mulighed for senere i kreditforholdet at ændre
tilbagebetalingstidspunktet.
For det fjerde indeholder definitionen af kortfristet forbrugslån en
undtagelse i forhold til kreditaftaler, der indgås med et pengeinstitut.
Denne undtagelse vedrører kortfristede lån, der ydes af en kreditgiver, der
er meddelt tilladelse til at drive pengeinstitutvirksomhed i medfør af § 7 i
lov om finansiel virksomhed.
Udlånsprodukter som kassekredit og bevilliget overtræk er varianter af
kreditaftaler, som kan have de samme karakteristika som kortfristede
forbrugslån, når der er tale om, at forbrugeren for en kortere periode får
mulighed for at disponere over midler, som overstiger den løbende saldo
på forbrugerens løbende konto.
Disse kredittyper vil dog typisk ikke være forbundet med de samme risici
som andre kortfristede forbrugslån, idet der er tale om finansielle
produkter, som bankerne tilbyder på baggrund af deres kendskab til den
enkelte forbruger.
Forslaget om obligatorisk betænkningsperiode skal derfor ikke finde
anvendelse ved indgåelse af aftaler om disse kredittyper.
Tilsvarende vil den obligatoriske betænkningsperiode ikke finde
anvendelse på kortfristede lån, som et pengeinstitut yder som led i
mellemfinansieringen i forbindelse med køb og salg af fast ejendom.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at kreditgiver alene må anse
forbrugerens accept af et tilbud om kortfristet forbrugslån for gyldig, hvis
accepten er afgivet tidligst 48 timer efter kreditgivers afgivelse af
tilbuddet.
Den obligatoriske betænkningsperiode kan ikke fraviges ved aftale.
Hverken forbruger eller kreditgiver kan således støtte ret på en aftale om
kortfristet forbrugslån, der er indgået på baggrund af en accept, der er
afgivet mindre end 48 timer efter kreditgivers afgivelse af tilbud.
17
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 169: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler (Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån), fra justitsministeren
Forbrugeren kan dermed heller ikke gyldigt afgive en accept inden udløbet
af betænkningsperioden med henblik på udbetaling af lånebeløbet, når der
er forløbet 48 timer.
Bestemmelsen i det foreslåede stk. 2 indebærer endvidere, at kreditgiver
ikke må rette henvendelse til en forbruger i anledning af et allerede
fremsendt tilbud om et kortfristet forbrugslån. Forbuddet omfatter alle
henvendelser fra kreditgiver til forbrugeren, der udspringer af forbrugerens
ansøgning om kortfristet forbrugslån, herunder henvendelser med
markedsføring
af
enslydende
eller
tilsvarende
tilbud
i
betænkningsperioden.
Det er således forbrugeren, der efter udløbet af betænkningsperioden skal
rette henvendelse til kreditgiveren med henblik på at acceptere tilbuddet
om et kortfristet forbrugslån. Hvis forbrugeren ikke retter henvendelse til
kreditgiveren og accepterer lånetilbuddet efter betænkningsperioden, er der
ikke indgået en låneaftale.
Lovforslaget er ikke til hinder for, at kreditgiver fastsætter en frist for
forbrugerens antagelse af tilbuddet om kortfristet forbrugslån efter udløbet
af de 48 timer.
Tilbud om kortfristet forbrugslån gives i dag typisk ved, at forbrugeren
udfylder en formular på internettet, hvorefter kreditgiver foretager en
vurdering af ansøgeren, herunder af den pågældendes kreditværdighed.
Inden for kort tid fremkommer der – hvis forbrugeren findes kreditværdig
– et tilbud om kreditaftale på hjemmesiden, som forbrugeren skal
acceptere ved hjælp af sit NemID. Efterfølgende sendes en kopi af
kreditaftalen til forbrugeren pr. e-mail.
Den obligatoriske betænkningsperiode regnes fra det tidspunkt, hvor
kreditgiveren gør et individualiseret tilbud om kreditaftale tilgængeligt for
forbrugeren. Et tilbud om kortfristet forbrugslån, der afsendes den 1.
januar kl. 12:00, kan således tidligst accepteres den 3. januar kl. 12:00.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4.1.4 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Efter § 56 i kreditaftaleloven kan den, der gør sig skyldig i grov eller
gentagen overtrædelse af en række af de bestemmelser i loven, der
18
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 169: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler (Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån), fra justitsministeren
pålægger kreditgiveren at sikre forbrugeren de relevante oplysninger,
straffes med bøde.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at også kreditgiverens grove eller
gentagne overtrædelser af § 8 c om obligatorisk betænkningsperiode ved
indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån straffes med bøde.
Til nr. 6
Det foreslås, at bilag 5 til kreditaftaleloven erstattes af en ny udgave, som
svarer til den version af det europæiske standardiserede informationsark
(ESIS), som er optrykt som bilag II til boligkreditdirektivet.
Der henvises til pkt. 4.2 i de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den [1. juli 2016].
Det foreslås endvidere præciseret, at lovens regler alene skal finde
anvendelse på tilbud om kortfristede forbrugslån, der afgives af kreditgiver
efter den 1. juli 2016.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Færøerne har pr. 1. januar 2010 overtaget lovgivningskompetencen på det
formueretlige område. Loven skal derfor ikke gælde eller ved kongelig
resolution kunne sættes i kraft for Færøerne. Loven kan ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger.
19
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 169: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler (Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån), fra justitsministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om kreditaftaler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1336 af 26.
november 2015, foretages
følgende ændringer:
§ 3.
Loven finder ikke
anvendelse på:
1) Kreditaftaler, hvor kreditten
ydes rentefrit og uden andre
omkostninger.
2) Kreditaftaler, ifølge hvilke
kreditten skal betales tilbage inden
3 måneder, og som kun er
forbundet med ubetydelige
omkostninger.
3-7) ---
§ 4.
I denne lov forstås ved:
1-16) ---
1.
I
§ 3, stk. 1, nr. 1,
indsættes som
2. pkt.:
»Lovens § 8 c finder dog
anvendelse
aftaler
om
kortfristede forbrugslån.«
2.
I
§ 3, stk. 1, nr. 2,
indsættes som
2. pkt.:
»Lovens § 8 c finder dog
anvendelse
aftaler
om
kortfristede forbrugslån.«
3.
I
§ 4
indsættes som
nr. 17:
»17)
Kortfristet
forbrugslån:
Kreditaftale, som indgås mellem
en forbruger og en kreditgiver, der
ikke er et pengeinstitut, uden
sikkerhedsstillelse
og
uden
betingelse om køb af en vare eller
tjenesteydelse, hvor løbetiden
maksimalt er tre måneder.«
4.
Efter § 8 b indsættes før
overskriften før § 9:
»Obligatorisk betænkningsperiode
ved indgåelse af aftaler om
kortfristede forbrugslån
§ 8 c.
Kreditgiver må alene anse
forbrugerens accept af et tilbud om
kortfristet forbrugslån for gyldig,
hvis accepten er afgivet tidligst 48
timer efter kreditgivers afgivelse af
tilbuddet.
Stk. 2.
Kreditgiver må ikke rette
henvendelse til en forbruger i
20
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 169: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler (Obligatorisk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugslån), fra justitsministeren
anledning af et allerede fremsendt
tilbud om kortfristet forbrugslån.«
§ 56. ---
Stk. 2.
Med bøde straffes endvidere
5.
I § 56, stk. 2, ændres »§§ 7a, 7
den, der gør sig skyldig i grov eller b, 8, 8 a, 8 b, 9, 10 eller 17« til:
oftere gentagen overtrædelse af §§ »§§ 7a, 7 b, 8-10 eller 17«
7 a, 7 b, 8, 8 a, 8 b, 9, 10 eller 17.
Bilag
(Udelades)
6.
Bilag 5
affattes som bilag 2 til
denne lov.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1.
juli 2016.
Stk. 2.
Loven har virkning for
tilbud om kortfristet forbrugslån,
der
afgives
efter
lovens
ikrafttræden.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved
kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Grønland
med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
21